Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2005 #1 Skrevet 22. juli 2005 Har begynt å få åreknuter, er bare 23 år!!! Noen gode tips (bortsett fra operasjon) om hvordan man kan bli kvitt dem? Kjerringråd o.l. som dere har hatt god erfaring med... Jeg har en jobb hvor jeg står og går mye, det er nok det som er årsaken i tillegg til at min mor har det. Åreknuter er visst veeeeldig arvelig...
Gjest peon Skrevet 22. juli 2005 #2 Skrevet 22. juli 2005 Er også 23 med påbegynnenede åreknuter... Aner ikke hvordan du blir kvitt de, men det skal en slags støtte strømpe for å forebygge trur jeg. Har hørt om noen som har kjøpt dette hos bandagist. Ellers er det viktig å ALDRI sitte med det ene kneet over det andre..(noe jeg har store vansker med å klare å lavære..)
Pleier Skrevet 22. juli 2005 #3 Skrevet 22. juli 2005 I utgangspunket kan man ikke fjerne åreknuter uten operasjon. Men støttestrømper forebygger og kan hindre utvikling av nye åreknuter. Man kan få kjøpt støttestømper på apotek. Støttestrømper er veldig bra om man går og står mye, for det vil og hindre at beina hovner opp.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2005 #4 Skrevet 23. juli 2005 Jeg fikk også åreknuter tidlig, var vel rundt 20 da de dukket opp. Jeg ble operert etter mitt første svangerskap, for da var det skikkelig ille. Etter svangerskap nr 2 ble jeg tipset om Venastat. Det er hestekastanje i kapselform som kjøpes i helsekost/vita/apotek. Man blir ikke bedre, men trykket letter, og årene knyter seg ikke videre. Min lege mener ihvertfall at det har virket forebyggende for min del. Verdt å prøve. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2005 #5 Skrevet 23. juli 2005 har dere hørt om scleroterapi? da setter man inn en liten sprøyte på de årene som er blå og utvidede, og det sprøytes inn et stoff som gjør at den stygge åren blir borte for alltid! de løser seg opp. ........
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2005 #6 Skrevet 23. juli 2005 så man kan bli kvitt stygge skjemmende årer! jeg skal utføre det på en laserklinikk på østlandet, men det er ikke laser, bare scleroterapi, ER SÅ GLAD for at det finnes hjelp å få! JIIPPIII!
Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 24. juli 2005 #7 Skrevet 24. juli 2005 Jeg er 26 år og har hatt denne dritten i noen år nå. Er skikkelig frustrerende nå om sommeren når jeg vil gå i skjørt og piratbukse.. Hva koster operasjon og kan man få det dekket?
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2005 #8 Skrevet 25. juli 2005 hei gjest 26 år, som sagt, du trenger ingen operasjon, bare ta scleroterapi, hvis du tåler sprøyter, ingen arr heller!
Gjest Camelia Skrevet 25. juli 2005 #9 Skrevet 25. juli 2005 Jeg tror dere snakker om to forskjellige ting... Åreknuter kan nok ikke fjernes gjennom scleroterapi, det kan derimot disse små blå "edderkoppnettårene" som ligger like under huden. Seher
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2005 #10 Skrevet 26. juli 2005 jo scleroterapi fjerner åreknuter, ikke større enn blyantstrek, men allikevel, så lar de seg fjerne, de som er tynnere enn enn blyant! dette har jeg forhørt meg om!
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2005 #11 Skrevet 26. juli 2005 og det fjerner sprengte blodårer på føttene!
Gjest Gjesta Skrevet 26. juli 2005 #12 Skrevet 26. juli 2005 og det fjerner sprengte blodårer på føttene! ← Hvis jeg hadde hatt SPRENGTE blodårer, hadde jeg nok tatt meg en tur til lege litt faderlig fort, for det høres ganske så livstruende ut....
Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2005 #13 Skrevet 26. juli 2005 (endret) Det går nok ikke an å "løse opp" blodårer når du har åreknuter nei! Det er jo hovedblodårene vi snakker om her... ikke de små blyantstrekene / edderkoppnettårene, som IKKE kalles åreknuter. Finnes nok ingen kjapp og enkel løsning her. Jeg har det i min familie også, der får kvinnene det når de har født sitt første barn. Mormor ble nesten ufør av det til slutt, grusomt vondt og bena var nesten defornerte... Det kvinnene i familien gjør, er å operere. Da strekkes årene ut, de kan f.eks. skjære et snitt et sted og trekke årene rette (og fjerne overskuddslengdene som har snirklet seg rundt på bena). Min mor har gjort dette hittil to ganger nå i løpet av livet, for årene vil gjerne komme tilbake etter hvert. Og legene hennes sier at det beste man kan gjøre er å bruke støttestrømper. Alltid, alltid, alltid ha på dem! Endret 26. juli 2005 av soleil~noir
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2005 #14 Skrevet 26. juli 2005 jo det går an å løse opp åreknuter sier jeg! jeg har ett par stykker jeg skal fjerne med scleroterapi, og dette har jeg forhørt meg om, og vært på klinikken og SPURT om dette spesielt, de så også på blodårene mine, og at dette kunne la seg fjerne. Så dette vet jeg!
chriztine Skrevet 26. juli 2005 #15 Skrevet 26. juli 2005 Tror du har fått litt feil info da. Åreknuter er slike blodårer som står litt ut av huden, disse kan ikke fjernes med Scleroterapi. Det er kun disse sprengte blodkarene som fjernes med det. Åreknuter kan kun fjernes ved å strekke de ut med operasjon.
Pleier Skrevet 26. juli 2005 #16 Skrevet 26. juli 2005 jo det går an å løse opp åreknuter sier jeg! jeg har ett par stykker jeg skal fjerne med scleroterapi, og dette har jeg forhørt meg om, og vært på klinikken og SPURT om dette spesielt, de så også på blodårene mine, og at dette kunne la seg fjerne. Så dette vet jeg! ← Selvfølgelig går det nok sikkert ann å løse opp åreknuter, men da vil du nok få store sirkulasjonsproblemer, siden de store, tykke årene du ser er hovedpulsårer. Hvis det er de små edderkoppnettene det er snakk om, så kan du fjerne dem, siden disse ikke har annen funksjon enn å føre blod til huden. Etter fjerning vil du nok bli veldig kald på beina.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #17 Skrevet 1. august 2005 jo det går an å løse opp åreknuter sier jeg! jeg har ett par stykker jeg skal fjerne med scleroterapi, og dette har jeg forhørt meg om, og vært på klinikken og SPURT om dette spesielt, de så også på blodårene mine, og at dette kunne la seg fjerne. Så dette vet jeg! ← Da har du et problem... Jeg har nemlig prøvd scleroterapi, resultatet var at de tynneste årene og "spindelvevet" forsvant. prøvde fire behandlinger på en "vanlig" åreknute, men den forsvant ikke ! dro til fastlegen min og fikk rekvisisjon til operasjon. Ble operert etter tre uker med perfekt resultat - og det var gratis! (scleroterapi kostet meg 1200 kr første og annen gang derettter 750 for de påfølgende behandlingene. Tror nok operasjon er den beste løsningen.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #18 Skrevet 1. august 2005 Selvfølgelig går det nok sikkert ann å løse opp åreknuter, men da vil du nok få store sirkulasjonsproblemer, siden de store, tykke årene du ser er hovedpulsårer. Hvis det er de små edderkoppnettene det er snakk om, så kan du fjerne dem, siden disse ikke har annen funksjon enn å føre blod til huden. Etter fjerning vil du nok bli veldig kald på beina. ← Det er vel ikke i hovedpulsårene, men venene åreknutene sitter? Store og viktige vener, men dog. Åreknutene har vel med veneklaffene å gjøre, uten at jeg kan utdype dette. Uansett finnes ikke klaffer i arteriene (eller pulsårene, altså årene som fører blod UT i kroppen). Ellers tror jeg dere har rett i det om operasjon og støttestrømper.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #19 Skrevet 15. januar 2006 hvor mye koster en årkenute-operasjon sånn cirka? jeg er 18 år, og har stoore åreknuter på høyre legg. fikk de i høst, og gruer meg noe fryktelig til sommeren. har fått meg kjæreste, og gruer meg spesielt til å vise meg i bikini/skjørt/shorts foran han, med de stygge åreknutene. har jo selvfølgelig vært mye naken med han, men han har liksom ikke sett spesielt på leggene mine, så tror ikke han har sett det. hater også og dusje i gymmen, hvert fall gå til dusjen, fordi jeg er så redd for at noen ser det. såå, jeg trenger virkelig hjelp, plages noe fryktelig med det, det er jo ikke vanlig å få det når man er 18 år!! men, tantene mine/farmor har det, så det ligger i familien. men uansett, hvis jeg opererer meg før sommeren, vil jeg få åreknutene tilbake etter noen år da? eller forsvinner de mer eller mindre "for godt"? det er ikke så ille hvis jeg bare kan være litt blå, det verste er jo at det er fullt av buler på leggen min! haaaaater det. men med min lommebok/konto er det vel kanskje ikke aktuelt med en operasjon.
Gjest knuta Skrevet 16. januar 2006 #20 Skrevet 16. januar 2006 Hei, jeg ser det er mye diskusjon om scleroterapi tar åreknuter. Jeg fikk selv knuter i ung alder, og har vært gjennom både scleroterapi og operasjon. Vil anbefale sclero først, og deretter operasjon av de årene som sprøytene ikke hjelper på. Hos meg tok scleroterapien knekken på den største og styggeste åren (til stor forundring hos behandleren som gikk med på å prøve etter mange overtalelser) mens en mindre åre måtte opereres. Jeg har også brukt Venastat etter behandlingene, og det virker som om det motvirker fler knuter. Ang. priser, sclero koster mellom 1000 og 1500 kr pr gang og du må beregne 3 til 5 behandlinger. Operasjonen får du dekket dersom du henvises av fastlege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå