AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Jeg blir både irritert, men også litt lattermild, når jeg mer eller mindre daglig ser folks oppfatning av godt smittevern: - Folk med munnbind som * tar de ned på haken for å snakke, *som dytter de litt bedre på plass, * klør seg under nesen (og så retter på munnbindet), * bruker det i matbutikken, men når de har trillet varene til heisen, har tatt det av eksemplene er mange flere, men en ting har de felles: de aner ikke hvordan man bruker et munnbind og er dermed faktisk en risiko for andre. Folk som spriter hendene, og så: * gnir seg under nesen * tar opp mobilen for å sjekke om det er kommet en melding * fikser litt på håret Og så er det alle disse som bare må hente frem den bakerste shampooen, melken, eller hva nå enn, for den har sikkert færrest tatt på. Bare det, at nå har du tatt på alle de foran..... Kan ikke folk ta til seg informasjon? Munnbind trenger du kun hvis A. Du selv kan være smittebærer, da beskytter du andre. B. Du over tid, dvs mer enn 10 - 15 minutter, vet at du kommer til å befinne deg i en situasjon der 1 meters regel er vanskelig å overholde (f eks buss i rushtiden). Utover det, er det for de fleste falsk trygghet. Vit hvor du har hendene dine. Sprit hjelper ikke, om du skitner til hendene de like etterpå ved å ta deg på nesen, eller kikke på mobilen. Og vær så snill, ta den fremste shampooen og bli ferdig med det. Om det betyr så mye for deg, tørk av den når du kommer hjem. Anonymkode: 49fb2...5b0 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #2 Skrevet 11. september 2020 Pass på deg selv. Anonymkode: 85489...ced 13
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #3 Skrevet 11. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir både irritert, men også litt lattermild, når jeg mer eller mindre daglig ser folks oppfatning av godt smittevern: - Folk med munnbind som * tar de ned på haken for å snakke, *som dytter de litt bedre på plass, * klør seg under nesen (og så retter på munnbindet), * bruker det i matbutikken, men når de har trillet varene til heisen, har tatt det av eksemplene er mange flere, men en ting har de felles: de aner ikke hvordan man bruker et munnbind og er dermed faktisk en risiko for andre. Folk som spriter hendene, og så: * gnir seg under nesen * tar opp mobilen for å sjekke om det er kommet en melding * fikser litt på håret Og så er det alle disse som bare må hente frem den bakerste shampooen, melken, eller hva nå enn, for den har sikkert færrest tatt på. Bare det, at nå har du tatt på alle de foran..... Kan ikke folk ta til seg informasjon? Munnbind trenger du kun hvis A. Du selv kan være smittebærer, da beskytter du andre. B. Du over tid, dvs mer enn 10 - 15 minutter, vet at du kommer til å befinne deg i en situasjon der 1 meters regel er vanskelig å overholde (f eks buss i rushtiden). Utover det, er det for de fleste falsk trygghet. Vit hvor du har hendene dine. Sprit hjelper ikke, om du skitner til hendene de like etterpå ved å ta deg på nesen, eller kikke på mobilen. Og vær så snill, ta den fremste shampooen og bli ferdig med det. Om det betyr så mye for deg, tørk av den når du kommer hjem. Anonymkode: 49fb2...5b0 Enig med mye, men det hjelper jo å sprite hendene før man klør seg i ansiktet, da er det mindre sjanse for å gni smitte i eget fjes! Altså unngå å bli syk Anonymkode: 04c71...3d7 14
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #4 Skrevet 11. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med mye, men det hjelper jo å sprite hendene før man klør seg i ansiktet, da er det mindre sjanse for å gni smitte i eget fjes! Altså unngå å bli syk Anonymkode: 04c71...3d7 Men da forutsetter du at du spriter hendene kun for din egen del. Når jeg spriter hendene før jeg går inn i matbutikken,tenker jeg at det er for at jeg skal ha renest mulige hender når jeg f eks tar på skapdøren til melken. Når jeg går ut av butikken og spriter hendene,tenker jeg at det gjør jeg for å rengjøre hendene etter å ha tatt på dører som mange andre har tatt på. Først for andre,så for meg selv. Anonymkode: 49fb2...5b0 5
anonym 4545 Skrevet 11. september 2020 #5 Skrevet 11. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir både irritert, men også litt lattermild, når jeg mer eller mindre daglig ser folks oppfatning av godt smittevern: - Folk med munnbind som * tar de ned på haken for å snakke, *som dytter de litt bedre på plass, * klør seg under nesen (og så retter på munnbindet), * bruker det i matbutikken, men når de har trillet varene til heisen, har tatt det av eksemplene er mange flere, men en ting har de felles: de aner ikke hvordan man bruker et munnbind og er dermed faktisk en risiko for andre. Folk som spriter hendene, og så: * gnir seg under nesen * tar opp mobilen for å sjekke om det er kommet en melding * fikser litt på håret Og så er det alle disse som bare må hente frem den bakerste shampooen, melken, eller hva nå enn, for den har sikkert færrest tatt på. Bare det, at nå har du tatt på alle de foran..... Kan ikke folk ta til seg informasjon? Munnbind trenger du kun hvis A. Du selv kan være smittebærer, da beskytter du andre. B. Du over tid, dvs mer enn 10 - 15 minutter, vet at du kommer til å befinne deg i en situasjon der 1 meters regel er vanskelig å overholde (f eks buss i rushtiden). Utover det, er det for de fleste falsk trygghet. Vit hvor du har hendene dine. Sprit hjelper ikke, om du skitner til hendene de like etterpå ved å ta deg på nesen, eller kikke på mobilen. Og vær så snill, ta den fremste shampooen og bli ferdig med det. Om det betyr så mye for deg, tørk av den når du kommer hjem. Anonymkode: 49fb2...5b0 Det du nevner er objektivt helt korrekt. Selv om ikke alle greier å gjøre alt riktig, er det tross alt bedre en "ingenting", 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #6 Skrevet 11. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Men da forutsetter du at du spriter hendene kun for din egen del. Når jeg spriter hendene før jeg går inn i matbutikken,tenker jeg at det er for at jeg skal ha renest mulige hender når jeg f eks tar på skapdøren til melken. Når jeg går ut av butikken og spriter hendene,tenker jeg at det gjør jeg for å rengjøre hendene etter å ha tatt på dører som mange andre har tatt på. Først for andre,så for meg selv. Anonymkode: 49fb2...5b0 Helt motsatt for meg, jeg er; Me, myself & I Anonymkode: b6f6a...bc2 2
Klott Skrevet 11. september 2020 #7 Skrevet 11. september 2020 I går så jeg en med engangshansker som handlet. Hva hjelper det med engangshansker når du retter litt på veska? 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #8 Skrevet 11. september 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da forutsetter du at du spriter hendene kun for din egen del. Når jeg spriter hendene før jeg går inn i matbutikken,tenker jeg at det er for at jeg skal ha renest mulige hender når jeg f eks tar på skapdøren til melken. Når jeg går ut av butikken og spriter hendene,tenker jeg at det gjør jeg for å rengjøre hendene etter å ha tatt på dører som mange andre har tatt på. Først for andre,så for meg selv. Anonymkode: 49fb2...5b0 Selvfølgelig vil jeg beskytte meg selv. Noe annet er jo rart. Du vet dessuten ikke om de du ser spriter seg igjen før de tar på ting. hvis man beskytter seg selv beskytter man jo også andre Anonymkode: 04c71...3d7 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #9 Skrevet 11. september 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: eksemplene er mange flere, men en ting har de felles: de aner ikke hvordan man bruker et munnbind og er dermed faktisk en risiko for andre. Anonymkode: 49fb2...5b0 Og til tross for det du mener er fatale feil så viser forskningen at munnbindbruk i den generelle befolkningen reduserer smittefaren med 40%. Faktum er at i periodene de bruker munnbind noenlunde riktig så hjelper det, og når de bruker det feil så er det veldig sjelden verre enn å ikke bruke det i det hele tatt. Anonymkode: 2db79...83a 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #10 Skrevet 11. september 2020 2 timer siden, Klott skrev: I går så jeg en med engangshansker som handlet. Hva hjelper det med engangshansker når du retter litt på veska? Engangshansker er det ingen hjelp i, ikke engang for deg selv. Det kan være små hull i de. Da er rene hender ti ganger bedre, du må uansett sprite eller vaske hender ut og inn på butikk, hansker eller ikke hansker . Anonymkode: 7ac8c...de9 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #11 Skrevet 11. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Engangshansker er det ingen hjelp i, ikke engang for deg selv. Det kan være små hull i de. Da er rene hender ti ganger bedre, du må uansett sprite eller vaske hender ut og inn på butikk, hansker eller ikke hansker Men siden nesten ingen klarer å vaske hendene sine perfekt er ikke det heller noen vits. I det hele tatt er det ikke noen vits i å prøve å gjøre noe som helst hvis ikke man klarer å gjøre det 100% riktig hver gang. Ja, det var sarkasme. Anonymkode: 2db79...83a 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #12 Skrevet 11. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir både irritert, men også litt lattermild, når jeg mer eller mindre daglig ser folks oppfatning av godt smittevern: - Folk med munnbind som * tar de ned på haken for å snakke, *som dytter de litt bedre på plass, * klør seg under nesen (og så retter på munnbindet), * bruker det i matbutikken, men når de har trillet varene til heisen, har tatt det av eksemplene er mange flere, men en ting har de felles: de aner ikke hvordan man bruker et munnbind og er dermed faktisk en risiko for andre. Folk som spriter hendene, og så: * gnir seg under nesen * tar opp mobilen for å sjekke om det er kommet en melding * fikser litt på håret Og så er det alle disse som bare må hente frem den bakerste shampooen, melken, eller hva nå enn, for den har sikkert færrest tatt på. Bare det, at nå har du tatt på alle de foran..... Kan ikke folk ta til seg informasjon? Munnbind trenger du kun hvis A. Du selv kan være smittebærer, da beskytter du andre. B. Du over tid, dvs mer enn 10 - 15 minutter, vet at du kommer til å befinne deg i en situasjon der 1 meters regel er vanskelig å overholde (f eks buss i rushtiden). Utover det, er det for de fleste falsk trygghet. Vit hvor du har hendene dine. Sprit hjelper ikke, om du skitner til hendene de like etterpå ved å ta deg på nesen, eller kikke på mobilen. Og vær så snill, ta den fremste shampooen og bli ferdig med det. Om det betyr så mye for deg, tørk av den når du kommer hjem. Anonymkode: 49fb2...5b0 Hvis du selv kan være smittebærer.. Alle kan være smittebærer. Det er da både presymptomatisk og asymptomatisk smitte! Dvs alle bør bruke munnbind der man ikke kan holde avstand, for og beskytte andre. Anonymkode: ceebe...f3c 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #13 Skrevet 11. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Engangshansker er det ingen hjelp i, ikke engang for deg selv. Det kan være små hull i de. Da er rene hender ti ganger bedre, du må uansett sprite eller vaske hender ut og inn på butikk, hansker eller ikke hansker . Anonymkode: 7ac8c...de9 Bedre enn ingenting. Små hull slipper jo gjennom mindre enn uten hansker. Så det er jo hjelp i så lenge man tar de av før man tar på seg selv etc Anonymkode: 04c71...3d7
tussi84 Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 Mye av det du nevner er ubevisste handlinger som folk ikke tenker over skjer/glemmer. Det er derfor avstand er en mye bedre strategi mot viruset enn å bruke munnbind, siden folk generellt ikke tenker så mye på ubevisste handlinger 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Men da forutsetter du at du spriter hendene kun for din egen del. Når jeg spriter hendene før jeg går inn i matbutikken,tenker jeg at det er for at jeg skal ha renest mulige hender når jeg f eks tar på skapdøren til melken. Når jeg går ut av butikken og spriter hendene,tenker jeg at det gjør jeg for å rengjøre hendene etter å ha tatt på dører som mange andre har tatt på. Først for andre,så for meg selv. Anonymkode: 49fb2...5b0 Jeg spriter kun for meg selv. Anonymkode: 0d519...35f
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 Jeg gjør ingen tiltak. Hvorfor gidde? Det er bare hysteri. Anonymkode: 9f5b9...480
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #17 Skrevet 12. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Og til tross for det du mener er fatale feil så viser forskningen at munnbindbruk i den generelle befolkningen reduserer smittefaren med 40%. Faktum er at i periodene de bruker munnbind noenlunde riktig så hjelper det, og når de bruker det feil så er det veldig sjelden verre enn å ikke bruke det i det hele tatt. Anonymkode: 2db79...83a Her velger du å ta tallet 40%, og gjøre det til noe bedre enn det er. Siterer fra FHI: Den siste oppsummeringen av kunnskap som Folkehelseinstituttet har gjort viser at avstand på 1 meter eller mer reduserer risikoen for smitte med anslagsvis 80 prosent. Munnbind brukt i befolkningen har kun en smittereduksjon på anslagsvis 40 prosent. - Det betyr at smitterisikoen kan øke hvis vi erstatter anbefalingen om avstand på minst 1 meter med bruk av munnbind. Det viser også hvor viktig det er at folk fortsetter å holde minst 1 meter avstand til andre enn sine nærmeste, slik at viruset ikke sprer seg, sier Vold. Ergo - ja, det reduserer smitterisikoen med 40%, i de tilfeller man velger eller ikke kan overholde det viktigste tiltaket av alle - avstand. Men fortsatt er avstand det som er mest viktig, og avstand hjelper, helt uten munnbind. Anonymkode: 49fb2...5b0
Nerine_ Skrevet 12. september 2020 #18 Skrevet 12. september 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Bedre enn ingenting. Små hull slipper jo gjennom mindre enn uten hansker. Så det er jo hjelp i så lenge man tar de av før man tar på seg selv etc Anonymkode: 04c71...3d7 Eller bare vaske/sprite hendene etter å ha handlet. Du blir ikke syk av å få virus på hendene, hansker er ikke nødvendig. 2
Thyra Skrevet 12. september 2020 #19 Skrevet 12. september 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da forutsetter du at du spriter hendene kun for din egen del. Når jeg spriter hendene før jeg går inn i matbutikken,tenker jeg at det er for at jeg skal ha renest mulige hender når jeg f eks tar på skapdøren til melken. Når jeg går ut av butikken og spriter hendene,tenker jeg at det gjør jeg for å rengjøre hendene etter å ha tatt på dører som mange andre har tatt på. Først for andre,så for meg selv. Anonymkode: 49fb2...5b0 Ikke helt enig. Hvis du ikke allerede er syk, så vil jo tiltak for å forhindre at du selv blir syk også forhindre at du sprer smitte til andre. Så ved å beskytte seg selv beskytrer man jo indirekte også andre. 1
Konungr Skrevet 12. september 2020 #20 Skrevet 12. september 2020 1 time siden, Nerine_ skrev: Eller bare vaske/sprite hendene etter å ha handlet. Du blir ikke syk av å få virus på hendene, hansker er ikke nødvendig. Riktig, du blir syk av å puste inn når en smittet puster ut. Eller være uheldig å få e dråpe rett i øynene. 1
Anbefalte innlegg