Gå til innhold

Når kan barn lese Harry Potter selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er barn store nok til å lese Harry Potter på egen hånd? Erfaringer? 

Anonymkode: 159af...daf

Skrevet

Jeg var 8 år da jeg fikk første HP-bok da den kom på norsk. Leste alle fra de kom. Bok 1-2 er vel «lettere» enn 3 og utover, spesielt de siste er mye mer dyster. Kommer vel litt an på barnet også, men jeg hadde ingen problem med å lese de fra 8-årsalderen i alle fall. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, missg said:

Jeg var 8 år da jeg fikk første HP-bok da den kom på norsk. Leste alle fra de kom. Bok 1-2 er vel «lettere» enn 3 og utover, spesielt de siste er mye mer dyster. Kommer vel litt an på barnet også, men jeg hadde ingen problem med å lese de fra 8-årsalderen i alle fall. 

Takk for svar! Sånn med tanke på leseferdigheter, var det også greit?

Skrevet (endret)

Jeg var rundt 8 da jeg leste første hp - boken. Det gikk helt fint og var hektet etter det. Den første boken tenker jeg at en 7-8 åring kan lese alene, så lenge leseferdighetene er der. Jeg leste de med et års mellomrom i takt med at de ble gitt ut. Ville nok ikke gitt bok 3 og utover til en 7-åring da de blir mørkere og mørkere. 

De er skrevet på en slik måte at de vokser med barnet. Første boken er en barnebok og siste boken er for tenåringer /unge voksne. Ville derfor tatt god tid mellom hver bok da det etter tredje boken kan bli skummelt for et lite barn. 

Uansett så kjenner du ditt barn best og hvis du er usikker, så vil jeg anbefale deg å lese dem selv og ta en vurdering. 

Endret av altflyter
  • Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Sånn med tanke på leseferdigheter, var det også greit?

Funket veldig fint for min del som 8-åring, men kommer helt an på barnet tror jeg. Jeg elsket å lese fra tidlig alder. Bok 1 og 2 er uansett relativt lettlest så lenge barnet liker å lese 😊 så blir de tyngre utover som også innlegget over sier. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, altflyter said:

Jeg var rundt 8 da jeg leste første hp - boken. Det gikk helt fint og var hektet etter det. Den første boken tenker jeg at en 7-8 åring kan lese alene, så lenge leseferdighetene er der. Jeg leste de med et års mellomrom i takt med at de ble gitt ut. Ville nok ikke gitt bok 3 og utover til en 7-åring da de blir mørkere og mørkere. 

De er skrevet på en slik måte at de vokser med barnet. Første boken er en barnebok og siste boken er for tenåringer /unge voksne. Ville derfor tatt god tid mellom hver bok da det etter tredje boken kan bli skummelt for et lite barn. 

Uansett så kjenner du ditt barn best og hvis du er usikker, så vil jeg anbefale deg å lese dem selv og ta en vurdering. 

Takk! Har et litt engstelig barn, men tenker at bøkene er en bedre start enn filmene som så mange av vennene ser ut til å ha sett allerede.

Skrevet
52 minutter siden, missg said:

Funket veldig fint for min del som 8-åring, men kommer helt an på barnet tror jeg. Jeg elsket å lese fra tidlig alder. Bok 1 og 2 er uansett relativt lettlest så lenge barnet liker å lese 😊 så blir de tyngre utover som også innlegget over sier. 

Takk! Da starter jeg med de to første og ser hvordan det går.

Skrevet

Min erfaring, som lærer på småtrinnet og mor, er at Harry Potter er for avansert for de fleste 8-åringer. Har en 8-åring selv, og vi har akkurat starter på første boka, men da er det jeg som leser høyt. Har også vært borti 8-åringer som leser boka selv, men de skiller seg absolutt ut. 

Anonymkode: 4c9e1...d05

• Liker 9
Skrevet

Det er veldig individuelt. Noen fra åtte år, noen når de er eldre (noen få når de er yngre)

• Liker 2
Skrevet

Enig med lærer over her. Er også lærer på barnetrinnet. Barn på 8 år som leser Harry Potter selv, skiller seg så absolutt ut!

Anonymkode: 6f668...f81

• Liker 5
Skrevet

Rundt 10 års alder.

Anonymkode: 1efa4...d9c

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøpte den med bilder, fordi vi tenkte den var enklere, men det var motsatt, pga layouten. Teksten er i korte spalter, slik at linjehoppene ble for vanskelige. Fra ni år har de lest selv, men i betraktelig saktere tempo enn pingledagbøker ol. Men de fungerer veldig godt som lydbøker. Ordforrådet er veldig gammeldags, men det er jo en fordel på sikt, man får et rikere språk. («Innett» er blant annet et hyppig forekommende ord, ikke akkurat dagligtale nå til dags). 

Anonymkode: b0d7b...0bc

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min ønsket at jeg skulle lese Harry Potter for ham da han var 6 år. Jeg leste høyt for ham alle bøkene, og for hver ferdig bok så vi filmen før vi startet med neste bok.  Vi ble ferdig med alle bøkene og filmene da han var 9 år.

De siste bøkene måtte jeg sensurere språklig samtidig som jeg leste, i og med at de var for skumle og for voksne for ham, men nå har jeg selv veldig gode leseferdigheter og klarer å se hele setninger om gangen, sånn at jeg kan endre på hver setning etterhvert som jeg leser. Jeg hoppet også over endel avsnitt i de siste bøkene og "omskrev" det litt. Så, ja, de siste bøkene er definitivt for eldre barn/ungdom.

Sønnen min er usedvanlig begavet, da. Vi pløyde oss også gjennom både Robinson Crusoe, Oliver Twist, Greven av Monte Cristo, Dr Jekyll og Mr Hyde og de andre klassikerne innen han var 9 år. Han elsket disse bøkene.

Anonymkode: ab0a6...341

• Liker 2
Skrevet

Leste de selv fra jeg var ca åtte år, da kom den første ut :) leste de på engelsk fra jeg var 14. 

Anonymkode: 4e926...aed

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min ønsket at jeg skulle lese Harry Potter for ham da han var 6 år. Jeg leste høyt for ham alle bøkene, og for hver ferdig bok så vi filmen før vi startet med neste bok.  Vi ble ferdig med alle bøkene og filmene da han var 9 år.

De siste bøkene måtte jeg sensurere språklig samtidig som jeg leste, i og med at de var for skumle og for voksne for ham, men nå har jeg selv veldig gode leseferdigheter og klarer å se hele setninger om gangen, sånn at jeg kan endre på hver setning etterhvert som jeg leser. Jeg hoppet også over endel avsnitt i de siste bøkene og "omskrev" det litt. Så, ja, de siste bøkene er definitivt for eldre barn/ungdom.

Sønnen min er usedvanlig begavet, da. Vi pløyde oss også gjennom både Robinson Crusoe, Oliver Twist, Greven av Monte Cristo, Dr Jekyll og Mr Hyde og de andre klassikerne innen han var 9 år. Han elsket disse bøkene.

Hva sensurerte du? 🤔 synes det høres rart ut, spesielt hvis han har lest dr jekyll og mr hyde før fylte ti år 😅 

Anonymkode: 4e926...aed

• Liker 8
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

😂😂🙈🙈

Anonymkode: c315f...9af

• Liker 13
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt dumt å "ødelegge" fortellingen ved å sensuerere? Da må det jo være bedre å vente til han er klar for historien. 

Anonymkode: 416f9...f90

• Liker 6
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel bøker "alle" barn pløyer seg gjennom i den alderen. Skjønner ikke helt hvorfor du setter disse bøkene i sammenheng med at sønnen din er usedvanlig begavet? 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

men nå har jeg selv veldig gode leseferdigheter og klarer å se hele setninger om gangen

Dette er helt normalt å kunne for voksne mennesker som ikke har spesielle lesevansker. 

Anonymkode: 5ba4f...303

• Liker 8
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg må innrømme at jeg har ikke lest disse bøkene og jeg er voksen. Leste masse bøker da jeg var liten, men disse har jeg bare hørt om og aldri lest. Er det fremdeles bøker som er bra å lese? Passer de for barn?

Ellers så vil jeg gjerne at barnet mitt leser selv. Ved hvilken alder kunne barnet ditt lese disse selv?

Skrevet

Vet mange mener/tenker at man kan følge bøkene - 11 år, første bok, 12 år andre bok osv. Det er jo alt etter barnet. De blir fort skumle utover, ikke alle som takler det i ung alder. Men at det finnes noen 8-10 åringer som er mer modne og klar for Harry Potter tror jeg på.

Anonymkode: e644e...5ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...