Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 (endret) Noen ganger møter ein personer som er vanskeleg å identifisere seg med, og ein føler liksom ein aldri blir ordentlig kjent med, Har sidan vi etablerte oss i bygda lagt vekt på å ha ein god dialog med naboene rundt oss, men føler å ha hatt eit litt anstrengt forhold til vår nermeste nabo. I 2014 valgte kona hans å pakke kofferten å flytte ut, og tok ut seprasjon etter at de hadde lagt bak seg mange år som gift, og de hadde flere born som imidletid forlengst har flyttet ut. Han nektet m.a. eksen adgang til boligen etter at hun flyttet ut, og han nektet å skrive under sperasjonspapirene. De sitter fortsatt i eit uskiftet bo, men er usikker på hva jussen seier om slkt , og det er foreldelsesfrist her ? Han blir av mange oppfattet som ein kverulant, og ein person som ofte viser en arrogant holdning overfor lover, og regler og snakker ofte nedsettende om personer som ikkje deler hans holdninger. Naboen blir lett sint, og irrittert /høyrøstet når noen snakker han imot, og har ein negativ holdning til det meste. Eg er ein person som forsøker å legge vekt på den positive siden hos dei fleste eg blir kjent med, og helst oversjå de negative sidene. Vi har alle våre gode og dårlige sider, og det handler oftest om en tilpassning , men når ein føler at ein har med "falske" personer å gjera er det ikkje alltid like enkelt. Misstanken har etterhvert gått i rettning av at naboen er ein sosiopat , og dette er noe som gardvis har blitt en forverring. https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/03/11/195560066/sosiopatens-trekk-blir-ofte-verre-med-alderen Endret 12. september 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 Det enkle er ofte det beste: Ha minst mulig kontakt med vedkommende. Anonymkode: 176ae...2fa 2
Silva Pluvialis Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 Han trenger ikke å være sosiopat fordi han har noen dårlige sider. Vi har alle noen dårlige sider eller karaktertrekk, men det betyr ikke at man er sosiopat av den grunn. 2
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det enkle er ofte det beste: Ha minst mulig kontakt med vedkommende. Anonymkode: 176ae...2fa Ja, det har du heilt rett i, men ikkje så heilt enkelt når han har tatt seg friheten å sette skillemur 1 m på nabotomta utan å snakke m/ naboen. Har m.a. Plantet hekk som er blitt så høye at den skjærmer for oversikten v/ inn / utkjøring, Også naboen på andre siden klager over at hekken skjermer for utsikten, og han tok seg friheten å kuttet hekken hans, m/ den følge at naboen blei sint.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 6 minutter siden, Uatskillelig skrev: Han trenger ikke å være sosiopat fordi han har noen dårlige sider. Vi har alle noen dårlige sider eller karaktertrekk, men det betyr ikke at man er sosiopat av den grunn. Ein skal sjølvsagt vera varsam med å stemple personer hverken som sosiopater / psykopater, og dette er ein diagnose som psykiatere nytter på personer. Holdningen til naboen synes å mange likhetstrekk med beskrivelsen på en sosiopat.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 Hvorfor er det noen som alltid må være kjent med alle naboer?? Dere bor bare ved siden av hverandre. Og trenger ikke å ha noe med hverandre å gjøre. Man kan si hei når man møtes ved trapp eller slikt men utover det, hvorfor har du nødvendighet for å bli kjent? er ikke sikkert han vil ha noe med dere å gjøre. For eks jeg, hilser hvis jeg ser naboene med utover det ønsker jeg ingen kontakt. Ikke fordi jeg er asosial eller slikt men har ingen behov for det Anonymkode: 5ff36...dff 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 Synes helt ærlig du høres ut som du farer med sladder. Syns ikke det er så rart om naboen blir sur om dere sladrer om ham og klipper plenen hans - og i tillegg setter på ham negative diagnoser. Herregud. Anonymkode: f9582...62b 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 *Klipper hekken hans Anonymkode: f9582...62b
Gjest SmokeyEye Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 Hadde ikke stemplet naboen som sosiopat hvis jeg ville fokusere på det positive i et menneske. Hadde noen kutta i hekken min uten tilatelse hadde jeg også reagert. Hva med å bare la han være i fred.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 Jeg vil helst ha minst mulig med naboer å gjøre. Konsentrer deg om ditt eget liv. Anonymkode: ed480...e64 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2020 #11 Skrevet 12. september 2020 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det noen som alltid må være kjent med alle naboer?? Dere bor bare ved siden av hverandre. Og trenger ikke å ha noe med hverandre å gjøre. Man kan si hei når man møtes ved trapp eller slikt men utover det, hvorfor har du nødvendighet for å bli kjent? er ikke sikkert han vil ha noe med dere å gjøre. For eks jeg, hilser hvis jeg ser naboene med utover det ønsker jeg ingen kontakt. Ikke fordi jeg er asosial eller slikt men har ingen behov for det Anonymkode: 5ff36...dff 2 naboer hadde felles innkjørsle. Den ene naboen valgte å sette opp gjerde / levegg midt i innkjørsla, og det endte som politisk sak, og advokat mat. Det er ikkje slik "min tomt / min eigedom" og gjør som eg vil. Som naboer må vi forholde oss til noen lover og regl er . Men, som naboer kan ein også bli enige om å inngå skriftleg avtaler. Heilt greitt at naboen bare slipper hunden sin løs, og han gjør sitt fornøda hos naboen, men da bør naboen vise ansvar få ta dritten bort umiddelbart. Endret 12. september 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #12 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, Anonym Bruker skrev: 2 naboer hadde felles innkjørsle. Den ene naboen valgte å sette opp gjerde / levegg midt i innkjørsla, og det endte som politisk sak, og advokat mat. Det er ikkje slik "min tomt / min eigedom" og gjør som eg vil. Som naboer må vi forholde oss til noen lover og regler her. Men, som naboer kan ein også bli enige, og gjøre avtaler utan at ein treng om å forholde seg til reglene. Dette er jo ikke det du skriver om i HI. Det er slik at min tomt/min eiendom gjør jeg som jeg vil med. Men innkjørselen er ikke noen av deres eiendom det er felles. Er uansett ikke det jeg kommenterte på. Du snakker om at du vil bli kjent med fyren. Hvorfor? han vil tydeligvis ikke bli kjent med deg! Naboer betyr ikke automatisk venner. Hater innpåslitne naboer ass. La han være i fred, og hvis dere har problemer ang hekker eller gjerder tar man det gjennom advokat. Anonymkode: 5ff36...dff
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2020 #13 Skrevet 12. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo ikke det du skriver om i HI. Det er slik at min tomt/min eiendom gjør jeg som jeg vil med. Men innkjørselen er ikke noen av deres eiendom det er felles. Er uansett ikke det jeg kommenterte på. Du snakker om at du vil bli kjent med fyren. Hvorfor? han vil tydeligvis ikke bli kjent med deg! Naboer betyr ikke automatisk venner. Hater innpåslitne naboer ass. La han være i fred, og hvis dere har problemer ang hekker eller gjerder tar man det gjennom advokat. Anonymkode: 5ff36...dff Er i slektsforhold m/ naboen, så ikkje snakk om å gå på friertokt for å bli bedre kjent med han.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #14 Skrevet 12. september 2020 5 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Er i slektsforhold m/ naboen, så ikkje snakk om å gå på friertokt for å bli bedre kjent med han. ? kan du ikke bare la han være i fred! mind your own business og slutt å snok i naboens liv! Nå er dere plutselig i slekt? Anonymkode: 5ff36...dff
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #15 Skrevet 12. september 2020 Så lenge vedkommende bor alene er det vel bare å overse mest mulig. Det er verre når man vet at en nabo er psykopat og har fullstendig kontroll over kona eller mannen. Jeg vet om en mann som ikke lar kona gå ut alene et sekund, og som konsekvent har gardiner trukket igjen. Jeg har til og med vært der inne. Han lar henne aldri prate, men tar over enhvert forsøk på å kona i tale. Kjipt, men man får jo ikke gjort noe. Vet også om en mann som tok livet sitt, kona var åpenbart psykopat. Anonymkode: 07f89...7f8
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. september 2020 #16 Skrevet 12. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge vedkommende bor alene er det vel bare å overse mest mulig. Det er verre når man vet at en nabo er psykopat og har fullstendig kontroll over kona eller mannen. Jeg vet om en mann som ikke lar kona gå ut alene et sekund, og som konsekvent har gardiner trukket igjen. Jeg har til og med vært der inne. Han lar henne aldri prate, men tar over enhvert forsøk på å kona i tale. Kjipt, men man får jo ikke gjort noe. Vet også om en mann som tok livet sitt, kona var åpenbart psykopat. Anonymkode: 07f89...7f8 Kan ikkje endre holdninger eller personligheten hos en sosiopater / psykiater, så konkulsjonen er å ha minst muleg med han å gjøre. Kona valgte å flytte på grunn av naboens holdninger, og noe dei alle innenfor deres omgangskrets skjønte. Eg besøkte naboen regelmessig sidan vi hadde noen felles intrs. men nå har eg ikkje besøkt han på over eit år . Blir sur, irritert og sint for det aller minste, og snakker nedsettende om dei aller fleste. Slike menn ønsker eg ikkje å ha noe forhold til, og kanskje greitt det bygges skillemurer mellom tomtegrensene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå