Gå til innhold

Uskreven regel at lesesalsplassene på universitetet forbeholdt de som bor i studentbolig/kollektiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førsteårsstudent, men som 33-åring er jeg mer etablert enn mange av medstudentene mine, med samboer og hund. Da avgjørelsen om at jeg skulle sette meg på skolebenken igjen ble tatt valgte vi å flytte fra en romslig leilighet med tre soverom til en to-roms for å redusere utgiftene siden min inntekt er kraftig redusert, fra 100% jobb til 100% student med kun Lånekassen som inntektskilde merkes godt. 

Nok om det. Ettersom eneste "arbeidsplassen" jeg har hjemme er på kjøkkenbordet har jeg valgt å bruke lesesalen mye. Jeg ser på studiene som jobben min og er på campus fra 8 til 16 daglig. Bestiller lesesalplass 8-12 og 13-16 de dagene jeg ikke har forelesning/seminar, og før og etter undervisning de andre dagene.

Den siste uka har jeg to ganger fått sure kommentarer fra andre studenter om at jeg som er så "gammel" sikkert har plass til å lese hjemme, så det er unødvendig at jeg opptar lesesalplass. Det er vel mer rift om lesesalsplassene enn normalt pga koronasituasjonen, halvparten av plassene er ikke i bruk for å opprettholde avstandsreglene, men det har ikke kommet noe informasjon fra universitetet om at lesesalsplassene er forbeholdt visse grupper. 

Ettersom jeg er en litt konfliktsky person synes jeg dette var ubehagelig og vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det. Jeg liker dra til campus og å jobbe på lesesal. Føler jeg fokuserer bedre og får mer flyt i jobbingen der enn jeg gjør hjemme. På lesesalen er jeg "på jobb". Bør jeg heller lese hjemme av hensyn til trangbodde medstudenter?

Anonymkode: fe263...26d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan du bruke lesesal på lik linje med andre! Hva vet de om din hjemmesituasjon? Du kunne feks ha lang pendlevei og barn å hente i studentbarnehage. Da er det mest praktisk å lese seg ferdig før henting og hjemreise. 

• Liker 18
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke det, ingen har mer rett på lesesalplasser enn andre. Alder har da ingen betydning der. 

Så lenge man følger de samme reglene som alle andre så er man da helt likestilt. 
Studer i vei med god samvittighet 😊

• Liker 15
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom jeg er en litt konfliktsky person synes jeg dette var ubehagelig og vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det. Jeg liker dra til campus og å jobbe på lesesal. Føler jeg fokuserer bedre og får mer flyt i jobbingen der enn jeg gjør hjemme. På lesesalen er jeg "på jobb". Bør jeg heller lese hjemme av hensyn til trangbodde medstudenter?

Lesesalplassene er nettopp for slike som deg som trenger dem for å jobbe mer effektivt. 

Bare ignorer frekkasene som prøver å stjele plassen din. Om du bruker leseplassen din så fortjener du den mer enn mange andre studenter. Ser mange som reserverer plasser de ikke bruker. 

Anonymkode: a662e...d5e

• Liker 20
Skrevet

Idiotisk kommentar. Alle har like mye rett på lesesalplass, så enkelt er det bare. Den som kommer først, får plass og da må resten finne en annen løsning. Så enkelt er det. Bruk lesesalen med god samvittighet!

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt ikke. Har studert i noe som føles som hundreogørten år, og hele tiden hatt barn og egentlig ganske god plass hjemme. Har aldri fått slike kommentarer. Og hvorfor skulle jeg? Dere har selvsagt like mye rett på plassene. 

Når det er sagt så burde dere kanskje jobbe for å få flere plasser. Både med direkte kontakt med ledelsen ved universitetet/fakultetet og gjennom studentforeningen. 

• Liker 2
Skrevet

Herlighet for noen frekke medstudenter. Ikke bry deg. Selvfølgelig har du like mye rett på leseplass som dem! Dere betaler vel like mye i semesteravgift. Forøvrig synes jeg det er imponerende at du i voksen alder setter deg på skolebenken. Det står det respekt av! Lykke til med studiene 😊

Anonymkode: 28b55...959

• Liker 4
Skrevet

Nei, vet du hva, det har de ikke noe med. Jeg var eldre student for noen år siden og observerte folk som så ut som de var pensjonister som  brukte lesesalsplasser. Det var ingen som sa noe på det, og hvor skal man trekke grensen hvis man skal begynne å nekte folk lesesalsplasser? "Han har så rike foreldre, så han har sikkert plass hjemme til å lese". Det går ikke an å ha det sånn. 

Og hvis det er snakk om å bestille, så må de vel bare være tidligere ute hvis de vil ha plasser.

Anonymkode: 3e9a7...ad4

• Liker 4
Skrevet

Gud så idiotisk. Du har selvsagt like mye rett til å være der. Da jeg var student, bodde jeg i studentbolig, og kunne helt klart se fordelen med å lese på skolen, men var ikke langt hjem og var stille og rolig på rommet. 

Drit i dem. Du betaler studentavgift. 

Anonymkode: a3b3c...829

• Liker 3
Skrevet

Herlighet for noen frekkaser! Nei de plassene er forbeholdt ALLE som ønsker å benytte seg av lesesalen, enkelt og greit. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, dette har jeg aldri hørt om at noen forventer eller mener. Du har nok bare møtt på noen som er særdeles frekke. 

Anonymkode: 25077...cba

• Liker 2
Skrevet

Sier som de andre, du har akkurat like mye rett på plassen. Om det er rift om plassene får de være tidligere ute. 

Det som irriterte meg da jeg studerte (også 30+) var alle de som "holdt av" en lesesalplass med jakker, bøker etc mens de selv gjorde noe annet som å være på forelesning eller lunsj i flere timer. Det er ikke greit. Heller ikke folk som sitter og prater inne på lesesalen sånn at absolutt alle hører hva de sier. Det er akkurat som om noen tror at det er greit å prate så lenge de snakker om fag🙄

• Liker 4
Skrevet

Den eneste gangen noen har rett på lesesalsplass, så settes navnet deres på plassen og de har tingene sine der hele tiden. Plasser som ikke er fast reservert, er førstemann til mølla.

Du får svare for deg, si noe om "skulle tro unge folk var kjappere enn gamlinger, men det gjelder tydeligvis ikke deg. Stå opp litt tidligere, kanskje?"

Ikke gå inn på diskusjoner de ikke har noe med, som hvordan du bor, alder osv.

Eller si at både de skrevne og uskrevne reglene sier førstemann til mølla. De vet ikke hvordan du bor, noe mer enn du vet hvordan de bor. Istedet for å være frekk til ukjente, så gjør det som skal til for å skaffe plass.

De er vel vant til at ting bare ordner seg rundt dem uten at de selv trenger fikse noe.

Anonymkode: b7dd9...853

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Knirke skrev:

Sier som de andre, du har akkurat like mye rett på plassen. Om det er rift om plassene får de være tidligere ute. 

Det som irriterte meg da jeg studerte (også 30+) var alle de som "holdt av" en lesesalplass med jakker, bøker etc mens de selv gjorde noe annet som å være på forelesning eller lunsj i flere timer. Det er ikke greit. Heller ikke folk som sitter og prater inne på lesesalen sånn at absolutt alle hører hva de sier. Det er akkurat som om noen tror at det er greit å prate så lenge de snakker om fag🙄

Flytt tingene deres.

Når det er sagt, når jeg studerte så var det normen. Man tok en plass for hele dagen, gjennom forelesninger og matpauser. Det var ikke manko da.

Anonymkode: b7dd9...853

Skrevet

Takk for svar. Godt å se at jeg ikke er helt på viddene som ble satt ut av disse kommentarene. Da skal jeg fortsette å benytte lesesalen med god samvittighet.

Pga koronasituasjonen er som sagt omtrent halvparten av plassene sperret for å opprettholde nok avstand mellom folk. De aller fleste lesesalplassene må reserveres via nettsiden til universitetet. Man kan bestille lesesalplasser for flere dager fremover, så om man planlegger og bestiller to-tre dager i forkant er det ikke noe problem å få plass. Å sikre seg plass samme dag eller dagen etter kan nok være en utfordring. I alle fall om man vil ha plass på dagtid. Ettermiddag-/kveldstid og i helgene er det mindre press på ser det ut til. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg leste ofte på lesesalen de dagene det var forelesning, de dagene det ikke var det, leste jeg på lesesalen på det lokale biblioteket. Dette fordi jeg studerte i Oslo og bodde 40 min utenfor med tog. Det var også roligere på det lokale biblioteket. Jeg sier ikke at slike kommentarer er greit, for det er det virkelig ikke, du har like mye rett til å være der som alle andre, men et lokalt lesested der du bor eller der du studerer som ikke er på campus kan jo være et alternativ noen av dagene som en løsning dersom det blir for mye for deg med kommentarene du får og det ikke finnes andre løsninger. Jeg håper uansett du står sterkt i din rett til å være på lesesalen, jeg synes det er lite hyggelig at det er mennesker som holder på slik, for man vil jo at alle skal trives, det tenker ihvertfall jeg når jeg er medstudent. 

Anonymkode: c32d6...27e

Skrevet

Tull og tøys. Er ikke engang alle lesesaler som er øremerket studenter.

Skjønner at det finnes noen suringer som kan prøve seg, men dette er bare tull. Er du i tvil og ønsker å ha ditt på det rene kan du jo snakke med skolen eller bibliotekar.

Dessuten er du jo ikke så gammel! :) Snittalderen for studenter på UiO mener jeg har ligget rundt 28. Kom deg på lesesalen! :) 

Anonymkode: 46446...283

Skrevet
On 9/12/2020 at 12:16 AM, AnonymBruker said:

Bør jeg heller lese hjemme av hensyn til trangbodde medstudenter?

Selvfølgelig ikke. Du skal lese på lesesalen og så kan de trangsynte «med»studentene ta seg en bolle :sleep: Humph. 

Skrevet

Du har absolutt full rett til å sitte på lesesalen når du er student :) . De studentene virker bare frekke og umodne. 

Eneste gangen jeg reagerer (ikke verbalt, holder det heller inni meg og lar det ødelegge dagen min) er når ikke-studenter benytter seg av lesesalen, eventuelt studenter som studerer ved et annet studiested. Det er alltid altfor få leseplasser nærme eksamensperioden og på grunn av corona er leseplassene halvert, da skal man være nokså egoist om man likevel benytter seg av disse leseplassene. 

Anonymkode: 2533e...59e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...