AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Siden det er så mange som hele tiden etterspør om dere skal holde dere hjemme når dere er syke og har symptomer? Det er lov å google, det er også lov å ta turen innom FHI sine nettsider - tenk, der står ALL informasjon dere trenger om symptomer, karantene, isolasjon, risikogrupper, hva en skal gjøre for å ta en test osv. Anonymkode: 286a9...09a 8
Jeffe Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 Når man Googler er første treff disse trådene på kg... 2
FruKristine Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 Ja det er jo kjempedumt at folk vil være sikre...
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 50 minutter siden, FruKristine skrev: Ja det er jo kjempedumt at folk vil være sikre... Mm for KG er en sikker kilde til alt. Anonymkode: 286a9...09a 5
FruKristine Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Mm for KG er en sikker kilde til alt. Anonymkode: 286a9...09a Sikkert iike til alt, men det er jo nok av folk som korrigerer om noen sier noe som er feil! Du er vel en av de.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 Noen ganger så ønsker man innspill fra andre som har vært i samme situasjon, feks har luftveissymptomer som ikke er så sort/hvitt eller ang varighet på symptomer mtp jobb. Anonymkode: bf3e1...cb2 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 Det varierer en del hvordan retningslinjene tolkes fra kommune til kommune nå, og det er en god del bruk av skjønn. Jeg sliter f.eks. med å forstå når jeg skal holde barnehagebarnet mitt hjemme og når hun må testes, til tross for at jeg har lest på FHIs sider. Venninnen min og jeg har begge ringt våres respektive kommuners koronatelefoner. Jeg fikk beskjed om at mine barn burde testes og at barnehagebarnet måtte være hjemme til hun var helt symptomfri, hun fikk beskjed om at hun kunne sende barnet i barnehage. De hadde samme symptomer, nyoppstått luftveisinfeksjon med veldig masse snørr og litt hoste, god allmenntilstand og ingen feber. Anonymkode: 67289...117 2
Example Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 Du må ikke glemme at det er mange hobbyeksperter her inne som overgår FHI i både kunnskapsnivå og evne til å spå fremtiden. De fleste skriver med anonymbruker, og blir sinte fordi man ikke tror dem fordi de "spådde noe" for noen måneder siden som anynym. Og ja, forresten, om du ikke ønsker påbud av munnbind i det du går ut døra, interneringsleire for folk i karantene og portforbud etter klokken 20 er du en del av bagatelliseringsbrigaden. Eventuelt er man også egoist og tilhører en eller flere grupper ala "festfolket", "harryfolket" eller "sydenfolket". 4
NorthernLight Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 11 minutter siden, Example skrev: Du må ikke glemme at det er mange hobbyeksperter her inne som overgår FHI i både kunnskapsnivå og evne til å spå fremtiden. De fleste skriver med anonymbruker, og blir sinte fordi man ikke tror dem fordi de "spådde noe" for noen måneder siden som anynym. Og ja, forresten, om du ikke ønsker påbud av munnbind i det du går ut døra, interneringsleire for folk i karantene og portforbud etter klokken 20 er du en del av bagatelliseringsbrigaden. Eventuelt er man også egoist og tilhører en eller flere grupper ala "festfolket", "harryfolket" eller "sydenfolket". FHI har uttalt at munnbind ikke har effekt, 100 stykker smittet til påske osv. Det er mange eksperter som ikke har vært enig med de. Skjønner hvilken brigade du tilhører. Og ja man er egoist når man drar utenlands i en pandemi. Man har noe som heter importsmitte. 1
Example Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, NorthernLight skrev: FHI har uttalt at munnbind ikke har effekt, 100 stykker smittet til påske osv. Det er mange eksperter som ikke har vært enig med de. Skjønner hvilken brigade du tilhører. Og ja man er egoist når man drar utenlands i en pandemi. Man har noe som heter importsmitte. Virkelig? Fortsatt på 100 smittede til påske? Get over it. Mange har vært uenige med FHI, men har for eksempel Gunhild Nyborg hatt mer rett? Når det kommer til munnbind, så må vel FHI få voldsom skryt, spør du meg. Her har vi gått uten munnbind i seks måneder, og har blant de beste tallene og de mildeste tiltakene i Europa. FHI har lenge vært kritiske til effekten av munnbind for massene skal ha effekt. De bestrider ikke at munnbind teoretisk kan ha en effekt, ved riktig bruk og nok tilgang. De tar dog også høyde for feilbruk, mangel på munnbind, falsk trygghet og generell smittevernstretthet i befolkningen. Mens Europa demonstrerer mot strenge tiltak og økende smitte, med munnbind på haka, har de fleste nordmenn fortsatt ganske høy tillit og lojalitet til tiltakene. Til tross for det, ser vi en tretthet, og at folk bryter karanteneregler, og mister troen. Tenk hvor ille det hadde vært om man hadde svettet inni dyre munnbind hele våren og sommeren. Det at noen "eksperter" går ut mot FHI betyr ikke at alle gjør det. Dette har andre eksperter gått ut mot, og media hauser opp "eksperter" som ikke akkurat er eksperter på det de uttaler seg om. Og sist, men ikke minst, FHI baserer seg heldigvis på fakta og forskning, og må ta avveininger i en norsk målestokk. At de ikke vet så mye om et helt nytt virus før det i det hele tatt har kommet til Norge, er egentlig ikke så rart. 4
Gjest Blondie65 Skrevet 12. september 2020 #11 Skrevet 12. september 2020 7 minutter siden, Example skrev: Virkelig? Fortsatt på 100 smittede til påske? Get over it. Mange har vært uenige med FHI, men har for eksempel Gunhild Nyborg hatt mer rett? Når det kommer til munnbind, så må vel FHI få voldsom skryt, spør du meg. Her har vi gått uten munnbind i seks måneder, og har blant de beste tallene og de mildeste tiltakene i Europa. FHI har lenge vært kritiske til effekten av munnbind for massene skal ha effekt. De bestrider ikke at munnbind teoretisk kan ha en effekt, ved riktig bruk og nok tilgang. De tar dog også høyde for feilbruk, mangel på munnbind, falsk trygghet og generell smittevernstretthet i befolkningen. Mens Europa demonstrerer mot strenge tiltak og økende smitte, med munnbind på haka, har de fleste nordmenn fortsatt ganske høy tillit og lojalitet til tiltakene. Til tross for det, ser vi en tretthet, og at folk bryter karanteneregler, og mister troen. Tenk hvor ille det hadde vært om man hadde svettet inni dyre munnbind hele våren og sommeren. Det at noen "eksperter" går ut mot FHI betyr ikke at alle gjør det. Dette har andre eksperter gått ut mot, og media hauser opp "eksperter" som ikke akkurat er eksperter på det de uttaler seg om. Og sist, men ikke minst, FHI baserer seg heldigvis på fakta og forskning, og må ta avveininger i en norsk målestokk. At de ikke vet så mye om et helt nytt virus før det i det hele tatt har kommet til Norge, er egentlig ikke så rart. Helt enig med alt sammen. I tillegg kan det nevnes at enkelte anser munnbind som istedenfor andre tiltak, ikke i tillegg til. "Jeg bruker munnbind så da kan jeg ta denne reisen med kollektiv selv om det strengt tatt ikke er nødvendig". "Jeg bruker munnbind og det gjør alle i familien når vi handler alle sammen på senteret lørdag kl 15". Osv.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 Jeg skjønner godt at folk spør. Reglene endres jo fra uke til uke, så det er umulig å vite hva som gjelder nå. Googler du, så kommer det opp gamle artikler og plutselig får du feil svar og koronatelefonen er det umulig å nå gjennom til. Hele håndteringen fra myndighetenes side er FLAU fra start til slutt. Vinglete, uoversiktlig og alt alt for streng sett opp mot risikoen. Anonymkode: d1f65...c3d 2
Example Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner godt at folk spør. Reglene endres jo fra uke til uke, så det er umulig å vite hva som gjelder nå. Googler du, så kommer det opp gamle artikler og plutselig får du feil svar og koronatelefonen er det umulig å nå gjennom til. Hele håndteringen fra myndighetenes side er FLAU fra start til slutt. Vinglete, uoversiktlig og alt alt for streng sett opp mot risikoen. Anonymkode: d1f65...c3d Hvor vanskelig er det å følge med på gjeldende regler? Det kan ikke være så vanskelig. Hadde det vært bedre om regler og anbefalinger ikke var basert på smitteutviklingen og ny kunnskap om viruset? Nå har vi stort sett hatt de samme reglene i Norge siden midten av juni, bortsett fra enkelte lokale avvik i Bergen og Indre Østfold. Samt karanteneregler for utenlandsreiser. At folk som nå velger å reise til utlandet klarer å følge med på smitteutviklingen i landet de besøker, bør jo være et minimum. 1
Example Skrevet 13. september 2020 #14 Skrevet 13. september 2020 8 timer siden, Blondie65 skrev: Helt enig med alt sammen. I tillegg kan det nevnes at enkelte anser munnbind som istedenfor andre tiltak, ikke i tillegg til. "Jeg bruker munnbind så da kan jeg ta denne reisen med kollektiv selv om det strengt tatt ikke er nødvendig". "Jeg bruker munnbind og det gjør alle i familien når vi handler alle sammen på senteret lørdag kl 15". Osv. Absolutt. Det er vel kanskje det som skjer i USA og andre europeiske land med munnbind. Smitten øker til tross for at man bruker munnbind, men man ser også enormt med feilbruk og at folk tror at så lenge de bruker det, er man trygg. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 Typisk Norge, så er munnbind på vei til å bli "mote". Ser stadig flere unge som vandrer rundt med sine svarte munnbind, som minner mistenkelig om de som kjøpes rimelig på Wish og andre ikke medisinske sider. Min erfaring med tøy i svart, er at det ikke fungerer så bra å vaske det på 60 grader. I tillegg tviler jeg på at disse unge tar ansvar for å vaske og/eller bytte de daglig/hver gang de er ute. Den eneste gangen munnbind er fornuftig, er når man ikke kan holde 1 meters avstand, f eks i rushtid på buss/bane. Da kan man i teorien øke vernet mot å bli smittet. Faktum er at munnbind hovedsaklig skal brukes for å verne andre mot smitte fra en selv. Men da skal man jo holde seg hjemme..... 15 timer siden, AnonymBruker skrev: det er også lov å ta turen innom FHI sine nettsider Om alle gjorde dette, og ikke søkte info f eks her på KG, ville kanskje frykten vært lavere, prispresset på munnbind, antibac osv vært lavere. Der står det bl a at de fleste som blir syke, opplever kun milde symptomer, og igjen og igjen, mantraen - det enkle er ofte det beste: vask hendene og hold avstand!! Anonymkode: 13e88...442 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 13 timer siden, FruKristine skrev: Sikkert iike til alt, men det er jo nok av folk som korrigerer om noen sier noe som er feil! Du er vel en av de. Problemet er jo at mange av de som korrigerer tar feil selv. Så ikke stol penset som skrives på kg. Vær kildekritisk. For koronaviruset er FHI en sikker kilde. Anonymkode: 3fd61...e3b
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #17 Skrevet 13. september 2020 17 timer siden, Jeffe skrev: Når man Googler er første treff disse trådene på kg... Det er jo en skremmende tanke i seg selv... Anonymkode: bf924...d1b
Gjest Blondie65 Skrevet 13. september 2020 #18 Skrevet 13. september 2020 4 timer siden, Example skrev: Hvor vanskelig er det å følge med på gjeldende regler? Det kan ikke være så vanskelig. Hadde det vært bedre om regler og anbefalinger ikke var basert på smitteutviklingen og ny kunnskap om viruset? Nå har vi stort sett hatt de samme reglene i Norge siden midten av juni, bortsett fra enkelte lokale avvik i Bergen og Indre Østfold. Samt karanteneregler for utenlandsreiser. At folk som nå velger å reise til utlandet klarer å følge med på smitteutviklingen i landet de besøker, bør jo være et minimum. Kanskje de jakter på unntaket? "Jeg er jo bare litt rufs i halsen, sant jeg kan gå på jobben?" "Svenskehandelen var jo riktignok til rød sone men jeg var jo bare der i 2 timer, sant jeg slipper karantene?" Osv.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Typisk Norge, så er munnbind på vei til å bli "mote". Ser stadig flere unge som vandrer rundt med sine svarte munnbind, som minner mistenkelig om de som kjøpes rimelig på Wish og andre ikke medisinske sider. Min erfaring med tøy i svart, er at det ikke fungerer så bra å vaske det på 60 grader. I tillegg tviler jeg på at disse unge tar ansvar for å vaske og/eller bytte de daglig/hver gang de er ute. Den eneste gangen munnbind er fornuftig, er når man ikke kan holde 1 meters avstand, f eks i rushtid på buss/bane. Da kan man i teorien øke vernet mot å bli smittet. Faktum er at munnbind hovedsaklig skal brukes for å verne andre mot smitte fra en selv. Men da skal man jo holde seg hjemme..... Om alle gjorde dette, og ikke søkte info f eks her på KG, ville kanskje frykten vært lavere, prispresset på munnbind, antibac osv vært lavere. Der står det bl a at de fleste som blir syke, opplever kun milde symptomer, og igjen og igjen, mantraen - det enkle er ofte det beste: vask hendene og hold avstand!! Anonymkode: 13e88...442 Det er fullt ut godkjent av FHI å ikke bruke ikke-medisinske munnbind. Jeg har anskaffet tøymunnbind selv både fordi jeg ikke vil bidra til prispress og fordi jeg tenker at det kan være greit å unngå engangsmunnbind hvis jeg kan. Foreløpig har jeg valgt å ikke ta kollektivtransport disse 10 dagene med ekstra tiltak i Bergen. Så får vi se da om det holder hele veien - hvis ikke blir det kollektivtrafikk med tøymunnbind (ikke sorte).
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 4 timer siden, Blondie65 skrev: Det er fullt ut godkjent av FHI å ikke bruke ikke-medisinske munnbind. Jeg har anskaffet tøymunnbind selv både fordi jeg ikke vil bidra til prispress og fordi jeg tenker at det kan være greit å unngå engangsmunnbind hvis jeg kan. Foreløpig har jeg valgt å ikke ta kollektivtransport disse 10 dagene med ekstra tiltak i Bergen. Så får vi se da om det holder hele veien - hvis ikke blir det kollektivtrafikk med tøymunnbind (ikke sorte). Ja,så lenge de kan vaskes på 60 grader og rengjøres/byttes som om de var engangs. Mitt ankepunkt er de som mest sannsynligvis ikke kan vaskes på 60 grader,og brukes mer som et moteplagg enn smittevern. Byrådet har vel rådet til munnbind i rushtiden? Skal ta buss i morgen,uten munnbind,og forholder meg da til skyss sin statistikk på når forholdene er grønne på den aktuelle linjen. Blir det samme som å trene tidlig på morgenen,handle enten sent eller tidlig,og dermed unngå å medvirke til at avstand vanskeliggjøres. Anonymkode: 13e88...442
Anbefalte innlegg