AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Jeg er i uke 37 og jeg holder ikke ut siste tiden. Skal ikke gå innpå plagene men det begynner å bli så ille at det går på psyken løs. Jeg begynner å bli desperat etter å få ut ungen så kanskje plagene kan slippe taket snart. Noen ganger skjønner jeg ikke hvordan jeg skal holde ut til neste dag. Natten er aller verst, får klump i halsen hver gang natten nærmer seg fordi jeg vet at det blir enda en håpløs natt. Føler på meg at denne fødselen aldri kommer til å skje på naturlig måte, jeg blir nok den som blir satt igang på siste overtidsdag og det gjør det hele enda mer uutholdelig. Skal det stå om liv og død før de setter igang en fødsel? Jeg vet en fødsel ofte er mer smertefull når den blir satt igang uten at kroppen er moden, men jeg er villig til å gi alt akkurat nå.. Anonymkode: 59042...aa7
Gjest Switch Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 Opplevde at de dreit i min helse og psyke, så lenge babyen hadde det bra. Dette var i tillegg på overtid.. Heldigvis startet fødselen av seg senere den samme dagen.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 Hvis du nå får akutt svangerskapsforgiftning vil de sette igang siden du er kommer så langt. Eller andre ting som kan skade baby. De bryr seg fint lite om at vi som bærer ungen holder på å dø av plagene, både fysisk og psykisk. Holder på å klikke selv. Anonymkode: ff37c...322 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 Jeg ble ikke igangsatt, men ble strippet 6 dager før termin, og fødte da dagen etterpå. Jeg var moden, så da var det greit å strippe sa JM. Da hadde jeg sovet dårlig lenge, hadde intens halsbrann, mye vann i kroppen og brist i ribbeinet pga spark. Var helt grusomt mot slutten. Anonymkode: d999b...2f5 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 Du, det er en grunn til at barn skal være i magen i 40-ish uker. Anonymkode: 69518...2b1 12
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 Jeg ble satt i gang og det er det jævligste jeg har opplevd. Jeg ville aldri gjort det igjen. Ble satt i gang pga særdeles ubehag med falske rier, var på sykehuset i en uke før de ga meg første pille. Alt gikk for fort og livmoren min gikk i sjokk, så jeg tapte mye blod. Denne gang kommer jeg til å holde ut til det starter av seg selv. Anonymkode: 6ce25...ea3 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble satt i gang og det er det jævligste jeg har opplevd. Jeg ville aldri gjort det igjen. Ble satt i gang pga særdeles ubehag med falske rier, var på sykehuset i en uke før de ga meg første pille. Alt gikk for fort og livmoren min gikk i sjokk, så jeg tapte mye blod. Denne gang kommer jeg til å holde ut til det starter av seg selv. Anonymkode: 6ce25...ea3 Skriver under på den. Vil aldri anbefale noen å få satt igang fødselen med mindre det er høyest nødvendig. Anonymkode: 693f4...3a1 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skriver under på den. Vil aldri anbefale noen å få satt igang fødselen med mindre det er høyest nødvendig. Anonymkode: 693f4...3a1 Enig. Og "veldig ubehag" noen uker før er ikke nødvendig. Alle opplever det. Både fysisk og psykisk. Anonymkode: 6ce25...ea3 9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Og "veldig ubehag" noen uker før er ikke nødvendig. Alle opplever det. Både fysisk og psykisk. Anonymkode: 6ce25...ea3 Så absolutt. Gråt masse og var så sliten at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Det er veldig tungt og tøft for mange den siste tiden før fødsel. Skjønner godt at mange tenker at de vil bli satt igang, men det er ikke verdt det. Anonymkode: 693f4...3a1 7
Hockeypulver Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 Be om time hos jordmor for å få snakket om dine psykiske og fysiske plager. Det kan være godt å få snakket med noen om plagene dine og forhåpentligvis kan jordmor muntre deg opp så du holder ut den siste tiden. Hvis urinen er bra, blodtrykket ditt er bra, hjertelyden og sparkene til babyen er bra er det best å holde ut. Setter man i gang fødselen uten god grunn kan det føre til komplikasjoner. Og du vil sikkert ikke høre det, men den siste tiden er fryktelig tung for mange. Selv om det er helt jævlig er det også helt vanlig. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #11 Skrevet 13. september 2020 Takk for litt motivasjon 😍. Jeg vet jo veldig godt at jeg ikke er alene, men det hjelper veldig å få høre det også! Ja jeg skal på kontroll om 1 uke igjen så kan absolutt nevne det da. Det er vel en grunn til at det er slik, hvis ikke hadde man kanskje aldri blitt psykisk klar for en fødsel.. Har utenom dette kjent litt mindre bevegelse siste 2 døgn, jeg kjenner bevegelse så klart men det har roet seg veldig. Så mulig dette legger en ekstra "irritasjon" oppå det hele, vet ikke om føden tar inn slike rolige babyer for en sjekk eller om litt bevegelse er greit nok? Skader kanskje ikke å ringe for å høre. Anonymkode: 59042...aa7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for litt motivasjon 😍. Jeg vet jo veldig godt at jeg ikke er alene, men det hjelper veldig å få høre det også! Ja jeg skal på kontroll om 1 uke igjen så kan absolutt nevne det da. Det er vel en grunn til at det er slik, hvis ikke hadde man kanskje aldri blitt psykisk klar for en fødsel.. Har utenom dette kjent litt mindre bevegelse siste 2 døgn, jeg kjenner bevegelse så klart men det har roet seg veldig. Så mulig dette legger en ekstra "irritasjon" oppå det hele, vet ikke om føden tar inn slike rolige babyer for en sjekk eller om litt bevegelse er greit nok? Skader kanskje ikke å ringe for å høre. Anonymkode: 59042...aa7 Det er helt normalt at baby er roligere. Han har mindre plass å boltre seg på😌. Min er også mye roligere, jeg er i uke 40 med bare 5 dager til termin . Tar det helt med ro for jeg kjenner jo baby☺️. Anonymkode: f5fb0...c2e
Whateverusay Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 Jeg ble satt igang da baby stagnerte i vekst, samt at jeg slet med vena cava som gjorde jeg ikke kunne sitte og svangerskapsdiabetes. Da overlegen spurte om jeg var klar for igangsettelse var jeg ikke uenig selv om jeg hadde jobbet hardt for å unngå det. Var bare noen få dager til termindato, men glad jeg gjorde det.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #14 Skrevet 13. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er helt normalt at baby er roligere. Han har mindre plass å boltre seg på😌. Min er også mye roligere, jeg er i uke 40 med bare 5 dager til termin . Tar det helt med ro for jeg kjenner jo baby☺️. Anonymkode: f5fb0...c2e Det er ikke normalt at baby er roligere mot termin. Bevegelsene kan kjennes annerledes, men du skal kjenne like mye liv. Om du mener baby beveger seg mindre enn tidligere eller har er vesentlig endret bevegelsesmønster skal du ta kontakt med fødeavdelingen for en ekstra sjekk. Anonymkode: 8a06d...752 8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 Ingen vekst og svangerskapsforgiftning er i hvert fall grunn nok. Igangsettelse er ikke så kult som det høres ut. Ja, babyen kommer før, men kroppen er ikke moden og klar for fødsel. Anonymkode: 64c77...5c7 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 Jeg ble igangsatt grunnet alvorlig preeklampsi med førstemann, det endte i akutt keisersnitt. Alt i alt en ganske traumatisk opplevelse, som ikke er noe å trakte etter. Til tross for relativt moden baby (36+5) ble det både pustestans, gulsot og ammeproblemer. Barnet har også fått astma, men vanskelig å si om dette er grunnen. Mine to andre barn kom av seg selv til termin. Ja, det er fryktelig tungt, kjipt og grusomt de siste ukene. Men tro meg, det er mye bedre! Snakk med jordmor og mannen din om problemene dine. Anonymkode: 498eb...483 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #17 Skrevet 13. september 2020 Somregel bare preeklampsi, cholestase, avflatet vekst hos baby eller lignende fører til igangsettelse. Dem med risikofaktorer som kan utvikle seg. Hvis vi skulle indusert pga det du føler, hadde cirka ALLE blitt indusert. Det går ikke. Hold ut! Det føles lenge, men du er snart i mål likevel Anonymkode: d6f49...311 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #18 Skrevet 13. september 2020 Fikk keisersnitt 38+1 fordi svangerskapet gikk utover psyken. Anonymkode: 3a78b...3a1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 Jeg føler veldig med deg! Jeg husker fortsatt selv hvor ille det var på slutten av min andre graviditet. I første graviditet, fødte jeg i uke 36+6, fødselen startet av seg selv. Jeg var derfor forberedt på en tidlig fødsel neste gang også, men ungen ble født på termin. Jeg hadde det veldig tungt i hele siste to måneder! Eneste jeg orket i siste tre uker, det var bokstavelig tatt å gå fra sofa til doen. Jeg vet ikke engang hvorfor jeg var i så dårlig form, men jeg fikk rett og slett ikke nok pust, føltes som ungen brukte alt oksygen. Jeg var i umiddelbart bedre form rett etter fødsel, helt sant. Men, nå skal jeg komme med argumenter om hvorfor du må bare holde ut. Min første baby, selv ikke prematur, hadde problemer med omtrent alt, Soving, spising, alt var vanskelig. Hen hadde ikke nok energi til å spise lenge, derfor spiste og sov om hverandre hver time. Helt frem til 7 uker, tror jeg, har hen aldri sovet lengre enn en time i strekk, det var helt grusomt. Var sent på alle milestones også, men det er ikke rart, da hen var egentlig tre uker «yngre» enn hen skulle ha vært. Min andre unge, født til termin, var himmelsk i forhold. Spiste uten problemer, sov i lengre perioder, kunne se rundt, holde hode, og smile omtrent fra fødselen av, min barseltid var bare så mye mer trivelig, rett og slett. På tross av veldig, veldig tunge siste tre uker, jeg anbefaler på det varmeste å føde en «mer ferdig» baby. Siste tre uker har enormt mye å si. jeg fikk også strekkmerker i andre graviditet, som jeg ikke fikk i første. Jeg synes selv strekkmerkene er verdt «terminbaby» Seriøst, absolutt alt er verdt terminbaby, fremfor prematur. Anonymkode: f1a08...89d 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er helt normalt at baby er roligere. Han har mindre plass å boltre seg på😌. Min er også mye roligere, jeg er i uke 40 med bare 5 dager til termin . Tar det helt med ro for jeg kjenner jo baby☺️. Anonymkode: f5fb0...c2e Du gir livsfarlige råd! Dette er helt feil - det skal ikke bli mindre bevegelser mot termin, de kan derimot endre karakter. Det er IKKE normalt at baby blir roligere på slutten, det er en utdatert og farlig myte. Nå vet man bedre. Jeg vil oppfordre både deg og TS til å kontakte føden og fortelle om mindre liv, for det er som sagt både uvanlig og potensielt farlig. Anonymkode: 1d9e1...1c2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå