Kittykat Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 (endret) I løpet av de siste 2-3 årene så har jeg hatt forhøyet blodsukker av og på. Jeg klarte å få det ned ved litt forandring, men nå hadde jeg forhøyet blodsukker ved måling i mars og juni. Det ble også målt blodsukker fastende og jeg fikk vite at den var ikke den beste, men den var ok. I dag har jeg vært hos legen og legen sier at jeg per definisjon har diabetes (type 2). Det er ikke så ille at jeg trenger medisiner. Jeg hadde også forhøyet blodtrykk (legen målte blodtrykket 3 ganger). Kan dette ha sammenheng med diabetes? Min far hadde høyt blodtrykk for en del år siden. Jeg skal bli henvist til et kurs som heter "en god start" for å få opplæring om kosthold og sånt. Legen sa at ved å legge om kostholdet, så kan det hende at blodsukkeret mitt går ned og blir normalt igjen. Fordi det ikke er så ille akkurat nå. Og jeg har prøvd å legge om kostholdet, litt etter litt. Og jeg trodde jeg hadde fått litt kontroll på kostholdet, men det ser jo ikke sånn ut. Er det noen her inne som har diabetes type 2 og kan gi meg noen råd og tips? Jeg har ingen andre symptomer på diabetes bortsett fra forhøyet blodsukker, økt sult (som jeg trodde ikke var noe spesielt) og litt dårlig syn (jeg bruker ikke briller 24/7). Endret 11. september 2020 av Kittykat
Blueberrymuffin Skrevet 11. september 2020 #2 Skrevet 11. september 2020 8 timer siden, Kittykat skrev: I løpet av de siste 2-3 årene så har jeg hatt forhøyet blodsukker av og på. Jeg klarte å få det ned ved litt forandring, men nå hadde jeg forhøyet blodsukker ved måling i mars og juni. Det ble også målt blodsukker fastende og jeg fikk vite at den var ikke den beste, men den var ok. I dag har jeg vært hos legen og legen sier at jeg per definisjon har diabetes (type 2). Det er ikke så ille at jeg trenger medisiner. Jeg hadde også forhøyet blodtrykk (legen målte blodtrykket 3 ganger). Kan dette ha sammenheng med diabetes? Min far hadde høyt blodtrykk for en del år siden. Jeg skal bli henvist til et kurs som heter "en god start" for å få opplæring om kosthold og sånt. Legen sa at ved å legge om kostholdet, så kan det hende at blodsukkeret mitt går ned og blir normalt igjen. Fordi det ikke er så ille akkurat nå. Og jeg har prøvd å legge om kostholdet, litt etter litt. Og jeg trodde jeg hadde fått litt kontroll på kostholdet, men det ser jo ikke sånn ut. Er det noen her inne som har diabetes type 2 og kan gi meg noen råd og tips? Jeg har ingen andre symptomer på diabetes bortsett fra forhøyet blodsukker, økt sult (som jeg trodde ikke var noe spesielt) og litt dårlig syn (jeg bruker ikke briller 24/7). Når har ikke jeg type 2, men håper det er greit jeg svarer fordet om. Jeg tror ikke det er noen sammenheng mellom diabetes og høyt blodtrykk. Man får veldig god oppfølging på sykehuset og gjennom kurs. Der lærer man om trege og raske karbohydrater, men selv med et godt kosthold så vil du nok måtte ta medisiner (slik som metformin) på sikt. Blir blodsukker verre, eller om du sliter med kostholdet så kan man også som type 2 diabetiker bli satt på insulin. Jeg vet ikke helt hvor mye jeg skal si, for diabetes er en veldig kompleks sykdom, mye man må ta hensyn til, og det blir fort en livsstilsendring å ha en slik sykdom. Men skal jeg si noen trøstende ord så er det at man får veldig god oppfølging, og man lærer mye på både kurs og hos diabeteslege/sykepleier. Akuratt nå er det nok veldig overveldende og nytt, men kan love deg at det blir bedre. Mange som lever tilnærmet normalt med diabetes, både type 1 og 2, så det er ingenting å være bekymret for 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #3 Skrevet 12. september 2020 Jeg har dia2 og bruker metformin. Jeg vil si jeg lever helt "normalt" hva diabetesen angår (er ufør pga annen og urelatert sykdom). Kan jo legge til at jeg alltid har hatt fint blodtrykk, så ingen sammenheng der for min del. Jeg passer selvsagt på hva jeg spiser, og prøver å holde meg i aktivitet. Jeg går tur hver dag, og for meg har det mest å si for blodsukkeret når jeg går tre korte raske turer i løpet av dagen kontra én lang (også mer overkommelig pga andre helseplager). Jeg har en stepkasse jeg tyr til når det er vanskelig å komme seg ut pga været, og tar flere korte økter på den. Jeg spiser sjeldent poteter, hvit ris eller vanlig pasta. I stedet bruker jeg mye blomkål (som "ris" eller mos), vil jeg ha en pastagryte bruker jeg en glutenfri variant fra Rema lagd på linsemel. Jeg baker en del selv og har funnet frem til noen lavkarbokaker jeg kan ha til kaffen som ikke påvirker blodsukkeret nevneverdig (men de er kaloririke!). Jeg unner meg fortsatt litt snacks i helgene, men da spiser jeg det tidligere på kvelden enn jeg pleide før, så går jeg en kveldstur etterpå. Anonymkode: 7974e...2a2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå