AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Jeg har gått ned rundt 40kg gjennom lavkalori, og har nå ca 8kg igjen før jeg er fornøyd. Men de siste kiloene er utrolig vanskelig, har det siste året bare gått ned 6kg og er lei av å telle kalorier! Jeg vurderer nå lavkarbo men har den del spørsmål. -Mister mann lysten på godteri/snacks å bakst helt etterhvert? Jeg har nesten hver helg skeiet ut med smågodt, potetgull eller bakst da dette er noe jeg virkelig prissetter😅 -Hvilke matretter spiser dere gjennom dagen? Jeg er vandt til å bruke en del grønnsaker, bønner, knekkebrød og bær men dette må vell kuttes helt ut? -Har dere dager hvor dere skeier ut? -Hva er det kjipeste/vanskeligste med lavkarbo? Jeg må også nevne at jeg ikke spiser pasta, ris eller brød til vanlig så det vanskeligste blir nok baksten, godteriet og sushi for min del. Anonymkode: eb4f8...8a0
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 Jeg har spist lavkarbo tidligere, og etter noen definisjoner gjør jeg det fremdeles. Og jeg fikk lyst til å hjelpe deg litt. Da trenger jeg svar på noen spørsmål: Hva mener du med lavkalori - hvor mange kalorier per dag (gjennomsnitt hvis det har variert)? Hvilken BMI har du nå? Har du tenkt på muligheten for at det er utskeielsene dine som hindrer deg i å gå ned de siste 8 kiloene? Hvorfor vurderer du lavkarbo? Og hva mener du med lavkarbo - hvor lavt? Er du klar over at etterhvert som du går ned i vekt, går vektnedgangen saktere, og at det er helt normalt og sånn som det skal være? Er du klar over at knekkebrød er brød, at brød er bakst, at sushi er ris? Er du klar over at du kan spise hva du vil og gå ned i vekt? Foretrekker du en så kjip/vanskelig diett som mulig? Anonymkode: 07512...b7e 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 Jeg har bare gått et par mnd på lavkarbo (relativt moderat), men kan jo dele min lille erfaring. Jeg er egentlig en godtgris som trøkker inn snop, kaker, boller og potetgull med største glede i helgene, men nå har jeg faktisk ikke lyst på det lenger. Var en gang jeg fikk veldig lyst på sjokolade, og da kjøpte jeg mørk kokesjokolade på 86% og fikk nok etter to ruter. Jeg tillater et kakestykke i besøk, men lager hverken kaker, vafler, boller e.l. hjemme, handler ikke inn smågodt eller potetgull i helgene og savner det ikke. Jeg er som sagt ikke veldig strikt og gjør nok en del som får skikkelige lavkarbofolk til å steile. Lager egne knekkebrød, spiser lavkarbobrød, steinalderbrød og cloudbread og jeg trenger brød. Ellers går det mye i omeletter, kokt eller stekt egg, mye grønnsaker, litt bær, kylling, lam, fisk og annen sjømat, og det jeg ellers måtte ha lyst på som er lite bearbeidet og med lite karbo. Halvfabrikata utgår helt. Det var faktisk mye lettere å legge om enn jeg hadde trodd, og det beste av alt er at jeg ikke kjenner på sultfølelse som jeg gjorde da jeg gikk på lavkalori og grete roede. Jeg er mett, spiser faktisk mye færre kalorier enn det kunne gjort og likevel gått ned i vekt. Jeg planlegger ingen utskeielser, men hvis jeg vet jeg får servert kake i besøk (som jeg i motsetning til andre tar imot) så spiser jeg ekstra strikt den dagen. Jeg syns egentlig ingenting er vanskelig nå som jeg kommer inn i det, savner mest å trøkke i meg en skillingsbolle på det faste stoppestedet på søndagstur, men det går greit å droppe. Det er utfordringer som må takles, men det løser seg. F.eks rakk jeg ikke spise lunsj en dag, og det var mange timer til middag. Da måtte jeg tenke nytt når jeg var innom coop for å handle med noe å spise der og da. I steden for ferdigsmurt, god morgen youghurt eller et ostehorn som jeg normalt ville tatt, måtte jeg finne gode varer som passet, men det løste seg. Jeg er uansett fornøyd, har så langt gått ned 11 kg på 7 uker, og kroppen kjennes mye bedre. Anonymkode: 7bf1b...7cb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 Jeg får nå på moderat lavkarbo og det er lett. I tillegg kjenner jeg at det er bra for kroppen. Hormoner blir bedre regulert og huden er finere. Søtsug er merkbart mindre, så behovet for erstatning er redusert. Det finnes alternativer du kan spiser og det er mange oppskrifter på bakst du kan lage. Jeg ser at du skriver at grønnsaker får ut. Det er en stor misforståelse. Mange grønnsaker vi er vant til går ut (eller reduseres betraktelig), men grønnsaker ber noe vi spiser veldig mye av. Brokkoli, blomkål, salater, asparges, asparges bønner, tomat og paprika for å nevne noe tar stor plass på tallerkenen. Frukt går ut (hovedsakelig), men veldig mange bær er lov. Knekkebrød har både kjøpealternativ og hjemmelaget (veldig sunne). Bønner ikke lavkarbo, men det spiser jeg uansett veldig sjeldent. I stedet for potetgull spiser man grønnsaker med hjemmelaget dipp, pålegg, bacon chips etc. Det er nesten ikke et problem det ikke finnes en løsning på. Det eneste som er negativt for min del er at ikke alle forstår dietten og tror jeg lever på bacon og har høy kolesterol. Det positive er at jeg fortsatt kan ta et glass vin eller to med venner, pluss masse annet. Sushi har jeg ikke spist siden jeg begynte, men det er ikke slankemat uansett diett. Men sashimi er lov. Jeg har dager jeg sprekker, og ligger så høyt at jeg ikke skal ligge i ketose uansett, så det gjør ingenting. Men jeg blir kvalm (for søtt) og får vondt i magen av enkelte ting. Jeg føler jeg spiser sunt og godt, og kroppen har godt av dette. Jeg tenker restriksjoner nesten som en intoleranse, kroppen min har det ikke godt med de tingene jeg har kuttet i. Hva kan man spise på en vanlig dag? For å vise hvor vanlig man kan spise. Frokost og lunsj: hjemmelaget knekkebrød + pålegg som egg og laks, kjøtt ost etc. (Da er det ingen som legger merke til dette). Middag: Fisk med grønne grønnsaker og blomkålpure (istedenfor potetmos). Kveldsmat: knekkebrød eller fat med pålegg, oster og grønnsaker. Jeg er mettere og har mer energi og går fint ned, mer når jeg passer ekstra på, men uansett ned. Anonymkode: 905cd...643
-jk- Skrevet 12. september 2020 #6 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sushi har jeg ikke spist siden jeg begynte, men det er ikke slankemat uansett diett. Men sashimi er lov. Anonymkode: 905cd...643 Det er jeg uenig i. Sushi inneholder ikke mye kalorier. Typisk 42-43kcal per bit. Dvs. omkring 500kcal for 12 biter eller 630kcal for 15 biter som er det jeg oftest spiser til lunsj (og da blir jeg stappmett og trenger ikke mat på 5-6 timer). Har spist svært mye sushi de siste månedene og har gått ned 8,3kg på 10 uker. Da ser jeg selvsagt bort fra biter som er fritert eller dynket med chilimajones. De er ikke slankemat nei, det er jeg enig i. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 8 minutter siden, -jk- skrev: Det er jeg uenig i. Sushi inneholder ikke mye kalorier. Typisk 42-43kcal per bit. Dvs. omkring 500kcal for 12 biter eller 630kcal for 15 biter som er det jeg oftest spiser til lunsj (og da blir jeg stappmett og trenger ikke mat på 5-6 timer). Har spist svært mye sushi de siste månedene og har gått ned 8,3kg på 10 uker. Da ser jeg selvsagt bort fra biter som er fritert eller dynket med chilimajones. De er ikke slankemat nei, det er jeg enig i. Jeg har som tommelfingerregl at lunsj skal være 300 kalorier, så dette blir alt for mye for mitt kaloriinntak når jeg slanker meg på tradisjonelt vis. Det ser mer slik ut: frokost ca 300, lunsj ca 300, middag ca 600, kvelds ca 300. Og holder man da 1500 er det ikke mye rom for mellommåltid så gjerne må det spares litt ekstra inn på frokost og kvelds. Med lavkarbo er man mett lenge, selv om kaloriene er tilsvarende. Lunsj er ofte blomkålsuppe (både før og under lavkarbo). Har jeg lyst på sushi spiser jeg nok det jeg har lyst på, for det er ikke hvert halvår uansett. Til og med før slanking bestilte jeg alltid sushi salat, for jeg har aldri tenkt at fisk med ris i sukkerlake/eddik er det beste for kroppen. Anonymkode: 905cd...643
-jk- Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har som tommelfingerregl at lunsj skal være 300 kalorier, så dette blir alt for mye for mitt kaloriinntak når jeg slanker meg på tradisjonelt vis. Det ser mer slik ut: frokost ca 300, lunsj ca 300, middag ca 600, kvelds ca 300. Og holder man da 1500 er det ikke mye rom for mellommåltid så gjerne må det spares litt ekstra inn på frokost og kvelds. Med lavkarbo er man mett lenge, selv om kaloriene er tilsvarende. Lunsj er ofte blomkålsuppe (både før og under lavkarbo). Har jeg lyst på sushi spiser jeg nok det jeg har lyst på, for det er ikke hvert halvår uansett. Til og med før slanking bestilte jeg alltid sushi salat, for jeg har aldri tenkt at fisk med ris i sukkerlake/eddik er det beste for kroppen. Anonymkode: 905cd...643 Ja, med kun 300kcal på budsjettet for lunsj må du i så fall ned i 8 biter. Selv spiser jeg noe mer, ca. slik: Frokost 400kcal Brunsj 400kcal Lunsj 600kcal Middag 800kcal Til sammen 2200kcal + en og annen frukt. Forbrenner omkring 3300kcal/dag i snitt så jeg går greit fort ned på dette. Fordelen med sushi for min del (i tillegg til at det er svært godt) er at det metter så bra og lenge. Etter 15 biter tar det LANG tid før jeg blir sulten igjen, noe som er kjekt siden det ofte går 6 timer fra lunsj til middag.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: -Mister mann lysten på godteri/snacks å bakst helt etterhvert? Jeg har nesten hver helg skeiet ut med smågodt, potetgull eller bakst da dette er noe jeg virkelig prissetter😅 Hvis du er så lavt i karbo at du er i ketose, så ja. Ketoner er appetitthemmende. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: -Hvilke matretter spiser dere gjennom dagen? Jeg er vandt til å bruke en del grønnsaker, bønner, knekkebrød og bær men dette må vell kuttes helt ut? Kjøtt, fisk, egg, avokado, fete meieriprodukter. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: -Har dere dager hvor dere skeier ut? Aldri, men jeg spiser ketogent. På mer moderat lavkarbo er det nok mer vanlig å skeie ut, for da får det ikke like store konsekvenser. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: -Hva er det kjipeste/vanskeligste med lavkarbo? Å alltid lage all mat selv fra bunnen, og aldri kunne stoppe på et random sted for en burger eller baguette. Men det er det verdt. Anonymkode: a1b76...52e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 Middag i dag var: fløtegratinert blomkål, indrefilet av svin, aspargesbønner og bernaise saus. Tidligere spiste jeg en skikkelig pølse (lav karbo men ca 300 kalorier) og før det en porsjon thai suppe. Teller ikke kalorier, men er i allefall mett og god. Føles ikke ut som slankemat og savner ikke poteter. Anonymkode: 905cd...643
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #11 Skrevet 12. september 2020 Utskeielser er ikke lurt på lavkarbo, da ødelegger du jo fettforbrenningen og må starte på nytt. Hvor mye den enkelte tåler av karbohydrater før forbrenningen snus er svært individuelt. Du kan velge selv hvor mye karbo du vil innta daglig, jeg lå på rundt 50 om dagen, det funket veldig bra. Prøvde med under 20, men det kostholdet ble for sært og vanskelig for meg. Spiser/spiste veldig mye grønnsaker og bør, hjemmelaget knekkebrød, hjemmelagde rundstykker. Jeg kuttet egentlig bare ut melprodukter, sukker, ris og poteter, og spiste mer grønt, litt mer protein og bittelitt mer fett. Jeg fant alternativer å skeie ut med, jeg ble veldig glad i mørk og sukkerfri sjokolade, urtete, sukkerfri is, laget meg kjeks og kaker. Det vanskeligste var å være sosial. Følte meg bare dritsær, og prøvde å skjule det. "er ikke så glad i ris", "er for mett for dessert". Hadde ved noen anledninger med meg mat i selskap, men det ble bare kommentert og jeg ble sett rart på. Er SÅ ferdig med de greiene der!!! Gikk ned ca 20 kg, men de siste 10 ville ikke av, og da ble det for mye styr med det kostholdet. Anonymkode: 82663...300
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #12 Skrevet 12. september 2020 Og ja, jeg mistet sukkersuget. Sukker, kaker og vanlig sjokolade smakte høgg! Anonymkode: 82663...300
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #13 Skrevet 12. september 2020 Jeg har prøvd lavkarbo, og jeg ble fryktelig dårlig av det. Og her snakker vi ikke bare ketoflu, men langvarig diare og kvalme. Jeg har gitt opp. Kommer til å spise semi lavkarbo - kutte ut de store kildene som pasta, brød og poteter og spise fettfattig. Tror det er fettet som gjør at jeg blir dårlig. Anonymkode: 3f015...118
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #14 Skrevet 12. september 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått ned rundt 40kg gjennom lavkalori, og har nå ca 8kg igjen før jeg er fornøyd. Men de siste kiloene er utrolig vanskelig, har det siste året bare gått ned 6kg og er lei av å telle kalorier! Jeg vurderer nå lavkarbo men har den del spørsmål. -Mister mann lysten på godteri/snacks å bakst helt etterhvert? Jeg har nesten hver helg skeiet ut med smågodt, potetgull eller bakst da dette er noe jeg virkelig prissetter😅 -Hvilke matretter spiser dere gjennom dagen? Jeg er vandt til å bruke en del grønnsaker, bønner, knekkebrød og bær men dette må vell kuttes helt ut? -Har dere dager hvor dere skeier ut? -Hva er det kjipeste/vanskeligste med lavkarbo? Jeg må også nevne at jeg ikke spiser pasta, ris eller brød til vanlig så det vanskeligste blir nok baksten, godteriet og sushi for min del. Anonymkode: eb4f8...8a0 For en kjempejobb du har gjort! Jeg er dypt imponert! Om du skal gjøre endringer nå, synes jeg du skal kutte ut smågodt, potetgull og bakst og fortsette å spise slik du gjør ellers. Jeg har kutta ut sjokolade, godteri, snacks, bakst, annet søtt, og etter en liten stund kjenner jeg ikke lenger på suget etter det. Jeg var fullstendig avhengig, og totalavhold fungerer bedre for meg, da litt på lørdag fort blir til veldig mye. Kanskje er det den eneste justeringen du trenger, så kan du fortsette med sushi, bønner, alt av grønnsaker og bær, knekkebrød m.m. Jeg tenker det er dumt å kutte ut mer enn nødvendig av det su trives med å spise som inneholder mange gode næringsstoffer. Godteri og bakst er jo ikke akkurat næringsrikt, og dermed lurt å kutte ut uansett. Jeg ville i alle fall prøvd det først før du hiver deg på lavkarbotoget. Anonymkode: cddf9...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #15 Skrevet 12. september 2020 Husk at du ikke vil gå ned i vekt om du ikke ligger i et kaloriunderskudd uavhengig av hvilken type diett du er på. Tenker på det med at du er lei av å telle kalorier.. Du må ha mye kunnskap og være flink på øyemål for å opprettholde et underskudd uten å telle kalorier. Du må jo også telle/holde styr på karbohydrater på keto, så det blir ikke nødvendigvis mindre stress, om det er den eneste grunnen til at du vil gå over. Anonymkode: c582b...335
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå