Petra75 Skrevet 30. oktober 2020 #21 Skrevet 30. oktober 2020 58 minutter siden, Ludder skrev: Jeg ser poenget, men jeg tror også at de voldsomme reaksjonene noen får på sine meninger blåses opp av nettopp muligheten til å også reagere som AB. Vi er også i utgangspunktet helt anonyme her. Og joda, pseudonym eksisterer, men du kan ikke være anonym i vennegjengens diskusjoner eller i skoledebatten eller på det politiske møtet. Nei, og dette begynner å bli et problem, fordi de som velger å diskutere under åpent navn risikerer trusler. Og i vennegjengen diskuterer man gjerne ikke soppinfeksjoner og smertefulle hemorroider. Ikke i min gjeng, i hvert fall. KG har en rapporteringsknapp. Bruk den hver gang du opplever at en motdebattant bryter forumsreglene. Og la AB-funksjonen være, hvis ikke vil forumet dø ut. 2
Petra75 Skrevet 30. oktober 2020 #22 Skrevet 30. oktober 2020 47 minutter siden, Ludder skrev: Skjønner. Håper det ikke skjedde noe mer enn at det ble ubehagelig for deg da, forstår godt at du foretrekker AB nå. Vet at man kan se brukeres innleggshistorie via profil. KG kan jo vurdere å heller begrense denne muligheten på et vis, f.eks enten et maks antall innlegg man kan se eller innen for en spesifikk tidsramme. Det kan i alle fall være med på å begrense muligheten for weirdos til å jakte på identiteten til en bruker. Det skjedde ikke noe mer, men jeg fikk meg en vekker. 1
Gjest Ezio Skrevet 30. oktober 2020 #23 Skrevet 30. oktober 2020 Folk burde egentlig bare være mindre utleverende på nett.
Gjest Ezio Skrevet 30. oktober 2020 #24 Skrevet 30. oktober 2020 @Forumansvarlig Kan vi få en uttalelse på om regelbrudd under AB sees som skjerpende omstendigheter kontra under vanlig nick?
Gjest Forumassistent Skrevet 30. oktober 2020 #25 Skrevet 30. oktober 2020 1 time siden, Ezio skrev: @Forumansvarlig Kan vi få en uttalelse på om regelbrudd under AB sees som skjerpende omstendigheter kontra under vanlig nick? Det gjør det ikke. Regelbrudd i seg selv er det som vurderes, og å skrive som anonym eller med brukernavn har ikke noen ting å si. Forumansvarlig
Gjest Ezio Skrevet 30. oktober 2020 #26 Skrevet 30. oktober 2020 5 minutter siden, Forumansvarlig skrev: Det gjør det ikke. Regelbrudd i seg selv er det som vurderes, og å skrive som anonym eller med brukernavn har ikke noen ting å si. Forumansvarlig Du ser altså ikke problematikken med at folk gjemmer seg bak AB når de driver med hets?!
Tiuren Skrevet 30. oktober 2020 #27 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Et alternativ til å fjerne AB funksjonen er at hver bruker får tildelt et "AB-nick" som ville bli brukt i alle diskusjoner man deltar i. AB brukernavnet kan godt være et random oppslag i en ordbok slik at det blir lettere å huske (mitt kunne da f.eks blitt AB_dust). Dermed blir det lettere å se om noen velger å gå inn i alle diskusjoner for å lage F**n, eller om jeg bare bruke AB for å skjule sensitiv informasjon. Endret 30. oktober 2020 av Tiuren 2
Gjest Ludder Skrevet 31. oktober 2020 #28 Skrevet 31. oktober 2020 19 timer siden, Petra75 skrev: Nei, og dette begynner å bli et problem, fordi de som velger å diskutere under åpent navn risikerer trusler. Og i vennegjengen diskuterer man gjerne ikke soppinfeksjoner og smertefulle hemorroider. Ikke i min gjeng, i hvert fall. KG har en rapporteringsknapp. Bruk den hver gang du opplever at en motdebattant bryter forumsreglene. Og la AB-funksjonen være, hvis ikke vil forumet dø ut. Jeg tror du og jeg interesserer oss for og diskuterer veldig forskjellige ting. Jeg tenker hovedsakelig på debatter innafor samfunnskategorien f.eks, temaer som ofte er polariserte. Jeg diskuterer ikke sykdom, men forstår at man gjerne vil være anonym i en sånn situasjon, hadde foretrukket det sjøl. Jeg veit at det finnes en rapporteringsknapp, men den er ikke relevant i alle situasjoner. Mange av innleggene skrevet for å provosere f.eks, eller innlegg som seiler under falsk flagg kun for å skape splid, er ikke nødvendigvis brudd på reglene. Det er den typen innlegg jeg vil til livs, og jeg mener det hadde vært færre av disse om man ikke kunne gjemme seg bak AB.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. oktober 2020 #29 Skrevet 31. oktober 2020 Jeg kjenner jeg er litt lei av alle disse stadig tilbakevendende diskusjonene om AB. Jeg har vært her lenge nok til å vite hvordan forumet var før da det var mulig å skrive innlegg som gjest, uten å være innlogget. Hvis dere synes AB brukere kan være frekke, så skulle dere vært her da. Og da hadde man ingen mulighet til å "straffe" gjestebrukerne fordi de ikke var pålogget. AB funksjonen er her fordi vi skal ha muligheten til at alle skal være pålogget når de poster. Det ble forsøkt en periode med krav om pålogging og uten AB funksjon - forumet var helt dødt. Jeg håper jo at AB funksjonen kan forbedres - f.eks. at når man skriver som AB så velger man et nick for den tråden man deltar i slik at det blir lettere å skille AB1 fra AB2 i samme tråd. Men, jeg er tilhenger av AB funksjonen og hvis folk kunne sutre litt mindre og rapportere litt mer hadde det kanskje hjulpet på regelbruddene.
Petra75 Skrevet 31. oktober 2020 #30 Skrevet 31. oktober 2020 5 minutter siden, Ludder skrev: Jeg tror du og jeg interesserer oss for og diskuterer veldig forskjellige ting. Jeg tenker hovedsakelig på debatter innafor samfunnskategorien f.eks, temaer som ofte er polariserte. Jeg diskuterer ikke sykdom, men forstår at man gjerne vil være anonym i en sånn situasjon, hadde foretrukket det sjøl. Jeg veit at det finnes en rapporteringsknapp, men den er ikke relevant i alle situasjoner. Mange av innleggene skrevet for å provosere f.eks, eller innlegg som seiler under falsk flagg kun for å skape splid, er ikke nødvendigvis brudd på reglene. Det er den typen innlegg jeg vil til livs, og jeg mener det hadde vært færre av disse om man ikke kunne gjemme seg bak AB. Jeg ser hva du sier, men jeg er fortsatt ikke enig. Jeg tror man fort havner i et ekkokammer hvis man fjerner ab-funksjonen. De som ikke har "politisk korrekte meninger" ønsker ikke lenger å diskutere betente temaer, fordi det vil hagle negative karakteristikker. Så kan man gjerne si at man må stå for sine meninger, men i det debattklimaet man har i dag er det vanskelig. Det du sier er innlegg for å provosere kan også tolkes som forsøk på å nyansere? Tenker da spesielt på innvandrings- og kjønnsdebattene. Selvfølgelig har man umodne sulliker som elsker å provosere, men disse overser jeg glatt og gidder ikke svare dem. Jeg ser mange som diskuterer saklig som AB, og jeg er redd mange av disse vil forsvinne hvis funksjonen forsvinner. Man kan se på Aktuelt-forumet. Det er rimelig dødt i forhold til slik det var før. 1
Gjest Ezio Skrevet 31. oktober 2020 #31 Skrevet 31. oktober 2020 1 time siden, Blondie65 skrev: AB funksjonen er her fordi vi skal ha muligheten til at alle skal være pålogget når de poster. Det ble forsøkt en periode med krav om pålogging og uten AB funksjon - forumet var helt dødt. Sier ikke det litt om hovedagendaen til mange som bruker AB konsekvent? Og jeg mener du lyver. Det er mange som bruker nick, så at der skulle vært dødt er tull. Andre forumer har ikke funksjonen om AB, og er ikke døde.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. oktober 2020 #32 Skrevet 31. oktober 2020 11 minutter siden, Ezio skrev: Sier ikke det litt om hovedagendaen til mange som bruker AB konsekvent? Og jeg mener du lyver. Det er mange som bruker nick, så at der skulle vært dødt er tull. Andre forumer har ikke funksjonen om AB, og er ikke døde. Det er aldri noen god taktikk å påstå at noen lyver. Jeg synes du og en del andre generaliserer voldsomt over de som bruker AB - jeg tipper at trollene er et mindretall.
Anglofil Skrevet 31. oktober 2020 #33 Skrevet 31. oktober 2020 På 30.10.2020 den 17.35, Ezio skrev: Du ser altså ikke problematikken med at folk gjemmer seg bak AB når de driver med hets?! Vi ser selvfølgelig problematikken, men en bruker som velger å hetse andre vil uansett bryte reglene nettopp for hets, og det medfører derfor reaksjoner uansett. Med andre ord: om man bruker Anonymbruker-knappen eller nick og skriver innlegg med hetsende utsagn, vil dette regnes som regelbrudd. Sanksjoner gis da etter hvilket regelbrudd som blir begått. Anglofil (teamleder) 2
Gjest Ezio Skrevet 31. oktober 2020 #34 Skrevet 31. oktober 2020 1 time siden, Anglofil skrev: Vi ser selvfølgelig problematikken, men en bruker som velger å hetse andre vil uansett bryte reglene nettopp for hets, og det medfører derfor reaksjoner uansett. Med andre ord: om man bruker Anonymbruker-knappen eller nick og skriver innlegg med hetsende utsagn, vil dette regnes som regelbrudd. Sanksjoner gis da etter hvilket regelbrudd som blir begått. Anglofil (teamleder) Du snakker som om KG er et sted der alle overtramp blir fanget opp. Det gjør det absolutt ikke. Og slik jeg har forstått det har ikke alle moderatorer anledning til å se hvilken konto som står bak AB. Hvordan sørger dere da for at ABere straffes korrekt?!
Anglofil Skrevet 31. oktober 2020 #35 Skrevet 31. oktober 2020 (endret) 10 minutter siden, Ezio skrev: Du snakker som om KG er et sted der alle overtramp blir fanget opp. Det gjør det absolutt ikke. Og slik jeg har forstått det har ikke alle moderatorer anledning til å se hvilken konto som står bak AB. Hvordan sørger dere da for at ABere straffes korrekt?! Om man kommer over regelbrudd, setter vi pris på at disse rapporteres inn. Alle moderatorene kan sjekke hvem som er Anonymbruker. Viser til våre regler: Sitat Moderatorene har mulighet til å sjekke brukernavnet som står bak innlegget ved regelbrudd. Ved regelbrudd blir Anonymbruker sjekket. Det jeg tror du kanskje refererer til er IP-adresser og lignende. Dette er informasjon moderatorene ikke har tilgang til. Moderatorene har derimot anledning til å sjekke hvilken bruker som står bak et regelbrudd hvis det postes av Anonymbruker. Anglofil (teamleder) Endret 31. oktober 2020 av Anglofil 2
Gjest Ezio Skrevet 31. oktober 2020 #36 Skrevet 31. oktober 2020 3 timer siden, Anglofil skrev: Om man kommer over regelbrudd, setter vi pris på at disse rapporteres inn. Beklager, men når det diskuteres med dere oppleves det som om man henvender seg til en chatbot som ikke tar innover seg hva man faktisk sier. Jeg tror jeg nesten må gi opp, når jeg må mate med teskje...
Gjest Ludder Skrevet 2. november 2020 #37 Skrevet 2. november 2020 På 31.10.2020 den 10.21, Petra75 skrev: Jeg ser hva du sier, men jeg er fortsatt ikke enig. Jeg tror man fort havner i et ekkokammer hvis man fjerner ab-funksjonen. De som ikke har "politisk korrekte meninger" ønsker ikke lenger å diskutere betente temaer, fordi det vil hagle negative karakteristikker. Så kan man gjerne si at man må stå for sine meninger, men i det debattklimaet man har i dag er det vanskelig. Det du sier er innlegg for å provosere kan også tolkes som forsøk på å nyansere? Tenker da spesielt på innvandrings- og kjønnsdebattene. Selvfølgelig har man umodne sulliker som elsker å provosere, men disse overser jeg glatt og gidder ikke svare dem. Jeg ser mange som diskuterer saklig som AB, og jeg er redd mange av disse vil forsvinne hvis funksjonen forsvinner. Man kan se på Aktuelt-forumet. Det er rimelig dødt i forhold til slik det var før. De negative karakteristikkene som hagler mot de som ikke har "politisk korrekte meninger", de kommer kanskje oftest fra AB de også? Det er i alle fall det jeg synes jeg har sett som oftest. Igjen, hadde det ikke vært en AB-funksjon i de tilfellene ville kanskje den typen drittslenging begrensa seg, folk tillater seg det utroligste som AB. Hadde man måttet bruke nick kunne man etter hvert kjent igjen disse brukerne, og tatt de for det de er, nemlig brukere som ikke er ute etter en ordentlig debatt men bare ute etter å skape polarisering og bråk. Det er fint at du overser og ikke gidder å svare den type innlegg, det er absolutt den beste måten å håndtere det på. Og hadde bare alle gjort som det tror jeg den typen innlegg hadde vært minimal, det er jo ikke noe gøy for disse folka når de ikke får reaksjoner. Men det får de jo, ofte i hopetall. Og gang på gang sklir det ut. Enten vekk fra temaet eller til bruker- og personangrep, og i verste fall blir tråden stengt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå