Gå til innhold

Støpejerngryte - må det være le creuset?

Neutral90

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier. Vil ha støpejerngryte, både til gryteretter og brød. Må det være le creuset eller er det gode alternativer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Neutral90 skrev:

Som tittelen sier. Vil ha støpejerngryte, både til gryteretter og brød. Må det være le creuset eller er det gode alternativer? 

Jeg kjøpte denne sist den var på tilbud til kr 399,- Var en grønnfarge da som sikkert skulle ut av produksjon. Har både bakt brød og laget mat i den jeg.
https://www.tilbords.no/gryter-og-panner/stopejern/9146018/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke.

Men støpejern er TUNG og LeCreuset er den aller letteste av dem. I tillegg er den ganske lekker på hylla.

Anonymkode: fb090...e09

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to Le Creuset støpejernsgryter i flotte farger jeg har fått til jul, og jeg elsker dem og bruker dem masse.

Men jeg har også kjøpt Sabor støpejernsgryte til ei venninne som er kokkelærling. Har brukt den hos henne selv, og den er glimrende! Fikk den på et veldig godt Black Friday tilbid, og tror jeg betalte 299,- for den. 

Nei, det MÅ ikke være Le Creuset! 

Anonymkode: 89e1c...aa2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en super støpejernsgryte, arvet av samboers besteforeldre. Kan brukes til alt. Sikkert 60 år gammel. Tipper de er til å oppdrive på loppemarked, finn eller andre steder 😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeCreuset-gryter er lettest (hvilket iallfall har noe å si for meg som spinkel kvinne med dype kjøkkenskap). De er klassiske, et «default»-valg som varer, og jeg elsker iallfall den røde vi har. Vi bruker den ukentlig, og oftere i vinterhalvåret. 

Du kjøper én gang i livet, så det er bærekraftig også. 😊 Med mindre man føler gryta må matche pynteputene, men da har man ærlig talt større problemer... 

Anonymkode: 359ec...42d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Le Creuset jeg kjøpte på salg, den er fin å se på, men jeg synes den er supertung (inklusive lokket).

Så jeg bruker den aldri.

Mht brød: Bak knafrie rundstykker i stedet, da får du lettere og sprøere skorpe, mer som skikkelige franske baguetter, og ikke den seige, tunge skorpa man får på grytebrød (som etter min smak er oppskrytt). Jeg kjøpte min Le Creuset nettopp mest for å lage grytebrød, men har knapt bakt det siden. :ler: 

Anonymkode: 4a520...2f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en gammel, inngrodd 5 l støpejernsgryte av typen Høyang Brasserie på brukthandel for en femtilapp. En grundig skrubbing og såpevask, innsetting med olje og en tur i stekeovnen for å "brenne inn" oljen, og den var god som ny. Og det til langt under en tiendedel av prisen. :) 

Anonymkode: f0dd6...278

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 stk sorte støpejernsgryter fra Høyang.  Begge var bryllupsgaver da vi giftet oss for over 40 år siden.  Grytene har vært mye brukt, og er like fine.  Bruker dem til sauser, steking, gryteretter m.m.  Etter alle disse årene er de like fine og kan settes direkte på middagsbordet.  I blant smører jeg dem inn med litt matolje.  

Vet ikke om Høyang produserer disse lenger, men jeg har sett at det ligger annonser på finn.no på disse.   

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det må ikke være Le Creuset. Det finnes andre merker, som f.eks. Skäppshult og Staub. Til og med Ittala har støpejernsgryter i sitt repertoir. 

Ja, støpejernsgryter og -stekepanner koster noe i anskaffelse. Til gjengjeld - ved korrekt behandling og bruk - har du noe som vil vare livet ut. Jeg har et par jerngryter som snart er 100 år gamle. De holder fortsatt "koken". 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS: så nettopp en reklame fra Coop Obs at de har støpejernsgryte fra Brimi på tilbud til 499,- (tror jeg) denne uka! Har ingen erfaring med merket så vet ikke om det er bra, men fint design hvert fall.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fra Sabor og den fungerer helt fint den altså :) Kan egentlig ikke se for meg at en fra Le Creuset hadde vært noe bedre. Jeg er til og med gal nok til å slenge den i oppvaskmaskina, og den er fremdeles like fin 😁

Anonymkode: 9e883...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 11.9.2020 den 21.10, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte en gammel, inngrodd 5 l støpejernsgryte av typen Høyang Brasserie på brukthandel for en femtilapp. En grundig skrubbing og såpevask, innsetting med olje og en tur i stekeovnen for å "brenne inn" oljen, og den var god som ny. Og det til langt under en tiendedel av prisen. :) 

Anonymkode: f0dd6...278

Samme her, kjøpte billig på loppis.  Litt TLC og den ble god som ny.  Har ikke lokk til den, men ene stållokket til en ikeagryte passer. Bruker den til alt mulig fra gryteretter til grytebrød.  

Min gryte er svart uten emaljebelegg. Til mitt bruk fungerer den veldig bra. Den er fin å servere i også, de gangene det er aktuelt. 

Høyang er et veldig godt grytemerke. Regnes kanskje som litt gammeldags, sammenlignet med fargerike emaljegyter fra andre produsenter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...