Gå til innhold

Male trapp selv?

Note92

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er himla lei av den stygge trappa vårs i gangen, som man møter i det man kommer inn døra hjemme. Det meste her hjemme er pusset opp, men trappa gjenstår. Kan dette males? Og i såfall; er det noen som har en punktliste med hva som trengs og hvordan jeg skal gjøre dette? Er usikker på den trebiten ytterst i hvert trinn, hvordan få dette pent.. Er vel malt tidligere tror jeg, var slik da vi flyttet inn for 3 år siden. 
Tror dere hvit trapp passer best eller skal jeg gå for en annen farge? Vi har lysegrått gulv, mørkt kjøkken, lys antikkgrå på veggene generelt i huset. Legger ved et bilde av den fine trappa vårs🙄

135F2AE9-571B-4747-84EA-0C84DEFA9FAD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic

Trappen kan slipes og den eikelista på trappenesen må slipes ekstra godt siden den er lakkert fra før. Jeg ville gjort det selv. En sinnsykt jobb med slipemaskin men verd det. Pris på trappefornying eller maling er så stiv at du ville falt ned trappen....  35-40 000 ca for fornying av trinn og opptrinn og velger du maling så sikkert 25 for å få den malt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde pusset ned vangene også malt de på nytt, også satt inn trappefornyer.

Man kapper til trappetrinn også limes de bare rett på.

https://www.lundbergs.com/Files/Images/produktbilder/80818/docs/Lundbergs trappefornyelse brosjyre_norsk.pdf

Anonymkode: cc947...ddc

Forutsett at man har godt verktøy og er litt flink til å måle og til å kappe. Det er ikke så dyrt som mine forslag, men fremdeles dyrt. Over tusen kroner trinnet tipper jeg. Pluss sliping og maling av vanger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tror jeg går for å male den, da jeg er elendig til å kappe og tenker at det er billigere å male. Noen som har en god pussemaskin å tipse om? Gjerne en som ikke spruter alt støvet hit og dit.. 

Hvilken farge ville dere satset på? 

ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hele huset er grått ellers ville jeg valgt feks lys sennepsgul trapp. 

Anonymkode: 46dc8...334

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har nettopp malt vår trapp. Her var trinnene mer slitt enn "sidene" som jeg ser er riktig slitt hos dere... Jeg ville pusset godt ned, grunnet og malt alt om jeg var deg. Vi pusset bare lett over og malte, og det ser helt OK ut. Er en del dråper og rennende maling resterende fra forrige eiers malejobb, men de vises nesten ikke nå. Vi malte trappen hvit, for å gjøre det enkelt, det passer med "alt".

I tillegg skal vi gå for trappetrinnstepper i halvmåner på trinnene, det gir litt farge og liv til den ellers kalde fargen. Det vil skjule den verste slitasjen malingen ikke tok. Er veldig fornøyd! 

Ang slipemaskin ville jeg spurt om tips i et par butikker. Og om mulighet og råd, kjøp også et sånt multiverktøy hvor du får en mindre pusse-sak i trekantsform fremme, den kommer frem helt inntill i alle hjørner! Det hadde ikke vi og jeg savnet det voldsomt. Står herved på ønskelister fremover. 

Anonymkode: a9d0e...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt et hus der trappa malt i hvit. Med slike trappetrinnstepper - https://www.ellos.no/ellos-home/trappetrinnsteppe-15-pk/1036123-04 Tenker de som bodde her før oss, var ute etter rask fornying. Anbefales ikke. Trappa ser alltid skitten ut, alt vises i hvit trapp. Teppene er statiske samler hår og støv. Vi skal legge laminat i trapp, samme laminat som vi har ellers i huset. Valget falt på laminat og ikke trappefornyer, fordi trappefornyer er sinnsykt dyre. Laminat + lite vinkel i metall er en mye billigere løsning som ser nesten like bra ut. Og mye mer praktisk enn hvit trapp med tepper.. Men, man må passe på at laminaten ikke er av den glatte typen. 

Anonymkode: ef1e2...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...