Gå til innhold

når du ikke er elsket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med deg når du ikke får høre du er elsket?

Anonymkode: 275e4...b71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror mange før voks opp, uten å nødvendigvis høre ordene "du er elsket". Likevel tror jeg mange følte seg elsket likevel. Det er mange måter å vise at man er elsket.... får ting, bli tatt vare på, få trøst og støtte, får råd og tips, gjort tjenester for osv. 

Anonymkode: 541a6...d78

• Liker 1
Skrevet

Det hjelper fint lite at noen sier "elsker deg" også tyder alt annet på at de gir faen i praksis. 

Anonymkode: 5fc3f...188

• Liker 6
Skrevet

En ting er hva som blir sagt til deg. Det viktigste er hva du føler, hvordan du opplever dine omgivelser. Om du føler deg elsket.

Dersom du er oppvokst i et hjem hvor du ikke opplevde følelsen av å bli elsket, bærer nok også foreldrene dine med seg en lignende bagasje fra sin egen barndom. 

Så er det et par vesentlige forskjeller. Har foreldrene dine aldri tatt vare på deg? Har de vist deg kjærlighet på måter som du kanskje ikke tolket da, men som du ser i etterkant har vært en måte å vise deg at moren/ faren din var glad i deg? Eller har de fra dag en virket totalt likegyldig? 

Generelt krever det faktisk en del av foreldre å sørge for klær gjennom barndommen, hverdag sørge for mat og matpakker, sende deg på skolen hver dag. Uten en kjærlighet til deg, hadde de aldri giddi å hatt deg i oppveksten.

Din neste oppgave, hvis du nå ikke opplever å bli elsket, er å jobbe med barndommen din. Psykolog? 

Av erfaring er dette vanskelig. Virkelig vanskelig! En motivasjon kan være å hjelpe deg til å VISE dine egne barn kjærlighet. Slike ting har nemlig lett for å gå i arv. Det er ikke en automatikk i det å bestemme seg for at «mitt barn skal jeg gi masse kjærlighet», hvis du selv har stengt den døren hos deg selv. 

Du klarer ikke å vise kjærlighet til et barn, dersom du hater deg selv. Et barn vil kjenne distanse, og bli usikker på din kjærlighet da.

Anonymkode: cc833...496

Skrevet

Ingenting. Jeg har aldri fått høre at jeg er elsket av mennesker jeg vet er glade i meg likevel. Jeg har nær familie og et par nære venner som viser det gjennom handlinger. Har til gode å treffe en partner som har vist det samme, til tross for at ordene har vært sagt. Ord betyr lite, ingenting og ofte noe helt annet enn det som sies.

Anonymkode: 080e4...0a2

Skrevet

Alle er ikke så glade i store ord, mange klarer ikke å uttrykke dette med ord!

Det store spørsmålet er jo om de oppfører seg som om man er elsket, eller om de gir fullstendig blaffen. Ordene er ikke alltid det som avgjør, men kjærlighet kan vises på mange måter.

Mangel på kjærlighet tror jeg gjør noe med deg! Men ikke nødvendigvis mangelen på å høre de spesifikke ordene!

Skrevet

Det er mye viktigere å vise kjærlighet fremfor å kun si "jeg elsker deg". Hva er poenget hvis du bedriver omsorgssvikt og slenger på disse store ordene i ny og ne..? De mister sin betydning. 

"jeg liker å være sammen med deg/leke med deg/det er så gøy når vi går tur sammen" gir barnet også en god følelse. Vis at du liker å tilbringe tid med det. 

Så oppsummert tror jeg ikke noe skjer med deg, dersom du føler deg elsket og betydningsfull for omsorgspersonene dine. Du får kanskje en høyere terskel for å bruke disse ordene i normale situasjoner.. 

Anonymkode: 292c8...f0c

Skrevet

Ingenting skjer.

Om du derimot ikke føler at du er elsket, vil et barn oftest ta alvorlig, emosjonell skade. 

Anonymkode: b48e3...295

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...