Neutral90 Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Hvorfor er det en anonym knapp? Jeg mener det legger til rette for hets, angrep og kritikk. Jeg mener det seker terskelen for å være uhøflig. Hvorfor? 2
Anglofil Skrevet 12. september 2020 #2 Skrevet 12. september 2020 Hei I utgangspunktet ønsker vi at alle skal kunne poste, også med Anonymbruker. Dette fordi enkelte rett og slett ikke ønsker enkelte tråder eller tema knyttet mot sin bruker. Det gjør at folk kanskje er litt mer åpne enn de ellers ville vært hvis de valgte å skrive under eget brukernavn. De ønsker kanskje ikke at noe de tidligere har skevet skal bli brukt mot dem ved et senere tidspunkt i en annen diskusjon. Enkelte rom er stengt for posting med Anonymbruker-funksjonen, da vi har sett et misbruk av denne på disse rommene tidligere, dette gjelder f.eks i rommet Aktuelle. Dette vil alltid være en avveiing, og det er mange som er for, og mange som er i mot, funksjonen. Jeg tenker derfor at et sted midt i mellom er greit, det vil si slik det er nå. Hvis du oppdager hets og angrep bør dette rapporteres inn slik at moderatorene kan se på det. Når det gjelder kritikk, det være seg positiv eller negativ, er noe man må regne med som debattant i et forum. Anglofil (teamleder) 7
Silva Pluvialis Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 2 minutter siden, Anglofil skrev: Hei I utgangspunktet ønsker vi at alle skal kunne poste, også med Anonymbruker. Dette fordi enkelte rett og slett ikke ønsker enkelte tråder eller tema knyttet mot sin bruker. Det gjør at folk kanskje er litt mer åpne enn de ellers ville vært hvis de valgte å skrive under eget brukernavn. De ønsker kanskje ikke at noe de tidligere har skevet skal bli brukt mot dem ved et senere tidspunkt i en annen diskusjon. Enkelte rom er stengt for posting med Anonymbruker-funksjonen, da vi har sett et misbruk av denne på disse rommene tidligere, dette gjelder f.eks i rommet Aktuelle. Dette vil alltid være en avveiing, og det er mange som er for, og mange som er i mot, funksjonen. Jeg tenker derfor at et sted midt i mellom er greit, det vil si slik det er nå. Hvis du oppdager hets og angrep bør dette rapporteres inn slik at moderatorene kan se på det. Når det gjelder kritikk, det være seg positiv eller negativ, er noe man må regne med som debattant i et forum. Anglofil (teamleder) Da bør det kanskje heller komme en ny regel om at det ikke er lov å dra inn ting som en bruker har skrevet i en annen tråd? 3
Anglofil Skrevet 12. september 2020 #4 Skrevet 12. september 2020 4 minutter siden, Uatskillelig skrev: Da bør det kanskje heller komme en ny regel om at det ikke er lov å dra inn ting som en bruker har skrevet i en annen tråd? Hei Vi har en regel knyttet til brukerdebatt, og i mange tilfeller vil dette kunne tas mot denne regelen. Anglofil (teamleder) 1
Silva Pluvialis Skrevet 12. september 2020 #5 Skrevet 12. september 2020 1 minutt siden, Anglofil skrev: Hei Vi har en regel knyttet til brukerdebatt, og i mange tilfeller vil dette kunne tas mot denne regelen. Anglofil (teamleder) Forstår. Jeg er for å ta bort anonymknappen i alle underfora bortsett fra kropp og helse, seksualitet, og barn og familie. 6
Gjest Ludder Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 Har dere noensinne vurdert å ta en poll på hvor mange som ønsker å ha en anonymknapp? Jeg vil dessverre tro at de fleste ønsker det, men hadde uansett vært interessant å se. Vurderer dere eventuelt å stenge flere underfora for muligheten? Vet at man ikke kan bruke det i Rampelys f.eks, og det fungerer innmari bra. Vil tro flere underfora vil nyte godt av å ikke ha mulighet for å bruke anonymknappen.
Anglofil Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 På 2.10.2020 den 14.17, Ludder skrev: Har dere noensinne vurdert å ta en poll på hvor mange som ønsker å ha en anonymknapp? Jeg vil dessverre tro at de fleste ønsker det, men hadde uansett vært interessant å se. Vurderer dere eventuelt å stenge flere underfora for muligheten? Vet at man ikke kan bruke det i Rampelys f.eks, og det fungerer innmari bra. Vil tro flere underfora vil nyte godt av å ikke ha mulighet for å bruke anonymknappen. Hei Vi har poll på dette tidligere, for en god del år siden. Meningene er, generelt, delt: noen vil ha AB-funksjonen, noen vil fjerne den. Det er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt å fjerne Anonymbrukerfunksjonen helt, men diskusjoner rundt hvilke rom der denne funksjonen skal brukes blir stadig evaluert. Her må vi se funksjonen opp mot både aktivitet i rom og hvordan den generelt fungerer i rommet der det er åpent/stengt for Anonymbruker. Vi har nylig stengt Koronarommet for Anonymbruker. Det er en kontinuerlig vurdering ut ifra aktivitet og antall regelbrudd. Det er ingen konkrete planer om å stenge for Anonymbruker i flere rom, men det er som sagt noe vi må kontinuerlig vurdere. Anglofil (teamleder) 1
Gjest Ezio Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 Det er et salig virvar å forholde seg til alle ABene i en tråd...
Petra75 Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 På 3.10.2020 den 16.42, Happy-Face skrev: Folk som ønsker å beholde denne AB-funksjonen i flest mulig kategorier, er kanskje ikke de som er mest "ivrige" etter å skrive om denne meningen sin? I alle fall ikke under ett under-forum hvor det ikke er mulig å bruke nettopp denne AB-funksjonen. Eller så har man ulike spørsmål som man kanskje ikke ønsker at verden skal vite at man lurer på, f.eks. om hemorroider, underlivssopp, en utro far, ufin sjef, overgrep fra tante, økonomiske problemer, nabo som mishandler bikkja, osv. Har man diskutert ting i ulike tråder skal det ikke mye til for spesielt interesserte å nøste sammen informasjonen slik at de kan finne ut hvem man er. Det har jeg opplevd tidligere, og etter det har jeg valgt å poste det meste som AB. Folk er sjuke, også på KG. 5
Gjest Ezio Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 5 timer siden, Petra75 skrev: Eller så har man ulike spørsmål som man kanskje ikke ønsker at verden skal vite at man lurer på, f.eks. om hemorroider, underlivssopp, en utro far, ufin sjef, overgrep fra tante, økonomiske problemer, nabo som mishandler bikkja, osv. Har man diskutert ting i ulike tråder skal det ikke mye til for spesielt interesserte å nøste sammen informasjonen slik at de kan finne ut hvem man er. Det har jeg opplevd tidligere, og etter det har jeg valgt å poste det meste som AB. Folk er sjuke, også på KG. Det er helt greit, men det er mange forum AB ikke er behov for. Og det bør være skjerpende dersom en bruker blir tatt for regelbrudd som fx personhets under AB.
Gjest Ludder Skrevet 30. oktober 2020 #11 Skrevet 30. oktober 2020 På 26.10.2020 den 14.51, Petra75 skrev: Eller så har man ulike spørsmål som man kanskje ikke ønsker at verden skal vite at man lurer på, f.eks. om hemorroider, underlivssopp, en utro far, ufin sjef, overgrep fra tante, økonomiske problemer, nabo som mishandler bikkja, osv. Har man diskutert ting i ulike tråder skal det ikke mye til for spesielt interesserte å nøste sammen informasjonen slik at de kan finne ut hvem man er. Det har jeg opplevd tidligere, og etter det har jeg valgt å poste det meste som AB. Folk er sjuke, også på KG. Men hvordan kan man være så utleverende at noen klarer å finne ut hvem man er irl? Har du eksempler? Jeg mener ikke å være vanskelig, jeg bare klarer ikke å forstå det. På 26.10.2020 den 20.21, Ezio skrev: Det er helt greit, men det er mange forum AB ikke er behov for. Og det bør være skjerpende dersom en bruker blir tatt for regelbrudd som fx personhets under AB. Enig. Det er veldig mange underforum hvor AB-funksjonen, slik jeg ser det, bidrar til mer rabalder og bråk enn en åpen og ærlig diskusjon. Personlig er det en drøss interessante tråder jeg ikke gidder å delta i pga funksjonen, folk får seg til å skrive så innmari mye dritt når de kan gjøre det ekstra anonymt. Mulig moderatorene er flinke til å slå ned på regelbrudd, men det synes virkelig ikke utad i alle fall, og det mister sin allmennpreventive effekt. - Hva var egentlig Kvinneguidens begrunnelse for å i det hele tatt implementere AB-funksjonen?
AndreasBR Skrevet 30. oktober 2020 #12 Skrevet 30. oktober 2020 1 minutt siden, Ludder skrev: Enig. Det er veldig mange underforum hvor AB-funksjonen, slik jeg ser det, bidrar til mer rabalder og bråk enn en åpen og ærlig diskusjon. Vel, om man fjerner denne tror jeg også man fjerner mye av den ærlige diskusjonen, da folk ikke kommer ønske ytre seg, f.eks i fare for å bli halshugget. Det er mange temaer i dagens samfunn man ikke kan diskutere under eget navn. Pseudonym er helt innenfor, også i medier. 1
Petra75 Skrevet 30. oktober 2020 #13 Skrevet 30. oktober 2020 Akkurat nå, Ludder skrev: Men hvordan kan man være så utleverende at noen klarer å finne ut hvem man er irl? Har du eksempler? Jeg mener ikke å være vanskelig, jeg bare klarer ikke å forstå det. Enig. Det er veldig mange underforum hvor AB-funksjonen, slik jeg ser det, bidrar til mer rabalder og bråk enn en åpen og ærlig diskusjon. Personlig er det en drøss interessante tråder jeg ikke gidder å delta i pga funksjonen, folk får seg til å skrive så innmari mye dritt når de kan gjøre det ekstra anonymt. Mulig moderatorene er flinke til å slå ned på regelbrudd, men det synes virkelig ikke utad i alle fall, og det mister sin allmennpreventive effekt. - Hva var egentlig Kvinneguidens begrunnelse for å i det hele tatt implementere AB-funksjonen? I mitt tilfelle så var det kjønn og alder i en tråd, bosted i en annen tråd, hvilket musikkinstrument jeg spilte i en tredje tråd, og dermed var det en som hadde fullt navn og adresse. I et annet tilfelle fortalte jeg om en hendelse på jobb (noe så generelt som at en kollega sluttet, og jeg beskrev kaka eller noe slikt), og dermed var det en som kjente igjen situasjonen og visste hvem jeg var. Det er mange som skriver om en spesiell hendelse i et innlegg, slik at personen blir kjent igjen, og er man litt mer skrudd enn det som er normalt, kan man gå på alle innlegg denne personen har skrevet og få full info om forhold, problemer med svigermor osv. Man trenger ikke være utleverende i ett innlegg, men over tid er det lett å kjenne igjen folk hvis man ikke bruker AB. 7
Gjest Ludder Skrevet 30. oktober 2020 #14 Skrevet 30. oktober 2020 1 minutt siden, AndreasBR skrev: Vel, om man fjerner denne tror jeg også man fjerner mye av den ærlige diskusjonen, da folk ikke kommer ønske ytre seg, f.eks i fare for å bli halshugget. Det er mange temaer i dagens samfunn man ikke kan diskutere under eget navn. Pseudonym er helt innenfor, også i medier. Jeg ser poenget, men jeg tror også at de voldsomme reaksjonene noen får på sine meninger blåses opp av nettopp muligheten til å også reagere som AB. Vi er også i utgangspunktet helt anonyme her. Og joda, pseudonym eksisterer, men du kan ikke være anonym i vennegjengens diskusjoner eller i skoledebatten eller på det politiske møtet.
AndreasBR Skrevet 30. oktober 2020 #15 Skrevet 30. oktober 2020 Akkurat nå, Ludder skrev: Jeg ser poenget, men jeg tror også at de voldsomme reaksjonene noen får på sine meninger blåses opp av nettopp muligheten til å også reagere som AB. Vi er også i utgangspunktet helt anonyme her. Og joda, pseudonym eksisterer, men du kan ikke være anonym i vennegjengens diskusjoner eller i skoledebatten eller på det politiske møtet. Mener du at man skal skjermes fra andres meninger bare fordi man ikke liker meningene? Skal jeg la være å skrive noe som KAN (eller jeg vet vil) krenke noen? I så fall hvorfor? Da er jeg jo fratatt ytringsfrihet da. Ytringsfriheten er retten til å si slemme ting, onde ting, fine ting, elskende ting, dumme ting, latterlige ting osv.. Det er rettigheten til å si ting "du" ikke liker. Dessverre er det en trend i USA, og også her i Norge tror jeg at kun den ene sidens meninger er OK. Mener man noe annet skal man hysjed ned og tvinges vekk fra plattformer.. De er redde for diskusjon, ofte fordi de kommer bli så eid med fakta og ikke har motargumenter at de kun tyr til navnekalling som rasist, fascist osv. De ekte fascistene selvfølgelig, er de som tror de gjør noe smart ved å skrike og hoie så andres meninger ikke skal bli hørt. Nei,, jeg tenker at AB her inne er helt nødvendig for å få fram ønsket spekter av meninger. Det vil alltid være noen som sier slemme ting, men det synes jeg også de skal ha lov til i tråd med ytringsfrihet. 2
Namine Skrevet 30. oktober 2020 #16 Skrevet 30. oktober 2020 13 minutter siden, Ludder skrev: Men hvordan kan man være så utleverende at noen klarer å finne ut hvem man er irl? Har du eksempler? Jeg mener ikke å være vanskelig, jeg bare klarer ikke å forstå det. Om man for eksempel skriver i en tråd: "jeg har to barn, en gutt på 3, og en jente på 5. Jeg kan skrive under på at småbarnstiden er krevende!" Så skriver man i en annen tråd "Ja, jeg tok skole i voksen alder! Jeg tok opp vgs i en alder av 35, og nå jobber jeg som sykepleier på mitt lokale sykehus!" Så skriver man i en annen tråd "Joda, det er en sy-sjappe i Ålesund også, den ligger rett ved siden av maria's bakeri, jeg kjøpte et lekkert stoff på tilbud der i går!" Så poster man et innlegg i kjæledyr: "jeg har to katter, og en chihuahua". Og til slutt i en navntråd at "jeg hater navnet Monica, skulle ønske foreldrene mine var litt mer kreative da de skulle gi meg navn " Alle disse innleggene er koblet opp mot brukeren.. voila: du vet nå at jeg heter Monica, er minimum 39 år, fra Ålesund, jobber som sykepleier, har to barn på 3 og 5 år, har to katter og en chihuahua... (alt dette er fiktivt, men du skjønner greia). Så jeg forstår at enkelte ønsker ab-funksjonen. Selv syns jeg det er veldig kjekt å bruke ab om jeg bare ønsker å skrive noe, uten en haug av varsler og diskusjoner i etterkant. Det kan være noe så enkelt som at jeg skriver "de har sorte blomsterpotter på Europris på tilbud nå." Også blir jeg sitert på det innlegget, med et spørsmål om pris. Så føler jeg at jeg må svare på det. Så blir jeg sitert på nytt om de har de på alle Europrisbutikkene, så må jeg svare på det.. osv. Da er det i noen tilfeller enklere å poste som anonym, så får heller brukeren som spurte etter blomsterpotten tenke seg til at de kanskje bør gå inn på Europris sine nettsider, å sjekke selv Det som er dumt med ab, er at den i stor grad blir brukt for å slenge dritt.. 4
Gjest Ludder Skrevet 30. oktober 2020 #17 Skrevet 30. oktober 2020 12 minutter siden, Petra75 skrev: I mitt tilfelle så var det kjønn og alder i en tråd, bosted i en annen tråd, hvilket musikkinstrument jeg spilte i en tredje tråd, og dermed var det en som hadde fullt navn og adresse. I et annet tilfelle fortalte jeg om en hendelse på jobb (noe så generelt som at en kollega sluttet, og jeg beskrev kaka eller noe slikt), og dermed var det en som kjente igjen situasjonen og visste hvem jeg var. Det er mange som skriver om en spesiell hendelse i et innlegg, slik at personen blir kjent igjen, og er man litt mer skrudd enn det som er normalt, kan man gå på alle innlegg denne personen har skrevet og få full info om forhold, problemer med svigermor osv. Man trenger ikke være utleverende i ett innlegg, men over tid er det lett å kjenne igjen folk hvis man ikke bruker AB. Skjønner. Håper det ikke skjedde noe mer enn at det ble ubehagelig for deg da, forstår godt at du foretrekker AB nå. Vet at man kan se brukeres innleggshistorie via profil. KG kan jo vurdere å heller begrense denne muligheten på et vis, f.eks enten et maks antall innlegg man kan se eller innen for en spesifikk tidsramme. Det kan i alle fall være med på å begrense muligheten for weirdos til å jakte på identiteten til en bruker.
Gjest Ludder Skrevet 30. oktober 2020 #18 Skrevet 30. oktober 2020 10 minutter siden, AndreasBR skrev: Mener du at man skal skjermes fra andres meninger bare fordi man ikke liker meningene? Skal jeg la være å skrive noe som KAN (eller jeg vet vil) krenke noen? I så fall hvorfor? Da er jeg jo fratatt ytringsfrihet da. Ytringsfriheten er retten til å si slemme ting, onde ting, fine ting, elskende ting, dumme ting, latterlige ting osv.. Det er rettigheten til å si ting "du" ikke liker. Dessverre er det en trend i USA, og også her i Norge tror jeg at kun den ene sidens meninger er OK. Mener man noe annet skal man hysjed ned og tvinges vekk fra plattformer.. De er redde for diskusjon, ofte fordi de kommer bli så eid med fakta og ikke har motargumenter at de kun tyr til navnekalling som rasist, fascist osv. De ekte fascistene selvfølgelig, er de som tror de gjør noe smart ved å skrike og hoie så andres meninger ikke skal bli hørt. Nei,, jeg tenker at AB her inne er helt nødvendig for å få fram ønsket spekter av meninger. Det vil alltid være noen som sier slemme ting, men det synes jeg også de skal ha lov til i tråd med ytringsfrihet. Hæ? Bare, hæ? Hvordan har du tolka det jeg har skrevet til å bety at man skal skjermes fra andres meninger? Det jeg skriver er at AB-funksjonen er med på å forme debattklimaet, på en negativ måte. Ja, folk tør kanskje å være ærligere som AB, men jeg tror også mange tillater seg en mye frekkere tone enn de noensinne ville vurdert en gang om de sto ansikt til ansikt med vedkommende de diskuterte med. Ikke minst er det de idiotene som skrive provoserende utelukkende for å fyre opp andre, ikke fordi de har noe konstruktivt eller vettugt å komme med. Og slike ting er med på å forsure debatten, og ikke minst er det utrolig forstyrrende, og ikke sjeldent sklir det helt ut. Hadde ikke AB-funksjonen vært en mulighet, tror jeg det hadde blitt mange færre slike hendelser. Folk kan fremdeles si hva pokker de vil, de er fremdeles anonyme med eget nick, men jeg tror det vil sile ut de som bare prøver å ødelegge, og jeg tror det vil få folk til å gjøre en ekstra innsats for å svare ordentlig i en debatt, og ikke ty til f.eks personangrep.
Gjest Ludder Skrevet 30. oktober 2020 #19 Skrevet 30. oktober 2020 21 minutter siden, Namine skrev: Om man for eksempel skriver i en tråd: "jeg har to barn, en gutt på 3, og en jente på 5. Jeg kan skrive under på at småbarnstiden er krevende!" Så skriver man i en annen tråd "Ja, jeg tok skole i voksen alder! Jeg tok opp vgs i en alder av 35, og nå jobber jeg som sykepleier på mitt lokale sykehus!" Så skriver man i en annen tråd "Joda, det er en sy-sjappe i Ålesund også, den ligger rett ved siden av maria's bakeri, jeg kjøpte et lekkert stoff på tilbud der i går!" Så poster man et innlegg i kjæledyr: "jeg har to katter, og en chihuahua". Og til slutt i en navntråd at "jeg hater navnet Monica, skulle ønske foreldrene mine var litt mer kreative da de skulle gi meg navn " Alle disse innleggene er koblet opp mot brukeren.. voila: du vet nå at jeg heter Monica, er minimum 39 år, fra Ålesund, jobber som sykepleier, har to barn på 3 og 5 år, har to katter og en chihuahua... (alt dette er fiktivt, men du skjønner greia). Så jeg forstår at enkelte ønsker ab-funksjonen. Selv syns jeg det er veldig kjekt å bruke ab om jeg bare ønsker å skrive noe, uten en haug av varsler og diskusjoner i etterkant. Det kan være noe så enkelt som at jeg skriver "de har sorte blomsterpotter på Europris på tilbud nå." Også blir jeg sitert på det innlegget, med et spørsmål om pris. Så føler jeg at jeg må svare på det. Så blir jeg sitert på nytt om de har de på alle Europrisbutikkene, så må jeg svare på det.. osv. Da er det i noen tilfeller enklere å poste som anonym, så får heller brukeren som spurte etter blomsterpotten tenke seg til at de kanskje bør gå inn på Europris sine nettsider, å sjekke selv Det som er dumt med ab, er at den i stor grad blir brukt for å slenge dritt.. Joda, ser absolutt at AB-funksjonen kan være kjekk. Jeg bare synes ikke det veier opp for det jeg mener den gjør med klimaet i de litt mer polariserte og betente delene av forumet her 😅
Namine Skrevet 30. oktober 2020 #20 Skrevet 30. oktober 2020 25 minutter siden, Ludder skrev: Joda, ser absolutt at AB-funksjonen kan være kjekk. Jeg bare synes ikke det veier opp for det jeg mener den gjør med klimaet i de litt mer polariserte og betente delene av forumet her 😅 Sant det, ab-funksjonen er her på både godt og vondt. 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå