Gå til innhold

på oslo tur med 9 åring

Anbefalte innlegg

Gjest gotthard
Skrevet

drar til oslo nå med jentungen, noen tips som ikke står i reklamen for oslo? noen ei på 9 vil prate om når hun kommer hjem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

* Reptilparken i Storgata.

* Dra til "kaninøya" (Gressholmen) for å mate kaniner. Du kan bruke vanlig sporveiskort på båten.

* Teknisk Museum på Kjelsås.

* Tusenfryd selvsagt.

Skrevet

Vigelandsparken med alle de store flotte menneskene i stein var en kjempestor opplevelse for mine barn, og absolutt det de husket best fra Osloturen. Det, og Reptilsentret, ja. Ellers er det jo flott på Akershus festning også, en liten spasertur der er jo trivelig.

Folkemuseet på Bygdøy syns jeg er flott, men falt ikke helt i smak hos barna. Det hadde kanskje også noe med været å gjøre..

Gjest LoisLane
Skrevet

* Slottsbesøk

* Tur på fjorden

* Historisk museum er faktisk morsomt

* NRK-besøk

Skrevet

Jeg var mye på Oslobesøk til slektninger da jeg var liten. Jeg husker Teknisk Museum som et høydepunkt da, ville dit igjen og igjen. Vet ikke hvordan det er nå, er tross alt noen år siden.

Holmekollen er også fint. Før gikk det i alle fall an å betale litt for å gå til toppen i tårnet.

Frognerparken er kjekt!

Se slottet med vaktskifte. Kanskje ikke verdens mest spennende ting, men det er vel kjekt for en 9-åring å se slottet om hun ikke har gjort det før.

Skrevet

Enig i at Teknisk museum, Gressholmen og ikke minst Tusenfryd burde slå an!

Ellers har jeg hørt at sporveismuseet på majorstua har kommet seg veldig. Der kan man bla kjøre trikke-simulator.

Selv synes jeg freia er det desidert kuleste stedet. Det får man lage sin egen sjokolade før man får omvisning i selve sjokolade fabrikken. Etterpå kan man gå rundt i "freialand" og følge freias historie helt fra sjokoladens opprinnelse (man må faktisk reise i tidsmaskin for å komme dit :ler: ).

Eneste dumme med Freia er at man må komme som gruppe. (klasse, bursdags-selskap ol). Men går jo an å ringe og høre!

Må også få med at når man er inne på freia kan man spise så mye sjokolade man vil! Jeg vil til freia! :hoppe:

Hmm. Ble litt satt ut av å mimre om freia, så vet ikke om jeg kommer på noe mer..

Barnekunst museet kan være gøy, hvis hun liker kunst! (Eller i det hele tatt er opptatt av tegning og maling)

Håper dere får det gøy!

Skrevet

Frognerparken var jeg kjempebegeistra for når jeg var liten husker jeg. Passer bra å ta seg en tur til Frognerbadet og bade i deilig, varmt vann etterpå også :)

Ellers vil nok Freia slå an, ja.

Håper dere får det fint! :)

Skrevet

Har du tilgang på bil? Da vil jeg i så fall anbefale hoppeloppeland på Lillestrøm.

Gjest gotthard
Skrevet

takk for mange fine svar og ideer, mange av de skal prøves ut...

i dag dro vi heller til minnesund og leitet etter smaragder i gruene der,,,jenta synes det var kjemmpe gøy.. vi fant faktisk mange små også

Skrevet

Hvis dere er i Oslo på søndag vil jeg foreslå at dere reiser til Sørumsand og tar en tur med Tertitten. www.tertiiten.no Dette er en smalsporet jernbane med ordentlig damplokmotiv og greier. Virkelig å annbefale. Banen er 750mm brei. mens vanlig bredde er 1433mm.

Gjest gotthard
Skrevet

bor rett ved tertitten så den har vi prøvd mye:-)

men takk for forslaget

Skrevet

Min 9 åring syntes Kontiki Museet var stor stas. Og især når de lærte om Kon Tiki på skolen og han hadde vært og sett både den og Ra.... Ikke lite fornøyd gitt... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...