AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #1 Skrevet 12. september 2020 Når man har en sykdom som gjør at man går opp i vekt er dette da fordi det påvirker aptetitten til at man spiser mer? Eller kan man gå opp i vekt av noen sykdommer uten at man spiser mer? Anonymkode: 8e9c3...474
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man har en sykdom som gjør at man går opp i vekt er dette da fordi det påvirker aptetitten til at man spiser mer? Eller kan man gå opp i vekt av noen sykdommer uten at man spiser mer? Anonymkode: 8e9c3...474 Noen ganger det ene, noen ganger det andre og noen ganger en kombinasjon. Anonymkode: 0ac50...dcb 8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 Når vi snakker knudrete, tenker vi knudrete. Enkelte sykdommer og medisiner kan påvirke appetitten - noe kan øke appetitten, noe kan svekke appetitten - og hvor tungt eller lett det føles å bevege seg. Det kan også være en viss individuell forskjell. Økt appetitt er ikke det samme som å spise mer. Hvis man ikke spiser mer, og man heller ikke blir mindre aktiv, går man ikke opp i vekt. Anonymkode: 11126...777 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 Jeg gikk opp flere kg pga økt vann i kroppen pga sykdom. Anonymkode: bec0d...02f 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk opp flere kg pga økt vann i kroppen pga sykdom. Anonymkode: bec0d...02f Samme her. Omtrent 6 kilo på et par ukers tid. De raste heldigvis av veldig raskt da. Anonymkode: e0d4b...1a7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når vi snakker knudrete, tenker vi knudrete. Enkelte sykdommer og medisiner kan påvirke appetitten - noe kan øke appetitten, noe kan svekke appetitten - og hvor tungt eller lett det føles å bevege seg. Det kan også være en viss individuell forskjell. Økt appetitt er ikke det samme som å spise mer. Hvis man ikke spiser mer, og man heller ikke blir mindre aktiv, går man ikke opp i vekt. Anonymkode: 11126...777 Jo, med en del sykdommer gjør man faktisk det. Anonymkode: 0ac50...dcb 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, med en del sykdommer gjør man faktisk det. Anonymkode: 0ac50...dcb Når folk snakker om å legge på seg av sykdommer/medisiner, mener de fett. Eller vann, hvis det virker mer effektivt å avlede oppmerksomheten for å bortforklare reell vektoppgang. Er det det du gjør nå? Eller mener du at man kan legge på seg fett uten å være i kalorioverskudd? Anonymkode: 11126...777 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 F.eks lavt stoffskifte påvirker ofte vekt, pga tregere metabolisme (forbrenning i kroppen) Anonymkode: 6676f...dc2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når folk snakker om å legge på seg av sykdommer/medisiner, mener de fett. Eller vann, hvis det virker mer effektivt å avlede oppmerksomheten for å bortforklare reell vektoppgang. Er det det du gjør nå? Eller mener du at man kan legge på seg fett uten å være i kalorioverskudd? Anonymkode: 11126...777 Denne setningen betyr ingenting. Prøv igjen. Man kan få ekstra vann av sykdom. Eller fett. Eller lymfevæske. Eller muskler. Eller bein. Eller hud. Eller få svulster eller cyster. Eller få ekstra store innvoller. Alt dette vil kunne påvirke vekta og BMIen, litt eller mye, kortvarig eller langvarig og kan være mulig å behandle eller ikke. Det er ingen bortforklaring, det er en realitet. Forøvrig tror jeg ikke du mener selv engang at for eksempel 40 liter vann ikke synes på vekta. Anonymkode: 0ac50...dcb 3
Thyra Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når folk snakker om å legge på seg av sykdommer/medisiner, mener de fett. Eller vann, hvis det virker mer effektivt å avlede oppmerksomheten for å bortforklare reell vektoppgang. Er det det du gjør nå? Eller mener du at man kan legge på seg fett uten å være i kalorioverskudd? Anonymkode: 11126...777 Kalorioverskudd handler ikke bare om hvor mye man spiser og hvor mye man beveger seg. Det handler om hvor mye man tar inn i forhold til hvor mye man forbrenner. Og hvor mye man forbrenner handler ikke bare om hvor mye man beveger seg, sykdommer, hormoner og medisiner kan påvirke forbrenningen. Ved ubehandlet lavt stoffskifte kan faktisk apetitten gå ned og vedkommende likevel gå opp i vekt. Riktignok går gjerne også energinivået ned, så vedkommende blir slapp og trøtt og beveger seg mindre. Men det sies jo at matinntaket utgjør kiloene og aktiviteten utgjøe grammene. Mange går jo også opp i vekt i forbindelse med pubertet, graviditet og overgangsalder. Samme med dem som får hormoner i forbindelse med kjønnsbekreftende behandling. Og nei, det dreier seg nok ikke alltid om at de plutselig spiser mer og beveger seg mindre. 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #11 Skrevet 12. september 2020 Alkoholisme. Faens mye kalorier man må innta for å bli full. Hadde bare cannabis blitt legalisert. Anonymkode: 07538...f0c
Trolltunge Skrevet 12. september 2020 #12 Skrevet 12. september 2020 14 minutter siden, Thyra skrev: Kalorioverskudd handler ikke bare om hvor mye man spiser og hvor mye man beveger seg. Det handler om hvor mye man tar inn i forhold til hvor mye man forbrenner. Og hvor mye man forbrenner handler ikke bare om hvor mye man beveger seg, sykdommer, hormoner og medisiner kan påvirke forbrenningen. Ved ubehandlet lavt stoffskifte kan faktisk apetitten gå ned og vedkommende likevel gå opp i vekt. Riktignok går gjerne også energinivået ned, så vedkommende blir slapp og trøtt og beveger seg mindre. Men det sies jo at matinntaket utgjør kiloene og aktiviteten utgjøe grammene. Mange går jo også opp i vekt i forbindelse med pubertet, graviditet og overgangsalder. Samme med dem som får hormoner i forbindelse med kjønnsbekreftende behandling. Og nei, det dreier seg nok ikke alltid om at de plutselig spiser mer og beveger seg mindre. Jeg har problemer med mage og tarm, og i dårlige perioder spiser jeg mindre og legger på meg. I gode perioder (klart å få mage og tarm stabil) kan jeg nærmest spise hva som helst og ikke legge på meg. Til og med gå ned. Hos meg er det enormt tydelig at det ikke bare er mengde kalorier som avgjør dette, men hvordan kroppen fungerer i å forvalte det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #13 Skrevet 12. september 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Når vi snakker knudrete, tenker vi knudrete. Enkelte sykdommer og medisiner kan påvirke appetitten - noe kan øke appetitten, noe kan svekke appetitten - og hvor tungt eller lett det føles å bevege seg. Det kan også være en viss individuell forskjell. Økt appetitt er ikke det samme som å spise mer. Hvis man ikke spiser mer, og man heller ikke blir mindre aktiv, går man ikke opp i vekt. Anonymkode: 11126...777 Noen medikamenter reduserer forbrenningen. Så jo, dette er fullt mulig. Anonymkode: e12a4...155 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #14 Skrevet 12. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen medikamenter reduserer forbrenningen. Så jo, dette er fullt mulig. Anonymkode: e12a4...155 Ingen ble smellfeit av medisiner, i så fall snakker vi om forbigående ekstrem væskeansamling, noe som ikke er særlig vanlig. Anonymkode: 4a70e...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #15 Skrevet 12. september 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alkoholisme. Faens mye kalorier man må innta for å bli full. Hadde bare cannabis blitt legalisert. Anonymkode: 07538...f0c Nå spiser man gjerne en del når man røyker Anonymkode: 7460a...f68
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #16 Skrevet 12. september 2020 Sykdommer som feks lavt stoffskifte og lipødem kan jo gjøre at man legger på seg. Psykisk sykdom kan føre til «trøstespising». De fleste sykdommer gir inaktivitet. Å få en sykdom er jo en krise i livet, og kosthold kan komme litt i andre rekke, så man spiser kanskje det man har lyst på og som er enkelt å tilberede. En god del medisiner øker appetitten, noen helt ekstremt, og gir såkalt ulvehunger. Ikke opplevd det selv, men har hørt fra andre at de våkner om natten helt desperat etter mat. Så det er jo komplisert, og ikke et fasitsvar. Anonymkode: bb093...050 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #17 Skrevet 12. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Alkoholisme. Faens mye kalorier man må innta for å bli full. Hadde bare cannabis blitt legalisert. Anonymkode: 07538...f0c De fleste alkoholikere er jo tynne.. Anonymkode: 68b06...94b 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #18 Skrevet 12. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: F.eks lavt stoffskifte påvirker ofte vekt, pga tregere metabolisme (forbrenning i kroppen) Anonymkode: 6676f...dc2 Sannhet med modifikasjoner. Ved svært lavt stoffskifte kan man få ødemer/vannansamlinger som gir vektøkning. Sykdommen het tidligere Myksødem av den grunn. Men symptom på sykdommen er faktisk anoreksi/spisevegring som ved mange andre sykdommer. Anonymkode: d58de...908
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #19 Skrevet 12. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå spiser man gjerne en del når man røyker Anonymkode: 7460a...f68 Har annen erfaring hvis man røyker hver dag. Anonymkode: e9540...5f3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #20 Skrevet 12. september 2020 Eg tror at vektøking oftest skyldes økt apetitt i kombinasjon med redusert aktivitetsnivå. Kanskje mer ujevn måltidrutiner og dårligere søvn, trøstespising... I sjeldne tilfelle kan det nok skyldes problem med lymfesystemet. https://www.nrk.no/livsstil/paereform-kan-vaere-en-sykdom-1.12874895 Eg har lavt stoffskifte, og syntes det var rart å få diagnosen, siden eg alltid har vore tynn. Legen min sa at viss man går opp i vekt pga hypotereose, så vil det sjelden vere snakk om meir enn eit par kilo. Anonymkode: a5490...97d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå