AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Vi er en familie på 3, barnet er 2 år gammelt. Vi bor i en by i en del av landet, våre mødre bor i en annen del av landet (i samme by). For en tid tilbake giftet vi oss på rådhuset (ingen visste om det i forkant), med kun barnet og 2 forlovere tilstede. Vi streamet seremonien til hele familien (vi sørget for at de nærmeste fikk det med seg, noe som gikk veldig bra), og snakket med dem på videosamtale i etterkant. For et par dager siden ringer min mor meg, og spør hva vi tenker om julen. Jeg svarer at vi ikke har bestemt oss, men at vi skal diskutere det samme kveld, så jeg skal ringe henne når vi har bestemt oss. Vi bestemmer oss for å bli hjemme, av forskjellige grunner, bl.a økonomi. Vi har det litt trangt akkurat nå, da vi sparer så mye vi kan til egenkapital slik at vi kan kjøpe noe eget i starten av neste år, samt en rask nedbetaling av et lån vi har (betaler mye på dette nå, slik at vi blir ferdige i jan/feb). Min mor er klar over våre økonomiske prioriteringer for tiden. Det koster oss ca 10.000 i flybilletter i reise. I tillegg er det bestandig litt styrete når vi er på besøk, da tiden må fordeles likt (på timen) mellom farmor/mormor, ellers blir det sure miner hos en av dem. Dette var en stor greie forrige jul. Jeg forteller min mor at vi blir her, vi har en ok samtale. En time etterpå ringer hun meg; "Hvorfor velger vi som vi gjør, både med bryllup og nå jul? Hvorfor er det så mye frem og tilbake?" Jeg svarer at jeg ikke skjønner hva hun mener, bryllup har aldri vært et samtaleemne, og mtp jula så ringte hun meg og spurte,jeg svarte vi skulle diskutere det og så gi henne beskjed, det har ikke vært noe frem og tilbake. "Hva er grunnen til at vi ikke ønsker å være med dem i jula? Når skal de få feire jul med barnebarnet? Når barnet er 14?" Altså. Lang historie kort, hun er sur, og jeg blir sprø av det. Det har alltid vært sånn, at hvis jeg/vi bestemmer oss for noe som ikke passer med hennes ideer, blir hun sur. Jeg gruer meg alltid til å fortelle henne om disse tingene, fordi jeg vet hun blir sur. Hva kan jeg gjøre for å fikse denne situasjonen? Jeg orker ikke at noen er sure på meg, og spesielt ikke min mor. Anonymkode: 9770a...3a8
GammelKaktus Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 Kan dere invitere de til dere? Kjenner flere som har svigers og sine egne foreldre på besøk sånn at alle skal "få" tid sammen med barn og barnebarn. De kan jo bo på hotell og være hos dere til middag og slikt, mange som gjør det sånn om dere ikke har plass. 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 Hun føler vel hun ekskluderes fra alle livets store begivenheter. Ikke så rart hun er skuffet. Men jeg har full forståelse for at dere ikke tar dere råd til å reise hjem Når det koster så mye. Og at det er slitsomt med 50/50 og mas er også forståelig! Kan du forklare dette med økonomien til din mor? hvis du setter deg inn i hennes sted er jeg sikker på at du forstår reaksjonen hennes. Anonymkode: 48796...952 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 Hvorfor velger du anonym, når du har en såpass gjenkjennbar situasjon? Anyhow, ville også invitert de til dere om dere har plass og mulighet. Det er forferdelig dyrt for en liten familie å reise med fly, mens voksne mennesker uten unger har generelt bedre råd og trenger bare tenke på seg selv. La de komme med fly og bo på hotell eller hytte, rorbu etc. V Anonymkode: 133c4...0c2
SoWhat? Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 Skjønner godt at hun blir skuffet, og jeg tenker at det ikke er noen krise at hun gir uttrykk for det. Tvert i mot. Syns alltid at det er bra at folk sier ifra, for da slipper man passiv aggressivitet og mange spørsmålstegn på hva som skjer... Jeg tenker at du ikke takler at hun er sur fordi du har litt dårlig samvittighet. Det skjønner jeg i så fall at du har, men dere prioriterer som dere vil. Dere velger selv hva som er viktigst. Alle valg er ikke like enkle. 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 Jeg synes ikke du skal fikse det. Du og din mann har tatt et valg som passer for dere tre som familie, noe dere er i deres fulle rett til. Din mor (og hans) har selvsagt rett til å bli skuffet, men hun har ikke rett til å forsøke å manipulere deg til å få viljen sin ved å bli sur. For det er dét hun (bevisst eller ubevisst) gjør. Jeg tenker du bør vurdere å jobbe med å tåle at hun blir sur, først da vil hun miste makten til å gjøre deg sprø. 'Jeg skjønner at du er skuffet. Likevel blir det som vi har bestemt. Jeg gidder ikke å snakke med deg når du er sur, ring meg når du har akseptert at vi ikke kommer i år.' Anonymkode: ff48f...1d2 8
SoWhat? Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke du skal fikse det. Du og din mann har tatt et valg som passer for dere tre som familie, noe dere er i deres fulle rett til. Din mor (og hans) har selvsagt rett til å bli skuffet, men hun har ikke rett til å forsøke å manipulere deg til å få viljen sin ved å bli sur. For det er dét hun (bevisst eller ubevisst) gjør. Jeg tenker du bør vurdere å jobbe med å tåle at hun blir sur, først da vil hun miste makten til å gjøre deg sprø. 'Jeg skjønner at du er skuffet. Likevel blir det som vi har bestemt. Jeg gidder ikke å snakke med deg når du er sur, ring meg når du har akseptert at vi ikke kommer i år.' Anonymkode: ff48f...1d2 Manipulerer? Man har da rett til å gi uttrykk for at man er skuffet og såret? Eller? Manipulerer ikke Ts om hun nekter å snakke med moren om hun gir uttrykk for følelser? Nordmenn asså. Rart det er lov til å vise eller å gi uttrykk for følelser i det hele tatt.... 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 12 minutter siden, FrøkenMånestråle said: Kan dere invitere de til dere? Kjenner flere som har svigers og sine egne foreldre på besøk sånn at alle skal "få" tid sammen med barn og barnebarn. De kan jo bo på hotell og være hos dere til middag og slikt, mange som gjør det sånn om dere ikke har plass. 6 minutter siden, Brunello said: Inviter alle til dere. Vi ønsket at vi var i eget hus til jul, slik at vi kunne invitere til feiring hos oss. Dessverre ser vi at dette ikke går, så nå lever håpet for neste jul. 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hun føler vel hun ekskluderes fra alle livets store begivenheter. Ikke så rart hun er skuffet. Men jeg har full forståelse for at dere ikke tar dere råd til å reise hjem Når det koster så mye. Og at det er slitsomt med 50/50 og mas er også forståelig! Kan du forklare dette med økonomien til din mor? hvis du setter deg inn i hennes sted er jeg sikker på at du forstår reaksjonen hennes. Anonymkode: 48796...952 Ja,jeg kan til dels forstå det. Mtp bryllup kjenner hun meg jo, og vet at jeg aldri har ønsket å gifte meg, og det har heller ikke samboeren min. Men ja, jeg kan forstå skuffelse rundt det. Jeg forstår reaksjonen, jeg skulle bare ønske at hun ikke ble så flyvende sint, men heller uttrykte skuffelse/tristhet/hva enn det måtte være. Som nevnt i svar over, så hadde vi jo håpet at vi kunne invitere i år, men det går ikke. Anonymkode: 9770a...3a8 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Manipulerer? Man har da rett til å gi uttrykk for at man er skuffet og såret? Eller? Manipulerer ikke Ts om hun nekter å snakke med moren om hun gir uttrykk for følelser? Nordmenn asså. Rart det er lov til å vise eller å gi uttrykk for følelser i det hele tatt.... Man har selvsagt rett til å si 'jeg er skuffet over at dere ikke kommer til oss i julen'. Når man derimot sier 'når skal vi få feire jul sammen da, når ungen er 14!?' er det et klassisk eksempel på den type retorikk som brukes for å manipulere andre til å følge ens egen vilje. Anonymkode: ff48f...1d2 14
SoWhat? Skrevet 12. september 2020 #11 Skrevet 12. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man har selvsagt rett til å si 'jeg er skuffet over at dere ikke kommer til oss i julen'. Når man derimot sier 'når skal vi få feire jul sammen da, når ungen er 14!?' er det et klassisk eksempel på den type retorikk som brukes for å manipulere andre til å følge ens egen vilje. Anonymkode: ff48f...1d2 Ja, når man viser eller gir uttrykk for følelser, må man passe på å være pedagogisk og si alt på rett måte. Med riktige ord. I rett tonefall. Er ikke rart nordmenn blir slitne av å være sammen med andre. Alle disse reglene hele tiden...hjelpe meg 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #12 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man har selvsagt rett til å si 'jeg er skuffet over at dere ikke kommer til oss i julen'. Når man derimot sier 'når skal vi få feire jul sammen da, når ungen er 14!?' er det et klassisk eksempel på den type retorikk som brukes for å manipulere andre til å følge ens egen vilje. Anonymkode: ff48f...1d2 Ja,altså. Samtalen vår endte med "jaja, dere får ha en fin dag" fra henne. Jeg har ikke problemer med at hun sier hva hun føler, jeg har problemer med å takle at hun blir så sint. Og kjenner litt på at jeg er mellom barken og veden på en måte, jeg kan ikke velge det som er riktig for min familie, for da blir mor sint, og hvis jeg velger det hun ønsker (og vi også, men vi må tenke økonomisk akkurat nå), så blir det feil for oss. Uansett hva jeg gjør, blir det feil. Anonymkode: 9770a...3a8 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #13 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja,altså. Samtalen vår endte med "jaja, dere får ha en fin dag" fra henne. Jeg har ikke problemer med at hun sier hva hun føler, jeg har problemer med å takle at hun blir så sint. Og kjenner litt på at jeg er mellom barken og veden på en måte, jeg kan ikke velge det som er riktig for min familie, for da blir mor sint, og hvis jeg velger det hun ønsker (og vi også, men vi må tenke økonomisk akkurat nå), så blir det feil for oss. Uansett hva jeg gjør, blir det feil. Anonymkode: 9770a...3a8 Hva er viktigst? At du og han du forhåpentligvis skal dele seng med de nærmeste 60 årene er enige om hvilke prioriteringer dere skal gjøre, eller å unngå at moren din blir sint fordi dere velger å prioritere økonomisk sikkerhet og deres felles fremtid? Jeg synes som sagt ikke du skal ta til deg hennes (irrasjonelle) sinneutbrudd. Hun er skuffet, ja, men hun kan oppføre seg som folk likevel. Anonymkode: ff48f...1d2 4
Brunello Skrevet 12. september 2020 #14 Skrevet 12. september 2020 Det er for så vidt bare å si at dere gjerne kommer dersom hun betaler flybilletter. Hadde gjerne gjort det selv dersom det blir en problemstilling en gang i fremtiden. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #15 Skrevet 12. september 2020 Kan hun ikke sponse flybilett da? Anonymkode: b0b84...214 1
Gjest Lily_88 Skrevet 12. september 2020 #16 Skrevet 12. september 2020 1 hour ago, SoWhat? said: Ja, når man viser eller gir uttrykk for følelser, må man passe på å være pedagogisk og si alt på rett måte. Med riktige ord. I rett tonefall. Er ikke rart nordmenn blir slitne av å være sammen med andre. Alle disse reglene hele tiden...hjelpe meg Har du noe konstruktivt å komme med i denne tråden, noe råd og tips til trådstarter? Eller skal du bare rakke ned på nordmenn?
Gjest Lily_88 Skrevet 12. september 2020 #17 Skrevet 12. september 2020 Jeg synes det er tøft av deg trådstarter, det er vanskelig å si nei til egne foreldre. Nå vet vi jo ikke hvordan forholdene er i heimen, er hun ofte sånn? Har du fått dårlig samvittighet før i tiden? Har du sagt mye nei og ikke inkludert henne før i småting? Hun føler kanskje at hun mister litt bånd med dere når dere bor langt unna, men du må bare fortsette å fortelle henne at økonomien ikke er helt på topp akkurat i år, og det er fortsatt en pandemi ute å herjer. Så det å gamble på å kjøpe flybilletter til jul nå er ikke alle som gjør eller tør gjøre (spesielt når flyselskapene ikke betaler kansellerte flybilletter tilbake engang...). Fortell henne at det blir julefeiringer og bursdager osv. Men ikke akkurat nå. Si at hun ikke må bli sint, men prøve å vise forståelse.
SoWhat? Skrevet 12. september 2020 #18 Skrevet 12. september 2020 13 minutter siden, Lily_88 skrev: Har du noe konstruktivt å komme med i denne tråden, noe råd og tips til trådstarter? Eller skal du bare rakke ned på nordmenn? Kanskje du selv skal konsentrere deg om å svare Ts? Hvis du klarer å lese, så har jeg svart henne. Syns forøvrig du bør tåle litt ironi istedenfor å bli krenka.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #19 Skrevet 12. september 2020 Hun er nok bare skuffet, hun roer seg nok ned når hun får tenkt litt på saken. Anonymkode: 5c3db...634 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #20 Skrevet 12. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva kan jeg gjøre for å fikse denne situasjonen? Jeg orker ikke at noen er sure på meg, og spesielt ikke min mor. Anonymkode: 9770a...3a8 Akkurat denne situasjonen kan jeg ikke se at det er noe mer å gjøre med. Men for å unngå skuffelser for henne framover kan dere jo ha klare planer som dere formidler tydelig lenge i forveien. Som for eksempel; vi kommer ikke til å feire jul hos dere, men fra neste år forutsatt at vi har vårt eget hus er dere hjertelig velkomne til å feire med oss. Da vet hun hva hun har å forholde seg til og får ikke noen falske forhåpninger. Du skriver at du ikke orker at noen er sure på deg, jeg lurer på om det kan være noe av kimen til de andres frustrasjon. Jeg har en slik slektning som jeg ikke har kontakt med lenger av den enkle grunn at hun er så utydelig at jeg en gang opplevde å basere sommerferien min på henne for så å oppleve rett før at hun ikke ville dra. I etterkant ser jeg at hun jattet bare med da jeg begynte å planlegge. Hadde jeg visst at hun ikke hadde lyst til å dra på ferie med meg kunne jeg ha gjort noe med andre venner i stedet, men jeg trodde at jeg og hun hadde en avtale. Denne uklarheten fikser jeg bare ikke. Anonymkode: af458...98e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå