AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Har en gutt på to år som frem til kanskje 14 mndr var en veldig matglad gutt, spiste det meste, smakte på alt, bortsett fra sånne middagsglass fra butikken (like greit! Hadde bare vært lettvint av og til om han i det minste godtok det). siden da har han blitt mer og mer kresen på spesielt middager, og vil nesten aldri smake på ny mat. føler vi har gjort mye riktig, tilbydd variert, hjemmelaget, ikke stressa, alltid noooe han liker på tallerken, så ikke alt er avskrekkende osv., men likevel smaker han aldri på ny mat lengre nesten. han spiser greit med andre måltider, men vanskelig når det kommer til pålegg. Vil ikke spise kjøtt, kylling, fisk eller noe, kun kjøttdeig i taco f.eks kylling eller lammekjøttdeig i pitabrød, karbonader, eller fiskepinner, eller pastasaus. tidligere har vi hvertfall fått i han en del grønnsaker han ellers ikke spiser ved å ha det i feks tomatsausen til pasta, men nå funker ikke det lengre heller! han har fått påvist jernmangel, så bekymringene mine har ikke vært uten grunn. Men det jeg lurer på - går det over snart?? Noen som har opplevd det samme, men som også har erfaring med at gir seg litt etter litt? Har vi gryte feks vil han ikke spise, liker ikke mikset mat med mindre det er i tacolefser eller pitabrød. Har også tidligere kunne lage laksetaco så han hvertfall spiste laks da, men det heller går ikke lengre, tips, råd, gode ord, anyone?👀 Anonymkode: d32d3...a6e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #2 Skrevet 11. september 2020 Har en 5-åring som aldri ble kvitt kresenheten. Han har spesielle behov. Spiser bare en påleggstype, aldri grønnsaker, kun epler og vannmelon. Kun pasta og quinoa. Litt kjøttdeig, kjøttboller, fiskekaker og fiskepinner. Aldri saus. Spiser grovt brød og yoghurt. Men det er alt. Helt forferdelig at man ikke får ordentlig hjelp i forhold til ekstremt kresne barn på helsestasjonene. Det er så trist at de ikke får næringen de skal. Begynner å bekymre med for om de blir mer disponerte for en rekke sykdommer som voksne pga. for lite næring 😢Tragisk. Anonymkode: ca062...5cb
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #3 Skrevet 11. september 2020 Multivitamin sier jeg bare.. Ikke at det erstatter et ordentlig kosthold, men hjelper litt på vei. Grønnsaker kan man mose og ha i sausen, altså ikke synlige grønnsaker. Eller lage gulrotlapper, søtpotetpannekaker, søtpotet fajitas, veggiekaker. Er kjøtt problemet, kan man fint lage mye mat på kjøttkraft😊 Anonymkode: c80c1...d9a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Multivitamin sier jeg bare.. Ikke at det erstatter et ordentlig kosthold, men hjelper litt på vei. Grønnsaker kan man mose og ha i sausen, altså ikke synlige grønnsaker. Eller lage gulrotlapper, søtpotetpannekaker, søtpotet fajitas, veggiekaker. Er kjøtt problemet, kan man fint lage mye mat på kjøttkraft😊 Anonymkode: c80c1...d9a Hvilke multivitaminer da? Anonymkode: 7d033...2ea
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 Har ingen råd, men min toåring er ganske lik. Spiste godt med middag da den var most helt til en dag da dette plutselig var helt uaktuelt. Har heller aldri likt middagsglass fra butikken. Av middag er det kun karbonader, kjøttkaker, fiskepinner, spagetti, chips og pannekaker som går ned. Av grønnsaker er det kun mais som svelges. Agurk tygges, men spyttes ut. Veldig glad i eggerøre og kokt egg så får i seg litt næringsstoffer der. Liker leverpostei, prim, hvitost, skinkeost og syltetøy av pålegg. Er glad i brød og spiser mye leverpostei og prim, spiser grøt (typ Hipp/Nestle babygrøt) innimellom og får NAN før soving så satser på at jernnivået er greit. (Fikk og jerntilskudd første leveår pga prematur). Jeg var selv svært kresen som barn, men er altetende som voksen så satser på at det går seg til. Vi tilbyr og legger ulike matvarer på fatet, men maser ikke om å smake. Av og til smakes det - andre ganger ikke. I barnehagen tilbys det og et assortert utvalg grønnsaker til lunsj og det er varmmat en gang i uken. Vi håper at det å spise sammen med andre barn kan inspirere til litt mer smaking på ulike matvarer. Anonymkode: d7412...d4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå