Gjest Udugelig matmor... Skrevet 22. juli 2005 #1 Skrevet 22. juli 2005 I natt kom kattungen min på 5 1/2mnd seg ut... Ikke spør meg hvordan, jeg må ha glemt et vindu eller noe. Saken er den at hun kom seg ut. Jeg våknet av lyder fra et katteslagsmål 3-4 timer etter at jeg hadde gått og lagt meg. Jeg bråvåknet rett og slett! Først ropte jeg på katten inne i huset, kunne liksom ikke skjønne at hun hadde kommet seg ut. Pusi dukket ikke opp, så jeg måtte innse at hun nok var ute. Jeg tok på meg noen klær og gikk ut, Idet jeg kom ut så jeg henne løpe unna en bil som stod parkert. Hun virket ganske forskremtJeg ropte på henne og hun kom rett bort til meg, virket som hun var lettet over at jeg omsider hadde våknet opp! Hun var da våt av hannkatt urin. Jeg puttet henne rett i dusjen og fikk vasket henne. Resten av natten sov hun så stille og rolig som bare en liten ( utslitt) kattunge kan! Jeg var våken og følte meg utrolig dårlig... Hvordan kan jeg ha unngått å merke at hun var ute? Har hannkatten gjort henne gravid? Finnes det en form for angrepille til katt? Har jo ikke begynt på p-piller enda siden hun ikke er så gammel, og at hun ikke får løpe fritt ut enda... Huff, hvilken dårlig matmor jeg er Jaja, pusi hadde i allefall ingen sår eller skader!! Takk og lov!! Vinnie.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2005 #2 Skrevet 22. juli 2005 Uff, skjønner at du var nervøs for katten din, den er jo tross alt bare en liten kattunge og skal som du sier ikke være ute på egen hånd! Heldigvis fikk du henne inn igjen. Hunnkatter kan bli kjønnsmodne så tidlig som 5 mnd gamle. Ikke minst med tanke på det lyse været vi har hatt nå. Du ville kanskje merket noe til løpetidsadferd, men det er ikke alle katter som løper like høylydt. Katter går drektige ca 2 mnd. Men det er sterkt frarådelig å la en kattunge få kattunger i så ung alder. De blir gjerne ikke gode mødre i forhold til oppdragelse og tilstedeværelse siden de ikke er mentalt modne selv. I tillegg er det dette med kattungeoverfloden, og at det er vanskelig å finne gode hjem til huskattunger... Og ja, selv om katten din allerede har blitt parret, så kan du forhindre henne i å få et kull med kattunger. Du simpelthen ringer til din veterinær og bestiller kastrering, så blir de eventuelle embryoene fjernet. Dette er en helt udramatisk abort. Katten er absolutt gammel nok til kastrering, det er ikke noe poeng i å la henne gå på p-piller en periode først. P-piller kan nemlig føre til pattekreft, så de fleste prøver å unngå dette hvis de istedet kan kastrere katten tidlig. De aller fleste veterinærer kastrerer katter av begge kjønn fra 5-6 mnd alder. Hvis veterinæren er av det gammeldagse slaget og vil vente til hun er året, så forklarer du situasjonen ang eventuell parring. Hvis ikke finner du deg en annen veterinær! Pass samtidig på å få ID-merket katten din hvis du ikke allerede har gjort. Hvis pusefrøkna di klarer å snike seg ut enda en gang er det enda større sannsynelighet at hun kommer tilbake enn hvis hun er umerka! Men rådet mitt er altså at du kastrerer katten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå