Gå til innhold

Hvor selvstendig leker din 1-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med 1-åringer. Hvor selvstendig leker de? Her vil 1-åringen at jeg helst skal sitte nede på gulvet hele tiden, og skal da helst leke på/rund/oppå meg hele tiden. Sjeldent hun går lengre bort fra meg og jeg er hvertfall aldri rett hvor at hun skal stikke av å gjøre noe tull, siden hun helst vi henge i buksebenet mitt hele tiden. Skjer jo fra tid til annen at hun leker mer selvstendig, men kan være krise om jeg bare sitter i en stol like unna, eller står på kjøkkenet et par meter unna og hun fortsatt ser meg..

Hvordan er det for dere andre?

Anonymkode: 45201...7b3

Videoannonse
Annonse
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Har vel omtrent aldri lekt selvstendig før han ble 3,5 år.

Skrevet

Kan leke selvstendig lenge, særlig om han får lov til å for eksempel tømme en av skuffene i kommoden som han vanligvis ikke får lov til og leke med det han finner (i dag: gavepapir og div pynt). Kommer innimellom og viser frem det han leker med, men går raskt tilbake til å leke. 

Han kommer gjerne etter jeg (mamma) er, leker på kjøkkengulvet om jeg lager mat for eksempel. Innimellom vil han bli løftet opp for å se hva som skjer på benken, men ikke noe problem å lage mat mens han leker alene. 

Prøver å være flink til å kommentere/snakke med han for å stimulere språkutvikling, men er ofte i tvil om jeg burde la ham holde på alene eller engasjere meg i leken. Er gravid med #2, så det blir ofte til at jeg ligger på sofaen og er tilgjengelig for ham, mens han stort sett leker for seg selv. Har ofte kontakt da, smiler og snakker om det han holder på med. 

(18 mnd gammel). 

Anonymkode: 19e6f...a53

Skrevet

Han åler seg på gulvet ( kan ikke krabbe eller komme opp i sittende selv),  tar plastskåler etc ut av skap, åpner skap til støvsuger og triller på hjulene, ligger og blar i bøkene sine, roter rundt i lekeplassen sin, flytter litt på bilene sine,..etc

Anonymkode: 21479...2b4

Skrevet

Ikke et sekund engang. Min 1 åring ville bare klatre på meg. Han er en skikkelig sosial gutt. Så lærte han seg å gå og da var det gøy med fart og spenning med løp og hyl (helst ute). Da hadde han ikke roa til å sitte å dille alene med noe på gulvet. Nå som 3-åring leker han for første gang selvstendig (rollelek med figurer), men inviterer meg fremdeles mye inn i leken.

Barn er forskjellige, noe rolige og noen full av energi, noen nysgjerrige og noen trygghetssøkende. Alt dette spiller inn. Men ifølge min helsesøster var det typisk at 1-åringer leker kun korte sekvenser alene om så i hele tatt.

Anonymkode: 07c55...6a0

Skrevet

Tja... Min 1-åring er ganske utforskende. Her hjemme går han rundt og lusker i skap, skal strekke seg etter ting osv, så det er jo ikke så mye "leking" akkurat.

Etter han begynte i bhg har han blitt litt mer klengete, men som regel bare første timen etter vi er kommet hjem. Pleier å bære litt rundt på han, og så har han fått sin dose med mamma, og er klar til å farte litt rundt igjen. 

Anonymkode: 271f4...840

• Liker 1
Skrevet

Storesøster på 2,5 lekte ikke selvstendig da hun var 1, og gjør det i liten grad nå også. Hun kan evt. snakke med et kosedyr eller en leke i stedet for faren eller meg ei kort stund. Lillesøster på 8 mnd. kan ligge lenge på gulvet og pusle med en leke for seg selv. Jeg vet jo ikke hvordan lillesøster blir når hun er ett, men barna er helt klart ulike på området, storesøster kunne ikke funnet på å leke alene på gulvet på den måten på samme alder

Anonymkode: 7de38...a93

Skrevet

Min ettåring har sullet for seg selv hele livet, og leker masse alene. Han foretrekker å være i samme rom som en av oss, og vil gjerne se i bok med oss eller se på lekene med oss, men han leker mye alene og. Spesielt hvis han får tak i noe nytt eller åpner en ny skuff, da kan han holde på lenge. 

En gang fikk han tak i en åpnet boks med kakaopulver. Da ble det veldig stille... 

Anonymkode: 29424...3a9

Skrevet

Min jente på 18 mnd leker en god del alene. Holder gjerne på i rundt 30 minutter alene før hun vil ha litt oppmerksomhet. Merker at det er et smart triks å rullere på lekene. Nye leker er veldig gøy. Hvis hun er lei av lekene sine er hun mer pågående og vil ha oss ned på gulvet.

Anonymkode: 3ce6e...6bc

Skrevet

Min 6 åring har aldri lekt alene.. Trenger oppmerksomhet hele tiden. Var sånn som ettåring også. Fordelen nå er jo at han kan leke med venner en del da :)

Ynste er litt mer selvstendig. Lekte ikke så mye alene ved ett år. Kanskje korte seanser. Nå ved 1,5 år, så kan hun sette seg ned med leker på egenhånd, ta frem en bok å «lese», bygge duplo etc. Kommer stadig og viser ting til meg. Trenger bekreftelse. Det er helt normalt i den alderen. Hvis du ser litt på Circle of Security, så ser du en fin modell på det :) Er en del videoer på nett også. Søk folk om folk.

Anonymkode: 156c8...879

Skrevet

Veldig flink til å leke selv. Men går fra lek til lek ofte men stort sett så leker hun fint selv 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...