AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Hei. Jeg skriver her i håp om at noen har erfaring og kanskje noen velmente råd til meg/oss. Jeg er tante til ei jente på 12 år, som har hatt litt utfordringer i livet. Hun har ADHD, men er oppegående og smart. Hun er usikker på seg selv, så hun fungerer dårlig med klassekamerater. Hun kan fungere med en venninne, men blir alltid bråk hvis det er flere. Hun er kanskje litt "eiesyk" på vennene sine, og blir fort sjalu hvis vennen hennes har flere venner. Det er så trist og føles så hjelpesløst fra mitt ståsted. Foreldrene har vel ikke akkurat vært så aktiv på å prøve, men hun vil ikke invitere eller ta initiativ, fordi hun er redd for avvisning. Det er spesiell en jente i klassen som er veldig ute etter niesa mi, jeg vet at dette er ei jente som også har sine utfordringer. Hun er direkte slem mot niesa mi, og sier veldig stygge sårende ting. Det river i meg. Jeg tenker de to har så sterke personligheter at det er det som gjør det til en maktkamp i mellom de. Aller helst skulle jeg ønske de kunne vært venner, for da tror jeg mange ting hadde løst seg. Det ble litt rotete dette kanskje, men jeg er en tante som så sårt har lyst å hjelpe til, koste hva det koste vil! Jeg ønsker at hun skal ha glede av venner, slik hun hadde da hun var mindre. Vær så snill å del gode råd til meg Klem fra meg. Anonymkode: 3be4e...ff2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 La dem finne ut av det på egen hånd? De er 12, ikke 3. Anonymkode: 62ad7...fa7
spegel Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 Tenker at det beste du kan gjøre er å være der for niesen din. Vær en god lytter og veileder. Du kan jo også prøve å prate med foreldrene hennes, forsøke å få de til å forstå. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: La dem finne ut av det på egen hånd? De er 12, ikke 3. Anonymkode: 62ad7...fa7 Lett for deg å si kanskje? Det er vel ikke helt greit at en jente på 12 ikke har noen venner å være sammen med. Hvordan i all verden kan det være "normalt"? Anonymkode: 3be4e...ff2
Nokia Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 Dette er kjempevanskelig, og utrolig flott at du vil hjelpe henne! Har selv en niese på 10 år, der problemet er at hun har to eiesyke venninner som begge vil ha min niese helt for seg selv. Disse to er uvenner, "blikker" hverandre og har definitivt ikke tonen seg imellom. Den ene blir sur dersom min niese er sammen med den andre. Dette har etterhvert ført til at min niese ikke orker å være sammen med noen av dem, hun trekker seg unna for hun orker ikke "dramaet" som oppstår dersom hun velger en av dem. Og det er kanskje akkurat dette du opplever med din niese - hun blir for intens og eiesyk? Snakk med din niese om hvordan det er lurt å oppføre seg sosialt, gi henne små tips om hvordan andre kan oppleve henne dersom hun blir for intens. Og be henne om ikke å bli provosert av denne andre klassevenninnen. Overse drama og lag heller ikke drama selv. Ingen liker dramaqueens.... Vet ikke om dette akkurat ble noen råd, men all respekt til deg for å ønske å hjelpe niesa di! 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 Snakk med henne. Få henne til å reflektere rundt dette med eiesyken og at venninnene leker med andre. Anonymkode: 6523f...d06
Sunnys Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 Helt normalt for jenter i denne alderen.. både med og uten adhd. dette finner de ut av selv 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 Aksepterer skolen slik oppførsel fra hun jenta? Dette er psykisk vold og skolen skal slå hardt ned på slikt, ingen barn skal måtte få slengt stygge kommentarer mot seg på en skole. Kan jenta sendes på spesialskole eller noe slikt? Slike elever har ingen ting på en vanlig skole å gjøre, når de i en alder av 12 år ikke klarer å vite hva de ikke skal si. Hva om dette fører til at niesa di en dag ikke vil leve lenger? Da er det indirekte drap. Anonymkode: ebdd6...e01
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 Dette kjenner jeg inngående til... 🙂 Men tror ikke det er noen lettvinte løsninger. Vær der for niesa di! Lytt til henne, og kom med forslag til hva som kan være lurt. Ta henne med ut på ting, og be gjerne med en av de mer fredelige klassevenninnene. Snakk med kontaktlærer, be om at de jobber med klassemiljøet rundt jenta. Dette er en vanskelig periode i livet, og gode voksne som er tett på, er viktig. Anonymkode: b90d0...9ed
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 Som så mange andre råder til, skal med niesa di om hvordan man skal oppføre seg med venner, at det går ann å ha flere venner og at det er bare bra, oppfordre henne til å ta kontakt med flere. Hvis du vil gjøre noe mer så foreslå at du tar med niesa di og en venn, kanskje til og med denne jenta som hun har kranglet med, på kino eller bassenget eller noe artig som du kan være med på og hjelpe niesa di til å bygge en relasjon, hvis du da observerer en episode som burde reguleres så er det lettere for deg å forklare hva som burde blitt gjort annerledes når du har sett situasjonen. Anonymkode: f8665...b7a
Helgeline Skrevet 13. september 2020 #11 Skrevet 13. september 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Aksepterer skolen slik oppførsel fra hun jenta? Dette er psykisk vold og skolen skal slå hardt ned på slikt, ingen barn skal måtte få slengt stygge kommentarer mot seg på en skole. Kan jenta sendes på spesialskole eller noe slikt? Slike elever har ingen ting på en vanlig skole å gjøre, når de i en alder av 12 år ikke klarer å vite hva de ikke skal si. Hva om dette fører til at niesa di en dag ikke vil leve lenger? Da er det indirekte drap. Anonymkode: ebdd6...e01 Bare nysgjerrig... til deg og andre som i enhver tråd foreslår å sende barn som oppfører seg ugreit på spesialskole.... vet du om noen??? Altså skoler som tar imot barn med enhver atferdsutfordring alt fra å si stygge ting til å forstyrre undervisninga til vold? Greia er at jeg tror ikke de finnes lenger. Og de ble avviklet av meget gode grunner. Var jo en skole på Bastøy der «umulige» guttebarn ble sendt. Du kan jo Google... For meg høres dette ut som vanlig oppførsel blant jenter i den alderen. Det er dermed ikke sagt at det ikke bør slås ned på. Viktig med godt klassemiljø, og at foreldrene sørger for at barna tåler en del. Det er ikke sånn at alle kommer til å oppføre seg bra mot deg, bare du blir voksen. Skjønner ikke helt hva ADHD har med saken å gjøre .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå