Gjest *matglad* Skrevet 21. juli 2005 #1 Skrevet 21. juli 2005 Jeg er i beit for middagsforslag for tiden. Er litt matlei, og med barn og full kalender skal det helst gå kjapt. Hva liker deres barn til middag? Har problemer med å finne på tilbehør, det blir ofte bare kjøtt og poteter, fisk og poteter, spaghetti og saus osv. Har noen av dere noen barnevennlige måter å tilberede grønnsaker, evt. salat?
Gjest peon Skrevet 21. juli 2005 #2 Skrevet 21. juli 2005 Kanskje ikke svar på spørsmålet, men: Et tips for å få barn til å spise frukt å grønt er å la de ha tilgang på det. Gjerne oppskåret i delikate biter på fat til barne tv på hverdagene.. Ellers, til middag.. Mine middager består stort sett av det samme som dine, men av og til lager jeg en grateng med masse grønnsaker, poteter og pølse. Har egg og cottage cheese oppi. Dette liker barna og vi voksne godt!
Gjest Piper Skrevet 21. juli 2005 #3 Skrevet 21. juli 2005 Jeg har i masse grønnsaker i pizza, kjøttdeigen, lasagnen ol, for da vet jeg de får i seg en del. Selv fersk er best, er det bedre enn ingenting. Selleri, purreløk, løk, paprika, fersk tomat ol. Kutt de i små små biter, for da ser ikke barna de så godt.
Gjest lindas Skrevet 21. juli 2005 #4 Skrevet 21. juli 2005 taco,wok,hjemmelaget grønnsaks suppe...ellers så henger jeg meg på det med å ha frukt og grønnsaker tilgjengelig... her står det alltid skøret frukt/grønnsaker i kjøleskapet: gullerøtter,blomkål,epler,appelsiner,agurk,vannmelon,redikker... barna finner seg selv. tomt hver kveld!!!
liv Skrevet 21. juli 2005 #5 Skrevet 21. juli 2005 Husker jeg digget betasuppe og lapskaus når jeg var liten.. Egentlig nå og da... For grønnsakene smaker jo "ingen ting", dvs smaken er kokt ut.
Gjest LoisLane Skrevet 21. juli 2005 #6 Skrevet 21. juli 2005 her står det alltid skøret frukt/grønnsaker i kjøleskapet: gullerøtter,blomkål,epler,appelsiner,agurk,vannmelon,redikker... barna finner seg selv. tomt hver kveld!!! ← Så flink du er! Smørdampede grønnsaker er supergodt, kokte slår også an hvis de er litt harde og smakfulle. Minimais, gulrøtter, løk, paprika, purre og brokkoli er det vi bruker mest. Klassisk Furulysalat pleier også å fenge - revne gulrøtter, finsnittet kål, epler og rosiner i lake av sitronsaft og litt sukker. Yum! Grønnsaker i form med skinke eller kylling er jo også godt. Og på pizza kan man jo bruke en del grønt.
Nella Skrevet 22. juli 2005 #7 Skrevet 22. juli 2005 Kan jo bare svare for da jeg var mindre selv. Hadde mest vanlig mat vi, kokte poteter, kjøtt/fisk og grønnsaker. Var ikke så stor fan av kokte grønnsaker og slapp vel igrunn å spise det stort sett noen år da jeg kunne velge selv (helttil jeg oppdaget brokkoli.). Men i kjøleskapet hjemme har det alltid vært frukt og grønt. Hadde de det litt trangt i perioder så var det ihvertfall 1.pri å fylle kjøleskapet med det. Har alltid vært glad i rå grønnsaker og spiste nok nok grønt og frukt uansett. Ellers hadde vi alltid sukkererter i hagen (bare gå å plukke å spise) og noen renner med gulrøtter. Også bare til å dra opp å spise.
Fakse Skrevet 22. juli 2005 #8 Skrevet 22. juli 2005 Hos oss er "stavmiksersuppe" en hitt. Det består i at jeg tar kraft eller buljong, koker det vi har tilgjengelig av grønnsaker sammen, kryddrer etter smak og serverer med hvitløksbaguetter til. Denne kan serveres med baconbiter eller pølsebiter i, men også som ren vegetarsuppe. Man kan bruke frosne grønnsaker, og suppen er ferdig på 20 minutter om man ikke bruker for store biter av grønnsaker.
Gjest Gjesta Skrevet 22. juli 2005 #9 Skrevet 22. juli 2005 La ungene være med og handle og å lage. Da spiser de mer, blir stolte av å servere (far) eget produkt og du får hjelp på kjøkkenet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå