AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Både jeg og samboer studerer på siste året, og har begge veldig lyst på barn. Jeg vil ha det så snart det føles forsvarlig, dvs. når vi er ferdige med utdanningen, mens samboer gjerne vil vente til vi har kjøpt hus. Han ville uansett ønsket å beholde dersom jeg skulle bli gravid før det, så det at han vil vente er mest av praktiske grunner. Jeg er uendelig lei av p-piller nå og skulle gjerne kvittet meg med dem så fort som fy, men må vente i hvert fall fire måneder før jeg kaster pillebrettet, selvfølgelig etter avtale med samboer. Har gått på prevensjon så lenge nå, og kjenner på hele meg at det har gått så langt at de har gjort meg til ei sur kjerring, i hvert fall på innsiden. Dersom det skulle vise seg at det ble full klaff med en gang etter jeg slutter på pillen, ville et eventuelt barn kommet bare få måneder etter skoleslutt, og da måtte vi leid leilighet og sannsynligvis hadde det tatt lenger tid før vi fikk kjøpe hus. Regner med mange her har fått barn uten at alt var på stell ennå, og vil gjerne høre fra dere. Angret dere på at dere ikke ventet litt til før alt var på plass? Hvordan var det økonomisk? Var det stress å ha barn når dere skulle kjøpe bolig og flytte/pusse opp? Fortell gjerne alle erfaringer og meninger dere har rundt dette! Anonymkode: fb9b8...a1c
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 Huff trodde unge mennesker visste bedre i 2020.... Anonymkode: ea978...f02 5
powerpuffen Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 Hvis han ikke ønsker barn før huskjøp, kan dere ikke bruke kondom da? 6
Sunnys Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 Vent til dere er ferdig med studiene og har fått dere jobb. Da bygger du deg opp mtp fødselspenger. Å få barn uten inntekt er ikke noe å trakte etter. 19
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 4 minutter siden, Sunnys skrev: Vent til dere er ferdig med studiene og har fått dere jobb. Da bygger du deg opp mtp fødselspenger. Å få barn uten inntekt er ikke noe å trakte etter. Man trenger ikke ha jobb før man får barn. Det er ikke dyrt å ha en baby. Og man trenger ikke noe eget hus heller. Jeg mener at man skal ha barn når man føler at man er ferdig. Og så er det selvfølgelig ideelt hvis i hvert fall en av dere har inntekt. Anonymkode: 61dec...3e8 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 Få dere jobb før barn kommer til verden. Det koster å ha barn, man skal også ha utgifter til enkelte ting som bhg osv.. Dere har ingen hast men å må være gift før man skal ha barn er bare tull. Jeg har 3 barn, aldri vært gift. Anonymkode: df8fa...f90 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke ha jobb før man får barn. Det er ikke dyrt å ha en baby. Og man trenger ikke noe eget hus heller. Jeg mener at man skal ha barn når man føler at man er ferdig. Og så er det selvfølgelig ideelt hvis i hvert fall en av dere har inntekt. Anonymkode: 61dec...3e8 Det koster med barn jo. Tenk alt som må være klart til barnet kommer? Etterhvert klærne, dåp, å ja u name it. Det koster. Bil er også nesten et must. Anonymkode: df8fa...f90 5
Guddla Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 Fikk barn før alt var på stell. Anbefales ikke. De første årene blir tyngre enn nødvendig med økonomiske bekymringer. Vent til dere har jobb begge 2. Må ikke eie bolig, men minimum ha jobber i boks. 13
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 Ts her. Glemte å si at vi har jobb på siden, og får gå tilbake i 100% stilling der etter studiene, selv om vi kommer til å se oss rundt etter andre jobber. Hver vår bil har vi også. 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff trodde unge mennesker visste bedre i 2020.... Anonymkode: ea978...f02 Huff trodde gamle folk hadde bedre folkeskikk i 2020... 15 minutter siden, Sprinkle skrev: Hvis han ikke ønsker barn før huskjøp, kan dere ikke bruke kondom da? Det er fullt mulig, men ingen av oss er spesielt begeistret for kondom, så vil aller helst slippe det. Anonymkode: fb9b8...a1c 3
powerpuffen Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke ha jobb før man får barn. Det er ikke dyrt å ha en baby. Og man trenger ikke noe eget hus heller. Jeg mener at man skal ha barn når man føler at man er ferdig. Og så er det selvfølgelig ideelt hvis i hvert fall en av dere har inntekt. Anonymkode: 61dec...3e8 Et raskt googlesøk viste nemlig: Så mye koster barnet deg fra fødsel til fylte 2 år: 0–5 måneder: 26.400 kroner totalt 6–11 måneder: 28.140 kroner totalt 12–24 måneder: 89.760 kroner totalt 6
Silva Pluvialis Skrevet 12. september 2020 #11 Skrevet 12. september 2020 Det er ikke et must å eie bolig før man får barn, men det kan være greit å være ferdig med å studere, evt., ha en påbegynt jobb. Det kan føles trygt at noen av rammene er på plass, i alle fall. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #12 Skrevet 12. september 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: (...) Det er fullt mulig, men ingen av oss er spesielt begeistret for kondom, så vil aller helst slippe det. Anonymkode: fb9b8...a1c Da bruker du bare p-piller da? Anonymkode: 40799...53c 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #13 Skrevet 12. september 2020 Nei, du trenger ikke ha «alt på stell», under ingen omstendighet trenger du det. MEN det er så klart lettere hvis begge har jobb før du blir gravid. å eie bolig er laaangt i fra et must, masse masse folk som leier hele livet. Anonymkode: ff608...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #14 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da bruker du bare p-piller da? Anonymkode: 40799...53c Leste du noe som helst i hovedinnlegget? Anonymkode: fb9b8...a1c 1
Ananas. Skrevet 12. september 2020 #15 Skrevet 12. september 2020 Hvis det er snakk om måneder i forskjell, så ville jeg regnet og tenkt litt på det. Det er mer sannsynlig at dere f.eks. kan få høyere lån før dere får barn, det er enklere å spare opp EK uten barn osv. Er det snakk om år, så ville jeg definitivt gått for barn først, man vet aldri hvor lang tid det vil ta. 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #16 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leste du noe som helst i hovedinnlegget? Anonymkode: fb9b8...a1c Ja, og jeg stilte det spørsmål ihht til prevensjon. Enten vil dere ha barn eller så vil dere ikke ha barn. Det er ingen som plutselig blir gravide. Så om han synes det er greit og dere ikke bruker prevensjon så er dere i praksis i gang med å få barn så skjønner ikke hvorfor du stiller spørsmål om hva som må på plass når du allerede har bestemt deg. Anonymkode: 40799...53c 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #17 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, Ananas. skrev: Hvis det er snakk om måneder i forskjell, så ville jeg regnet og tenkt litt på det. Det er mer sannsynlig at dere f.eks. kan få høyere lån før dere får barn, det er enklere å spare opp EK uten barn osv. Er det snakk om år, så ville jeg definitivt gått for barn først, man vet aldri hvor lang tid det vil ta. Det kommer egentlig an på om foreldrene våre vil være kausjonister eller ikke. Hvis ikke kommer det nok til å ta noen få år. Anonymkode: fb9b8...a1c
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #18 Skrevet 12. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, og jeg stilte det spørsmål ihht til prevensjon. Enten vil dere ha barn eller så vil dere ikke ha barn. Det er ingen som plutselig blir gravide. Så om han synes det er greit og dere ikke bruker prevensjon så er dere i praksis i gang med å få barn så skjønner ikke hvorfor du stiller spørsmål om hva som må på plass når du allerede har bestemt deg. Anonymkode: 40799...53c Som om det er helt unaturlig å lure på hva som bør være på plass og å ville høre andres erfaringer. Har jo ikke bestemt meg heller. Anonymkode: fb9b8...a1c
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #19 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Både jeg og samboer studerer på siste året, og har begge veldig lyst på barn. Jeg vil ha det så snart det føles forsvarlig, dvs. når vi er ferdige med utdanningen, mens samboer gjerne vil vente til vi har kjøpt hus. Han ville uansett ønsket å beholde dersom jeg skulle bli gravid før det, så det at han vil vente er mest av praktiske grunner. Jeg er uendelig lei av p-piller nå og skulle gjerne kvittet meg med dem så fort som fy, men må vente i hvert fall fire måneder før jeg kaster pillebrettet, selvfølgelig etter avtale med samboer. Har gått på prevensjon så lenge nå, og kjenner på hele meg at det har gått så langt at de har gjort meg til ei sur kjerring, i hvert fall på innsiden. Dersom det skulle vise seg at det ble full klaff med en gang etter jeg slutter på pillen, ville et eventuelt barn kommet bare få måneder etter skoleslutt, og da måtte vi leid leilighet og sannsynligvis hadde det tatt lenger tid før vi fikk kjøpe hus. Regner med mange her har fått barn uten at alt var på stell ennå, og vil gjerne høre fra dere. Angret dere på at dere ikke ventet litt til før alt var på plass? Hvordan var det økonomisk? Var det stress å ha barn når dere skulle kjøpe bolig og flytte/pusse opp? Fortell gjerne alle erfaringer og meninger dere har rundt dette! Anonymkode: fb9b8...a1c Hvorfor bruker dere ikke prevensjon hvis dere ikke har tatt et aktivt valg enda? Anonymkode: 40398...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer egentlig an på om foreldrene våre vil være kausjonister eller ikke. Hvis ikke kommer det nok til å ta noen få år. Anonymkode: fb9b8...a1c Og det tar enda flere år hvis dere får barn først. Beløpet man får låne blir mindre for hvert barn... Hvor gamle er dere? Er dere 25 ville jeg venta, er dere 35 er det litt verre Anonymkode: bc216...d34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå