Gå til innhold

Hvor vanlig er det at de eldre søsknene har ansvar for de små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Dere som har flere barn, hvor vanlig er det at de eldre søsknene passer på de små? Typ skifte bleie, passe på hele dagen fordi foreldrene er trøtte, skravler osv..? 

I svigerfamilien er det slik, og jeg vil ikke tenke noe, men jeg synes det er rart. Alt av ansvaret går på guttene på ti og tolv som heller vil spille. De sier jeg kan sende dattera mi over, men når en tiåring har ansvaret i flere timer synes jeg ikke det er greit. Han er flink altså, men kjipt for ham.

Jeg er ikke vokst opp slik, annet enn at jeg så til lillesøster når mamma måtte på do. 

Anonymkode: ac1ed...09a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

15 åringen henter av og til i bhg. Passer de i korte perioder alt fra 10 min-1 time. Aldri en hel dag. Snart skal hun etter eget ønske begynne å passe på kvelden så vi kan gå ut å spise osv. De minste er 18 mnd og 3,5 år. 

Hun får litt ekstra i ukepenger når hun har hentet i bhg eller passet et par timer når jeg har vært på trening o.l. hun syntes det er en fin måte å tjene litt ekstra penger. 

Anonymkode: 10fa5...144

• Liker 9
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15 åringen henter av og til i bhg. Passer de i korte perioder alt fra 10 min-1 time. Aldri en hel dag. Snart skal hun etter eget ønske begynne å passe på kvelden så vi kan gå ut å spise osv. De minste er 18 mnd og 3,5 år. 

Hun får litt ekstra i ukepenger når hun har hentet i bhg eller passet et par timer når jeg har vært på trening o.l. hun syntes det er en fin måte å tjene litt ekstra penger. 

Blir annerledes dette føler jeg og høres ut som en fin ordning 😊  

• Liker 1
Skrevet

13 åringen min tar ikke noe ansvar for broren på 3, utover det hun selv vil! Hun har mer enn noen med skole, frtidsaktiviteter, venner, lekser og lese på prøver. Krever ikke at hun passer på MITT barn, men de er sammen som søsken. Leker når det passer, hun tar han med inn på rommet og finner på noe når hun ønsker. Og er sammen som familie ellers.

Anonymkode: 16db9...23d

• Liker 6
Skrevet

Har to barn på 8 og 10 og en attpåklatt på snart 1 år. De to eldste passer minsten mens jeg tar en dusj, går på do, lager middag osv. Max 15 minutter. Dette «må» de gjøre, alle bidrar i vår familie. De klager aldri, men jeg ser de syns det er litt kjedelig til tider. 

Hender de hjelper til med bleieskift, klær og mating hvis de har lyst, det er alltid valgfritt. 

Senere kan de nok få passe minsten lengre, men da skal de selvfølgelig få lønn. 

Det var jeg og mannen som valgte å få barn, så de er vårt ansvar. Men vi er også opptatt av at i vår familie må alle bidra, vi forventer at de hjelper til med det ene og det andre, inkludert hjelp med småsøsken.

Anonymkode: d976a...84a

• Liker 4
Skrevet

Å hjelpe til å hente en bleie eller trille en tur er innafor. Men ikke ha ansvar. 12 åringer er også barn som trenger omsorg av foreldrene sine, lek osv. 

• Liker 4
Skrevet

Moren til bonusbarnet mitt hadde 4 barn der minste var 4og eldste var 14 da jeg kom inn i livet til faren.. i løpet av dette første året vi var sammen ble far kontaktet av barnevernet som kunne fortelle at moren jobbet nattevakt og lot eldste barnet passe sine tre søsken alene gjennom hele natta... dette var IKKE greit ...dette hadde pågått en stund...

Anonymkode: 892cf...8cb

Skrevet

Jeg passet søstera mi da jeg var 8/9 år gammel alene mellom 30 min til 2 t flere ganger. Hun var da 1 til 2 år. Jeg skiftet på henne og matet henne. Det gikk veldig fint.

• Liker 2
Skrevet

Vi har også attpåklatt, nr 3 som er 18 måneder. De to eldste er jenter på 7 og 9 år. 
Siden jeg måtte hjelpe mye til med mine småsøsken, så forventer jeg at det er en selvfølge at de også bidrar.
Men ikke så mye som jeg måtte, jeg har 4 småsøsken, to tett i alder med meg og to «attpåklatter» som er halvsøsken. 

Som noen nevner, så må de ikke skifte bleier, gi mat, passe i lang tid eller ha full ansvar alene. Men jeg forventer at de henter litt utstyr om det trengs, ser etter yngste mens jeg er på do eller dusjer, at de underholder yngste mens jeg lager middag... selv om de er barn og ikke nødvendigvis alltid synes det er morsomt.

De tar begge initiativ til å leke med yngste uten oppfordringer til det, så dette fungerer for oss.
Jeg husker at jeg aldri orket å leke med mine yngste søsken fordi jeg forbandt de med jobb og ansvar. Så snart de kom tok de all fokus, de fikk alt av oppmerksomhet og hver gang vi var der så måtte vi passe dem, lage og gi mat og skifte bleier selv om vi hadde lekser og venner vi ville henge med. 
Synd å tenke på, de var små ja men vi eldste ble ikke anerkjent etter dem kom.

Anonymkode: 7f330...c7d

Skrevet

Vi har en på 14 år og en på snart 2 år. Han passer han når jeg skal lage middag eller vaske, eller om vi foreldrene jobber motsatt av hverandre. Da passer eldste på han yngste I ca en time mot ukelønn. Aldri i livet om jeg ville latt eldste ha ansvar for yngste i en arbeidsdag.. Husker når jeg var 13 år så fikk jeg en ny lillesøster, og min far blir rett og slett sint på meg om jeg ikke passet henne og skiftet enhver bleie på henne, det var slitsomt for en ungdom som endelig skulle slappe av i helgen. Har kontakt med min søster men ikke min far den dag i dag for å si det sånn.. 

Anonymkode: c94e9...3f8

• Liker 3
Skrevet

Det er 7 år mellom mine tvillinger og minstemann. De er nå 13, og minstemann er 5. De passer mens jeg er en kjapp tur på butikken og hvis logistikken ikke går opp f.eks. med to foreldremøter samtidig. Jeg ber de av og til om å leke litt mens jeg lager middag og minstemann er klengete og ikke vil leke alene. Det tar da 20 minutter sånn ca. 

Barn har godt av å lære å ta vare på hverandre og å bidra i familien, men de har samtidig ikke valgt å få søsken og skal ikke pålegges ansvar for små barn over lengre tid. Det er en balansegang, synes jeg. 

Anonymkode: b684e...a7c

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første høres greit ut, men jeg hadde aldri latt en 15-åring være alene med en som er bare så vidt 1 år om kvelden. Uansett hvor ansvarsfull hun er og uansett hvor mye hun ønsker det.

Til TS: Det du beskriver er galskap i mine øyne. Jeg har en på 10 og en på 6 måneder, og tiåringen har aldri skiftet bleie eller hatt noen form for ansvar, utover i ti-femten minutter når jeg dusjer, går på do etc. Jeg hadde heller ikke gått på butikken mens han passet søsteren, selv om den ligger 100 meter fra blokka vår og jeg skulle ha bare bittelitt.

Anonymkode: 87323...8ef

Skrevet

Takk for mange svar og erfaringer, da er tanken min riktig.. Det de driver med er ikke helt normalt. Han blir alltid ropt på, hent broren din, ta med broren din, pass på broren din.. I flere timer. Hver gang lille gråter, blir broren bedt om å passe på. 

De eldre brødrene har ikke noe sosialt liv etter skolen og satt inne hele sommerferien. Jeg vet ikke om det er fordi de selv har lyst, men de har venner som bor i nærheten, men får ikke lov å gå mer enn 50 meter fra huset.. 

Jeg synes bare det er rart. En ting er å hjelpe til frivillig, slik som dere nevner her, og bidra i naturlig mengde som når foreldrene må dusje eller på do, men selv da passer vi jo egentlig på.. 😅 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første høres greit ut, men jeg hadde aldri latt en 15-åring være alene med en som er bare så vidt 1 år om kvelden. Uansett hvor ansvarsfull hun er og uansett hvor mye hun ønsker det.

Til TS: Det du beskriver er galskap i mine øyne. Jeg har en på 10 og en på 6 måneder, og tiåringen har aldri skiftet bleie eller hatt noen form for ansvar, utover i ti-femten minutter når jeg dusjer, går på do etc. Jeg hadde heller ikke gått på butikken mens han passet søsteren, selv om den ligger 100 meter fra blokka vår og jeg skulle ha bare bittelitt.

Jeg tenker mitt for å si det sånn. Ikke at jeg ikke stoler på tiåringen (tolvåringen er ikke helt med, han forstår ikke enkle ting stakkar), men en treåring kan plutselig slå seg vrang.. 

Veit de tar med tiåringen når de skal ærender så de slipper å passe på yngste i butikken.. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en 15 åring selv? 

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan skje om kvelden mens minste sover før eldste legger seg, som ikke kan skje på dagtid mens minste sover dupp og eldste er våken?

Anonymkode: c7afa...664

Skrevet

Jeg satt barnevakt for alle naboungene hver helg da jeg var 13-14-15 år. Elska det, tjente penger, og var absolutt til å stole på. Dette er jo veldig vanlig, å leie inn en naboungdom til å passe barna sine. Har du kevd under en stein?

Anonymkode: 7a964...21a

• Liker 6
Skrevet

Var syv da jeg fikk lillebror. Jeg var helt baby gæren og elsket å passe han. Skifte bleie, mate med flaske, osv. Men foreldrene mine var jo rett bak meg da. Jeg brukte han nesten som min egen personlige levende babydukke😂 Men jeg hadde aldri et stort ansvar eller noe. Og jeg kunne jo også være småsjalu på baby og være typisk barn jeg og. Jeg lurer på hvor gamle disse eldre søsknene er og hvor ofte det skjer. 

Skrevet

Det kommer nok helt an på modenheten til 15-åringen. Særlig jenter på 15 år er ofte ganske modne vil jeg si. No offence til gutter, men jenter utvikler seg raskere. Og spesielt når hun er vant til å passe dem synes jeg det er en passe alder.

• Liker 2
Skrevet (endret)

En femtenåring kan vel brukes som barnevakt noen timer normalt sett. Også til ganske små barn som en ettåring. 
Fikk selv baby med 16-åring i hus. Hun var en fin avlastning for meg, hvis jeg trengte en time til enten å rydde hus eller rydde i hodet 😅

Alle vil være til nytte, også barn. Mine har alltid passet småsøsken, men ikke gjennom hele dagen. Da storesøster var 8 passa hun tvillingene i 1 1/2 time, midt på dagen på helg når vi var på jobb (vaktskifte). Gjerne sammen med en venninne. Typisk jobb for store barn her har vært å se etter baby/småbarn når jeg har luftet hund el vært på butikken. 
Hvis barn i 10-12 årsalder blir tvunget til å passe små barn hele dagen fordi foreldrene ikke gidder, syns jeg ikke det er riktig. 
Det har hendt at de har skifta bleie på småbarn også, men da under streng instruksjon (skifte på gulvet fex).

Endret av Helgeline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...