AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Bf har samvær med sin 8 år gamle datter annenhver helg + annenhver ferie. Jeg var hjemme med barnet i hele lockdown-perioden (mars-juni) og vi skulle egentlig dele sommerferien på 8 uker, men rett før sommerferien åpnet far sin egen arbeidsplass og jeg måtte plutselig stå for hele ferien. Han endte opp med å ha henne i 1 uke av ferien, og den uken var hun overlatt til seg selv; alene hjemme og litt på jobb. Nå har han hatt denne jobben i snart 6 måneder, og han har hele tiden lovt å stå på for å finne ansatte som kan avlaste han. (Dette er en arbeidsplass hvor 2stk jobber av gangen.) Hver helg han har hatt henne, er hun alene hjemme i 12t om dagen, og hun har ingen venner der han bor. Hun bruker mye tid på ipad, snakke med venner, spille, YouTube, men dette er kun greit i små doser, ikke for å fylle hver dag! For noen uker siden, slettet jeg alle appene hennes for å få henne av ipad, og gjøre andre ting. Ipad'en har vært livet hennes alt for lenge, og har slitt med å få henne til å gjøre andre ting og komme seg ut. Det har fungert fint nå, fordi hverdagene går sin gang. Men nå nærmer vi oss høstferie, som far skal ha, og jeg er bekymret. Han sier han kan ta seg litt fri, men at han må holde seg i nærheten av jobb. (Det har han sagt i helgene også, men ender opp med å jobbe fulle dager.) Vi har kranglet mye opp gjennom årene, fordi vi ikke forstår hverandre, så jeg prøver å velge mine kamper. Jeg vil ikke sende barnet mitt til han i én uke, for at hun skal sitte å være destruktiv. Hvis hun ikke blir aktivisert eller stimulert, så ringer hun meg hele tiden fordi hun vil komme hjem, for her har hun venner, ting å gjøre og noen som ser henne. Jeg får liksom aldri noe fri, ikke ett øyeblikk jeg kan nyte alene, uten dårlig samvittighet. MSkjønner ikke hva jeg skal gjøre. Han eier ikke rollen sin som far, og jeg synes ikke han skal slippe unna mer. Hadde dere godtatt dette? Eneste løsning er å be han skrive fra seg foreldreansvaret til han klarer å sette av noe tid med barnet sitt. Men det løser jo ingenting heller, egentlig. Hva er det rette å gjøre? Anonymkode: ce22f...b31
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 Hadde vært helt uaktuelt for meg om far hadde latt barnet på 8 år vært alene hjemme hele dagen... Anonymkode: 0f4c4...9a1 6
Sunnys Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 For en vanskelig situasjon. Jeg forstår godt at du føler som du gjør. Er det en mulighet at han kan ha henne halve uken? Og ta seg fri de få dagene han har henne? Slik at du får litt alenetid, og han er med henne de få dagene?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, Sunnys skrev: For en vanskelig situasjon. Jeg forstår godt at du føler som du gjør. Er det en mulighet at han kan ha henne halve uken? Og ta seg fri de få dagene han har henne? Slik at du får litt alenetid, og han er med henne de få dagene? Han klarer ikke å la være å jobbe i helgene han har henne engang, så tviler på at han gjør noe unntak for ferien. Jeg føler meg ansvarlig, fordi hun er barnet mitt, men hvis han ikke klarer å være far, så synes jeg ikke det skal stå på papiret heller.. Jeg gjør alt her og de helgene barnet er hos far, jobber jeg, så har aldri noe tid for meg selv. Jeg fikk ikke tatt ferie med henne i sommer heller, fordi jeg måtte bruke de "feriepengene" på å dekke over for hans 4 uker og heller finne på mindre aktiviteter. Synes bare det er så urettferdig at jeg skal covre for han. Han har heller ikke noe bra track-record på å drive eget firma, så dette er en sånn midlertidig jobb som mest sannsynlig går dunken før året er omme, også finner han på ett nytt prosjekt til våren igjen.. Man kan ikke holde på sånn når man har barn! Jeg har måtte takke nei til jobber, FORDI jeg har barn, og mange jobber jeg ikke har fått, fordi jeg har barn. Vi har bare hverandre når det gjelder barnepass, og han kan liksom gjøre hva f... han vil, også skal jeg bare dekke opp for han🙄 Datteren vår dør ikke av å være litt alene, problemet mitt er hvordan hun fyller tiden sin. Det er jeg som lever med henne hver dag og ser hvordan hun utvikler seg, og han bryr seg ikke. "Spis hva du vil, sov når du vil, gjør hva du vil." Også kommer hun hjem til meg og overholder ikke regler/rutiner🙄 TS Anonymkode: ce22f...b31
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 Foreldreansvaret har ingenting med samværsordning å gjøre. Så fremt barnet er trygt nok - vanskelig å vite for meg ut fra hennes modenhet og hvor mye hun er rent fysisk helt alene, mulighet til å kontakte voksen ved behov etc. - så tåler hun jo å kjede seg i blant. Det er selvsagt kjipt at far er en dust som ikke prioriterer henne, og det vil jo straffe seg for ham på sikt. Du kan ikke lovlig holde tilbake samvær på et slikt grunnlag. Men det kunne jo være greit med en time på familievernkontoret for å prate om hva far egentlig tenker han og barnet får ut av samværet, og om det eventuelt skal reduseres. Anonymkode: 9ac6d...eb6
Sunnys Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han klarer ikke å la være å jobbe i helgene han har henne engang, så tviler på at han gjør noe unntak for ferien. Jeg føler meg ansvarlig, fordi hun er barnet mitt, men hvis han ikke klarer å være far, så synes jeg ikke det skal stå på papiret heller.. Jeg gjør alt her og de helgene barnet er hos far, jobber jeg, så har aldri noe tid for meg selv. Jeg fikk ikke tatt ferie med henne i sommer heller, fordi jeg måtte bruke de "feriepengene" på å dekke over for hans 4 uker og heller finne på mindre aktiviteter. Synes bare det er så urettferdig at jeg skal covre for han. Han har heller ikke noe bra track-record på å drive eget firma, så dette er en sånn midlertidig jobb som mest sannsynlig går dunken før året er omme, også finner han på ett nytt prosjekt til våren igjen.. Man kan ikke holde på sånn når man har barn! Jeg har måtte takke nei til jobber, FORDI jeg har barn, og mange jobber jeg ikke har fått, fordi jeg har barn. Vi har bare hverandre når det gjelder barnepass, og han kan liksom gjøre hva f... han vil, også skal jeg bare dekke opp for han🙄 Datteren vår dør ikke av å være litt alene, problemet mitt er hvordan hun fyller tiden sin. Det er jeg som lever med henne hver dag og ser hvordan hun utvikler seg, og han bryr seg ikke. "Spis hva du vil, sov når du vil, gjør hva du vil." Også kommer hun hjem til meg og overholder ikke regler/rutiner🙄 TS Anonymkode: ce22f...b31 Har det vært en mulighet å ta en felles prat med fvk? For å få til en løsning som alle kan leve med? Kanskje han skjerper seg da?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, Sunnys skrev: Har det vært en mulighet å ta en felles prat med fvk? For å få til en løsning som alle kan leve med? Kanskje han skjerper seg da? Jeg ønsker alltid å ordne ting mellom oss, for det er så mye styr å blande inn andre etater. Vi har tidligere prøvd mekling på fvk, hos advokat, rådgivning via bv, vi har vært i retten på ett tidspunkt, fordi han ikke fulgte samværet sitt og har derfor den ordningen vi har idag. Det har sjelden vært ett rolig halvår mellom oss, for å si det sånn. Han er av utenlandsk opprinnelse, og sliter med kommunikasjon, så på møter, snakker hsn som en foss, men tar ikke til seg en dritt av lærdom. Nå har han faktisk det minste samværet han kan ha, og jeg hadde faktisk forventet at han planla rundt samværet, slik at jobb og andre ting ikke kom i veien for den lille tiden han har med jenta si. Han er glad i henne, men det er denne omsorgsbiten jeg ikke er fornøyd med. Når hun var mindre, og han hadde mindre å gjøre, var han veldig tivoli-pappa i helgene. Kino, svømming, turer, osv. Mens nå de siste par årene, har han begynt å kjøpe dyre ting til henne, og forventer at hun underholder seg selv med det. (Ipad, el. sparkesykkel, dyr sykkel, hoverboard, etc.) Han hadde 50/50 på ett tidspunkt, men klarte ikke passe på klær, klokkeslett, kom for sent på skole, hentet for sent på sfo, gjør ikke lekser, glemte matboks, ingen leggetid. Det var da jeg gikk rettens vei for å si stopp. TS Anonymkode: ce22f...b31
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 Hvorfor aksepterer du dette, er det eneste jeg tenker her. Anonymkode: 28ccc...b61 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor aksepterer du dette, er det eneste jeg tenker her. Anonymkode: 28ccc...b61 Fordi jeg vet ikke hva jeg skal gjøre?🤷♀️ Føler jeg har prøvd det meste.. Anonymkode: ce22f...b31
Perelandra Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg