Gå til innhold

Hva klarer du deg ikke uten? Hjemmekontor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne i ny jobb for et større firma med base i en helt annen landsdel. Jeg skal derfor ha permanent hjemmekontor. Jeg har fått beskjed om å sette opp en liste over hva jeg trenger/ønsker at arbeidsgiver skal kjøpe inn til meg. Det blir en del pendling til arbeidsplassen, men vil i hovedsak jobbe hjemmefra, derfor er stasjonær pc ikke aktuelt. Må kunne ta den med meg. 

Jeg har et eget rom jeg har ryddet ut av for å bruke det utelukkende som kontorplass, så jeg slipper forstyrrelser fra resten av husholdningen. 

Jeg er litt fersk på dette og lurer på om dere har noen gode tips til hva man absolutt ikke kan klare seg uten. Foreløpig har jeg: 

Mus/musematte

Tastatur

Ekstern skjerm

Laptop/etui

Dockingstasjon

Webkamera

Headset m/mikrofon (Et som ikke klemmer over ørene og ikke er så tett at man blir svett)

Skriver

Kontorstol

Regulerbart skrivebord

Hva har jeg glemt? Er det noe som er kjekt å ha eller som du ikke klarer deg uten? Noe som er lurt å tenke på?

På forhånd tusen takk for tips!

Anonymkode: 677dc...c61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt av en liste. Jeg er sikkert low maintenance, men har sittet på hjemmekontor siden mars med kun en laptop og en datamus. Siden du spør "hva man absolutt ikke kan klare seg uten": man kan absolutt klare seg uten det meste du lister opp. Webcamera er forresten innebygd i de fleste moderne laptoper.

Anonymkode: 38f10...532

• Liker 10
Skrevet

Synes listen din ser bra ut. På jobben min har jeg to eksterne skjermer og en laptop koplet sammen, synes det er ypperlig. Kommer an på om jobben din krever det, men ellers er flere skjermer et pluss. 

Anonymkode: 6985a...80d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har kun laptop, jobber fra sofa eller seng i pysjen. :)

Anonymkode: 650a4...a22

Skrevet

Jeg syns lista ser fin ut. Kanskje en lampe, hvis du trenger bedre lys? 

Ellers virker det ikke som om folk i tråden her er klar over at arbeidsgiver har et ansvar for at ansatte får en god arbeidsstilling, også på hjemmekontor. Da korona brøt ut hadde min arbeidsplass tilbud om å kjøre hjem det vi måtte trenge av utstyr for å kunne jobbe på en ergonomisk bra måte. Å sitte i sofaen i pysj over lengre tid er ikke bra. Å sitte bøyd over en laptop er heller ikke bra i lengden, da er det fint med en ekstra skjerm eller to. 

Anonymkode: 33090...424

• Liker 10
Skrevet

Underlags-matte til stolen som gjør at den triller lettere og ikke skader gulvet. Og doble skjermer er jeg blitt avhengig av, selv som student. 
Fiber/internett regner jeg med at arbeidsgiver betaler, og mobilabonnement?

Anonymkode: 77b03...718

• Liker 3
Skrevet

Hev-senkbart arbeidsbord. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville hatt to skjermer. 

Anonymkode: 2fa3a...93f

• Liker 2
Skrevet

Headsettet må være trådløst. Ellers synes jeg lista ser bra ut. 

Anonymkode: ef97d...1e2

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal begynne i ny jobb for et større firma med base i en helt annen landsdel. Jeg skal derfor ha permanent hjemmekontor. Jeg har fått beskjed om å sette opp en liste over hva jeg trenger/ønsker at arbeidsgiver skal kjøpe inn til meg. Det blir en del pendling til arbeidsplassen, men vil i hovedsak jobbe hjemmefra, derfor er stasjonær pc ikke aktuelt. Må kunne ta den med meg. 

Jeg har et eget rom jeg har ryddet ut av for å bruke det utelukkende som kontorplass, så jeg slipper forstyrrelser fra resten av husholdningen. 

Jeg er litt fersk på dette og lurer på om dere har noen gode tips til hva man absolutt ikke kan klare seg uten. Foreløpig har jeg: 

Mus/musematte

Tastatur

Ekstern skjerm

Laptop/etui

Dockingstasjon

Webkamera

Headset m/mikrofon (Et som ikke klemmer over ørene og ikke er så tett at man blir svett)

Skriver

Kontorstol

Regulerbart skrivebord

Hva har jeg glemt? Er det noe som er kjekt å ha eller som du ikke klarer deg uten? Noe som er lurt å tenke på?

På forhånd tusen takk for tips!

Kanskje ikke akkurat hjemmekontor, men har hatt mye glede av en yoga/treningsmatte for å kunne strekke litt på kroppen i løpet av arbeidsdagen. Bare ti minutter her og der får meg til å føle meg litt bedre (liker spesielt å gjøre videoer retta mot nakke/skuldre fordi jeg blir så anspent av all sittingen). Et annet tips som ikke er direkte kontor-relatert, er å gå en tur på 15-20 minutter, som om man skulle gått til arbeidsplassen - dette bidrar til et skille mellom fritid og arbeidstid, og selv føler jeg at jeg får et klarere hode :) 

Anonymkode: 174dd...ad7

Skrevet

Scanner savner jeg. 

Anonymkode: 51873...24b

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Underlags-matte til stolen som gjør at den triller lettere og ikke skader gulvet. Og doble skjermer er jeg blitt avhengig av, selv som student. 

Takk for tips! Ja arbeidsgiver betaler for det😊

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Scanner savner jeg. 

Anonymkode: 51873...24b

Tenkte kombinert skriver og scanner! Takk for råd! 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurt! Takk for råd! Det hadde jeg ikke tenkt på! 

Skrevet

Det var da voldsomt. Sikker på at du ikke trenger ny kaffetrakter også? 🤣

Anonymkode: 985f2...448

• Liker 2
Skrevet

2 skjermer er gull verdt! Får du egen telefon? For i så tilfelle ville jeg tatt med det også.

• Liker 1
Skrevet

Dere som sier «jeg har bare en laptop og jobber i sofaen», har dere midlertidig hjemmekontor eller fast? Jeg har fast og det funker jo ikke å jobbe hver dag år etter år på en liten laptop i sofaen.. 

Anonymkode: bacd2...77e

• Liker 8
Skrevet (endret)

De som skriver at dette er voldsomt: det finnes ulike type kontorjobber som har ulike krav. Det eneste jeg ikke har på mitt hjemmekontor, som du har listet opp her ts, er hev og senk-pult. Skulle gjerne hatt det, men da måtte jeg koste det selv. Uansett, har en stor pult som er generelt god (egentlig), så da tar jeg meg noen runder rundt i leiligheten hver time for å ikke stivne.

Uansett. En del av oss kan IKKE sitte i sofaen og jobbe når de har hjemmekontor. Jeg hadde ikke klart meg uten to dataskjermer (eller tre, siden jeg faktisk har laptopen i tillegg) og docking, det samme gjelder et godt headset. Jeg må være f.eks pålogget fra 8-16, og er da også logget på et telefonsystem slik at jeg kan ta i mot samtaler fra eventuelle forhandlere. 

Jeg så noen nevne skriver/scanner, det er lurt, det har jeg også. Synes også en god leselampe er godt å ha. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt av en liste. Jeg er sikkert low maintenance, men har sittet på hjemmekontor siden mars med kun en laptop og en datamus. Siden du spør "hva man absolutt ikke kan klare seg uten": man kan absolutt klare seg uten det meste du lister opp. Webcamera er forresten innebygd i de fleste moderne laptoper.

Anonymkode: 38f10...532

Ja, webkamera er stort sett innebygd i laptoper, men for de av oss som bruker docking + f.eks 2 skjermer må ofte ha webkamera i tillegg. Det er ihvertfall ikke innebygd webkamera på mine store pc-skjermer.

Jeg skjønner jo nå hvorfor enkelte er skreptiske til hjemmekontor og tror at det bare er å sitte i sofaen hele dagen. For min del er det ingen forskjell på hjemmekontor og å sitte på jobb, eller, det er én viktig forskjell: det er faktisk stille på hjemmekontoret mitt. ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 8
Skrevet

En IPS-skjerm på minst 27" (2560x1440) anbefales.

Anonymkode: e2c62...d7f

Skrevet

Jeg ville hatt 2 skjermer uten tvil! Veldig mye mindre effektivt å jobbe med en skjerm. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...