Gå til innhold

Innafor frokost som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frokost; en brødskive med egg, en klementin, en liten gulrot, halv avokado, fem druer, en neve mandler, litt vårløk, agurk og cherrytomat, en teskje med leverpostei, ett halvt klass melk, tran og folsyretablett. 

Hvilken annen mat/næringsstoffer er viktig å få i seg i løpet av dagen? 

Anonymkode: 4e4bf...e57

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frokost; en brødskive med egg, en klementin, en liten gulrot, halv avokado, fem druer, en neve mandler, litt vårløk, agurk og cherrytomat, en teskje med leverpostei, ett halvt klass melk, tran og folsyretablett. 

Hvilken annen mat/næringsstoffer er viktig å få i seg i løpet av dagen? 

Så mye forskjellig 😊 ingenting galt i det tror jeg. Hvor langt er du på vei? 

(vet ikke om det stemmer, men nøtter tidlig i svangerskapet er visst ikke veldig bra, men det kan være kultur.. Les på helsenorge) 

Anonymkode: b3b80...932

Skrevet

Høres ut som en luksusfrokost det der 😊 Du får i deg masse næring 👍

Anonymkode: 47f0e...f3f

• Liker 2
Skrevet

Du er hvertfall flink til å spise variert, eg er på slutten av 3. trimester og spiste i dag:

-en rugskive med leverpostei 

-en rugskive med reker 

-litt gresk yoghurt med blåbær 

Anonymkode: e0193...e55

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiste druer til frokost idag. 

Frokosten burde være lik selv om du er gravid eller ikke. Du er ikke noe mer magisk når du er gravid, du skal spise variert og sunt uansett. Bare å Google "sunt kosthold" så får du opp hva du trenger. 

Men nå får du vel du skryten du ville ha, så da er det vel fint? 

Anonymkode: db9d1...aad

• Liker 7
Skrevet

Spiste et pizzastykke jeg. 

Anonymkode: 2d4db...7c0

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor skulle ikke det bære innafor? 

Man bør spise sunt og variert, uavhengig av graviditet. 

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig fint, og det går veldig fint om man ikke klarer å spise så variert også. Jeg spiste ofte litt yoghurt naturell til frokost, som jeg ofte kastet opp igjen. Jeg lot gjerne være å putte næringsrike ting som bær, korn og nøtter oppi fordi det var vanskeligere å få ned og eklere å få opp. Men hadde det gått, hadde så klart det du spiser vært bedre. 

Anonymkode: a00db...c31

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så mye forskjellig 😊 ingenting galt i det tror jeg. Hvor langt er du på vei? 

(vet ikke om det stemmer, men nøtter tidlig i svangerskapet er visst ikke veldig bra, men det kan være kultur.. Les på helsenorge) 

Eg finn ikkje info på Helsenorge om at gravide bør unngå nøtter? Kvar har du det fra? Det står derimot at nøtter er sunt. 

"Et sunt kosthold kan settes sammen av

grove kornprodukter
grønnsaker
frukt og bær
magre meieriprodukter
fisk
bønner,linser og erter
nøtter"

https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-nar-du-er-gravid

Anonymkode: a67ff...65f

• Liker 6
Skrevet

Viss du tenker at gravide bør unngå nøtter for  å forebygge allergi, så blir det ikkje gitt slike anbefalinger lenger. Det er altså fritt fram å ete nøtter, fisk og skalldyr, jordbær osv. 🙂

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viss du tenker at gravide bør unngå nøtter for  å forebygge allergi, så blir det ikkje gitt slike anbefalinger lenger. Det er altså fritt fram å ete nøtter, fisk og skalldyr, jordbær osv. 🙂

Ja nå er det kaffe som er farlig.....  Leste nylig at man burde kutte ut kaffe helt når man er gravid, men jeg vet ikke helt om jeg har så stor tro på det.....  Om noen år er det sikkert greit igjen det og ;) 

Anonymkode: 7e469...dfb

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser pannekaker med bær til frokost i dag. 

Anonymkode: 4e08c...48b

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eg finn ikkje info på Helsenorge om at gravide bør unngå nøtter? Kvar har du det fra? Det står derimot at nøtter er sunt. 

"Et sunt kosthold kan settes sammen av

grove kornprodukter
grønnsaker
frukt og bær
magre meieriprodukter
fisk
bønner,linser og erter
nøtter"

https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-nar-du-er-gravid

Som jeg skrev, at det kan være kultur. Det er noe som heter varm mat og kald mat, ikke temperatur men gir en type varme i kroppen som visstnok ikke skal være bra, men nøtter, linser, laks, kaffe går innenfor varm mat.. Men for all del. Jeg sa jo les på helsenorge. 

Skrevet

Jeg spiste nesten ingenting på slutten av svangerskapet, magen var så full av baby! Gikk fint 😊

• Liker 1
Skrevet

Det du gjorde feil var å spise fem druer istedet for fire som er anbefalt. Gud hjelpe meg, hvor selvopptatt er det mulig å være. Hva du spiser til ett enkelt måltid spiller selvsagt ABSOLUTT ingen rolle (så lenge det ikke er røyk og whiskey). Trodde alle visste det.  

Anonymkode: 407bd...d16

• Liker 7
Skrevet

Dette var dagens🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 88d6f...e45

• Liker 1
Skrevet

Er skje leverpostei 🤢 

Anonymkode: eecae...3d8

• Liker 2
Skrevet

Ugh jeg spiser det jeg vil i svangerskapet omtrent, bortsett fra holder meg unna spekemat og rått kjøtt. Prøver å ikke la det bli for mye sukker. Er i uke 35 nå. Stort sett består dagene mine av:

Frokost : to brødskiver med pålegg som enten skinke, gul ost, serveret, pålegg salater, ribberull, leverpostei. Agurk/paprika til. Drikke: lett sjokolade melk eller vann. Sjeldent juice pga sukkeret.

Lunsj : en brødskive med samme som over, eller jeg spiser feks bare litt melon som jeg skjærer opp. Drikke vann 

Middag: kjøtt, fugl eller fisk med poteter/ris eller pasta til + grønnsaker. Av og til bare pasta retter eller supper. Saus etter behov. Drikke: light brus eller vann

Kvelds: rester fra middag. Drikke: samme som middag.

...

Tok folsyre de første 12 ukene. Nå går jeg kun på jern tabletter. Alle andre vitaminer er greit iht prøver. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste druer til frokost idag. 

Frokosten burde være lik selv om du er gravid eller ikke. Du er ikke noe mer magisk når du er gravid, du skal spise variert og sunt uansett. Bare å Google "sunt kosthold" så får du opp hva du trenger. 

Men nå får du vel du skryten du ville ha, så da er det vel fint? 

Anonymkode: db9d1...aad

Jeg er nok i overkant redd for å ikke få i meg riktig og nok næring, sånn med tanke på barnets utvikling , blant annet hjernen osv. Min mor røyka når hun gikk med meg, så jeg ønsker å gjøre alt riktig 

Skrevet

Er skje leverpostei 🤢 

Anonymkode: eecae...3d8

Ja kvalmt, men da slipper jeg jerntabletter. Vil at det meste jeg spiser skal komme fra naturlige råvarer, vil helst unngå tabletter hvis jeg kan. Tar folsyre da. Men er jo ikke sikkert jeg klarer den skjeen med leverpostei hele veien 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...