Gå til innhold

glutenfri kake/dessert

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg kan ikke bake og er lite kreativ når det kommer til mat. men så har jeg fått ansvar for å fikse kaker i en 40-årsdag, der noen av gjestene ikke tåler gluten. noen gode ideer til et par enkle kaker eller dessert jeg kan lage? vi blir 11 stykker. det enkleste er vel å kjøpe is og jordbær, men ønsker å bli en smule mer avansert🤭

Anonymkode: d1ee1...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøttebunn synes jeg er godt. Enten med vaniljekrem og bær, eller med en god sjokoladeglasur. Du finner massevis av oppskrifter ved å Google. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pavlova, suksessterte, ostekake og brownies uten mel er veldig godt :)

Anonymkode: b24cd...2f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bake, du er ikke kreativ, du har fått ansvar for å finne oppskrifter på, og å bake, kaker, og noen av gjestene i selskapet har en sykdom som gjør at de ikke tåler den vanligste ingrediensen i kaker? 

Jeg ser overhodet ikke problemet her :vetikke:

Anonymkode: 9bcce...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Toro langpannesjokoladekake er uten gluten og nøtter.

Anonymkode: 00177...483

ja! det må jeg få til☺️har smakt den for noen år siden; var faktisk god. takk for tips(til alle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke bake, du er ikke kreativ, du har fått ansvar for å finne oppskrifter på, og å bake, kaker, og noen av gjestene i selskapet har en sykdom som gjør at de ikke tåler den vanligste ingrediensen i kaker? 

Jeg ser overhodet ikke problemet her :vetikke:

Anonymkode: 9bcce...fc1

😂😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ellers oppmerksom på at om du skal bake til noen med cøliaki så må alle redskaper og overflater være helt rene, og du må lese godt på alle ingredienser for å være sikker på at de ikke inneholder gluten (som finnes i bl.a hvete, havre, bygg, rug, malt). En smule kan være nok, så vær oppmerksom på det. 

Anonymkode: a529c...1e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær ellers oppmerksom på at om du skal bake til noen med cøliaki så må alle redskaper og overflater være helt rene, og du må lese godt på alle ingredienser for å være sikker på at de ikke inneholder gluten (som finnes i bl.a hvete, havre, bygg, rug, malt). En smule kan være nok, så vær oppmerksom på det. 

Anonymkode: a529c...1e4

takk☺️ja jeg har hørt at de kan reagere på kun en smule. men hvis jeg lager den glutenfrie toro langpanne, så tenker jeg det skal være trygt ang ingredienser. og så klart bruker jeg rene kjøkkenredskaper. blir litt nervøs av dette😬

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tåler ikke en smule??  Nei så farlig er det vel ikke ?

Anonymkode: 09163...fae

en smule på en brukt kniv. jeg var ikke frekk...vet hvor alvorlig cøliaki er.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har cøliaki, og kan annbefale toro glutenfri langpanne eller toro glutenfri lyse muffins - kjempeenkelt og veldig godt! 😄

Anonymkode: a152c...c71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er det. Har man cøliaki er ikke problemet at man kanskje blir "dårlig" i magen, kvalm etc - det er bare symptomer, og ikke alle reagerer slik. Får man i seg en smule gluten lager det permanent skade på tarm, og øker faren for kreft, benskjørhet, chrons etc.

Det er ikke som kun en allergi hvor problemet er at man blir litt syk og dårlig - men at man blir permanent skadet på innsiden og kan få kreft, uavhengi om man "Merker" det i form av diare etc. Derfor er det viktig å være nøye 😄

Anonymkode: a152c...c71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, så farlig er det faktisk for noen. :)

Det er tillatt med en liten mengde gluten i glutenfritt mel.  Grensen for at noe skal være glutenfritt ligger på 20 ppm, og det tilsvarer 0,00005 g gluten per kg glutenfritt mel.  Dette er en mengde de aller fleste tåler.

Det er langt mer gluten i en liten smule med glutenholdig brød enn hva som er tillatt i 1 kg glutenfritt mel, og kan gjøre de mest sensitive veldig syke.

Anonymkode: a6994...358

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pavlova og Toro sin sjokoladelangpanne. Vil du gjøre sistnevnte litt mer voksen steker du den i to runde former og legge dem oppå hverandre med fyll i midten. Bytt ut vann med kefir og dynk kaka med melk eller appelsinjus.

Anonymkode: 7fc05...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget snickerskake med glutenfri salte kjeks eller pavlova (litt vanskeligere). 

Ellers så er jo iskake med nøttebunn veldig enkelt og veldig godt - isen lager du av kondensert melk og fløte og ønsket smak. 1 boks og 7,5 dl fløte er akkurat passe til en springform. Se for eksempel her: https://trinesmatblogg.no/recipe/enkel-vanilje-og-sjokoladeis/

Anonymkode: dc89d...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Pavlova og Toro sin sjokoladelangpanne. Vil du gjøre sistnevnte litt mer voksen steker du den i to runde former og legge dem oppå hverandre med fyll i midten. Bytt ut vann med kefir og dynk kaka med melk eller appelsinjus.

Anonymkode: 7fc05...b39

Det er en god ide å lage sjokoladekaken i rund form med fyll både i midten og rundt, Det kan fort se både godt og lekkert ut. :) Lurt å lage skikkelig godt fyll da, som en deilig, feit smørkrem med smeltet kokesjokolade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...