Gå til innhold

Kjøpte varer fra nettbutikk, ble så ringt senere og ordren min ble kansellert

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Kjøpte noen varer fra en nettbutikk til 100,- kr stk, hvor prisen for disse produktene vanligvis koster 1000,- kr stk. Ble deretter ringt litt senere fra denne nettbutikken som sa at prisen var feil og at de måtte kansellere ordren. Ble selvsagt kjempeskuffet og jeg spurte om de ville gi en rabatt på et produkt, da det var de som hadde gjort denne feilen, men det kunne de altså ikke. 

Er dette lov å gjøre, når informasjonen deres i utgangspunktet er feil?

Anonymkode: fabd9...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de har lov til å rette opp en feil. Hvis feilen blir oppdaget, rettet opp og du blir informert. Det de ikke kan er å kreve at du betaler fullpris for bestilte varer - men de kan kansellere. 
Det er også en linje i kjøpsloven om at «kunde burde forstå at det var en feil» eller noe i dem duren. Der er det jo rom for tolkning. 

Vi gjorde en gang en feil i kodingen, slik at det ble 15% av org.pris i stedet for 15% rabatt. Feilen lå kun ute i 10 min, men to kunder rakk å bestille. Ordrene deres ble kansellert.

Anonymkode: 6c3b3...835

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Kjøpte noen varer fra en nettbutikk til 100,- kr stk, hvor prisen for disse produktene vanligvis koster 1000,- kr stk. Ble deretter ringt litt senere fra denne nettbutikken som sa at prisen var feil og at de måtte kansellere ordren. Ble selvsagt kjempeskuffet og jeg spurte om de ville gi en rabatt på et produkt, da det var de som hadde gjort denne feilen, men det kunne de altså ikke. 

Er dette lov å gjøre, når informasjonen deres i utgangspunktet er feil?

Ja det er lov, det kan skje feil. Og når feilen her er såpass åpenbar og for god til å være sann rabatt, så er det åpenabrt at det er feil. Da kan de kansellere

Anonymkode: cd899...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tenkte selv at jeg gjorde et kupp, og at noen varer muligens var kraftig nedsatt, men det var visst for godt til å være sant, ja.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min opplevde noe lignende hos en av de store elektrokjedene for noen år siden. Han fant mobilen han ønsket seg med omtrent 70% rabatt sammenlignet med pris andre steder. Han regnet jo med at det var feil, men la inn en bestilling og krysset fingrene at butikken ville la ham kjøpe telefonen til den lave prisen.

Dagen etter fikk han en e-post om at det dessverre var gjort en feil og at de ikke hadde mulighet til å selge telefonen til den lave prisen. Han fikk tilbud om å kjøpe telefonen med 15% rabatt og fikk et gavekort på 200 kr som plaster på såret, så selv om det ikke ble ny telefon til "gi-bort-pris" ble det en positiv opplevelse.

Anonymkode: 527bf...e84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken har ansvaret for feilprising, og så fremt du har fått en ordrebekreftelse før de ringte og kansellerte, så kan du holde dem til prisen du opprinnelig inngikk en avtale om. Da er avtalen bindende. 

Ta saken inn for Forbrukerrådet dersom de ikke retter seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Kelsier skrev:

Butikken har ansvaret for feilprising, og så fremt du har fått en ordrebekreftelse før de ringte og kansellerte, så kan du holde dem til prisen du opprinnelig inngikk en avtale om. Da er avtalen bindende. 

Ta saken inn for Forbrukerrådet dersom de ikke retter seg. 

Ja, jeg fikk en ordrebekreftelse rett etterpå. Vet du hvor jeg finner mer informasjon om dette, kan du sende meg en link evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg fikk en ordrebekreftelse rett etterpå. Vet du hvor jeg finner mer informasjon om dette, kan du sende meg en link evt?

https://www.forbrukertilsynet.no/regler-for-prismerking-butikk

https://www.dinside.no/okonomi/elkjop-nektet-a-levere-mac-til-3500-kroner/70135439

https://www.dinside.no/okonomi/cdon-nektet-a-levere-slik-vant-kundene/68556222 

Får nyansere bildet litt her, det kommer litt an på hvor stort avviket er.

Men særlig linken til Forbrukertilsynet er verdt å titte på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke så enkelt som så.. 

Les i forbrukerkjøpsloven, og du må også lese igjennom nettbutikkens villkår.

Anonymkode: 6c3b3...835

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge ansvarsfraskrivelsen på nettsiden står det at dersom jeg er blitt belastet feil beløp i nettbutikken, vil butikken gi mulighet til å legge inn en ny bestilling med riktig pris eller kansellere ordren. De forbeholder seg retten til å kansellere enhver bestilling før forsendelse om de finner ut at prisen er feil. 

Er det vilkårene og betingelsene til nettbutikken som gjelder her..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge ansvarsfraskrivelsen på nettsiden står det at dersom jeg er blitt belastet feil beløp i nettbutikken, vil butikken gi mulighet til å legge inn en ny bestilling med riktig pris eller kansellere ordren. De forbeholder seg retten til å kansellere enhver bestilling før forsendelse om de finner ut at prisen er feil. 

Er det vilkårene og betingelsene til nettbutikken som gjelder her..?

Ja.

Anonymkode: 927c3...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...