Gå til innhold

Hvor mye aktivitet har folk på ettermiddagene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo 

Mannen min jobber sene vakter, så jeg henter barnet i bhg rundt halv tre og har kveldene sammen med henne. Hun er tre år. Lurer litt på dette med aktivitet på ettermiddagene, vi pleier å enten leke med et jevnaldrende barn i familie, dra på lekeplass eller andre ting (butikk, cafe, hagelek) .

Men jeg er også gravid og orker ikke så veldig mye, feks idag har det vært kaldt og regn, hun har snufset litt og vi har bare spist middag, drukket kakao og sett på tv, hun har lekt litt med play doh og klosser, men hun virker ikke ut som å ha behov for noe aktivt nå idag.. Ser egentlig ut som hun koser seg.. 

Er det greit å være mye inne nå på høsten og ha rolige aktiviteter hvis barnet ikke gir uttrykk for å ville "herje" mer? Hva er deres meninger og hva gjør dere hjemme hos dere? Synes det har vært skikkelig deilig å bare ha det rolig sammen også.. 

Anonymkode: e939c...4e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ingen aktiviteter på ettermiddagene. Vi roer ned og fokuserer på hjemmeliv; lek (alene og sammen) og husarbeid (som barnet gjerne hjelper med). Vi har et barn som trenger mye hjelp og støtte til å roe ned til kvelden, og action etter bhg blir bare overkill.

Kan hende det endrer seg, men nå funker det veldig fint for oss. Barnet er 2 år. 

Anonymkode: e2f04...776

Skrevet

Jeg trodde det var snakk om et barn mellom 7-10 år.. Da sønnen min var på den alderen gjorde vi aldri noe ekstra om høsten/ vinteren. Vi var bare hjemme og han lekte med lekene sine/ tegnet/ så en kort stund barne-tv eller på Ipad. Ellers gjorde vi ingen verdens ting, var alltid hjemme på høst og vinteren. Unntak var helgene, da var vi på skogturer/ aketurer o.l. 

Anonymkode: c84d5...96f

Skrevet

Det er absolutt ikke nødvendig med mer aktivitet etter henting. Jeg henter dattera mi på samme tid, og vi bruker litt tid på å gå hjem, se på blomster, plukke småstein og hoppe i sølepytter, og det tar alt fra tjue min til en time. Etter det slapper vi bare av hjemme etterpå. Vi tegner, pusler, jeg lager middag og hun leker med duplo, og hvis hun er helt utslitt etter en lang dag får hun slappe av med noen oppdelte tomater foran TV-en. Opplever at barnet er ganske kjørt etter endt barnehagedag, og at hun trenger å slappe av og lade opp med rolige aktiviteter inne etterpå. 

Anonymkode: c7d92...e02

Skrevet

Takk for svar ❤️ vi har mye hjemmedager, men prøver å finne på noe, siden hun ofte har en del energi som må ut før hun legger seg 😊 i fjor høst og vinter var vi mye inne, hun hata å gå ut etter barnehagen, så har litt dårlig samvittighet for at vi har tilbragt veldig mye tid inne og hjemme

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke nødvendig med mer aktivitet etter henting. Jeg henter dattera mi på samme tid, og vi bruker litt tid på å gå hjem, se på blomster, plukke småstein og hoppe i sølepytter, og det tar alt fra tjue min til en time. Etter det slapper vi bare av hjemme etterpå. Vi tegner, pusler, jeg lager middag og hun leker med duplo, og hvis hun er helt utslitt etter en lang dag får hun slappe av med noen oppdelte tomater foran TV-en. Opplever at barnet er ganske kjørt etter endt barnehagedag, og at hun trenger å slappe av og lade opp med rolige aktiviteter inne etterpå. 

Anonymkode: c7d92...e02

Nettop det, hun har blitt mer aktiv i barnehagen, og har en ok lengde på dem, fra ni til 1430 max, så skjønner godt at hun blir sliten ❤️ 

Skrevet

Så lenge barnet ikke gir uttrykk for å ville gjøre mer, tenker jeg det er helt greit. Vi vurderer ut i fra formen til ungen etter barnehage. Noen ganger går vi ut en tur eller på besøk, andre ganger tar vi det helt med ro hjemme.

Skrevet
1 minutt siden, Mango skrev:

Så lenge barnet ikke gir uttrykk for å ville gjøre mer, tenker jeg det er helt greit. Vi vurderer ut i fra formen til ungen etter barnehage. Noen ganger går vi ut en tur eller på besøk, andre ganger tar vi det helt med ro hjemme.

Ja må se an, idag har hun vært veldig kosete og bare vil ligge inntil,.. Kanskje hun begynner å bli syk stakkar.. 

Skrevet

Dette må være en problemstilling som stort sett gjelder hjemmeværende, rumpesittende mødre som har barn i barnehage til tross for at de går hjemme selv. 

Anonymkode: 4eec1...f8d

• Liker 1
Skrevet

Slapp av! Barnet ditt får mer enn nok stimuli i bhg. Ingen skade kommer til å skje, om du tilbringer rolige dager hjemme med han. Jeg tror faktisk det er til det bedre. Når snøen kommer, kan dere jo kanskje gå ut å lage snømann feks?😁

Her synes vi 1.dag med aktivitet ( fotball)er nok for 1.klassingen! De har lange nok dager på skole og sfo som det er.

Anonymkode: 74588...caf

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være en problemstilling som stort sett gjelder hjemmeværende, rumpesittende mødre som har barn i barnehage til tross for at de går hjemme selv. 

😂

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av! Barnet ditt får mer enn nok stimuli i bhg. Ingen skade kommer til å skje, om du tilbringer rolige dager hjemme med han. Jeg tror faktisk det er til det bedre. Når snøen kommer, kan dere jo kanskje gå ut å lage snømann feks?😁

Her synes vi 1.dag med aktivitet ( fotball)er nok for 1.klassingen! De har lange nok dager på skole og sfo som det er.

Anonymkode: 74588...caf

Blir nok mye mer gøy denne vinteren, siden hun er blitt mer aktiv 😊 jeg synes vinteraktiviteter er superkoselig! 

Tror jeg har det hjemmefra, at man har ikke gjort noe egentlig om man bare har vært på cafe eller på besøk.. 

Skrevet

Gjør det som passer dere, ikke hva alle andre gjør. Noen dager er vi bare hjemme og koser oss, slapper av med inneaktiviteter, ser film osv. Andre dager pakker vi sekken og drar på tur, besøker familie, er på lekeplassen til leggetid osv.

Ungene er fire og seks år, i ettermiddag har de lekt ute i gata med naboungene i sikkert 2,5 time. I går gjorde vi ingenting. En dag i uka har seksåringen fotball, vinterstid er begge med på skirenn en kveld i uka. Noe mer organisert enn det har vi ikke behov for. De er aktive nok rundt i gata som det er og får dekt alle sine sosiale og fysiske behov og vel så det.

Folk er forskjellige. Jeg hater å gå på kafé og blir veldig sliten av å dra barna med på noe sånt, å dra på tur eller herje på lekeplassen i flere timer gir meg energi. Vi velger det som føles riktig for oss. Mange dager er det kakao, play doh og sju episoder svampebob, eier ikke dårlig samvittighet.

Anonymkode: cbc0b...367

• Liker 1
Skrevet

Vi er hjemme etter at jeg hentet mini (snart 4år) i barnehagen 14.30. Elsker rolige ettermiddager, og han kan få tid og ro hjemme til å slappe av etter en travel barnehagedag. Stresser ikke med noe. Har barn som er 13år, og vet at det blir noe helt annet når de begynner på skolen med både lekser og aktiviteter. Så nyter det at vi ikke må noe, og bare koser oss sammen.

Anonymkode: 87ad4...857

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det som passer dere, ikke hva alle andre gjør. Noen dager er vi bare hjemme og koser oss, slapper av med inneaktiviteter, ser film osv. Andre dager pakker vi sekken og drar på tur, besøker familie, er på lekeplassen til leggetid osv.

Ungene er fire og seks år, i ettermiddag har de lekt ute i gata med naboungene i sikkert 2,5 time. I går gjorde vi ingenting. En dag i uka har seksåringen fotball, vinterstid er begge med på skirenn en kveld i uka. Noe mer organisert enn det har vi ikke behov for. De er aktive nok rundt i gata som det er og får dekt alle sine sosiale og fysiske behov og vel så det.

Folk er forskjellige. Jeg hater å gå på kafé og blir veldig sliten av å dra barna med på noe sånt, å dra på tur eller herje på lekeplassen i flere timer gir meg energi. Vi velger det som føles riktig for oss. Mange dager er det kakao, play doh og sju episoder svampebob, eier ikke dårlig samvittighet.

Anonymkode: cbc0b...367

Åå dette var fint å lese 😍❤️ man skal ikke ha dårlig samvittighet for å kose seg ekstra med barna 💕

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er hjemme etter at jeg hentet mini (snart 4år) i barnehagen 14.30. Elsker rolige ettermiddager, og han kan få tid og ro hjemme til å slappe av etter en travel barnehagedag. Stresser ikke med noe. Har barn som er 13år, og vet at det blir noe helt annet når de begynner på skolen med både lekser og aktiviteter. Så nyter det at vi ikke må noe, og bare koser oss sammen.

Anonymkode: 87ad4...857

Er nok til det beste, å ta det med ro ❤️

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er delvis enig. Heier heller på mødre som jobber 08-16.00 enn mødre som ikke gidder å jobbe. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er delvis enig. Heier heller på mødre som jobber 08-16.00 enn mødre som ikke gidder å jobbe. 

Men da kan jo dere to lage en egen tråd om det. 😵

Skrevet

Tenker at en barnehagedag er slitsomt for en liten kropp, tenk deg selv om du skulle vært rundt masse andre hver dag uten mulighet til å gå ifra når du vil. Det blir mye stimuli, så om ettermiddagene til en treåring er rolige/hjemme så er det helt greit. Det kommer tidsnok en tid hvor det er lekser og fritidsaktiviteter store deler av uka. Fokuser på å være sammen, lek i hagen eller på en lekeplass, eller lek/tegn/perle/se litt på TV hjemme med god samvittighet. 

Anonymkode: 20905...029

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Skrevet
På 11.9.2020 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Hallo 

Mannen min jobber sene vakter, så jeg henter barnet i bhg rundt halv tre og har kveldene sammen med henne. Hun er tre år. Lurer litt på dette med aktivitet på ettermiddagene, vi pleier å enten leke med et jevnaldrende barn i familie, dra på lekeplass eller andre ting (butikk, cafe, hagelek) .

Men jeg er også gravid og orker ikke så veldig mye, feks idag har det vært kaldt og regn, hun har snufset litt og vi har bare spist middag, drukket kakao og sett på tv, hun har lekt litt med play doh og klosser, men hun virker ikke ut som å ha behov for noe aktivt nå idag.. Ser egentlig ut som hun koser seg.. 

Er det greit å være mye inne nå på høsten og ha rolige aktiviteter hvis barnet ikke gir uttrykk for å ville "herje" mer? Hva er deres meninger og hva gjør dere hjemme hos dere? Synes det har vært skikkelig deilig å bare ha det rolig sammen også.. 

VI har egentlig ingen aktiviteter utenom at eldste på 4,5 går på turn hver fredag. Ellers syns jeg ettermiddagene med barnehagebarn handler om å være sammen. De får MER enn nok aktivitet i barnehagen. Og er ganske slitne etterpå. Minste på 2,5 vil for tiden bare sitte i fanget og kose etter bhg :) Masse nærhetsbehov som må fylles, det er helt tydelig. Noen dager vil de ut i hagen å leke, andre dager vil de tegne eller slappe av med tv. Jeg tenker de skal ha den tiden til å (til en viss grad) bestemme selv hva de orker og hva de vil gjøre. Og vi trives alle med det. Blir noen spontane turer ut, spontane playdates med nabobarn etc om det blir slik, men ikke noe avtalt vanligvis. Hender vi tar med venner hjem fra bhg :) Men dete r veldig bevisst fra min side å ikek fylle den tiden med noe annet enn å være sammen og gjøre det ungene har lyst til den dagen. 

Anonymkode: 5f10a...7b2

Skrevet

Da min var tre år gikk hun på ballett en dag i uka, og ellers var vi hjemme på ettermiddagene. Hun var sliten etter barnehage (gikk i barnehage 10-16), så fint å slappe av hjemme. Kanskje gå en tur i skogen, sykle en tur, ut å ake litt, alt etter dagsform. Men oftere bare spille spill, tegne, male, ta seg et bad (barn kan leke uendelig lenge i et badekar), kose seg med rolige inneaktiviteter.

Anonymkode: 44085...393

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...