Gå til innhold

Hvite prikker på mandelen.

Gjest The_sea

Anbefalte innlegg

Er fryktelig redd for hva dette kan være. CRP på 4 ,null feber og ikke vondt i halsen. 

Er redd for at det kan være hiv eller kreft. 

3D5A6426-AF7A-4214-AAC5-95016A528DF3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 26.8.2020 den 11.57, AnonymBruker skrev:

Jeg har sendt han et par snap. Lagt han tii😅 (nei jeg er ikke gal). Ikke fått noe respons, men ser den står som åpnet. Den som intet våger, heter det. 

Anonymkode: 03320...823

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mandelsteiner. Ufarlig, men kan gi dårlig ånde.

Anonymkode: a0ebe...795

Litt dårlig bilde, men de er på venstre side. Får ikke pirket dem ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelsteiner, du kan ta en qutips og dytte de ut. 

Anonymkode: 9b13f...abe

Har prøvd, men går ikke. De liksom på mandlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CRP på 4 er normalt. Mandlene ser hovne ut. Høres jo ut som du har vært hos legen og fått avkreftet at noe er galt. 

Anonymkode: 3b5b0...552

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRP på 4 er normalt. Mandlene ser hovne ut. Høres jo ut som du har vært hos legen og fått avkreftet at noe er galt. 

Anonymkode: 3b5b0...552

Ser de hovne ut? Kan det være symptom på hiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, The_sea skrev:

Ser de hovne ut? Kan det være symptom på hiv?

Ja, den på venstre siden på bilde ser hoven ut, men om du har pirket for å få vekk mandelsteiner så er det ikke rart at du har hovnet opp! Og hvorfor blander du hiv inn?

Anonymkode: d3699...83e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den på venstre siden på bilde ser hoven ut, men om du har pirket for å få vekk mandelsteiner så er det ikke rart at du har hovnet opp! Og hvorfor blander du hiv inn?

Anonymkode: d3699...83e

Kan jo virke som en form for helseangst/hypokondri. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, The_sea skrev:

Ja eller kreft :(

Dra til fastlegen du og få hjelp med angsten for sykdom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt fire halsbetennelser i år med kraftige halssmerter og pusspropper over mandlene. Jeg ser ingen hvite prikker på bildet ditt. Mandlene dine er kanskje litt store, men ser ikke røde ut, det er heller ikke spesiell indikator på infeksjon med mindre de har endre størrelse hos deg. Jeg mener å ha lest at man kan ha naturlig/medfødt større mandler enn gjennomsnittet. CRP på 4 er ikke normalt for en frisk ung person uten grunnsykdommer har jeg lest. Vanligvis er den under 1. Det er litt usannsynlig at du har streptokokker om det bare er snakk om en eller to hvite flekker og du ikke har halsvondt. Jeg har ikke hørt om at dette er et vanlig kreftsymptom. Det er vel kanskje mest sannsynligvis mandelstener eller noe annet.

Snakk med lege eller ØNH lege. Det er bare å sjekke seg for HIV gratis og anonymt på olafiaklinikken når som helst. Det er vel mest aktuelt om du har hatt samleie med en ny partner eller ikke stoler helt på partneren din og dere ikke bruker beskyttelse. Ut i fra det jeg husker så tror jeg at HIV gir influensalikenende symptomer først ved smitte, har ikke hørt om hvite prikker på mandlene.

Dette skriver hiv.gov om symptomer på HIV:

'Within 2 to 4 weeks after infection with HIV, about two-thirds of people will have a flu-like illness. This is the body’s natural response to HIV infection. 

Flu-like symptoms can include:

• Fever
  • Chills
  • Rash
  • Night sweats
  • Muscle aches
  • Sore throat
  • Fatigue
  • Swollen lymph nodes
  • Mouth ulcers'

Jeg klarer ikke å se prikkene på bildet ditt, men forstår at de er lenger bak som du sier. Du har bittelitt rødhet i svelget. CRP-en tror jeg kan skyldes en veldig mild viral sykdom som du merker lite symptomer av, det skjer. Dersom du ikke får pirket det bort selv, så kan du spørre legen. Han kan gi deg bedøvelsesspray i halsen ifbm det. Det kan de iallefall hos ØNH lege på spesialistklinikkene på lysaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kronisk hovne mandler fra jeg var liten jente til jeg fjernet dem i slutten av 20 åra. De så ut sånn som dine. Mest sannsynlig er det rett og slett bare hovne mandler. Jeg hadde veldig ofte halsbetennelse, flere ganger i året. Det var godt å få dem fjernet, mitt antibiotikaforbruk har vært så og si null siden.

Anonymkode: b5402...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, The_sea said:

Blir enda mer redd. 

Ta kontakt med legen i morgen tidlig. Nytter ikke å lage en tråd om dette når du blir mer redd av det. Du har tydeligvis helse-angst, slik en lengre opp i tråden nevner. Du får ikke hiv på null komma null. Og det skal veldig mye til. Som vanlig er det ikke på kg du skal finne slike svar, ettersom man ikke kjenner til kompetansen i svarene du får fra andre

Du hadde en lignende tråd for tre uker siden, og har nettopp prøvd deg med en tilsvarende tråd i seksualitets-forumet, formet på en litt annen måte. Det nytter ikke. Hvis dette er sant, så skal du spørre noen du vet at har faglig kompetanse til å svare deg

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, aporia91 skrev:

Jeg har selv hatt fire halsbetennelser i år med kraftige halssmerter og pusspropper over mandlene. Jeg ser ingen hvite prikker på bildet ditt. Mandlene dine er kanskje litt store, men ser ikke røde ut, det er heller ikke spesiell indikator på infeksjon med mindre de har endre størrelse hos deg. Jeg mener å ha lest at man kan ha naturlig/medfødt større mandler enn gjennomsnittet. CRP på 4 er ikke normalt for en frisk ung person uten grunnsykdommer har jeg lest. Vanligvis er den under 1. Det er litt usannsynlig at du har streptokokker om det bare er snakk om en eller to hvite flekker og du ikke har halsvondt. Jeg har ikke hørt om at dette er et vanlig kreftsymptom. Det er vel kanskje mest sannsynligvis mandelstener eller noe annet.

Snakk med lege eller ØNH lege. Det er bare å sjekke seg for HIV gratis og anonymt på olafiaklinikken når som helst. Det er vel mest aktuelt om du har hatt samleie med en ny partner eller ikke stoler helt på partneren din og dere ikke bruker beskyttelse. Ut i fra det jeg husker så tror jeg at HIV gir influensalikenende symptomer først ved smitte, har ikke hørt om hvite prikker på mandlene.

Dette skriver hiv.gov om symptomer på HIV:

'Within 2 to 4 weeks after infection with HIV, about two-thirds of people will have a flu-like illness. This is the body’s natural response to HIV infection. 

Flu-like symptoms can include:

• Fever
  • Chills
  • Rash
  • Night sweats
  • Muscle aches
  • Sore throat
  • Fatigue
  • Swollen lymph nodes
  • Mouth ulcers'

Jeg klarer ikke å se prikkene på bildet ditt, men forstår at de er lenger bak som du sier. Du har bittelitt rødhet i svelget. CRP-en tror jeg kan skyldes en veldig mild viral sykdom som du merker lite symptomer av, det skjer. Dersom du ikke får pirket det bort selv, så kan du spørre legen. Han kan gi deg bedøvelsesspray i halsen ifbm det. Det kan de iallefall hos ØNH lege på spesialistklinikkene på lysaker.

Hatt crp på 4 siden mai og testet meg for hiv i juli. Men pleid å ligge under 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2020 den 11.49, The_sea skrev:

Hatt crp på 4 siden mai og testet meg for hiv i juli. Men pleid å ligge under 1

Du svarte i den andre tråden at du ikke fikk lov til å teste for hiv. Om du fikk en hiv-test så sent som juli, så er jo ikke en ny test nå nødvendig. 

Crp på 4 er normalt. Alt over 10 indikerer en lett sykdom/infeksjon, men opp til 50 er normalt ved sykdom (feks lungebetennelse). Selv har jeg hatt på over 200, og jeg lever fint enda. Så 4 kan du ta det helt med ro på, det er godt innenfor normalen. 

Anonymkode: 5297a...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...