AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Jeg har jobbet i en ny jobb i noen måneder etter å tidligere ha 7-8 års erfaring innen det samme fra en tilsvarende jobb. Jeg har blitt godt tatt imot av både lederen og de andre, og raskt blitt selvstendig på jobben uten mye behov for opplæring. Men så kom denne ene kollegaen som ikke har vært så mye involvert i de samme oppgavene som jeg jobber med, og skulle jobbe mer sammen med oss. Vedkommende har kommet med flere bemerkninger mot meg som "Hva er det du roter med der borte? Det er her jobben skal gjøres" "Nå går du på en nybegynnerfeil her", "Det er ikke vits i at jeg har med en medhjelper her hvis jeg må gjøre hele jobben alene" (det er ingenting som heter "medhjelper" på jobben). Har vært ufin og kortfattet på telefon når jeg har ringt for å høre om en sak som de kjenner til osv. Her er det ikke snakk om at det jobbes sakte, urutinert eller dumme spørsmål eller noe slikt, og situasjonene og reaksjonene er helt iscenesatt av denne kollegaen i et forsøk på å sette meg ut, noe jeg gjennomskuet ganske tidlig. Så jeg har ikke latt meg vippe av pinnen av den grunn. For selv om jeg er "den nye" som ikke har jobbet der så lenge så betyr ikke det at jeg ikke kan faget. Denne kollegaen har nok trodd at jeg var et enkelt bytte å herske over siden jeg er "ny" der mens vedkommende har jobbet der flere år. Jeg er forøvrig fagutdannet, noe denne kollegaen ikke er. Men tingen er ihvertfall at når denne kollegaen hadde brukt opp kvoten sin med "sikkert bare en dårlig dag" "har kanskje en litt dominerende personlighet" og ting begynte å gå mer over på kritikk rettet mot meg, så tok jeg og plantet de på bakken. Jeg utfordret tilbake igjen på denne småhakkingen, stilte noen kritiske spørsmål og sa rett ut at "enten kan vi fortsette med denne hakkingen, eller så kan vi fokusere på å gjøre oppgaven ferdig". Viste dem at det er feil person de behandler som dritt. Og siden den gang har ordlyden vært en annen. Jeg tenker at det er viktig at folk står opp for seg selv og ikke lar seg vippe av pinnen, men tar kontroll over situasjonen når man har en kollega som behandler en dårlig. Hadde jeg vært uerfaren, tatt den urimelige kritikken personlig og trodd den var berettiget uten å være i stand til å stå opp og forsvare meg selv mot denne uberettigede kritikken, så kan en slik kollega ødelegge veldig mye. Jeg vurderer også å melde fra om dette til lederen. Har du hatt en slik kollega som du har måttet plante på jorden igjen? Anonymkode: 052b4...5e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå