AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Jeg ønsker å avansere matlagingen litt og vil gjerne høre deres kryddertips. Er altså ikke ute etter oppskrifter men mer generelt hva som er godt til hva. For eksempel rosmarin til lam, gressløk i potetsalat. Slike ting😊 Så jeg kan lære meg å finne på retter selv ut fra hva jeg har i skapet, og bygge en spennende kryddersamling. Anonymkode: 65432...f2a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 Jeg lagde en lignende tråd tidligere i år og fikk mange tips. Det jeg har begynt å bruke ofte nå er salvie i tomatbaserte sauser. Anonymkode: 9f955...8e4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 Nå spiser jeg plantebasert,men det burde ikke ha så stor betydning. Røkt paprika,løkpulver,spisscummin og malt ingefær bruker jeg i wok,ulike gryteretter og marinader. Muskat bruker jeg i sauser og gratenger Vegeta(kjøpes på internasjonale grønnsaksbutikker) brukes i suppe. Funker som buljong. Oregano og basilikum på pizza,paier etc og som siste finish på maten Røkt salt kvernes over en ferdig middagsrett Næringsgjær gir en umanismak og det bruker jeg til alt. Anonymkode: 1ea6b...888 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 Vi har alltid følgende i hus: Koriander Paprika Chili Basilikum Oregano Garam Masala Spisskummen Karri Gurkemeie Salt og pepper er selvfølger Og en del mer, men disse blir mest brukt. Garam masala brukes mye til indisk, spisskummen til hjemmelagd tacokrydder. Anonymkode: 77a55...f18
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 Basilikum til omtrent alt som er tomatbasert. Muskat i hvitsaus. Kardemomme i vafler. Anonymkode: a83ba...e0b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lagde en lignende tråd tidligere i år og fikk mange tips. Det jeg har begynt å bruke ofte nå er salvie i tomatbaserte sauser. Anonymkode: 9f955...8e4 Å det visste jeg ikke, takk for tips, skal lete opp tråden 😊 HI 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå spiser jeg plantebasert,men det burde ikke ha så stor betydning. Røkt paprika,løkpulver,spisscummin og malt ingefær bruker jeg i wok,ulike gryteretter og marinader. Muskat bruker jeg i sauser og gratenger Vegeta(kjøpes på internasjonale grønnsaksbutikker) brukes i suppe. Funker som buljong. Oregano og basilikum på pizza,paier etc og som siste finish på maten Røkt salt kvernes over en ferdig middagsrett Næringsgjær gir en umanismak og det bruker jeg til alt. Anonymkode: 1ea6b...888 Takk for mange spennende tips! Jeg lager også mye plante basert, har aldri hørt om hverken røkt paprika eller røkt salt Anonymkode: 65432...f2a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 Muskat i hvite sauser og hvite supper. Anonymkode: 6277e...b2e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 Mener ikke kuppe, men krydderforslag til kjøtt og fisk? Spesielt laks og kylling. Anonymkode: ad9df...0c5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å det visste jeg ikke, takk for tips, skal lete opp tråden 😊 HI Takk for mange spennende tips! Jeg lager også mye plante basert, har aldri hørt om hverken røkt paprika eller røkt salt Anonymkode: 65432...f2a Røkt paprika må du prøve. Det løfter en hver rett 🙌🏻😍 Anonymkode: 1ea6b...888 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 Bruker som oftest estragon til strimlet kylling. Pesto er også en favoritt til samme type kjøtt, men det er ikke bare krydder. Timian er kjempegodt i typiske høstgryter. Anonymkode: ff9fb...ca2
Brunhilde Skrevet 18. september 2020 #11 Skrevet 18. september 2020 On 9/12/2020 at 5:01 PM, AnonymBruker said: Mener ikke kuppe, men krydderforslag til kjøtt og fisk? Spesielt laks og kylling. Anonymkode: ad9df...0c5 Litt avhengig av hvordan jeg lager maten, men stekt laks med fiskekrydder som det på bildet er veldig godt, spesielt hvis du koker ut panna med litt rømme eller creme fraiche. Hvis jeg serverer laks med couscous og grønnsaker liker jeg å krydre med spisskummen. Ellers syns jeg basilikum og hvitløk hever ovnsbakt laks. Til kylling velger jeg ofte litt sterke krydderblandinger hvis jeg skal ha pommes frites eller brød ved siden av, noe ala dette. Hvis jeg skal ha mer type søndagsmiddagkylling med poteter og saus, så bruker jeg rosmarin. Jeg er veldig glad i rosmarin. Ellers krydrer jeg litt i "vilden sky", men jeg er, som nevnt, glad i sterke smaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå