Gå til innhold

Er det virkelig mulig å være altfor inkuderende? *stebarn*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift med en mann som har en datter på 15 år. Denne våren ble resten av klassen hennes konfirmert, mens hun valgte å ikke gjøre det. Men selv om hun ikke konfirmerte seg så fikk hun en pengegave av mine foreldre på 15 000 kroner ( det samme som min søster sitt barn fikk. Men hun konfirmerte seg borgerlig). 

Nå har min søster begynt å lage et rabalder uten like, fordi "stebarnebarnet fikk like stor gave som det ekte barnebarnet". Og vistnok er mine foreldre da altfor inkluderende.  Og krever at sitt barn skal få en ekstra gave, "for det fortjener hun".

Spørsmålet er da, mener dere min søster har et poeng i det hun sier. Eller mener dere, som jeg og mine foreldre, at det er bare tull å kreve det som min søster gjør? 

Anonymkode: 39128...e66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

15k er en veldig stor gave. Veldig generøst, men synes søsteren din har et poeng.

Anonymkode: 0b9b9...9bd

• Liker 14
Skrevet

Så fine foreldre du har❤️

Anonymkode: 38db3...94d

• Liker 41
Skrevet

Foreldrene dine sine penger, foreldrene dine velger hva de vil gjøre med dem.

• Liker 35
Skrevet

Oi, litt voldsomt til reaksjon. Tenker at hvis dette er et barn som har vært i familien lenge og som de omgås og ser på som sitt bonusbarnebarn så er det da ikke noe merkelig at hun får en slik gave. Foreldrene dine høres rause og inkluderende ut :) 

Anonymkode: f9434...39e

• Liker 22
Skrevet

Søsteren din er jo totalt urimelig. Man skal ikke forskjellsbehandle barn som er i familien bare fordi de ikke er biologiske. Jeg syns dine foreldre gjorde helt rett i å gi henne like mye som de gav til sitt biologiske barnebarn. Begge barna er en del av familien. Det er ikke noe forskjell.

• Liker 22
Skrevet

Hvorfor skulle hun få en så stor pengegave når hun valgte å ikke konfirmere seg? 

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Søsteren din er jo totalt urimelig. Man skal ikke forskjellsbehandle barn som er i familien bare fordi de ikke er biologiske. Jeg syns dine foreldre gjorde helt rett i å gi henne like mye som de gav til sitt biologiske barnebarn. Begge barna er en del av familien. Det er ikke noe forskjell.

Er det forskjellsbehandling hvis kun den ene fikk? Det var jo en konfirmasjonsgave. Jeg er ikke gift.  Men fikk ikke pengegave av foreldrene mine da søsteren min giftet seg. Samme logikk. 

• Liker 8
Skrevet

I min familie får bonusbarn det samme som biologiske barn av tanter, onkler og besteforeldre. De er da absolutt en del av storfamilien. Tror også det betyr noe for dem at de føler seg inkluderte og likestilte.

Anonymkode: 6be6f...81e

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er gift med en mann som har en datter på 15 år. Denne våren ble resten av klassen hennes konfirmert, mens hun valgte å ikke gjøre det. Men selv om hun ikke konfirmerte seg så fikk hun en pengegave av mine foreldre på 15 000 kroner ( det samme som min søster sitt barn fikk. Men hun konfirmerte seg borgerlig). 

Nå har min søster begynt å lage et rabalder uten like, fordi "stebarnebarnet fikk like stor gave som det ekte barnebarnet". Og vistnok er mine foreldre da altfor inkluderende.  Og krever at sitt barn skal få en ekstra gave, "for det fortjener hun".

Spørsmålet er da, mener dere min søster har et poeng i det hun sier. Eller mener dere, som jeg og mine foreldre, at det er bare tull å kreve det som min søster gjør? 

Jeg stusser mest på at hun fikk konfirmasjonsgave uten å konfirmere seg. 15.000 i gave uten noen anledning? 

Det er ingen automatikk i at stebarn skal få akkurat det samme, iallfall ikke fra dine familiemedlemmer som ikke har valgt forholdet med en med barn fra før. Da vil jo stebarn potensielt sett få fra fire sett besteforeldre. (Jeg er stebarn selv, og er ikke stemor). 

Utover det bestemmer dine foreldre selv. Om de ønsker å gi en gave på 15.000 står de fritt til det. 

Anonymkode: 3309e...6d1

• Liker 15
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes ikke stebarn/stebarnebarn nødvendigvis MÅ få det samme som de biologiske barna/barnebarna - som noen påpeker kan jo stebarn(ebarn) da potensielt sett få dobbelt så mye som de andre, og det er jo ikke nødvendigvis så "rettferdig". Hvorvidt man skal gi det samme til stebarnebarn og biologiske barnebarn er noe som må vurderes i hver familie, det finnes ikke én løsning på det som funker for alle. 

Men uansett - det er foreldrene dine som bestemmer hvem de vil gi gaver til, og søsteren din er frekk og storforlangende som prøver å bestemme og kreve mer penger av dem.

Skrevet

Ser jeg må utdype litt her. Mine foreldre ser min stedatter mer enn mine søster sine barn. Og mine foreldre har et eldre biologisk barnebarn som valgte å ikke komfimere seg, dette barnet fikk også gave på tilsvarende størrelse. Mine foreldre er ateister og etter egent utsagn ikke ser meningen med å bli konfirmert, derfor har det valgt å gi gave når barnebarna er i konfirmasjonsalder uansett om de velger å bli konfirmert eller ikke. 

Ts

• Liker 27
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser jeg må utdype litt her. Mine foreldre ser min stedatter mer enn mine søster sine barn. Og mine foreldre har et eldre biologisk barnebarn som valgte å ikke komfimere seg, dette barnet fikk også gave på tilsvarende størrelse. Mine foreldre er ateister og etter egent utsagn ikke ser meningen med å bli konfirmert, derfor har det valgt å gi gave når barnebarna er i konfirmasjonsalder uansett om de velger å bli konfirmert eller ikke. 

Ts

Hvorfor omtales det som en konfirmasjonsgave da? 

Konfirmasjon, borgerlig eller kristelig, handler tradisjonelt om en over overgang mot å bli voksent. Å få noe uten å gidde å delta på noe opplegg er omtrent det minst voksne jeg kan tenke meg. Likevel står man fritt til å gi gaver når og til hvem man vil. 

Dine foreldre har ikke gjort noe galt. Men om de ser ditt bonusbarn mest, er det mulig at din søster synes dette er sårt? 

Anonymkode: 3309e...6d1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke helt skjønt hva som er søsteren din sitt problem; er hun forbanna over at foreldrene deres ga like stor pengegave pga stedatteren din ikke konfirmerte seg eller er problemet det at hun ikke er biologisk barnebarn? Mener søsteren din at hennes datter fortjener større gave pga hun gjennomførte et opplegg med HEF eller at hun fortjener større gave pga blodsbånd? 

Personlig så synes jeg foreldrene dine er flotte mennesker som ikke gjør forskjell på de to jevnaldrende jentene, at de viser at det er ikke nødvendigvis blodsbånd som gjør en familie. Så ville bare ignorert bråket fra søsteren din; hun har uansett ingenting med hvordan foreldrene deres bruker pengene sine. 

Da eldstejenta vår konfirmerte seg så fikk hun 90 000 av ste-bestemoren sin (mor til bonusmor), kom som en stor overraskelse på alle. Viste seg at hun hadde opprettet egen sparekonto i sitt navn til eldstejenta også da bonusmor og eksen min ble sammen, sånn som hun hadde gjort til biologiske barnebarn da de ble født. Alle fikk denne sparekontoen i gave da de konfirmerte seg. Absolutt ingen reagerte negativt, derimot så ble vi helt rørt over hvor raus hun var og at hun virkelig mente at eldstejenta var barnebarn på lik linje som de biologiske (noe hun også alltid har vist ved inkludering og væremåte i hverdagen) 90k er utrolig mye penger da, og de var øremerket fornuftige ting som f.eks utdanning, førerkort 

• Liker 17
Skrevet

Lest noen av kommentarene, det er fint, men...

syns ikke man burde gjøre det alltid likt, da kan jo biologiske barn bli misunnelig, de får jo ikke bra 3-4 sett som den «stakkarslige» gjør

Anonymkode: 4c7ff...758

• Liker 4
Skrevet

Så tåpelig av søstra di. Det sier litt om mennesker som reagerer på sånn...

• Liker 5
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Lest noen av kommentarene, det er fint, men...

syns ikke man burde gjøre det alltid likt, da kan jo biologiske barn bli misunnelig, de får jo ikke bra 3-4 sett som den «stakkarslige» gjør

Anonymkode: 4c7ff...758

Og den "ikke-biologiske" får ikke ha foreldre som  bor sammen som en kjernefamilie. Livet er urettferdig og det kan de bare lære først som sist. Det er ikke farlig å være misunnelig. 

Anonymkode: 705f5...90f

• Liker 10
Skrevet

Sorry, men søstera di høres ut som en overfladisk, psycho bitch 🤯

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...