AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Jeg vet det ikke er bagateller for dem, men 30 minutter med høylytt sutrete gråt fordi de ikke får se på tv. Det er sånn med alt. Feil kopp, 30 minutter. Vil ikke ha på lue i kulda, 30 minutter.. Er det virkelig normalt? Anonymkode: 1d7ec...971
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #2 Skrevet 11. september 2020 Hvor gamle er de? Det er helt normalt at barn tester grenser. Når det er ting de ikke får bestemme eller ikke får lov til så er det normalt at de sutrer en stund. Hvor lenge er forskjellig. Ingen av mine har sutrer i 30 min hver gang, men de har gitt uttrykk for at de ikke er enige, gjennom alle aldre. Anonymkode: e8ba0...ee9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #3 Skrevet 11. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor gamle er de? Det er helt normalt at barn tester grenser. Når det er ting de ikke får bestemme eller ikke får lov til så er det normalt at de sutrer en stund. Hvor lenge er forskjellig. Ingen av mine har sutrer i 30 min hver gang, men de har gitt uttrykk for at de ikke er enige, gjennom alle aldre. Anonymkode: e8ba0...ee9 3 og 4 år. Jeg vet det er normalt med grensetesting, men varigheten på sutringen er veldig lang. Det skjer noen ganger per dag, opplever enkelte dager med sutring fra de står opp til de legger seg fordi de bytter på å sutre. Anonymkode: 1d7ec...971
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #4 Skrevet 11. september 2020 Helt greit å teste grenser. Men her får de forklart at sutring og masing ikke fungerer. Da blir det ikke noe tv dagen etterpå og de får finne på noe annet. Sutrer de om kopper, bestikk og asjetter (forskjellige farger) så får de beskjed om at jeg tar vekk alt med farger så kan de få det samme som oss voksne. De sutrer i noen få minutter så er de ferdige. 3, 5 og 7 år er ungene. Hvis de ikke gir seg da så får de beskjed om å gå ut i hagen å leke eller på soverommet. Skal de være sammen med meg så får de bestemme seg for å bli i bedre humør eller sutre alene. Anonymkode: 6cc70...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #5 Skrevet 11. september 2020 Sutrer min over noe hvor hun kan få viljen sin (feks hun vil hente en annen genser, eller annen kopp osv), så sier jeg bare at hun må snakke skikkelig for at jeg skal forstå henne. Det funker alltid. Og det smitter over i de settingene hvor hun ikke får viljen sin. Jeg sier hun må snakke skikkelig om jeg skal skjønne. Og så får hun et nei likevel, men det går ganske fort over. Jeg takler sutring utrolig dårlig. Da blir jeg svært upedagogisk i grunn. Anonymkode: d6595...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #6 Skrevet 11. september 2020 Jeg lar ikke barna få "lov" å sutre lenge i mitt nærvær, med mindre det faktisk er synd i dem. Da er det jo noe annet. Men jeg finner gjerne på noe annet hyggelig feks, som de får være med på dersom de slutter. Men jeg orker ikke høre på generell sutring😅 Anonymkode: bb195...acb
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #7 Skrevet 11. september 2020 Jeg kan ikke fordra sutring! Så da barna skulle teste grenser, var dette det perfekte verktøyet for å pushe mamma’n sin 😂. Trodde jeg skulle bli sprø en stund, men det ga seg etterhvert. Jeg brukte en setning gjentatte ganger som etterhvert hjalp og det var enkelt og greit «sutring gir deg ingenting». Så da fikk barna aldri viljen sin så lenge de sutret. Anonymkode: 207aa...047 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #8 Skrevet 11. september 2020 Har du prøvd å sette deg ned på gulvet med barnet og la det sitte litt på fanget, feks lese en bok? Her var det ofte veldig nyttig å gjøre dette. Det er ikke nødvendigvis at det kun er den tingen de ikke får lov til, som gjør at de sutrer. Det kan være flere ting samtidig, men som barnet selv ikke nødvendigvis vet. En god klem og kos kan gjøre underverker. Jeg hadde aldri latt det gå 30 min med sutring, da synes jeg at du skal prøve å gjøre deg tilgjengelig for barnet om du har muligheten. Prøv å se hva som skjer! Anonymkode: 2d356...171
AnonymBruker Skrevet 12. september 2020 #9 Skrevet 12. september 2020 Jeg har krevd at jentungen bruker ord siden hun lærte å snakke. Jeg takler ikke sutring (tar heller en real meltdown når som helst). Det som har fungert, har vært å belønne det å bruke ord. Sutring over feil farge på koppen funket ikke, men å si 'jeg vil ha rød' funket hver eneste gang. Om jeg så måtte kjapt vaske opp den røde koppen i de verste periodene (sa selvsagt først at den var skitten og tilbød å bytte til en annen farge) så virket det å bruke ordene sine. Først: - Åeeeeh, neeeei, ikke blå *sutresutresutre* - Du må bruke ordene dine, hva vil du? - Røøøød kopp *sutresutre* - Ok, si 'kan jeg få rød kopp' - Kan jeg få rød kopp? - Ja, det kan du, fint at du brukte ordene dine så jeg forsto hva du ville. Etter hvert: - Åååeh, ikke blååå *sutresutre* - Sutring virker ikke, hva må du si nå? - Kan jeg få rød kopp? - Beklager, den er skitten, men jeg har grønn og gul, du kan bytte til en av dem. - Åååh, gul, da *furten tone* Det tar tid å avlære sutring på denne måten, spesielt når de er såpass gamle som dine. Men å belønne ønsket atferd er den mest effektive innlæringsmetoden der man fortsatt kan vise forståelse og aksept for barnets følelser rundt situasjonen. Anonymkode: 05b74...af0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå