AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Leietaker har plutselig bestemt seg for å flytte inn til ny kjæreste og har sagt opp kontrakta. Hun er nok litt sur over at hun må betale tre måneders oppsigelse når hun ikke har tenkt å bo der så lenge, og mener nå hun skal si opp strømmen for å spare penger. Huset må jo ha på litt strøm for å ha littegranne lunk på ovnene og ventilasjon på kjøkken og bad, ellers ber man om fuktskader med tanke på den rå tida vi nå går inn i. Kan vi nekte leietaker å si opp? Eller overta strømmen selv og kreve at hun tar regningen? Anonymkode: a8ca5...2ec
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #2 Skrevet 11. september 2020 Er det ikke mulig å få ny leietaker ila tre mnd? Anonymkode: a3827...c8b 4
punkyB Skrevet 11. september 2020 #3 Skrevet 11. september 2020 Hvor mye strøm kan det bli da om du overtar den ? Litt grei kan du jo prøve å være. Så kan du jo også prøve å få leid den ut på nytt så snart som mulig og da selvfølgelig ettergi leie til leietaker som flytter ut 13
Gjest Dævendøtte Skrevet 11. september 2020 #4 Skrevet 11. september 2020 Hadde tatt over strømregninga, kan da ikke bli rare summen.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #5 Skrevet 11. september 2020 Har en ny leietaker som kan overta om 4 måneder. Uansett er det ikke det jeg spør om. Og jeg er egentlig ikke interessert i å betale to nettleier, og hvertfall ikke når leietaker og har stoppet å betale husleie (noe som også er tilfelle, har jo depositumet da, men uansett). Anonymkode: a8ca5...2ec 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #6 Skrevet 11. september 2020 Dette er et punkt som bør være med i leiekontrakten din, og er blant annet del av standardkontrakten til huseiernes landsforbund. Har du sjekket kontrakten? Anonymkode: fdccf...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #7 Skrevet 11. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er et punkt som bør være med i leiekontrakten din, og er blant annet del av standardkontrakten til huseiernes landsforbund. Har du sjekket kontrakten? Anonymkode: fdccf...3a9 Jeg har jo kontrakta til huseierne. Tenkte ikke på at det sto der. Det skal jeg sjekke, takk for tips! Anonymkode: a8ca5...2ec
Aureka Skrevet 11. september 2020 #8 Skrevet 11. september 2020 Du prøver selvfølgelig å få leid ut før, så står ikke huset tomt i de tre månedene. Nåværende betaler leie til du har fått inn nye, verste fall i tre måneder, men burde jo være mulig å få inn noen før det. Hadde ikke giddi å krangla med den strømregninga heler. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #9 Skrevet 11. september 2020 Virker urimelig at hun skal betale strøm i en leilighet hun ikke bruker. Ditt ansvar, ditt problem. Anonymkode: 21c48...c9f 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #10 Skrevet 11. september 2020 Det er ikke mulig for en strømkunde å 'si opp strømmen'. Et strømabonnement skal alltid ha en person (eller firma) som er ansvarlig for strømabonnementet. Alternativt kan en strømkunde velge å få strømmen frakoblet, men dertil tilhørende frakoblingsgebyr (spørs hvilket nettselskap dere tilhører, men hvor jeg jobber er det ca 1000,-). Da er det vesentlig billigere å skru av all strøm i leilighet og kun betale fastprisen på nettleie (igjen, spørs hvilket nettselskap, hos oss er det under 300,- pr måned). Så du må gjerne la leietaker prøve å få sagt opp strømmen. Det blir nok dyrere enn de ser for seg. Jeg ville heller ha overtatt strømabonnementet selv, ha på minimum med strøm for at det ikke skal fryse til og betale ca 400,- pr måned for det (eksempel hvis det er 300,- faste kostnader + litt for minimalt strømforbruk). Da er du hvertfall 100% sikker på at ingenting fryser over. MEN! Hvis leietaker er av den hevngjerrige typen, finnes da en mulig risiko for at de har tilgang til leilighet som du betaler strøm for. Og det finnes folk som har skrudd på tropisk varme i slike tilfeller for å gi huseier høy strømregning. Ta en telefon til nettselskapet ditt og forhør deg om hva de anbefaler. De har vært borti konflikter mellom huseier/leietaker før. De skal på ingen måte forhandle mellom deg og leietaker, men de kan fortelle deg hvilke regler som gjelder for strøm- og nettabonnement, og gi deg en anbefaling utifra det. Anonymkode: c1883...81d 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #11 Skrevet 11. september 2020 1 minutt siden, Aureka skrev: Du prøver selvfølgelig å få leid ut før, så står ikke huset tomt i de tre månedene. Nåværende betaler leie til du har fått inn nye, verste fall i tre måneder, men burde jo være mulig å få inn noen før det. Hadde ikke giddi å krangla med den strømregninga heler. Det gjør jeg da selvfølgelig ikke. Er da ikke mitt problem at noen plutselig skal flytte på to uker. Oppsigelse er der av en grunn. Hadde det vært greit om jeg plutselig kasta ut vedkommende på to uker uten grunn også? Nei, voksne mennesker overholder sine økonomiske forpliktelser. Forøvrig skal jeg leie ut til et pålitelig familiemedlem som også har en kontrakt å forholde seg til. Velger da ikke en fremmed for å hjelpe leietakeren min fremfor å vente en måned ekstra og få inn noen jeg kjenner. Anonymkode: a8ca5...2ec 10
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #12 Skrevet 11. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mulig for en strømkunde å 'si opp strømmen'. Et strømabonnement skal alltid ha en person (eller firma) som er ansvarlig for strømabonnementet. Alternativt kan en strømkunde velge å få strømmen frakoblet, men dertil tilhørende frakoblingsgebyr (spørs hvilket nettselskap dere tilhører, men hvor jeg jobber er det ca 1000,-). Da er det vesentlig billigere å skru av all strøm i leilighet og kun betale fastprisen på nettleie (igjen, spørs hvilket nettselskap, hos oss er det under 300,- pr måned). Så du må gjerne la leietaker prøve å få sagt opp strømmen. Det blir nok dyrere enn de ser for seg. Jeg ville heller ha overtatt strømabonnementet selv, ha på minimum med strøm for at det ikke skal fryse til og betale ca 400,- pr måned for det (eksempel hvis det er 300,- faste kostnader + litt for minimalt strømforbruk). Da er du hvertfall 100% sikker på at ingenting fryser over. MEN! Hvis leietaker er av den hevngjerrige typen, finnes da en mulig risiko for at de har tilgang til leilighet som du betaler strøm for. Og det finnes folk som har skrudd på tropisk varme i slike tilfeller for å gi huseier høy strømregning. Ta en telefon til nettselskapet ditt og forhør deg om hva de anbefaler. De har vært borti konflikter mellom huseier/leietaker før. De skal på ingen måte forhandle mellom deg og leietaker, men de kan fortelle deg hvilke regler som gjelder for strøm- og nettabonnement, og gi deg en anbefaling utifra det. Anonymkode: c1883...81d Takk for tips! Anonymkode: a8ca5...2ec
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #13 Skrevet 11. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør jeg da selvfølgelig ikke. Er da ikke mitt problem at noen plutselig skal flytte på to uker. Oppsigelse er der av en grunn. Hadde det vært greit om jeg plutselig kasta ut vedkommende på to uker uten grunn også? Nei, voksne mennesker overholder sine økonomiske forpliktelser. Forøvrig skal jeg leie ut til et pålitelig familiemedlem som også har en kontrakt å forholde seg til. Velger da ikke en fremmed for å hjelpe leietakeren min fremfor å vente en måned ekstra og få inn noen jeg kjenner. Anonymkode: a8ca5...2ec Jo, det bør du, fordi du har en tapsbegrensningsplikt. Anonymkode: 0fddb...52a 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker urimelig at hun skal betale strøm i en leilighet hun ikke bruker. Ditt ansvar, ditt problem. Anonymkode: 21c48...c9f Leietaker er voksen og kan ikke oppføre seg som en ansvarsløs tenåring, dette er en leilighet hun har signert en leiekontrakt på og som hun nå disponerer. At hun vil flytte uten varsel, er virkelig ikke ts sitt problem. Ts, si til henne at eventuelle skader vil bli dekket av depositum. Anonymkode: b1b96...a32 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en ny leietaker som kan overta om 4 måneder. Uansett er det ikke det jeg spør om. Og jeg er egentlig ikke interessert i å betale to nettleier, og hvertfall ikke når leietaker og har stoppet å betale husleie (noe som også er tilfelle, har jo depositumet da, men uansett). Anonymkode: a8ca5...2ec Står depositumet på egen konto?. Anonymkode: 1af2f...af4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Står depositumet på egen konto?. Anonymkode: 1af2f...af4 Ja, på depositumskonto Anonymkode: a8ca5...2ec
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #17 Skrevet 11. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leietaker er voksen og kan ikke oppføre seg som en ansvarsløs tenåring, dette er en leilighet hun har signert en leiekontrakt på og som hun nå disponerer. At hun vil flytte uten varsel, er virkelig ikke ts sitt problem. Ts, si til henne at eventuelle skader vil bli dekket av depositum. Anonymkode: b1b96...a32 Det er det jeg og tenker, og det har jeg sagt. Lurte vel mer på om jeg har noen muligheter for å forhindre skade, for å slippe å utbedre i etterkant. Anonymkode: a8ca5...2ec
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2020 #18 Skrevet 11. september 2020 Enda en leietaker som ikke forstår konseptet oppsigelsestid. Jøje meg. Ønsk henne lykke til med å si opp strømmen - sørg for at strømleverandøren kontakter deg dersom leieboer forsøker seg på å sette deg som "ny" eier av abonnementet.
Hannah80 Skrevet 11. september 2020 #19 Skrevet 11. september 2020 Folk klager over at det er så mange sprø utleiere. Men Gud bedre, så mye rare leietagere det er der ute. 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #20 Skrevet 11. september 2020 4 minutter siden, Blondie65 skrev: Enda en leietaker som ikke forstår konseptet oppsigelsestid. Jøje meg. Ønsk henne lykke til med å si opp strømmen - sørg for at strømleverandøren kontakter deg dersom leieboer forsøker seg på å sette deg som "ny" eier av abonnementet. Det er ikke lov for nettselskapet å sette det juridiske ansvaret for et strøm- og nettabonnement uten samtykke fra overtakende part. Meeeeeen..... ikke alle som jobber med dette er like grundige og følger opp dette. Så ja, be dem kontakte deg ved forespørsel ang. denne leiligheten! Anonymkode: c1883...81d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå