Gjest vimse Skrevet 16. januar 2006 #21 Skrevet 16. januar 2006 Åreknuter dannes i vener, altså blodårer som fører blod tilbake igjen. Hvilke vener som danner åreknuter er forskjellig, men først og fremst venen som går fra nederst i benet og opp i lysken. Ved åreknuter blir det anbefalt operasjon, for å forebygge senere lidelser, som bl.a leggsår. Operasjoner av åreknuter ved sykehus er kostnadsfri så sant man henvises fra lege.
Gjest Rødtoppen Skrevet 16. januar 2006 #22 Skrevet 16. januar 2006 Det er vel ikke i hovedpulsårene, men venene åreknutene sitter? Store og viktige vener, men dog. Åreknutene har vel med veneklaffene å gjøre, uten at jeg kan utdype dette. Uansett finnes ikke klaffer i arteriene (eller pulsårene, altså årene som fører blod UT i kroppen). ← Det er helt riktig at det er i venene åreknutene (varicene) befinner seg. Og benevnelsen åreknute er også litt misvisende, ettersom det ikke er knuter, men forlenginger og utposninger på venene som viser seg som disse "knutene". Det at disse venene som åreknutene befinner seg i er de viktigste, er ikke helt riktig. De VIKTIGE venene befinner seg dypt inne i beina, og kan ikke komme til overflaten. Men man kan også få åreknuter i disse venene, de blir som regel oppdaget ved at man får en DVT (dyp venetrombose). Ang. sclerosering har alt jeg har lest bare bevist at det kan "lukke" årer som er 1-2 mm brede, altså hårrørsårer og små vener. De som er veldig plaget av varicer ser jo ut som de har TARMER på leggene
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #23 Skrevet 17. januar 2006 Min mor jobber på en operasjonsstue, hvor de fjerner åreknuter daglig. Hun har også fått fjernet åreknuter selv. Hun har forklart meg at måten man fjerner åreknuter på, er å fjerne hele åren. Man har mange årer i bena, så blodsirkulasjonen blir påvirket minimalt, siden de andre årene tar over sirkulasjonen til den åren som er fjernet. Men ulempen er jo at disse årene også kan "knyte seg" dersom man er disponert for åreknuter, så man risikerer jo å få knutene tilbake, bare andre steder. Både min mor og min mormor har helt forferdelige legger, og jeg har til alt overmål valgt et yrke med mye ståing og gåing, så nå venter jeg bare på den første knuten.....
Cat&Cat Skrevet 1. juli 2006 #24 Skrevet 1. juli 2006 Hva med Versapulse vs. Scleroterapi mot eddekoppnett? Jeg har tenkt å gå til aksjon etter sommeren mot denne styggedommen.
Gjest Pll Skrevet 1. juli 2006 #25 Skrevet 1. juli 2006 Jeg har noen veldig tydelige blodårer på bena. Ikke knuter, men tykke årer som ligger langt ute i huden. Ser også at jeg begynner å få antydninger til ederkoppnett. Dette plager meg veldig mye, og gruer meg til sommeren når mye hud må vises.... Kan behandlingen som er nevt over også hjelpe meg?? Eller er det kun mot knuter?
Gjest Gjest_kristin_* Skrevet 25. januar 2007 #26 Skrevet 25. januar 2007 hei! jeg har gjort scleroerapi og det funket helt fantastisk. hadde en enorm på forside lår som folk spurte hva i helv.. var liksom, jeg var bare 22år! og tok virkelig knekken på den! nå er jeg 24 og har fått noen nye igjen, så til onsdag skal jeg igjen ta knekken på de med sprøyter! takk for tipset om venastat! skal virkelig prøve det! men moren min har tatt både operasjon, som ga skjemmende arr, og sprøyter,som fungerer kjempebra på henne også! så anbefaler virkelig detlykke til!
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2007 #27 Skrevet 27. januar 2007 Hei Er selv plaget med åreknuter, har operert 2 ganger i samme fot grunnet dårlig utført jobb. Er lite flink til å bruke støttestrømper, burde gjort de men de er jo så forferdelig ubehageig å gå med. Så knutene er på god vei tilbake i tillegg til at den andre foten er full av kumper den og Begge operasjonene har jeg fått dekket av de offentlige. Tenker med gru hvordan jeg kommer til å se ut om noen år
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2008 #28 Skrevet 26. mai 2008 Er det noen her som vet hvor mye en åreknuteoperasjon koster og hvilke privatklinikker som gjør det??? Jeg pratet med fastlege i dag og der fikk jeg beskjed om at dette ikke ble dekket av de offentlige siden jeg ikke har født barn enda, hun sa at de dekket slike operasjoner da en var ferdig med å få barn, men i mitt tilfelle er det ikke slike planer på noen år enda. Jeg synes dette er helt tragisk, jeg isolerer meg nå på de varme dagene fordi det er for varmt til å gå med bukse, en tur på stranda i bikini er noe jeg bare kan drømme om, de få gangene jeg har tatt sjansen har folk kommentert den enorme bulende klumpen på leggen og det er ikke spesielt trivelig å bli beglodd på den måten! Men siden dette da tydeligvis ikke var noe som gikk direkte ut over helsen ville ikke fastlegen videre henvise meg til en operasjon, og med litt flat og lett lommebok er jeg redd dette vil være veldig dyrt å gjøre privat, men det må gjøres om jeg skal kunne ha en ok livskvalitet da dette er noe som plager meg sterkt hver eneste dag! Så er det noen som har erfaringer med å fjerne dette privat?? Hvor de gjør det?? Pris?? Osv.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #29 Skrevet 29. mai 2008 Seriøst ingen her som vet hvor man kan operere dem vekk og hvor mye det eventuelt koster om man skal gjøre det privat???
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #30 Skrevet 29. desember 2008 jeg fikk også åreknuter i ungalder, jeg var 12 år når jeg fikk min første åreknute, nå har jeg noen påbegynnende åreknuter, jeg har dessverre ingen tips.
Gjest Gjest_sleepy_* Skrevet 30. desember 2008 #31 Skrevet 30. desember 2008 Ble nesten litt glad her,jeg (hvis det er lov å si det)... har alltid trudd jeg var aleine med å ha åreknuter i ung alder! Men ser at jeg heldigvis ikke er aleine! Har vært hos fastlegen min, men hu sier at det ikke er noe jeg kan gjøre,evt gå med disse strømpene. Ikke akkurat det man vil høre når en er 22 år... Nå har det gått noen år, og ser at de sakte med sikkert at de strekker seg og blir kraftigere. Vil gå til fastlegen igjen, og høre enda en gang. Det er jo så plagsomt, ødelegger jo selvfølelsen...
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2009 #32 Skrevet 11. juli 2009 Har hatt åreknuter så lenge jeg kan huske, helt siden jeg var 15 år. Har slitt med det helt siden den tid. Var til fastlegen, men fikk beskjed om at det kom til å gå bort med tiden, noe det absolutt ikke har gjort. Har trent, spist sunt, ikke røyket siden den tid, men uten forandring. Dette er virkelig noe som plager meg, og har arvet det fra farsiden, der alle har åreknuter. Har noen tips til hva man kan gjøre før en evt operasjon blir nødvendig?
elinemargareth Skrevet 29. oktober 2009 #33 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg har også åreknuter å fikk de da jeg va 21:-( I fjor høst leste jeg i allers eller hjemmet, husker ikke helt..men det var om en ny metode for å fjerne disse heslige åra som plager oss så fælt. Da jeg leste de i fjor 2008 sto det at denne behandlingen skulle komme til norge på nyåret, jeg og min mor vurderte en sverige tur, for der fantes det nemlig, men alt kokte desverre bort i kål. Men nå er jeg igjen interessert i å finne ut av denne metoden. Det sto at man ikke trengte å sykmelde seg etter denne behandlingen og man kunne gjerne ta seg en løpetur rett etterpå...Husker ikke hele resportasjen, men minnes at jeg syntes det hørtes fantastisk ut. Er det noen som kan hjelpe meg?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #34 Skrevet 31. oktober 2009 Melder meg inn;) Jeg er 25 år, og opererte bort åreknuter i høst. Jeg snakket med fastlegen min som henviste meg videre. Jeg tok ikke bort hele venen, kun åreknutene, så håper det holder! Så nå prøver jeg å forebygge nye, bruker støttestrømper (kun på den ene, men burde vel forebygge den som er bra også), bruke muskel-vene-pumpa (store muskelen i leggen som hjelper til å pumpe blodet tilbake til hjertet så det ikke hoper seg oppp i beina og presser på venene) så ofte jeg kommer på det, øke mosjonen og prøve å gå ned litt i vekt. Er noe dritt dette, men prøver å tenke på at det er bare småtterier i forhold til andre som har mer alvorlige sykdommer. Men utrolig ubehagelig om sommeren:(
Zinnia Skrevet 31. oktober 2009 #35 Skrevet 31. oktober 2009 Du er definitivt ikke alene. Den ene åreknuten min har jeg hatt så lenge jeg kan huske (fra før jeg var ti ihvertfall). Og siden tenårene har det bare økt på, er 24 nå, og mye åreknuter i venstrebeinet, mest på leggen, men øker på låret også. Høyrebeinet er ikke fullt så hardt angrepet. Jeg har aldri røykt, drikker ikke, og har trent aktivt i ti år, men ser ikke ut til at det har hatt så mye å si. Jeg kommer foreløpig ikke til å gjøre noe med det, har ikke råd, og synes alt som har med operasjon å gjøre høres veldig skummelt ut. Likevel vil jeg heller ikke begrense livskvaliteten min, og går med bikini, skjørt og kjoler om sommeren, og skjuler ikke alltid leggene på trening heller, så får heller folk tenke det de vil. Det er kanskje ikke direkte pent, men sånn er jeg skapt, jeg har brukt nok tid på å være flau over kroppen min. Men lurer på om det kan være farlig med åreknuter? Hvor går grensen? Spesielle tegn/forandringer jeg bør følge med på og eventuelt gjøre noe med for helsens skyld?
Gjest Gjest_mona_* Skrevet 16. februar 2010 #36 Skrevet 16. februar 2010 hei:) eg er ei jenta på 15 år og har allerede fått åreknuter. eg har hørt at du kan få dei vekk med scleroterapi, og eg lurte på om det virke?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2010 #37 Skrevet 21. september 2010 Hei Nå er jeg mann på 40 men lister meg til å skrive om min erfaring. Husker ikke helt nøyaktig når disse ble oppdaget men vil tro det var rundt 19-22 år stadiet. Var hos lege med dette problemet som jeg ikke viste hva det var da. Ble fortalt at dette var åreknuter. Legen mente disse var små selv om jeg selv synes den ene på låret var sikkelig stor. Jeg måtte bare svelge dette der å da. Med årene som kom ble det mer og mer åreknuter. Da var det jeg besteme meg for å finne ut mer om dette. På den tiden hadde vi ikke fastlege ordning så jeg besøkte flere leger med problemet og leste legebøker og gjorde meg et bilde om hvordan dette kunne ramme meg. Vel dette var altså arvelig. ikke noen i min nærmeste familie hadde dette. Noen leger påsto at dette kunne være en arv som hadde ligget stille også plutselig fått utbrudd. I ettertid har det vist seg at det har noe med hverdagen å gjøre. En som står og går mye vil få fortere åreknuter en noen som sitter hele dagen. Konklusjon ble at dette er mest sansynlig ikke arvelig men rett å slett hvordan yrke man har. Da jeg var rundt 27 ble jeg litt forbanna og krevde en henvisning til spesialist. Ca 3 måneder etterpå fikk jeg innkaling til sykhuset. Legen der sa at jeg hadde for små åreknuter og hvis de ikke laget funksjonsproblem for meg ville legen anbefale meg å vente med oprasjon og heller kjøpe meg komprisjonstrømper. Da jeg var 38 fikk jeg ny henvisning til spesialist og denne gang gikk det lang tid før jeg ble innkaldt. Jeg undersøkte med å få dette utført av et annen sykehus med denne type henvisning var ikke på den tiden underlagt fritt sykehusvalg. Det gikk nesten 9 måneder til jeg fikk innkaldelse. Innkaldelsen gjore meg litt overrasket. jeg var innkaldt til et annen sykehus enn det jeg trodde jeg skulle til. Legen jeg skulle til var overlege og spesialist på hjerte og karr. Jeg tenkte dette så lovende ut. Dagen kom og det ble min tur. Det ble tatt ultralyd av bena mine og konklusjon ble. Jeg hadde noe av de værste åreknutene legen hadde sett på flere år. Den stor jeg hadde på låret mente legen at dette burde allerede vært gjorte noe med allerede da jeg var hos spesialist sist(for 11 år siden) Resultatet ble akutt oprasjon neste dag. Fikk også en beskrivelse av hvordan dette skelle gjøres. Blodårene er som slanger men for at retur blodet ikke skal renne nedover igjen har blodårene en slags lukkemuskel, når denne lukemuskel ordningen ikke fungerer vil blodet sammle seg ved dem som fungerer og dette vil gjøre at blodårene der ser ut som overfylte poser, derav navnet åreknuter eller variser på fagspråket. Disse blodårene skulle fjernes helt fra lysket og ned til fot. Kanskje noen ble bare fjernet for en kortere strekning med et verktøy som tres gjennom blodåren og trekkes ut. Siden blodårene er ødelagt allerede og blir ikke erstatet med nye kunstige årer. Returblodet vil finne seg andre veier å komme seg tilbake på. Siden jeg ikke hadde komprisjonstrømpene med meg fikk jeg beskjed om å kjøpe dette og fikk en adresse av legen. Fant meg også et hotell jeg kunne overnatte på siden jeg skulle møte opp kl 0700 dagen derpå. Samme lege var faktisk kirurgen også. Legen tegnet en masse på mine ben med tusj og jeg ble selv overrasket over hvor mye åreknuter jeg hadde. Legen tegnet til og med der jeg ikke viste jeg hadde åreknuter. Husker at klokken var noe over 8 da jeg ble trillet inn på oprasjonssalen. Det neste jeg husker var at jeg våknet på overvåkingen i 14 tiden med en jævla mye smerter. Fikk noe mot smertene og det neste jeg husket var at jeg våknet senere på kvelden i 18 tiden på rommet jeg fikk da jeg kom på morgen. Legen hadde i mellomtiden vært og lagt noen papirer og en sykemelding i 8 uker men hadde ikke veket meg sa sykepleiern. Da jeg spurte om hva som skjedde nå så fikk jeg besked at når jeg følte for det kunne jeg stå opp og prøvegå og hvis jeg følte for det kunne jeg bare dra hjem igjen. Jeg fant ut i ettertid , da jeg skulle få hjelp av legekontoret til å skifte på oprasjonsårene at jeg hadde 36 oprasjonsår til sammen, sykepleien bare gapte. Nå ca 1 år etterpå er oprasonssårene nesten borte, det samme er åreknutene, med untaket på selve foten. Her gjør dem ikke noe fåreløpig. Synes der var godt å få dette bort. Anbefale på det sterkeste at folk som stå og går mye i jobb bruker komptisjonsstrømper, iallefall på jobb. Disse er noe du ikke får dekket av trygdeverket. og koster ca 1000 lapp for de lange som går helt opp til lysken, ellers kan jo noen lavere kne strømper også være til god hjelp, bruker sånne også. Disse har jeg kjøpt på apotek, de kalles for reisestrømper og er mye rimligere, rundt 150-200 for paret. men det er viktig å finne med rett komprisjonstrykk da det er flere typer på markedet. Dete bør lege eller spesialist kunne svare på hva som passer deg best. Idagens helsenorge må man som pasient bare være sta og kreve behandling. ikke gi dere før dere har fått uttelling og det er fult lovlig å bytte lege hvis dere ikke er fornøyd med legen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå