Gå til innhold

Lett eller vanskelig og låne 200.000kr ekstra på huslånet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og samboer ønsker å pusse opp kjøkkenet vårt. Eid huset i et år, og har 1.5 millioner i lån på huset, pluss billån. 
Samboer har fast jobb, jeg jobber ikke nå(får dagpenger fra nav for øyeblikket) , men er arbeidssøker. 
Tror dere det vil bli vanskelig og få låne 200.000kr ekstra på huset?..

Vi betaler alltid, og vi har hver ENESTE mnd betalt inn huslånet ei god stund før tiden, og gjerne litt mer enn det vi skal..
Er redd for at det blir nei, da jeg ikke jobber akkurat nå..

Vi skal i banken om noen dager, men veldig nysgjerrig på om dere tror det kan gå eller ikke! 😄 

Anonymkode: b5b8b...c58

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Tvist skrev:

Hva er huset verd?

Godt spm.. De kunne fått mellom 1.5 og 1.8 millioner for det. Men de valgte og selge for 1.5, for å få solgt det.

Huset var totalt uoppusset.. Vi har lagt nytt gulv, malt kjøkken, vegger og pusset opp badet, noen rom. Pluss litt andre småting. Så bør jo ha gått opp litt i verdi. Bare badet og kjøkkenet var fra 80-tallet.  😅

Skrevet

Kommer jo an på verdien på huset i forhold til hvor mye dere har i lån. Og så klart hvor mye dere har i inntekt nå, for de kan jo ikke gå ut ifra at du snart får ny fast jobb da arbeidsledigheten er høyere nå pga pandemien.

• Liker 2
Skrevet

Da ville jeg fått verdivurdering på huset, før du snakker med banken. Fikk dere det uten egenkapital? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Godt spm.. De kunne fått mellom 1.5 og 1.8 millioner for det. Men de valgte og selge for 1.5, for å få solgt det.

Huset var totalt uoppusset.. Vi har lagt nytt gulv, malt kjøkken, vegger og pusset opp badet, noen rom. Pluss litt andre småting. Så bør jo ha gått opp litt i verdi. Bare badet og kjøkkenet var fra 80-tallet.  😅

Om dere ikke får lån med det samme så vil banken sannsynligvis anbefale dere til å ta ny takst på huset, for om taksten øker så får dere større mulighet for å få lån eller i hvertfall mulighet til lavere rente.

Skrevet
3 minutter siden, Tvist skrev:

Da ville jeg fått verdivurdering på huset, før du snakker med banken. Fikk dere det uten egenkapital? 

Har kausjonist. Men betaler mye i mnd for å bli ferdig fort 😄

Skrevet

Hvis dere betaler inn mer enn nødvendig innimellom og verdien på huset er en del høyere, vil jeg tro dere har en mulighet. Men ikke til mer enn husets verdi. 

Skrevet
2 minutter siden, Tvist skrev:

Hvis dere betaler inn mer enn nødvendig innimellom og verdien på huset er en del høyere, vil jeg tro dere har en mulighet. Men ikke til mer enn husets verdi. 

Tusen takk for svar!

Skrevet

Siden dere har kausjonist hadde dere kanskje ikke nok egenkapital til kravet eller ikke 5 ganger inntekt? Rammelån er trolig løsningen.

Dere har 1,5 mill lån på huset og dere belånte 100% slik jeg forstår dere? + billån. Da kan det være vanskelig å få lånt opp mer med sikkerhet i bolig. Om deres oppussing har bidratt til verdiøkning til feks 2 mill er dere potensielt på 75% belåningsgrad + billån. Spørs om man får rammelån før man er innenfor 60% 

Anonymkode: 69ceb...fd3

Skrevet

Begynn med å få en verdivurdering på huset. 

Så er det jo avhengig av hvor mye inntekt dere har totalt for å kunne si noe om hvor mye lån dere er istand til å betjene - ikke bare hvor mye dere evnt. kan få i lån. 

Høres ut som om dere kanskje burde vente litt siden dere har ganske høy belåningsgrad- du bør skaffe deg en inntekt først , men uansett er det jo banken(e) dere må høre med om dette. 

Når det gjelder kjøkken er det jo mye man kan gjøre kosmetisk som ikke koster så mye - bytt og mal evnt. bare mal fronter feks.  Sjekk om dere finner billige hvitevarer ++ Men et ikke oppdatert kjøkken kan man jo leve med en stund. 

• Liker 1
Skrevet

Vi var i samme situasjon, nesten. Vi ville kjøpe nytt hus til litt høyere verdi. Men jeg hadde halvert inntekten min. Mannen tjente ca. 500 000. Huset vårt kjøpte vi til 1,6, fult belånt. Men hadde steget u verdi, til 2,2. Hadde litt studielån(under 100 000) og billån. Vi fikk beskjed at med dagens inntekt hadde vi ikke fått lånet vi hadde en gang. 🙄

Men, dette kommer an på mye. Inntekt, lån, verdi på huset, barn osv. Så dere må kontakte banken. 

Anonymkode: 5a074...524

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...