Gå til innhold

Leie ut leilighet i kjelleren inklusiv eller ikke inklusiv strøm?

Energi-jenta

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Gulvvarmen, er det noe som er separat for utleiedelen? Eller vil leietakeren få gulvvarme uavhengig av "eget strømforbruk", sånn at oppvarming egentlig er inkludert i leien, om det ikke brukes frittstående ovner i tillegg?

Anonymkode: 70568...60e

Gulvvarme og oppvarming av vann er felles, det vil si at vi må betale for den delen. Så leietaker vil få gulvvarme uavhengig av "eget strømforbruk" som du sier. Det blir egentlig ikke mye strøm som kan måles separat på utleier. Strømmen som kan måles av utleiers forbruk vil i hovedsak være snakk om kjøkkenutstyr.

Panelovner har vi ikke grunnet vannbåren varme i alle gulv i kjeller.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tar feil, det er lov å leie ut for 12 mnd av gangen når det er en enhet i huset som utleier selv bor i. 

Du trenger ikke benytte det selv for å kunne skrive 12 mnd, det er lov fordi det er en del av huset deres.

Fra husleieloven:

§ 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. 

Anonymkode: c7335...ace

Takk for informasjonen! Greit å vite for oss som ikke har gjort dette før :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en av mine første leiligheter så leide jeg hos paret fra helvete, første dagen kom kjerringa i huset å lurte på hvor lenge jeg skulle ha besøk for strømmen var inkludert men det var bare for meg ikke for de som var på beslk...?

Så etter det så leide jeg alltid med egen strøm for det der var helt jævlig, var mange sånne merkelige eopisoder, flyttet raskt ut. 

Anonymkode: bb3b5...52e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser fordelen med strøm inkludert. Men så har du de som har fyring/strøm inkludert som da setter varmen på maks, og har vinduet oppe i minus 10 (ikke kun for en kort utlufting).

Anonymkode: 24db4...9a1

Ja, mange som gjør slikt om strømmen er med, lar varmtvann bare renne osv. «Er jo gratis!»

Anonymkode: 481de...404

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
2 timer siden, Energi-jenta skrev:

Mannen og jeg skal leie ut kjelleren vår som har ett soverom med tilhørende bad, stue og kjøkken. Vi har varmekabler i alle gulv i kjelleren med vannbåren varme som er en kostnad vi uansett dekker, samt kostnader til oppvarming av vann da det kun er en varmtvannsbereder i boligen.

Det vi lurer på hva slags fordeler og ulemper det er med å leie ut med strøm inkludert?
Jeg er i utgangspunktet positiv til å leie ut inklusiv strøm da vi unngår at nettleien blir betalt to ganger for samme bolig, samt at det vil trekke flere interessenter. For å sette det i perspektiv betalte vi i forrige måned 460 kr i nettleie og 80 kr i strøm.

Er det noen som har noen erfaringer eller tanker om dette? Ville du leid ut hybelen din med strømpris bakt inn i leieprisen, eller ville du satt opp egen strøm-måler for kjellerleiligheten på 36 kvm?

Det er ikkje straumen som koster , men nettleigen som vel også er ein del av utleiers strømforbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Gulvvarme og oppvarming av vann er felles, det vil si at vi må betale for den delen. Så leietaker vil få gulvvarme uavhengig av "eget strømforbruk" som du sier. Det blir egentlig ikke mye strøm som kan måles separat på utleier. Strømmen som kan måles av utleiers forbruk vil i hovedsak være snakk om kjøkkenutstyr.

Panelovner har vi ikke grunnet vannbåren varme i alle gulv i kjeller.

TS

Vanligvis er oppvarming og varmt vann 80 % av strømregningen eller noe sånt. Hvis dere leier ut med hvitevarer og taklamper kan dere bruke aaa/LED, og da er det stort sett bare TV, PC osv igjen, pluss det leieboer kjører av vaskemaskin/oppvaskmaskin.

Vi har samme opplegg som deg og leier ut inkl strøm. Vi leier også ut med TV-abonnement, dekoder og Internett (har fiber, de har egen ruter). Den eneste ekstra kostnad på dette er 60 kr for en ekstra boks. Sikringsskap har vi i boden vår i sokkelen, den er ulåst slik at leieboer også kommer inn.

Har lagt på 1500 på leien som dekker alt slikt, og da er det god rom for høye strømpriser altså. Tenker at det også skal være et bidrag til nedbetaling og vedlikehold av vannbårenvarme anlegget. Å sette opp egen måler og ha flere abonnementer ville aldri i verden lønnet seg. Hvis de begynner å lage bitcoin blir de kastet ut 🤣 

Og ja, du må leie ut for 12 mnd, med mulighet til oppsigelse. Gå på kurs hos huseierne og bruk deres kontrakt (med utkastelsesklausul), det anbefales virkelig. Og bruk god tid til å finne leietaker!

Anonymkode: 58813...365

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
2 timer siden, Energi-jenta skrev:

Det er boligrom i dag ja. Huset er bygget i 2015 så alt her er relativt nytt.

Takk for at du deler. Var ikke klar over at enkelte heller ønsker å betale for eget strømforbruk. Planen er å montere et eget sikringsskap for leietaker inne på hybelen slik at leietaker kan skru på sikringene selv dersom den har skrudd seg av.
Ville du da likevel foretrukket å betale for din egen strøm?

TS

Jeg hadde foretrukket de ja, men det viktigste er å ha tilgang til sikringene og at strømregningen ikke blir en unnskyldning for husvert for å dra inn ekstra inntekt.

I en moderne bolig der kjelleren ikke er et fukt hull som koster en formue å varme opp er det jo kanskje ikke så farlig med strøm inkludert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vanligvis er oppvarming og varmt vann 80 % av strømregningen eller noe sånt. Hvis dere leier ut med hvitevarer og taklamper kan dere bruke aaa/LED, og da er det stort sett bare TV, PC osv igjen, pluss det leieboer kjører av vaskemaskin/oppvaskmaskin.

Vi har samme opplegg som deg og leier ut inkl strøm. Vi leier også ut med TV-abonnement, dekoder og Internett (har fiber, de har egen ruter). Den eneste ekstra kostnad på dette er 60 kr for en ekstra boks. Sikringsskap har vi i boden vår i sokkelen, den er ulåst slik at leieboer også kommer inn.

Har lagt på 1500 på leien som dekker alt slikt, og da er det god rom for høye strømpriser altså. Tenker at det også skal være et bidrag til nedbetaling og vedlikehold av vannbårenvarme anlegget. Å sette opp egen måler og ha flere abonnementer ville aldri i verden lønnet seg. Hvis de begynner å lage bitcoin blir de kastet ut 🤣 

Og ja, du må leie ut for 12 mnd, med mulighet til oppsigelse. Gå på kurs hos huseierne og bruk deres kontrakt (med utkastelsesklausul), det anbefales virkelig. Og bruk god tid til å finne leietaker!

Anonymkode: 58813...365

Takk for et veldig informativt svar!

Skal ta dette med videre i planleggingsfasen av hvordan vi skal bygge om sikringsskapet.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blondie65 skrev:

Er kjelleren boligrom i dag? Er det fuktig der?

Jeg foretrekker som leietaker å betale for min egen strøm og ikke være avhengig av husvert for å få slått på igjen sikring. 

Nettopp dette med sikringen er noe som må vurderes. 

Har leietaker adgang til sikringsskapet? 

Hvis ikke, hvordan kan dette ordnes når dere ikke er hjemme? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stan said:

Nettopp dette med sikringen er noe som må vurderes. 

Har leietaker adgang til sikringsskapet? 

Hvis ikke, hvordan kan dette ordnes når dere ikke er hjemme? 

Leietaker skal ha adgang til eget sikringsskap ja :)

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det turna helt for folk her? Man begynner selvfølgelig ikke å bygge et eget sikringsskap med egen måler når oppvarming og varmtvann uansett er inkludert i leien. Denne investeringen kommer du aldri til å tjene inn igjen. Hva er du redd for? At leietaker skal støvsuge og føne håret 24/7? Her lager du bare masse styr og ekstra utgifter for både deg selv og leietaker, for det som sannsynligvis er snakk om noen skarve hundrelapper i måneden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Traktor said:

Har det turna helt for folk her? Man begynner selvfølgelig ikke å bygge et eget sikringsskap med egen måler når oppvarming og varmtvann uansett er inkludert i leien. Denne investeringen kommer du aldri til å tjene inn igjen. Hva er du redd for? At leietaker skal støvsuge og føne håret 24/7? Her lager du bare masse styr og ekstra utgifter for både deg selv og leietaker, for det som sannsynligvis er snakk om noen skarve hundrelapper i måneden. 

Det er ikke snakk om en AMS-måler det er snakk om en kwh-måler for å ha kontroll over forbruket til leietakeren. Ingen doble utgifter da.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Det er ikke snakk om en AMS-måler det er snakk om en kwh-måler for å ha kontroll over forbruket til leietakeren. Ingen doble utgifter da.

TS

Uansett helt unødvendig etter mitt syn. Elektrikerarbeid er ikke billig. Og gidder du å styre med avlesning og utregning av det som sannsynligvis er ett par tusenlapper i året? Ta med en klausul for elbil, utover det klarer jeg virkelig ikke å se hvordan leietaker skal klare å bruke noe strøm av betydning. 

Endret av Traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har satt inn en minusmåler i kjellerleiligheten. Da får man ikke ekstra nettleie, men kan ha kontroll og ta betalt for faktisk forbruk leieboer har der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vil bo i kjellerleilighet? Sikker på at den er godkjent for utleie da? Og hvor mye vil du leie den ut for? Bor du i storby eller på bygda?

Anonymkode: c24c6...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
29 minutter siden, Traktor said:

Uansett helt unødvendig etter mitt syn. Elektrikerarbeid er ikke billig. Og gidder du å styre med avlesning og utregning av det som sannsynligvis er ett par tusenlapper i året? Ta med en klausul for elbil, utover det klarer jeg virkelig ikke å se hvordan leietaker skal klare å bruke noe strøm av betydning. 

Mannen er elektriker så det gjør det litt rimeligere. Godt poeng med elbil-klausul.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem vil bo i kjellerleilighet? Sikker på at den er godkjent for utleie da? Og hvor mye vil du leie den ut for? Bor du i storby eller på bygda?

Og der var utleiemoralpolitiet på plass...

Endret av Traktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigere å heller skru opp leien, er oppvarming/vann inkludert er det jo veldig lite ekstra som bruker strøm.

Og med egen måler så må du jo flytte den over til deg og over til leietaker for hver utbytting (mer jobb ønsker du ikke), du kunne vært mye vaktmester for de timene..

Undermåler ser jeg bare arbeid med? Hvorfor ikke se hvor mye ekstra du får å juster husleien deretter?

Du burde ikke leie ut om du tror det værste om alle, for det er mye rart der ute men at noen skulle sløse med strømmen har jeg aldri opplevd og jeg har 7 utleieenheter

Anonymkode: 944d1...a83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som vil bo i kjellerleilighet.

Har ikke noe si om den er godkjent for utleie. Det har bare noe å si på boligprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...