AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Jeg bad om en lønnssamtale etter at jeg fant ut flere kollegaer med samme arbeidsoppgaver tjener mer enn meg. Den ene kollegaen ble ansatt etter meg og har både mindre erfaring og mindre utdanning. Dette er i det offentlige og det er således rett på innsyn i kollegers lønn. Jeg har derimot gått til kollega og spurt, syns det var mest realt. Når jeg så ber om lønnssamtale og gir dette som bakgrunn, så sier sjefen ja til samtalen, men ber meg så holde dette for meg selv for nå. Jeg har aldri bedt om lønnssamtale før, men jeg har da all rett til å snakke om lønn med kollegaer? Merket jeg ble ganske paff av responsen, spesielt siden dette er i det offentlige og jeg trodde sjefen min var klar over at man kan få innsyn i lønn, og at det dermed slettes ikke er hemmelig hva kolleger tjener. Føltes som jeg gjorde noe galt ved å bruke denne argumentasjonen. Jeg er forøvrig ikke en som går og snakker "i det vide og det brede", og det vet sjefen godt. Anonymkode: c2c97...a5c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #2 Skrevet 11. september 2020 At du bør holde det for det selv er da opplagt, regner med du tenker å gjøre nettopp det, og hadde gjort det også uten sjefens oppfordring. Anonymkode: 98f41...ce9 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #3 Skrevet 11. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: At du bør holde det for det selv er da opplagt, regner med du tenker å gjøre nettopp det, og hadde gjort det også uten sjefens oppfordring. Anonymkode: 98f41...ce9 Hvorfor er det opplagt? Det er først og fremst arbeidsgiver som tjener på at lønn hemmeligholdes. De har klart å lure folk til å tro at det gagner dem å holde lønn hemmelig men det stemmer altså ikke. Anonymkode: 8d02e...3b1 10 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #4 Skrevet 11. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At du bør holde det for det selv er da opplagt, regner med du tenker å gjøre nettopp det, og hadde gjort det også uten sjefens oppfordring. Anonymkode: 98f41...ce9 Hæ? En har da sin fulle rett til å diskutere lønn med både sjefen og kolleger. Anonymkode: a6f6b...7d5 16
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #5 Skrevet 11. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: At du bør holde det for det selv er da opplagt, regner med du tenker å gjøre nettopp det, og hadde gjort det også uten sjefens oppfordring. Anonymkode: 98f41...ce9 Ts her. Hvorfor er det opplagt? Jeg er som sagt ikke en som snakker i det vide og det brede uten å tenke meg om, så jeg går så klart ikke til hele avdelingen og sier høyt at nå skal jeg forsøke å få høyere lønn. Anonymkode: c2c97...a5c 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #6 Skrevet 11. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At du bør holde det for det selv er da opplagt, regner med du tenker å gjøre nettopp det, og hadde gjort det også uten sjefens oppfordring. Anonymkode: 98f41...ce9 Man har lov til å diskutere lønn med sine kolleger. Dette kommer fra en sjef som ikke vil at noen skal tenke at de fortjener mer lønn. Anonymkode: 63c89...abc 8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #7 Skrevet 12. september 2020 Lønnssamtale er ikke det samme som forhandling, i hvert fall ikke i det offentlige. Anonymkode: f9b7d...aa1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #8 Skrevet 12. september 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Man har lov til å diskutere lønn med sine kolleger. Dette kommer fra en sjef som ikke vil at noen skal tenke at de fortjener mer lønn. Anonymkode: 63c89...abc Lov? Ja, klart man har lov. Men er det spesielt lurt? Nei. Anonymkode: 98f41...ce9 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 On 9/11/2020 at 6:11 PM, AnonymBruker said: Dette er i det offentlige Hvis du er i det offentlige er det ikke lønnsjusteringer som følge sjablong? En av grunnene jeg holder meg unna offentlig sektor er jo nettopp det at jeg blir lønnet etter ansiennitet og utdanning og ikke kvaliteten på arbeidet jeg leverer? Og hvis man dritter på draget så er det langt omstendelig for å bli sparket (se på forsinkelsene i offentlige prosjekter)... Anonymkode: ab304...4d6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #10 Skrevet 12. september 2020 TS, det er i din interesse å holde dette for deg selv. Hvis du er åpen om hva du gjør kan sjefen sette prestisje i å ikke gi etter, dvs komme med all slags grunner til å ikke endre lønna di. Det er mye enklere å få han med på et tillegg hvis dette i utgangspunktet er mellom dere to. Ta det fra en dame som har forhandla lønn i alle mulige situasjoner og funnet ut hva som funker i hvilke organisasjoner. Anonymkode: eb884...6d1 4
Gjest theTitanic Skrevet 12. september 2020 #11 Skrevet 12. september 2020 Sånn er det. Alle blir bedt om å holde lønnsvilkår for seg selv fordi det er en viss trynefaktor involvert. Men veldig få gjør det. Nysgjerrigheten tar overhånd. Den som ikke krever sin rett får minst og blir manipulert til å tro at det de gir er likt for alle, men sånn er det jo ikke. Det er ikke noe nytt. Det har vært slik i minst et par tiår. Det er utrolig naivt å tro at folk faktisk holder slikt for seg selv.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du er i det offentlige er det ikke lønnsjusteringer som følge sjablong? En av grunnene jeg holder meg unna offentlig sektor er jo nettopp det at jeg blir lønnet etter ansiennitet og utdanning og ikke kvaliteten på arbeidet jeg leverer? Og hvis man dritter på draget så er det langt omstendelig for å bli sparket (se på forsinkelsene i offentlige prosjekter)... Anonymkode: ab304...4d6 Vet ikke hva du mener med sjablong, men jeg valgte å ta dette opp da jeg fant ut en kollega med mindre utdanning og lavere ansiennitet har høyere lønn. Fant også ut at dette gjaldt tilsvarende stillinger i en annen avdeling, hvor de krevd mindre erfaring enn min stilling krevde. Og jeg har ikke vært ansatt her i åresvis, så det er ikke snakk om at jeg ligger etter fordi jeg har vært lenge i bedriften. 13 hours ago, AnonymBruker said: TS, det er i din interesse å holde dette for deg selv. Hvis du er åpen om hva du gjør kan sjefen sette prestisje i å ikke gi etter, dvs komme med all slags grunner til å ikke endre lønna di. Det er mye enklere å få han med på et tillegg hvis dette i utgangspunktet er mellom dere to. Ta det fra en dame som har forhandla lønn i alle mulige situasjoner og funnet ut hva som funker i hvilke organisasjoner. Anonymkode: eb884...6d1 Vet ikke om jeg følger denne argumentasjonen. Vi er en avdeling på rundt 15 stk., så alle kjenner hverandre. Jeg er godt likt og ansett som en ressurs blant kollegaene mine. Hva har egentlig en sjef å tjene på å sette prestisje i å ikke gi ansatte en mer rettferdig og lik lønn? Å si nei er en ting, å aktivt motarbeide et ønske om mer lik lønn virker ikke veldig taktisk. Alle sjefer har vel en interesse av motiverte ansatte som trives, hvor mye trivsel vil det bli hvis sjefen oppfattes som taktisk motarbeidende? 11 hours ago, theTitanic said: Sånn er det. Alle blir bedt om å holde lønnsvilkår for seg selv fordi det er en viss trynefaktor involvert. Men veldig få gjør det. Nysgjerrigheten tar overhånd. Den som ikke krever sin rett får minst og blir manipulert til å tro at det de gir er likt for alle, men sånn er det jo ikke. Det er ikke noe nytt. Det har vært slik i minst et par tiår. Det er utrolig naivt å tro at folk faktisk holder slikt for seg selv. For meg var det ikke nysgjerrighet, men rettferdighet. Da jeg ble ansatt var jeg fornøyd med lønnen, men man vet jo ikke hva andre får, noe som gjør at arbeidsgiver sitter med makten ved lønnsplassering. Nå fikk jeg en ny kollega med like oppgaver i avdelingen, men som er både en del yngre, har lavere utdanning og ingen ansiennitet. Jeg har da påpekt dette og bedt om en vurdering av min lønn. Hvis jeg ikke får det så lar jeg det ligge, og skal ikke bære noe nag. Men da vet også min sjef at jeg er klar over lønnsforskjellene. Det er interessant hvor forskjellig man ser dette med åpenhet rundt lønn. Som sagt har jeg ikke tenkt å gå og snakke høyt om dette til kollegaer, men jeg er også helt åpen om hva jeg tjener hvis noen spør. Alle fagforeninger sier jo at man bør være mer åpen om lønn, så lønnstakerne kan forhandle med argumenter om lik lønn for likt arbeid. Jeg jobbet et annet sted hvor min daværende sjef sa at lønnen jeg bad om var tilsvarende det de andre hadde (liten bedrift). Men da jeg snakket med en kollega noen måneder senere stemte jo ikke det, de andre tjente 70-80 tusen mer. Da valgte jeg å legge meg på det nivået ved neste jobbytte, og det fikk jeg. Jeg visste da at det var en lønn andre tilbød for den type arbeid. Så ved litt mer kunnskap kunne jeg anslå at jeg kunne be om den lønnen. Anonymkode: c2c97...a5c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 På min arbeidplass får vi tilgang til lister med alle ansatte, stillingskode og lønnstrinn. Så å holde ting hemmelig er helt meningsløst. Det er også en praksis som utelukkende er til fordel for arbeidsgiver. Anonymkode: dfb98...58d 1
little fairy Skrevet 13. september 2020 #14 Skrevet 13. september 2020 Her må du dessverre tenke på deg selv. Om andre får nys i det vil de kanskje kreve høyere lønn. Om 5stk gjør det samme blir kanskje svaret nei fordi bedriften ikke har råd. Ville holdt tett inntil du får svar og har alt skriftlig .
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Lov? Ja, klart man har lov. Men er det spesielt lurt? Nei. Anonymkode: 98f41...ce9 Det kan teoretisk sett lønne seg for den som får mest, spesielt hvis det gjøres på en urettferdig måte, men for de fleste er det ikke noen fordel å holde det hemmelig. Anonymkode: 3ce7e...9de
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 Arbeidsgiver har størst fordel av hemmelighold, for da kan alle lures til å tro at de får mest. Arbeidsgiver vet jo hvor mye hver enkelt får. Anonymkode: 3ce7e...9de 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #17 Skrevet 14. september 2020 All lønn til offentlige ansatte er offentlig. ihvertfall i kommunal sektor. Spør avisa hva en medarbeider tjener, så får de svar. Anonymkode: eb8fe...659
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå