AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Hei! jeg har en valp som straks runder 5 mnd, og han har den siste mnd begynte å jokke. han gjorde det aldri når han var mindre. Det startet med babysengen hans, og deretter sofateppe - ser han disse to tingene, SKAL han jokke. Han har aldri jokket på andre ting i huset (Med unntak av en sofapute noen få ganger), det er eksklusivt disse to gjenstandene som han alltid hopper på dersom han får muligheten. Jeg stanser det selvsagt med en gang det starter ved å fjerne han og/eller gjenstanden. Men jeg syns det er så merkelig at dette skal handle om stress, som man leser over alt? Sånn som nå lå han og sov etter kveldstur og kveldsmat og var knus rolig, våkner et sekund og prøver seg på sofateppet, og sovner igjen. Det virker jo ikke stressrelatert? Han var mye oftere stressa og vill når han var liten, men jokket aldri da. han har aldri jokket på mennesker, men ser at det blir mer og mer av det under leking med andre hunder, gjerne når de har lekt en stund. Da fjerner jeg han til han roer seg før han får fortsette med leken, jokker han tre ganger avsluttes leken helt. Dette kan jo selvsagt være stressrelatert, men har lagt merke til at det gjerne kommer etter at han har snust den andre hunden i skrittet. Har lest at det kan være hormonelt også, noen som har noe kunnskap om det? 🤞🏻 Jeg er redd for å få en mobbete hund som jokker og derfor ikke fungerer i lek, og er veldig lite interessert i at han skal holde på sånn med gjenstander og i værste fall begynne sånn med mennesker. noen som har noen råd og tips her? Burde man si strengt nei i tillegg til å fjerne gjenstanden? Går det over av seg selv når han blir eldre? Og hvorfor er det de samme tingene han går etter hver gang? 🤔 Anonymkode: 00fd5...18e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 Det nytter ikke å bli streng, det blir som å bli streng fordi den puster (altså, det er noe hunden hverken forstår eller veit hvorfor er et problem). det er mulig den begynner å bli full av hormoner. Får han utløp for energi i form av nok mentalstimuli og trening? Anonymkode: a0a85...515
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det nytter ikke å bli streng, det blir som å bli streng fordi den puster (altså, det er noe hunden hverken forstår eller veit hvorfor er et problem). det er mulig den begynner å bli full av hormoner. Får han utløp for energi i form av nok mentalstimuli og trening? Anonymkode: a0a85...515 Takk for svar! Veldig sant det du sier - da er det ingen vits å begynne å nei-e i alle fall.. Jeg tror han får nok stimuli, fysisk aktivitet og trening da jeg er student og bruker mange timer på han hver dag. Han får feks alltid enten en lengre tur i langline eller en real runde leking med andre valper hver dag i tillegg til alle tisseturer ut, og vi trener lydighet flere ganger om dagen. Han får også maten sin fryst i kong, bruker sniffmat til søk osv for ekstra mental stimulanse. Anonymkode: 00fd5...18e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Veldig sant det du sier - da er det ingen vits å begynne å nei-e i alle fall.. Jeg tror han får nok stimuli, fysisk aktivitet og trening da jeg er student og bruker mange timer på han hver dag. Han får feks alltid enten en lengre tur i langline eller en real runde leking med andre valper hver dag i tillegg til alle tisseturer ut, og vi trener lydighet flere ganger om dagen. Han får også maten sin fryst i kong, bruker sniffmat til søk osv for ekstra mental stimulanse. Anonymkode: 00fd5...18e Høres ut som mer enn nok aktivitet. Mulig dette bare er en liten periode, så jeg ville heller avledet så fort du ser at han viser tegn til å ville jokke på noe. Fjern tingen og led han til plassen sin hvor han får en godbit Anonymkode: a0a85...515 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som mer enn nok aktivitet. Mulig dette bare er en liten periode, så jeg ville heller avledet så fort du ser at han viser tegn til å ville jokke på noe. Fjern tingen og led han til plassen sin hvor han får en godbit Anonymkode: a0a85...515 Får håpe du har rett og at det roer seg om ikke lenge ❣️ Anonymkode: 00fd5...18e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 Mulig @Tabris har noen andre tanker? Anonymkode: a0a85...515 2
Tabris Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 Som du nevner, så er jokking ofte stressrelatert. Som i eksempelet når han leker med andre hunder. For å unngå at det blir noe han gjør ofte i møte med andre hunder så ville jeg holdt selve lekingen til et minimum. Du sier at de har "lekt en stund". Jeg vet ikke hvor lenge det er, men noen få minutter holder i massevis. Ellers koker det fort over for valper og unghunder. Det kan være vel så nyttig å lære ham å være rolig rundt andre hunder. Hvis han får en forventning om at hund = masse lek og herjing, så vil bare synet av en annen hund øke stressnivået i kroppen og det skal mindre til før det bikker over i jokking. Gå gjerne båndturer og sett dere ned med hundene - uten hilsing og lek. Lær ham å også kunne omgås hunder og være nær dem uten at det må være lek involvert. Ellers er det noen ganger slik at enkelte konkrete gjenstander trigger jokking. Da er det ikke nødvendigvis generelt stressnivå, men at gjenstanden i seg selv er triggeren. Da er det best å bare fjerne de gjenstandene for en periode. Ta bort babysengen og sofateppet for noen måneder. Ellers noen generelle tips (jeg kjenner ikke deres hundehold så vet ikke hva, om noe, som passer): Aktiviteter som øker stressnivået: Leking og herjing (med leker, mennesker eller hunder), understimulering, overstimulering og usikkerhet Aktiviteter som reduserer stressnivået: Godbitsøk, søk og nesearbeid generelt, spise/tygge, turer i skog og mark. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 7 minutter siden, Tabris skrev: Som du nevner, så er jokking ofte stressrelatert. Som i eksempelet når han leker med andre hunder. For å unngå at det blir noe han gjør ofte i møte med andre hunder så ville jeg holdt selve lekingen til et minimum. Du sier at de har "lekt en stund". Jeg vet ikke hvor lenge det er, men noen få minutter holder i massevis. Ellers koker det fort over for valper og unghunder. Det kan være vel så nyttig å lære ham å være rolig rundt andre hunder. Hvis han får en forventning om at hund = masse lek og herjing, så vil bare synet av en annen hund øke stressnivået i kroppen og det skal mindre til før det bikker over i jokking. Gå gjerne båndturer og sett dere ned med hundene - uten hilsing og lek. Lær ham å også kunne omgås hunder og være nær dem uten at det må være lek involvert. Ellers er det noen ganger slik at enkelte konkrete gjenstander trigger jokking. Da er det ikke nødvendigvis generelt stressnivå, men at gjenstanden i seg selv er triggeren. Da er det best å bare fjerne de gjenstandene for en periode. Ta bort babysengen og sofateppet for noen måneder. Ellers noen generelle tips (jeg kjenner ikke deres hundehold så vet ikke hva, om noe, som passer): Aktiviteter som øker stressnivået: Leking og herjing (med leker, mennesker eller hunder), understimulering, overstimulering og usikkerhet Aktiviteter som reduserer stressnivået: Godbitsøk, søk og nesearbeid generelt, spise/tygge, turer i skog og mark. Tusen takk for fint svar! Når det kommer til leking har du sikkert rett, fordi de leker gjerne i 20 min +- (men pauser), men gir jo mening at det koker over. Har heller ikke tenkt over hva det gjør med stressnivået hans at vi nesten alltid leker når vi omgås andre hunder - vi hilser ikke på fremmede hunder eller i bånd, så når vi møter andre hunder er det kamerater og da blir det jo alltid lek. Han er superivrig når vi ser andre hunder på gaten osv, og regner med at noe av grunnen ligger her. Tusen takk for det rådet, skal jeg virkelig ta med meg! ellers blir det vel å fjerne gjenstandene ja, syns bare det er så merkelig at alt annet får være i fred🙄 skulle gjerne visst hva han tenker innimellom😂 Anonymkode: 00fd5...18e 1
Tabris Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: ellers blir det vel å fjerne gjenstandene ja, syns bare det er så merkelig at alt annet får være i fred🙄 skulle gjerne visst hva han tenker innimellom😂 Anonymkode: 00fd5...18e Det er ikke alltid vi vet hvorfor eller tanken bak. Men når han først har begynt å jokke på noe, så er det sånn sett logisk at synet av det trigger mer jokking. Sånn er jo vi også - syn/lukt/smak trigger en følelse som baserer seg på de minner/assosiasjoner vi har med de tingene. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 Enig med Tabris. For en stund fremover kan det være lurt å lære ham andre måter å omgås hunder enn vilter lek. Å leke med andre hunder er jo kjempefint for å få ut energi, få sosial læring osv. Men, når det koker over for ham så vil ikke hjernen klare å ta inn lærdom, og det kan bli et problem siden han da ikke vil 'lære' å respektere andre hunders grenser når de gir ham beskjed om at han er for vilter. Man vil ikke at det skal bli en vane. De viktigste sosiale ferdighetene en hund kan ha i møte med andre hunder, er å respektere deres grenser og trekke seg litt unna når en annen hund gir beskjed om at 'du gjør meg ukomfortabel/nervøs' eller 'nå er du for vilter og jeg liker det ikke'. Gode hundemannerer er kjempeviktig for å unngå fremtidige konflikter/slåsskamper mellom hunder. Mulig dere bør kutte ut fri leking for en stund, og heller bare gå tur med andre hunder i bånd. Jobb med at han skal fokusere på dere og ikke de andre hundene. Ikke stopp og hils på hunder når dere går tur, men tren på passering og kontaktsøk. Anonymkode: 590ae...75c 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #11 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig med Tabris. For en stund fremover kan det være lurt å lære ham andre måter å omgås hunder enn vilter lek. Å leke med andre hunder er jo kjempefint for å få ut energi, få sosial læring osv. Men, når det koker over for ham så vil ikke hjernen klare å ta inn lærdom, og det kan bli et problem siden han da ikke vil 'lære' å respektere andre hunders grenser når de gir ham beskjed om at han er for vilter. Man vil ikke at det skal bli en vane. De viktigste sosiale ferdighetene en hund kan ha i møte med andre hunder, er å respektere deres grenser og trekke seg litt unna når en annen hund gir beskjed om at 'du gjør meg ukomfortabel/nervøs' eller 'nå er du for vilter og jeg liker det ikke'. Gode hundemannerer er kjempeviktig for å unngå fremtidige konflikter/slåsskamper mellom hunder. Mulig dere bør kutte ut fri leking for en stund, og heller bare gå tur med andre hunder i bånd. Jobb med at han skal fokusere på dere og ikke de andre hundene. Ikke stopp og hils på hunder når dere går tur, men tren på passering og kontaktsøk. Anonymkode: 590ae...75c En ting til. Mange tror at sosialisering handler om å la valpen møte så mange hunder som mulig. Det er ikke helt sant. Kvalitet er viktigere enn kvantitet. Om dere skal la valpen leke fritt med en annen hund, så kan det være lurt å velge en litt eldre, trygg og stødig hund som klarer å holde valpen deres relativt rolig, da de vil gi den beskjed om å roe seg ned før han når kokepunktet. Anonymkode: 590ae...75c
Diamant20 Skrevet 14. september 2020 #12 Skrevet 14. september 2020 Får valpen sovet nok? Vår hund roet seg en del da vi begynte å passe på at hun sover nok (18 timer)
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #13 Skrevet 16. september 2020 Jokking er bare ekkelt. Håper det gir seg når han blir større. Jeg hadde ihvertfall syntes det var flaut om det var min hund. Anonymkode: c56f2...54e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå