Gå til innhold

Krydder på maten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som elsker å kryddre maten med masse krydder. 
hvordan er dette ved vektnedgang? 
vil en kyllingfilet uten krydder inneholde like mye kalorier enn en kyllingfilet med masse?😅 

Anonymkode: 26a44...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs. Hvor mange kalorier er det i krydderet du bruker?

Anonymkode: f36cf...4eb

Ca 10

Anonymkode: 5fa18...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydder har mange helsegevinster, så det er ingen grunn til å kutte ut krydder. Det eneste man bør være obs på er saltinntaket. Chili er bra for forbrenningen, gurkemeie er antiseptisk, oregano er full av antioksidanter etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 10

Anonymkode: 5fa18...e4b

Takk for at du svarte for meg🙄

Jeg har ikke sjekket, det skal jeg gjøre! 
er også glad i masse pepper på maten😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen kcal i krydder. Bruk så mye du vil! Men mange krydderblandinger inneholder mye salt, så det må du begrense. 

Anonymkode: 3e3dc...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.9.2020 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Det er ingen kcal i krydder. Bruk så mye du vil! Men mange krydderblandinger inneholder mye salt, så det må du begrense. 

Takk for svar!😊

Legger man på seg av salt?😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!😊

Man legger ikke på seg av salt, men det er ikke bra med for mye salt for nyrene og så binder salt vannet i kroppen, så man kan se utslag på vekta selv om det ikke er en reell vektoppgang..

Anonymkode: dbf79...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2020 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Jo, det er kalorier i krydder, men du bruker sannsynligvis så lite at det egt ikke har noe å si 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk timian inneholder ca 100 kcal per 100 gram. Ett gram inneholder dermed 1 kcalori, blir ikke akkurat de helt store energimengdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!😊

Jeg er genuint interessert i hvor slike spørsmål kommer fra. Hva mener du med å legge på seg? Hvor mange kalorier tror du det er i salt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er genuint interessert i hvor slike spørsmål kommer fra. Hva mener du med å legge på seg? Hvor mange kalorier tror du det er i salt?

Hva jeg mener med å legge på meg? 
altså jeg driver med en stor livsstilsendring & prøver å lære meg hva jeg kan spise som ikke vil ødelegge nedgangen jeg ønsker. 
Hadde jeg visst hvor mange kalorier det er i salt, så hadde jeg vel ikke spurt😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jeg mener med å legge på meg? 
altså jeg driver med en stor livsstilsendring & prøver å lære meg hva jeg kan spise som ikke vil ødelegge nedgangen jeg ønsker. 
Hadde jeg visst hvor mange kalorier det er i salt, så hadde jeg vel ikke spurt😅

Okei. Hvis du vil ned i vekt, må du ha kaloriunderskudd. Det er ingen kalorier i salt.

Men du må ha fått ideen om at det er kalorier i salt fra et sted. Og ideen om at ditt eller datt "ødelegger nedgangen" må komme fra et sted. Husker du hvor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Hvis du vil ned i vekt, må du ha kaloriunderskudd. Det er ingen kalorier i salt.

Men du må ha fått ideen om at det er kalorier i salt fra et sted. Og ideen om at ditt eller datt "ødelegger nedgangen" må komme fra et sted. Husker du hvor?

Nei, jeg tenkte bare at jeg påfører maten min noe & om det da var kalorier i det. Hjelpes😅 klarer ikke å forklare meg mer jeg nå🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som trener aktivt innen fitness osv, liker krydder.

Hvorfor? ellers blir maten veldig kjedelig, det eri smaken det ligger.

Mange krydder innholder som sagt en del salt, og salt binder vann, og man blir veldig tørst.

Torsk og brokkoli uten noe krydder smal er ikke så enkelt og få ned altid.

Tenker at og krydre maten ikke er det verste, det finnes andre steder som utgjør en problem.

Ellers kan man jo krydre smaktilsette naturlig med sitron ingefær krydderurter i mange ulike varrianter.

Tåler for eks ikke kummen, da blir det problemer, får reakson i huden.

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektnedgang er mer enn kalorier. Krydder er ofte konsentrert plante-giftstoffer... Kan øke inflammasjon, og/eller kan gi oss en histamin-respons, og/eller som forgifter oss litt. Det spørs hva din kropp tåler. Det eneste trygge krydderet er salt.

Jeg trodde for eksempel at jeg tålte krydder (bortsett fra salt) til jeg kuttet det ut og vips så forsvant den kroniske snuen, og litt etter forsvant rødheten i kinnene og jeg fikk superjevn hudtone.

Anonymkode: ce9c9...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær obs på kryddermixer da. Som tacokrydder og pomfrikrydder. Ofte inneholder de mye sukker, som da igjen betyr ekstra kalorier😊

Endret av sstinemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...