Gå til innhold

Varmtvann fra springen, farlig?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alltid brukt varmtvann fra springen til feks rett i koppen diverse, kakao feks, eller når jeg skal koke spagetti osv for tar jo da kortere tid å varme vannet.

Men da jeg gjorde det her om dagen var det ei som var på besøk som reagerte skikkelig. Sa at det måtte jeg ikke gjøre, kunne være farlig og jeg kunne bli forgiftet. Men hun klarte ikke å forklare hva som var så farlig.

Hva er greia her? Er varmtvann fra springen farlig? Og hvorfor? Har aldri blitt syk av det i hvert fall.

Anonymkode: 4f25f...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varmt vann kan inneholde tungmetaller og bakterier fra røropplegg. Metaller forsvinner ikke ved koking. Jeg pleier å ta litt kaldt vann i kjelen og sette på full varme, så bruker jeg vannkoker til å koke opp mer vann som jeg kan helle i pastakjelen. Da går det raskt!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan bli syk. Tungmetaller, samt økt bakterievekst i det varme vannet. Tungmetallene gjelder da særlig kobber 

Anonymkode: d2612...813

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bra, nei. Men du vil nok heller ikke dø om du gjør det en eller annen gang. Jeg tar meg lov til å gjøre det "en gang i blant", f.eks. hvis jeg ikke har annen oppvarmingsmulighet og skal lage en kopp te. Men ikke til hverdags.

Anonymkode: 05ab7...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😳 Må innrømme at jeg noen ganger, etter tannpuss om kvelden, har slurpet i meg litt lunkent vann fra springen. 

Anonymkode: 7716f...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Hm, regner med du er ganske ung som ikke har fått med deg at dette ikke er bra..?😏

Ok, det var altså slik før i tiden. Men jeg bor i en ny leilighet og det er nok ikke kobber i bereder eller rørene her. Men skjønner at de har en generell anbefaling om dette siden mange fortsatt bor i gamle rønner med mange tiår gamle rør.

https://www.kk.no/helse/vi-bor-vaere-forsiktig-med-a-bruke-varmt-vann-fra-springen-til-matlaging/69602431

«Det er nok ikke en stor helsefare forbundet med dette. Noen vil hevde at nye sanitærsystemer gir mindre risiko, men vi kan ikke ha separate regler for dette, vi må ta høyde for at det i svært mange hus finnes relativt gamle installasjoner»

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, det var altså slik før i tiden. Men jeg bor i en ny leilighet og det er nok ikke kobber i bereder eller rørene her.

Joda! Selv med fjernvarme finnes det en bereder, den er bare mer sentralt. 
Hadde stolt enda mindre på det 🙈

Kaldt vann, alltid. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt at det er fordi varmtvannet har ligget stille i varmtsvannberederen, det er jo ikke bra.. Bruker alltid kaldt vann. Har visst om dette så lenge jeg kan huske, tror de fleste vet det men har møtt et par opp i gjennom som ikke visste.

Anonymkode: 6db3f...155

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

😳 Må innrømme at jeg noen ganger, etter tannpuss om kvelden, har slurpet i meg litt lunkent vann fra springen. 

Anonymkode: 7716f...956

Hvorfor det???? Man skyller ikke munnen etter tannpuss

Anonymkode: f0de3...1ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal også la vannet renne litt før du bruker det. Har du kobberrør vil vannet ha tre ganger så stor kobberkonsentrasjon etter å ha ligget i rørene over natten. 

Anonymkode: 5f78c...b79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2020 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det???? Man skyller ikke munnen etter tannpuss

Anonymkode: f0de3...1ad

Er du rar? Selvfølgelig skyller man vekk tannkremen fra munnen . 

Anonymkode: 55491...e95

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, nei, det skal man ikke gjøre. Du er jo helt på bærtur, og kaller andre rare?! Les her:

https://www.kk.no/livstil/ikke-skyll-munnen-etter-tannpussen/68123639

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det skal man ikke gjøre. Tannkremen beskytter tennene, å ved å skylle munnen med vann etter tannpuss reduserer du virkningen. Eneste unntaket er når man bruker munnskyll etter tannpuss så klart, men da skal man heller ikke skylle ut munnskyllevannet. 

Anonymkode: 20a7c...ea2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du gjør er å pusse tennene. Så tunga. Deretter tanntråd og du avslutter det hele med munnskyll (flux munnskyll m/fluor). 

Anonymkode: 5f78c...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, nei, det skal man ikke gjøre. Du er jo helt på bærtur, og kaller andre rare?! Les her:

https://www.kk.no/livstil/ikke-skyll-munnen-etter-tannpussen/68123639

Æsj! er du seriøs?  ÆSJ! Nei, munnen skal skylles. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Æsj! er du seriøs?  ÆSJ! Nei, munnen skal skylles. 

Niks, du har ikke peiling.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...