Gå til innhold

Har jeg rett på betalt turnushelg under sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var sykemeldt i to mnd. Turnusen er 12 dager på jobb, og 9 av. I en 12 dagers periode er helgen inkludert. Arbeidsgiveren min forskutterer sykepenger etter arbeidsgiverperioden.

De tre månedene før sykemeldingen hadde jeg ganske høye lønninger. Jeg finner ut at NAV beregner utifra disse tre for å finne et sykepengegrunnlag. 

Jeg fikk idag lønn inn på konto, og den er mindre enn vanlig, da turnushelgen ikke er inkludert, tydeligvis. Jeg har fått utbetalt grunnlønnen min, minus arbeidshelg som er en fastsatt del av turnusen.  Er dette rett?

Anonymkode: afe00...3ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er det ikke. Turnus er turnus og da er helg inkludert, også i en sykemelding.

Anonymkode: 4258e...ee1

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var sykemeldt i to mnd. Turnusen er 12 dager på jobb, og 9 av. I en 12 dagers periode er helgen inkludert. Arbeidsgiveren min forskutterer sykepenger etter arbeidsgiverperioden.

De tre månedene før sykemeldingen hadde jeg ganske høye lønninger. Jeg finner ut at NAV beregner utifra disse tre for å finne et sykepengegrunnlag. 

Jeg fikk idag lønn inn på konto, og den er mindre enn vanlig, da turnushelgen ikke er inkludert, tydeligvis. Jeg har fått utbetalt grunnlønnen min, minus arbeidshelg som er en fastsatt del av turnusen.  Er dette rett?

Vanlig er å beregne utifra årslønn. 

Anonymkode: 730a9...034

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres rart ut og ikke riktig. Jobber selv med å registrere sykemeldinger på vakter og ser ikke helt hvordan jeg kan unngå å registrere helger....

Anonymkode: 9c55a...044

Skrevet

Men jeg tror nav går utfra din årslønn i tariff. De gjennomsnittsberegner ikke med mindre du er ringevikar som gjør at du har variable månedslønninger 😊

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ikke riktig ut. Jeg var sykemeldt i 3 mnd. Fikk samme sum på konto som jeg har pleid å få i lønn. Var også satt opp til å jobbe julaften og 2.juledag. Fikk 133% selvom jeg var SM.

Anonymkode: 51708...ec3

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig er å beregne utifra årslønn. 

Anonymkode: 730a9...034

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tror nav går utfra din årslønn i tariff. De gjennomsnittsberegner ikke med mindre du er ringevikar som gjør at du har variable månedslønninger 😊

Nav skal regne ut et snitt fra siste 3 mnd, akkurat som TS sier. De regner så om dette til årslønn, og det er kun dersom dette tallet avviker med mer enn 25% fra siste års lønn at beregningsgrunnlaget blir gjort om. Enkelte ting, som overtid, skal ikke med i lønnsgrunnlaget. 

Anonymkode: 6c6d1...faf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...