Gå til innhold

Synes det er veldig vanskelig å spørre samboer om å bidra økonomisk på innkjøp til babyen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter barn nå i slutten av oktober.
Vi prøvde et halvt år å bli gravid og samboer ble glad når jeg ble gravid, men har ikke siden da vist noe interesse over graviditeten og ikke vært med på ultralyd og sånn fordi han sier han ikke kan være borte fra jobben en hel dag (det tar 2 timer hver vei til sykehuset). 
Det er jeg som har ordnet alt det praktiske og økonomiske og har måttet kjøpt alt brukt rimelig eller fått fra folk som har gitt bort. Det stikker litt i hjertet mitt at jeg ikke har en eneste ting ny til baby, selv babymadrassen til senga som bør være ny, er kjøpt brukt med senga. Sitter med mye dårlig skyldfølelse alene om dagene fordi jeg bare har litt over 18.000kr i inntekt i måneden nå og har masse faste utgifter i tillegg til alt jeg har kjøpt til baby. Får det så vidt til å gå rundt. 
Han er bortreist på jobb i 2 uker nå og i dag sendte jeg han melding og spurte om han kunne betale for en ting til barnet (vinterpose til vogn i lammeskinn) som kostet 300kr Brukt og jeg sendte han screenshot av at jeg vant budrunden og min samtale med selger og sendte han nummeret til selgern. Jeg spurte han så om jeg kunne låne 300kr i 8 dager til jeg får dagpenger fordi jeg er alene hjemme og kontoen er skrapa og jeg trenger drivstoff for jeg har jordmortime kommende mandag. Det tar 35 min per vei å kjøre til helsestasjonen. Jeg skrev til han at jeg skulle vippse han tilbake om noen dager når jeg får penger og skrev at jeg bare trenger litt penger til drivstoff og skal klare meg på de rugsprø og det lille jeg har av syltetøy og noe småtteri i kjøleskap og fryser. 
Jeg har i dag gått tur 2km bortover til min mor for å spise middag. 

sendte han melding om dette imorges i 9-tiden. Ser på messenger at han har sett meldingene fra meg og bildene av screenshot der man ser at det står 43kr på kontoen min. Han har ikke svart noe på meldingene og ikke vippset meg. Hun jeg skulle kjøpe vognposen hos sendte meg ikveld melding og sa jeg ikke hadde vippset for vognposen og minnet på at jeg vant budrunden. Ser hun har slettet annonsen, så føler meg virkelig ille å måtte si til henne at jeg ikke akkurat har penger nå så hun dessverre bare må legge ut på nytt. 

Føler det er så vanskelig å spørre samboer om å bidra på innkjøp til barnet og føler meg flau og dårlig når jeg ser han ser meldingene, men ikke hverken svarer eller låner meg penger. 

Andre som har stått for alle utgiftene ifm. Svangerskap og baby? Evt. Hvordan fikk dere far til å betale? Har før prøvd å sende han forespørsel på 500kr på vipps da jeg kjøpte bilstolen med isofix-base brukt til 1000kr, men han godtok ikke forespørselen inne på vipps. 

Anonymkode: 77bc9...565

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, mener virkelig ikke å være slem. Men hva tenkte du på å bringe et barn inn i denne situasjonen/forholdet??

Hadde dumpet han på flekken i din situasjon. 

Anonymkode: 90c47...3ae

Ja sliter veldig med vonde tanker nå. Vet ikke om det bare er hormonelt, men jeg har virkelig ikke gode tanker. Eneste som gjør at jeg ikke gjør noe dumt nå er at jeg har et liv i magen å ta vare på. 

Anonymkode: 77bc9...565

• Liker 1
Skrevet

Ehh, hva i alle dager?? Dere er samboere, men har helt separat økonomi? Du må låne penger av han til nødvendige ting du kjøper til deres felles barn?

Hvem betaler for mat, ting til husholdningen o.l? 

Dere bør virkelig opprette en felleskonto hvor dere begge setter inn penger hver måned, som skal gå til felles utgifter, deriblant alt babyen trenger. Det kommer til å komme masse utgifter i månedene og årene fremover, det er ikke riktig at du skal stå for alt!

Anonymkode: 061d7...57b

• Liker 41
Skrevet

Men hva sier han når du spør hvorfor han ikke vippser for det?

Dere planla sammen et barn så selvfølgelig skal han betale for det!! 

Og må spørre jeg også: hvorfor planla dere barn i denne situasjonen? Hva snakket dere om ang. barn før dere begynte å prøve? Hvilke forventninger dere har til hverandre.

Får vondt av deg, og dette kommer til å føles 1000 ganger verre når barnet er født dessverre..

Anonymkode: 24a48...eb6

• Liker 30
Skrevet

Dette er jo en helt forferdelig situasjon! 
Han er jo helt retarda. 

Anonymkode: 7af2b...245

• Liker 33
Skrevet

Det beste med at du betaler for alt er at du beholder det ved brudd. Dokumenter alt. 

Anonymkode: 37631...b23

• Liker 26
Skrevet

1. Mannen din er kjip, sånn kan du ikke ha det

2. Har du helt kontroll på økonomien din? Hvorfor bruker du penger på vognpose om du ikke har råd til skikkelig mat? Du har jo et liv å ta vare på? Som trenger god mat?

• Liker 25
Skrevet

Du skal ikke behøve å spørre om å låne penger for å kjøpe noe til babyen. Det skulle vært nok å si at du har kjøpt noe som babyen trenger og han må vippse deg penger for den. 

Hvis du har 43 kroner på konto og gubben er borte i to uker, hvordan skal du overleve fram til du får penger igjen? 

• Liker 20
Skrevet

Dette høres neste for utrolig ut til å være sant.

Men jeg tror på deg siden det nok finnes sånne typer, selv om det vel er sjeldent. Jeg hadde vært fristet til å snakke med moren hans. Men det er nok ikke så lurt. Hvis det ikke nytter at du tar et alvorsord med ham, er det andre som kunne gjort det? En søster eller venninne av ham f.eks?

Anonymkode: eb856...ff3

• Liker 9
Skrevet

Jeg orker ikke lese hele startinnlegget en gang, men hvorfor i alle dager får du barn med en du ikke tør å si hva-som-helst til?!? 

• Liker 33
Skrevet

Han feiler som far til og med før barnet er født.. er det mulig.. Hvis dere ikke hadde vært sammen og du hadde hovedomsorgen måtte han ha betalt barnebidrag. Da hadde du i det minste fått penger av han til barnet ditt.

Anonymkode: 0f898...079

• Liker 18
Skrevet

Men i alle dager. Du vet jo veldig godt at alt dette er helt feil! Mer eller mindre felles økonomi er det eneste riktige når dere har/skal ha barn sammen. 

• Liker 9
Skrevet

Huff, for en merkelig og vond situasjon!Dette er overhodet ikke Ok! Det er deres felles barn, klart far skal bidra likt! Og rett og slett forkastelig at du ikke har nok mat heller. Her må du ha en alvorsprat med han, dette er ikke Ok.

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde en slik mann i livet mitt. Jeg betalte alt før barnet ble født, og etter.
Så i dag betaler han barnebidrag enkelt og greit.
Og ja, han er en eks.

Det er deres barn, ikke bare ditt, ergo skal han bidra like mye som deg til å kjøpe ting.
Han endrer seg ikke om du ikke setter hardt mot hardt. 
Om du vil ha han full tid i livet ditt MÅ han endre seg, ellers vil dette ryke rimelig fort.

Siden du nå tar ansvar for alt økonomisk, lar du han tenke at babyen er ditt ansvar, han vil dermed heller ikke bidra så mye med å ta seg av barnet når det blir født heller. For det er ditt ansvar i hans hode.

Anonymkode: 6bb2e...b29

• Liker 23
Skrevet

Flytt ut nå før barnet kommer.

Anonymkode: 95af8...f61

• Liker 29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...