Gå til innhold

Ørebarn og språk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skjønt det sånn at KG-barna er tidlig ute med alt😅

Men de av dere som har hatt(har) ørebarn som har gått en lang stund med null hørsel, tok det lang tid før de lærte å snakke? Hvor mange ord kunne de da de var 2 år? 

Har et barn på 21 mnd som er ørebarn (har nylig fått dren) som enda ikke sier noen ord, babler bare, er dette normalt for ørebarn?

Anonymkode: 3918e...7f4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sa ikke et ord før han var nesten 3 år. Vi ble henvist til logoped, og da løsnet det, og han begynte å snakke. Nå er han snart 4, og snakker både mye og forståelig 😉 Det er klart det er vanskeligere å snakke for et barn som hører dårlig, i tillegg kan uttalen av ordene bli feil. Men, jeg tror 21 mnd er innenfor normalen. Noen «samler» på ord, og snakker ikke før de kan ganske mange ord. Når de da først begynner går det veldig fort fra noen få ord til fulle setninger. 

Hvis du er bekymret kan du ta det opp på helsestasjonen eller i barnehagen, og få time hos PPT. Noen barn trenger litt starthjelp, og det er lov å spørre om det. Ofte sier vel barnehagen i fra hvis barnet utvikler seg senere enn normalt (det gjorde de med min). 

Anonymkode: c6a6c...7d3

Skrevet

Yngstejenta vår var forsåvidt ikke ørebarn, men hun hadde mye plager med store mandler, flere polypper (såkalt «falske mandler») og dertil mange halsbetennelser som igjen ballet på seg og ga ørebetennelser (alt henger jo sammen med luftveiene), og hun var som følge av det seint ute språklig. Hun hadde god språkforståelse og forsto alt som ble sagt, men slet med riktig uttalelse av ordene selv om hun satt inne med et godt ordforråd 

Jeg husker ikke helt når det løsnet språklig, men tror hun var nærmere 3 år. Hun opererte bort mandler og polypper, og etter det så kom språket på plass i allefall. 

Hun var ikke til logoped, barnehagen var ikke bekymret selv om jeg var litt bekymret for at hun var litt seint ute (i allefall sammenlignet med storesøsteren som igjen var ekstra tidlig ute med å snakke) 

Ungen din er ikke to år enda, og når han i tillegg ikke har hatt noe særlig hørsel og har nettopp fått dren så ville jeg ikke stresset mtp språk hadde jeg vært deg. Gi det litt tid, så skal du se at språket mest sannsynlig løsner og det blir ei rivende rask utvikling nå fremover :) 

Skrevet

Husker ikke helt hvordan det var, men her har vår fått dren. Det begynner å bli ganske lenge siden nå. Vi har hatt logoped pga språk helt opp til mellomtrinnet, før det liksom løsnet dette med språket altså.... Mye trøbbel med ørene i barnehageperioden. 

Anonymkode: d6c92...ca5

Skrevet

Vi vet jo ikke hvor dårlig han hørte og hvor lenge, men han sa at par ord ved 2, 5 års alder, typ: «mamma, pappa, bil.» heldigvis har vi alltid brukt tegn til tale med han (også før vi oppdaget hørselssvikten) så han forstod mye og gjorde seg greit forstått. Nå er han 3,5 og snakker som en foss. 

Anonymkode: 150a4...242

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skjønt det sånn at KG-barna er tidlig ute med alt😅

Men de av dere som har hatt(har) ørebarn som har gått en lang stund med null hørsel, tok det lang tid før de lærte å snakke? Hvor mange ord kunne de da de var 2 år? 

Har et barn på 21 mnd som er ørebarn (har nylig fått dren) som enda ikke sier noen ord, babler bare, er dette normalt for ørebarn?

Det kan være normalt. Mange øre barn sliter med språk. Men greit å sjekke med helsesøster hvordan hun/han ellers vurderer barnet.

Mine øre barn har snakket tidlig, så det er ikke alltid slik at språk påvirkes. 

Anonymkode: 05d61...1e3

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være normalt. Mange øre barn sliter med språk. Men greit å sjekke med helsesøster hvordan hun/han ellers vurderer barnet.

Mine øre barn har snakket tidlig, så det er ikke alltid slik at språk påvirkes. 

Anonymkode: 05d61...1e3

Da har de neppe slitt særlig med hørselen heller, så det blir jo et meningsløst innspill.

Anonymkode: e6400...860

• Liker 1
Skrevet

Ørebarn hos oss - sa ikke et kløyva ord før hun var 2. Bare masse lyder. Stakkars hørte absolutt ingenting, men det løste seg etter aller siste runde med dren og fjerning av polypper. 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, MiominMio skrev:

Ørebarn hos oss - sa ikke et kløyva ord før hun var 2. Bare masse lyder. Stakkars hørte absolutt ingenting, men det løste seg etter aller siste runde med dren og fjerning av polypper. 

Men hvor mange runder med dren må til? :( Mitt barn fikk dren nå nylig.

ts

Skrevet

Snuppa her gikk i mange måneder helt tett i ørene. Alt ble utsatt hele tiden hos ØNH frem til jeg satte ned foten og krevde time NÅ. Da vi kom inn fikk vi en siste antibiotikarunde som funka, så min har altså ikke dren. Hun er nå 2 år og 4 mnd og har blitt flinkere til å si ord, men ligger fortsatt litt bak. Er ikke bekymra da, for hun øver og er veldig flink til å vise hva hun mener. Er du bekymra snakker du med HS selvsagt, men tror ikke barnet ditt ligger så lang bak altså.

Anonymkode: 9142a...3a8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor mange runder med dren må til? :( Mitt barn fikk dren nå nylig.

ts

En ting som er slitsomt med frem også, er at de kan falle ut uten at du merker det. Det skjedde i ene øret til mitt barn.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En ting som er slitsomt med frem også, er at de kan falle ut uten at du merker det. Det skjedde i ene øret til mitt barn.

Slitsomt med dren, ikke med frem 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...