AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Noen som er kjent på denne strekningen og kjenner kjøreforholdene ut fra normalvær på denne tiden av året? Kan jeg regne med at det går greit å kjøre nordover eller vil det ta mye lengre tid enn vanlig, evt være behov for vinterdekk over fjellstrekninger? Vil unngå fly og tenker da bil er greit hvis det holder med en overnatting hver vei. Anonymkode: 8d4aa...f16
kissi Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 Det er allerede meldt snø i enkelte fjelloverganger, så på en såpass lang tur ville jeg vært skeptisk til å bruke sommerdekk. 13
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 2 minutter siden, kissi skrev: Det er allerede meldt snø i enkelte fjelloverganger, så på en såpass lang tur ville jeg vært skeptisk til å bruke sommerdekk. Skjønner. Så hvis jeg bytter dekk før høstferien bør det gå greit? Eller må jeg ha piggdekk, evt kjetting? Anonymkode: 8d4aa...f16
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 Du kan jo godt legge om til vinterdekk nå, om de er piggfrie. Har du piggdekk, bør du legge om for selve turen, bare. Anonymkode: dd3b8...4ab 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner. Så hvis jeg bytter dekk før høstferien bør det gå greit? Eller må jeg ha piggdekk, evt kjetting? Anonymkode: 8d4aa...f16 Vanlige vinterdekk holder normalt helt fint, men du kan vurdere å ta med hurtigkjetting, om du har. Anonymkode: dd3b8...4ab 3
Gjest INRI Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 (endret) Kan komme masse snø på Saltfjellet. Da jeg kjørte oppover i tidlig juni var det to meter snø ikke langt fra veien der, selv om veien var helt bar. Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøre en tur nord for polarsirkelen i september-oktober uten vinterdekk lett tilgjengelig, og jeg tipper du ikke har lyst til å ha med deg et ekstra sett dekk 😉 Men du skal bruke 4 dager på reise for en høstferie som er på 9 dager om man inkluderer begge helgene altså? Fly er virkelig å anbefale altså, det blir jo en kostnad med drivstoff og slitasje på bilen å kjøre nesten 2400km. Endret 12. september 2020 av INRI
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, INRI skrev: Kan komme masse snø på Saltfjellet. Da jeg kjørte oppover i tidlig juni var det to meter snø ikke langt fra veien der, selv om veien var helt bar. Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøre en tur nord for polarsirkelen i september-oktober uten vinterdekk lett tilgjengelig, og jeg tipper du ikke har lyst til å ha med deg et ekstra sett dekk 😉 Enig i dette - kjørte selv oppover i sommer, men har aldri kjørt på høsten før... Men du skal bruke 4 dager på reise for en høstferie som er på 9 dager om man inkluderer begge helgene altså? Fly er virkelig å anbefale altså, det blir jo en kostnad med drivstoff og slitasje på bilen å kjøre nesten 2400km. Ville helt klart flydd, men pga korona tenkte jeg altså å kjøre. Ja, det blir 4 dager kjøring og 5 dager ferie. Det er ikke optimalt, men hvis kjøringen går greit er det ok. Hvis det blir mye styr med å kjøre på denne tiden av året vil jeg unngå det. Da blir vi her sørpå 😉 Anonymkode: 8d4aa...f16
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Vanlige vinterdekk holder normalt helt fint, men du kan vurdere å ta med hurtigkjetting, om du har. Anonymkode: dd3b8...4ab Kjetting er vel å overdrive. Vi snakker om E6 og Østerdalen/Renndalen i starten av oktober. Hvor mener du kjettinger er nødvendig? Anonymkode: 5fc3c...837 2
Fotballmamma Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 Du har ikke vurdert tog? Evt med sovekupe på nattstrekningen, hvis du ikkke greier å sove sittende? 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 Vinterdekk evt tog eller fly. Du må forvente å kunne møte vinteren over Saltfjellet. Anonymkode: 0c271...6ad 1
Gjest Skrevet 24. september 2020 #11 Skrevet 24. september 2020 (endret) På 12.9.2020 den 12.56, AnonymBruker skrev: Noen som er kjent på denne strekningen og kjenner kjøreforholdene ut fra normalvær på denne tiden av året? Kan jeg regne med at det går greit å kjøre nordover eller vil det ta mye lengre tid enn vanlig, evt være behov for vinterdekk over fjellstrekninger? Vil unngå fly og tenker da bil er greit hvis det holder med en overnatting hver vei. Anonymkode: 8d4aa...f16 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oARQOa/varsler-om-kraftig-vind-og-snoe Tror ikke du skal kjøre uten vinterdekk nei... Endret 24. september 2020 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #12 Skrevet 24. september 2020 On 9/13/2020 at 7:19 AM, AnonymBruker said: Kjetting er vel å overdrive. Vi snakker om E6 og Østerdalen/Renndalen i starten av oktober. Hvor mener du kjettinger er nødvendig? Anonymkode: 5fc3c...837 I fjellovergangene, kanskje? https://www.nrk.no/vestland/atvarar-mot-sno-og-kraftig-vind_-_-her-ma-du-halde-pa-hatten-1.15173953 Anonymkode: dd3b8...4ab 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 24. september 2020 #13 Skrevet 24. september 2020 (endret) Sjekk jeg kjører for Pro.bruk / Langkjøring som du skal ut på: Nivå spylevæske. Råvaske frontrute Ute og Inne. Sideruter fremme, Alle Speil og LYKTER, Fram og bak. Seff sjekke ALLE Pærer- -Philip Extrem-vision H4 pærer (Dyreste / beste ), / -Om du ikke finner bedre, kjøp tilsvarende Osram`s beste, A l d r i ta på lyspærer! Seff, bruk tørkepapir... -Forbud mot å sette fett fra fingre på pærer..! (-Om du ikke kjører "databil") . -Seff nye vinduspussere, Bosh. Vask skilter, de er de beste refleksene på vogna..! Sjekke: Dekktrykk, Olje, Spylevæske, Kjølevæske ( Nivå og frysepunkt ), Dynamoreim -tilstand og spenning. Føler jeg har glemt noe... Seff. "forbud" mot tykke jakker under belte, -evt. åpne opp tykke jakker, så belter får god kontakt med kropp. Kom på noe, som er lett å glemme..: Reservehjul, og trykk i det, Jekk og hjulkryss... Sikkert mer... Husk: Vi får mer enn 91% av infoen vi trenger for å kjøre bil via øya. God kontakt med bilen, riktig innstilt, så håndledd lander naturlig på toppen av ratt, så man naturlig kan ta grep på ratt, "klokka ti på to" og med god kontakt med pedaler. Seff. justerte speil. -Bør vel holde kjeft nå... MEN.... KONTAKT Med bilen er viktig..! Vi har "Innebygd" "G-Måler" -Om man sitter riktig i vogna, -kjenner man om den slipper, og hvordan justere. (Faen, vet det er noe jeg har glemt. Grr.) JA..! Alle tunge ting må i bagasjerom ..! SEFF VINTERSKO PÅ TRALLA ! Far Vel. Og kjør på. -Hils UP fra meg. 🙂 a. Endret 24. september 2020 av Sliten&kjørt52 Passa meg. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #14 Skrevet 24. september 2020 Det sies at det ikke finnes dumme spørsmål, men herregud altså. Det ligger snø på alle fjelloverganger og du spør om det er greit å kjøre med sommerdekk? Neste tema: Er det ok å kjøre uten lys nattestid? 🤦♂️ Anonymkode: 8264d...81b 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #15 Skrevet 25. september 2020 Absolutt galskap å tenke på å kjøre den strekningen på sommerdekk på høsten. Om du ikke har lyst til å kjøpe nye vinterdekk på veien? Til orientering - det er allerede kommet første nysnøen på Saltfjellet. Regner med det er tilsvarende på andre fjelloverganger. Selv om det er mulighet for at det tiner igjen, så er neste snøfall rett rundt hjørnet. Legger til - sørg for å ha varme klær, sovepose, spade, grisetaklingen i bilen. Mat og varm drikke på termos. Du vet aldri om du blir stående å vente på brøytebil, strøbil - eller om veien stenges pga vind. Vind gjelder spesielt Saltfjellet. Det er ingen/lite fasiliteter ved bommene. Anonymkode: 50ef7...9a6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #16 Skrevet 25. september 2020 Været kan endre seg fort så vinterdekk, gjerne piggfrie er grei. Kommer ikke mye snø på denne tiden om det kommer noe da, og snøen smelter fort igjen. Skulle være litt snø nå i helgen på fjellet men neste uke varmere igjen. Anonymkode: 93921...e13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå