AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Jeg har en 1-åring som er veldig glad i å amme, det er ikke mye melk igjen men det lille som er går ned. Det ammes alt i fra 1-2 ganger om dagen til ingenting, men etter barnehageoppstart har det økt på med ønske om amming på ettermiddag. Barnet spiser godt ellers, lar seg trøste av andre ting enn pupp og fremstår som en normal ettåring. Jeg oppretter denne tråden fordi i inntakssamtalen nevnte jeg at vi ammer litt enda, og pedleder rykket litt til og svarte at om det kom til å bli en utfordring for barnehagen så burde vi slutte. Dette er nå noen uker siden og ingenting har blitt nevnt, så jeg har ikke tenkt videre på det før i går. Noen venninner fra barsel var samlet og vi snakket løst og fast, så kom vi inn på tema amming og hvor godt det var å være ferdig. Igjen sa jeg at vi ammer litt nå og da, så sier hun ene med en latter at ettåringen må vokse opp, er ikke en baby lengre og trenger ikke pupp. En annen nevnte at mødre som ammer etter fylte ett år bare gjør det fordi de synes selv det er koselig eller er lat fordi de enten ikke orker å innføre smokk, ta kampen med å sette grenser, eller ikke er gode nok på å avlede/trøste barna. Et par var mer nøytrale og sa det var opp til enhver, men at de ikke skjønte at jeg orket. Barna våre er i alderen 15 måneder-23 måneder. Så sitter jeg her da, ser egentlig ikke problemet men følte meg litt ekkel etter disse episodene. Er det sånn at siden barnet ammes etter første fylte år så bør jeg holde det for oss selv til det blir slutt? Kan det tenkes at jeg lar ungen bestemme for mye? Hvordan slutter jeg på en fin måte når det er ungen som vil amme? Som nevnt, jeg har ingen problemer med det og tenkte det var en måte å roe ned, kose og slukke den verste sulten etter en lang dag mens middagen blir ferdig i ovnen. Vi koser på flere måter med lesestund og klemmer, så dette er ikke et sykelig kosebehov for min del ihvertfall😜 Hva mener du? Saklig tone takk, fordi det ble et merkelig tema for meg dette her😊 Anonymkode: 334d0...e35 9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 Jeg rykket faktisk litt til da pedlederen presterte å si til deg at det passer dårlig med barnehagen så dere må slutte... Altså 😂 hvor tett går det an å bli. Det er anbefalt å amme til to år, og det kan du gjøre med god samvittighet, så lenge dere trives. Du lar ikke baby bestemme for mye, og det er jo kjempebra at hn spiser bra ved siden av.. Det der har ingen noe med. Jeg ammet til hun ble to år, hun ville egentlig lenger, men jeg måtte slutte.. Anonymkode: 2116a...27c 45
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en 1-åring som er veldig glad i å amme, det er ikke mye melk igjen men det lille som er går ned. Det ammes alt i fra 1-2 ganger om dagen til ingenting, men etter barnehageoppstart har det økt på med ønske om amming på ettermiddag. Barnet spiser godt ellers, lar seg trøste av andre ting enn pupp og fremstår som en normal ettåring. Jeg oppretter denne tråden fordi i inntakssamtalen nevnte jeg at vi ammer litt enda, og pedleder rykket litt til og svarte at om det kom til å bli en utfordring for barnehagen så burde vi slutte. Dette er nå noen uker siden og ingenting har blitt nevnt, så jeg har ikke tenkt videre på det før i går. Noen venninner fra barsel var samlet og vi snakket løst og fast, så kom vi inn på tema amming og hvor godt det var å være ferdig. Igjen sa jeg at vi ammer litt nå og da, så sier hun ene med en latter at ettåringen må vokse opp, er ikke en baby lengre og trenger ikke pupp. En annen nevnte at mødre som ammer etter fylte ett år bare gjør det fordi de synes selv det er koselig eller er lat fordi de enten ikke orker å innføre smokk, ta kampen med å sette grenser, eller ikke er gode nok på å avlede/trøste barna. Et par var mer nøytrale og sa det var opp til enhver, men at de ikke skjønte at jeg orket. Barna våre er i alderen 15 måneder-23 måneder. Så sitter jeg her da, ser egentlig ikke problemet men følte meg litt ekkel etter disse episodene. Er det sånn at siden barnet ammes etter første fylte år så bør jeg holde det for oss selv til det blir slutt? Kan det tenkes at jeg lar ungen bestemme for mye? Hvordan slutter jeg på en fin måte når det er ungen som vil amme? Som nevnt, jeg har ingen problemer med det og tenkte det var en måte å roe ned, kose og slukke den verste sulten etter en lang dag mens middagen blir ferdig i ovnen. Vi koser på flere måter med lesestund og klemmer, så dette er ikke et sykelig kosebehov for min del ihvertfall😜 Hva mener du? Saklig tone takk, fordi det ble et merkelig tema for meg dette her😊 Anonymkode: 334d0...e35 Du kan finne andre måter å «roe» ned på. Barnet kan også få en brødskive mens dere venter på middagen. Det er åpenbart at du ammer mest for din egen del, fordi du synes det er «koselig». Anonymkode: 132e6...5ac 10
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 Det har nettopp vore ein tråd (på veldig mange sider!) om amming av store barn. Eg amma lenge etter at barnet fylte 1 år, men mange reagerer negativt, så eg fortel ingen om det. Amm i veg, dette har bhg ingenting med 🙂 Anonymkode: d38e7...fe4 11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 Et barn på ett år er fortsatt lite. Lurer litt på begrunnelsen til ped-leder. Personlig syns jeg imidlertid at å amme et barn på 2+ er meget spesielt. I et u-land med lite mat og skittent vann, absolutt, am til ungen er 6 for alt jeg bryr meg. Men her syns jeg det er spesielt. I denne tråden kommer du antakeligvis til å møte to steile fronter: De som mener at amming etter 1-årsdagen er perverst, og de som mener at alle burde amme fireåringene sine og at de som sier noe annet er haters. Det beste er vel å bare gjøre det som føles riktig for dere. Anonymkode: b1a3a...9ec 5
minister-mio Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 Forskjell på en toåring og en femåring. Bare amme du, det er ingen andres sak 14
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 Bare å amme med god samvittighet. Min sønn på snart 3 år ammes en gang om dagen, før han legger seg. Fin slutt på dagen. Anonymkode: e1389...02e 11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 Høres ut som du har møtt på noen sære damer... Jeg ammet til 15 mnd og det var mange i min krets som også ammet etter at barnet var fyllt ett. Ei av mine næreste venninner ammet til barnet var nesten 2 år. Har ikke hørt noen bekjente som har ammet lengre, men hva vet vel jeg. Er vel noe man ikke snakker så mye om.. Jeg sluttet en stund etter barnehagestart, ville ikke ta bort puppen samtidig som barnehagestart.. mange omveltninger i en ettåring liv Gjør det som føles rett og som fungerer for dere Anonymkode: af2d4...dd8 9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan finne andre måter å «roe» ned på. Barnet kan også få en brødskive mens dere venter på middagen. Det er åpenbart at du ammer mest for din egen del, fordi du synes det er «koselig». Anonymkode: 132e6...5ac Dette er jo bare tull, selfølgelig synes et lite barn på 1 år at det er koselig og trygt med pupp. Og en brødskive før middag, hvorfor det? Da er jo barnet mett til middagen. Fortsett å amme du Ts. Anonymkode: 657bd...21b 32
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 Det er en ting jeg aldri kommer til å forstå. Å amme en 6 mnd baby sees på som søtt og vakkert, mens med engang barnet et 12 mnd er det plutselig ekkelt?! Anonymkode: 657bd...21b 30
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #11 Skrevet 12. september 2020 Barnet ammer forhåpentligvis ikke, det er det du som gjør! Barnet ammes/blir ammet eller dier. Anonymkode: eb8f0...f24 11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #12 Skrevet 12. september 2020 Næ, da jeg hentet i garderoben på fredag satt det en mamma og ammet barnet sitt som fyller to år neste uke. Synes ikke det er rart. Selv sluttet jeg å amme ved 8 mnd fordi barnet mistet interessen og jeg mistet melka. Anonymkode: 37e1a...f08 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #13 Skrevet 12. september 2020 Jeg ammer fortsatt mi på 11 mnd, blir 1 år neste uke da. Hun begynte i bhg sist uke, og da jeg sa at vi fortsatt ammet litt var det ingen reaksjoner på det. Utenom at de hadde hatt en på tilvenning som ble ammet omtrent hvert minutt foreldrene var med barnet på tilvenning, og at det frarådet de, slik at barnet ble vant med at i bhg er det ingen pupp. Men det sier seg vel egentlig selv 🙈 Jeg ammer på morgen og kveld, og de gangene barnet våkner på kveld/natt. Etter bhgstart har vi også hatt en ammestund for kos etter middag. Fungerer fint, og har ikke fått noen negative reaksjoner, jeg skjuler det heller ikke for noen syns ikke det skal være noe å skamme seg for, jeg er heller stolt over at vi har hatt mulighet til det. De andre barna har jeg sluttet ved 8 og 10 mnd pga jobb. Planen er å slutte etterhvert som hun er trygg i bhg da, fordi hun våkner mye på kvelden og skal ha puppen, og det er litt slitsomt. Men tar det ikke samtidig som bhgstarten, det kan bli litt mye. Anonymkode: b8345...d1b 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #14 Skrevet 12. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet ammer forhåpentligvis ikke, det er det du som gjør! Barnet ammes/blir ammet eller dier. Anonymkode: eb8f0...f24 Heilt vanlig å seie at barnet ammer. Helsesjukepleiarar tar også feil her (ja, eg har lese i journalen 🙂) Anonymkode: d38e7...fe4 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #15 Skrevet 12. september 2020 Jeg ammer min på 1.5år. Sier ikke så mye om at jeg gjør det. Mange bare antar jeg er ferdig. Men har ammet når jeg henter i bhg, ikke følt på noe ubehag da fra de ansatte. Mer nærmeste familie som mener jeg bør slutte. Jeg tenker de kan passe sine egne saker 😊 Anonymkode: 6af94...23d 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #16 Skrevet 12. september 2020 Jeg mener at det er helt uproblematisk å amme utover 1 år. Jeg er ped leder selv, og har ingen negative erfaringer knyttet til dette. Jeg ammet min minstemann til 18 måneder selv. Ammet om morgenen og om kvelden etter fylte 1 år. Kos dere med ammingen dere❤️ Anonymkode: 9250c...48d 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #17 Skrevet 12. september 2020 Jeg har tre barn som jeg har ammet. En sluttet når han var 10 mnd, en ved 13 mnd, mens siste ble ammet til han var nærmere to år. Han ville ikke ta smokk, så mulig det var en av grunnen til at han ble ammet lenger. Jeg synes det er litt sårt å lese om at mødre som ammer etter barnet er 12-14 mnd er «ekle» og at det er våre behov som gjør at vi ammer. Jeg hadde ikke noe ønske/plan om å amme han så lenge- men han ville veldig gjerne fortsette. Jeg sa det ikke til noen, og ammet kun kveld/morgen det siste halve året. Så det å skulle amme i barnehagen hadde vært helt uaktuelt for meg. Anonymkode: 45582...926 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #18 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan finne andre måter å «roe» ned på. Barnet kan også få en brødskive mens dere venter på middagen. Det er åpenbart at du ammer mest for din egen del, fordi du synes det er «koselig». Anonymkode: 132e6...5ac Er det antistoffer i brødskiver? Antistoffene i morsmelk er gull verdt i forbindelse med barnehagestart og møte med nye bakterier. Brødskive kan ikke sammenlignes engang. Og hva så om ts ammer fordi hun synes det er koselig? Barnehagestart er ofte en stor omveltning for både mor og barn. De fortjener å ha det koselig sammen. Anonymkode: 9ec4c...adf 22
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #19 Skrevet 12. september 2020 56 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ammer fortsatt mi på 11 mnd, blir 1 år neste uke da. Hun begynte i bhg sist uke, og da jeg sa at vi fortsatt ammet litt var det ingen reaksjoner på det. Utenom at de hadde hatt en på tilvenning som ble ammet omtrent hvert minutt foreldrene var med barnet på tilvenning, og at det frarådet de, slik at barnet ble vant med at i bhg er det ingen pupp. Men det sier seg vel egentlig selv 🙈 Jeg ammer på morgen og kveld, og de gangene barnet våkner på kveld/natt. Etter bhgstart har vi også hatt en ammestund for kos etter middag. Fungerer fint, og har ikke fått noen negative reaksjoner, jeg skjuler det heller ikke for noen syns ikke det skal være noe å skamme seg for, jeg er heller stolt over at vi har hatt mulighet til det. De andre barna har jeg sluttet ved 8 og 10 mnd pga jobb. Planen er å slutte etterhvert som hun er trygg i bhg da, fordi hun våkner mye på kvelden og skal ha puppen, og det er litt slitsomt. Men tar det ikke samtidig som bhgstarten, det kan bli litt mye. Anonymkode: b8345...d1b Da vår begynte i barnehagen pleide jeg å amme når jeg leverte. Null gråt når han fikk en god start på dagen. Anonymkode: ab271...cb9
Maleficenta Skrevet 12. september 2020 #20 Skrevet 12. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en 1-åring som er veldig glad i å amme, det er ikke mye melk igjen men det lille som er går ned. Det ammes alt i fra 1-2 ganger om dagen til ingenting, men etter barnehageoppstart har det økt på med ønske om amming på ettermiddag. Barnet spiser godt ellers, lar seg trøste av andre ting enn pupp og fremstår som en normal ettåring. Jeg oppretter denne tråden fordi i inntakssamtalen nevnte jeg at vi ammer litt enda, og pedleder rykket litt til og svarte at om det kom til å bli en utfordring for barnehagen så burde vi slutte. Dette er nå noen uker siden og ingenting har blitt nevnt, så jeg har ikke tenkt videre på det før i går. Noen venninner fra barsel var samlet og vi snakket løst og fast, så kom vi inn på tema amming og hvor godt det var å være ferdig. Igjen sa jeg at vi ammer litt nå og da, så sier hun ene med en latter at ettåringen må vokse opp, er ikke en baby lengre og trenger ikke pupp. En annen nevnte at mødre som ammer etter fylte ett år bare gjør det fordi de synes selv det er koselig eller er lat fordi de enten ikke orker å innføre smokk, ta kampen med å sette grenser, eller ikke er gode nok på å avlede/trøste barna. Et par var mer nøytrale og sa det var opp til enhver, men at de ikke skjønte at jeg orket. Barna våre er i alderen 15 måneder-23 måneder. Så sitter jeg her da, ser egentlig ikke problemet men følte meg litt ekkel etter disse episodene. Er det sånn at siden barnet ammes etter første fylte år så bør jeg holde det for oss selv til det blir slutt? Kan det tenkes at jeg lar ungen bestemme for mye? Hvordan slutter jeg på en fin måte når det er ungen som vil amme? Som nevnt, jeg har ingen problemer med det og tenkte det var en måte å roe ned, kose og slukke den verste sulten etter en lang dag mens middagen blir ferdig i ovnen. Vi koser på flere måter med lesestund og klemmer, så dette er ikke et sykelig kosebehov for min del ihvertfall😜 Hva mener du? Saklig tone takk, fordi det ble et merkelig tema for meg dette her😊 Anonymkode: 334d0...e35 Trodde ikke det var så unormalt å fortsatt amme litt da. Forstår heller ikke hvorfor dette er et problem for barnehagen. Er vel ikke sånn at du må innom å amme mens hun er i barnehagen, er vel mest når hun kommer hjem? Utrolig teit av henne å si. Er ikke barnehagen sin business dette. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå