AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Jeg er gravid og vil gjerne få et innblikk i hva tiden med en nyfødt går til. Kan dere skrive noen stikkord/dele erfaringer? Vil også høre råd for hvordan man kan spare tid på nødvendige gjøremål for å ha mer tid med baby. Jeg gjør f.eks. mye matprep og fryser også ned slik at jeg sparer tid på det punktet. Anonymkode: 9e7b6...541
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #2 Skrevet 11. september 2020 Våre har sovet veldig mye de første månedene, og mange gjør det, særlig som helt nyfødt. Men ikke alle, så det er ikke mulig å gi noe sikkert svar. Med babyen vi har nå gikk det i soving, våkne, amme litt, skifte bleie og så sove igjen. Etter hvert var hun våken lenge nok til å kikke litt rundt seg, bli pratet eller sunget for ei kort stund, og den tida ble stadig lengre. Storesøsteren sov også mye, men hun sov bare oppå meg eller ved brystet. Så da besto hverdagen mye i å sitte med en sovende baby, eller ha henne i bæretøy mens jeg gjorde andre ting. Det gikk også veldig mye tid med til amming med henne, og vi hadde litt trøbbel med ammingen som gjorde at det tok ekstra tid. Baby i bæretøy mens jeg gjør nødvendige ting har vært kjekt for meg. Våre har likt det, men det varierer også. Anonymkode: 2431d...f63
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #3 Skrevet 11. september 2020 Jeg har en gutt på 3 uker. Fra han var født har han hatt et stort behov for nærhet (som veldig mange nyfødte har, les om «Det fjerde trimesteret») og jeg har liksom ikke så mye annet valg enn å ha han på meg. Enten at jeg ligger på sofaen med han på brystkassa/puppen eller at jeg har han i bæretøy. Her har alt av husarbeid og slikt blitt satt på vent eller delegert til mannen og jeg er heldig om jeg får en time for megselv tilsammen iløpet av en dag, haha! Dagene går med til amming, skifting av bleier, raske måltider for meg og ellers sofasitting og babykos. Om det er et tips jeg kan gi så er det å få tak i bæretøy som passer dere! Da får du nærhet til baby, samtidig som du har muligheten til å ha begge hendene fri Anonymkode: ddbdd...97a 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #4 Skrevet 11. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er gravid og vil gjerne få et innblikk i hva tiden med en nyfødt går til. Kan dere skrive noen stikkord/dele erfaringer? Vil også høre råd for hvordan man kan spare tid på nødvendige gjøremål for å ha mer tid med baby. Jeg gjør f.eks. mye matprep og fryser også ned slik at jeg sparer tid på det punktet. Anonymkode: 9e7b6...541 Det er ikke så mange gjøremål som er nødvendige. De kan gjøres av partner/etter at partner har kommet hjem Hvis du får en sovebaby kan det til og med være du setter pris på noen gjøremål innimellom! Tia med nyfødt er jo amming/spising, småsoving, stell, kos, byssing, litt sprelling på matte og magetid. Trilleturer hvis du og baby trives med det, kanskje babysang eller noe tilsvarende. Etterhvert som baby ble større og jeg kom litt ut av barselbobla trengte jeg å gjøre noe, så vi var på babysang, babysvømming, trilleturer og byturer. Babyen min var relativt enkel å ha med seg, heldigvis. Anonymkode: fbf3f...ed3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #5 Skrevet 11. september 2020 Voldsomt forskjellig fra baby til baby. Noen sover lenge i senga si og man kan gjøre andre ting. Andre før ikke det 😅 Vår måtte holdes av en av oss, helst meg, 24/7 de første månedene. Hvis vi prøvde å legge henne ned mens hun sov våknet hun og skrek, prøvde vi å legge henne ned mens hun var våken skrek hun da og. Her var det en utfordring å bare få laget og spist mat, gått på do, dusjet og sovet. Vi tok turer til alt, men ofte ville hun ligge ved puppen så pappaen måtte bare holde henne mens hun skrek for at jeg i det hele tatt skulle få dusjet/sovet litt/mat. Det er så forskjellig, du vet aldri på forhånd hvordan baby blir. Kryss fingrene for at din sover mye og klarer å ligge for seg selv våken eller sovende, de finnes de og 😊 Mitt beste tips for smooth hverdag er å sørge for at det er nok stelleting og rene klær rett ved stellebordet, det er veldig stress å løpe rundt og lete etter ting som mangler med halvpåkledd baby, eller ikke ha nok stellesaker med bleia halvveis av. Ha alltid noe som kan byttes øverst på stellematta og nye klare, så er det lett å bytte når baby tisser uten bleia eller bæsjen tyter over alt. Anonymkode: 4d009...bdf
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #6 Skrevet 11. september 2020 Tusen takk for svar. Men hva er det som gjør at mange sier det er så mye stress? Hvis jeg skjønner det riktig så går det 6-8 timer til amming, bleieskift, prating/synging osv. hver dag og resten sover baby innimellom. Hvis/når jeg trenger det, kommer jeg til å prøve å sove samtidig som baby de 20-45++ min de sover hver gang. Jeg får nemlig veldig godt resultat med rask innsovning/avslapning med en guidet meditasjon mp3 for power napping. Min alenetid består stort sett av trening, lesing og matlaging. Så jeg kan gjerne lese og lage mat mens baby sover i bæretøy f.eks. Tror jeg kommer til å føle at det er helt ok. Samme går for spising. Ellers kan jeg jogge når kroppen tåler det mens baby ligger i sportsvogn. Jeg pleier stort sett å gjøre litt husarbeid i hver pause. Ikke å ta alt i samme slengen. Så det kan jeg fortsette med tenker jeg. Hvis baby sover 15-20 min så har jeg i hvert fall gjort litt. Og kan gjøre neste oppgave i baby's neste høneblund. Ja, selvsagt så kan baby bli syk, få kolikk, sår på stumpen osv. Da kreves det selvsagt ekstra tid. Jeg skal sjekke hva jeg skal spise for å unngå at baby får så mye kolikk pga. amming. Hva tenker dere om det? Er det noe jeg overser? -ts Anonymkode: 9e7b6...541
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #7 Skrevet 11. september 2020 Når det gjelder spising kan du spise hva som helst, at det kan føre til kolikk er en myte (med unntak av melkeproteinallergi da). Du overser nok at babyer er forskjellige. Ikke så lett å lese/trene/lage mat hvis baby hyler eller er veldig våken og vil ha oppmerksomhet. Noen synes det er stress, noen synes det er chill, andre synes det er slitsomt og noen kjeder seg halvt i hjelp. Forskjellige babyer, forskjellige folk. Trikset er å bare flyte med, ta det som det kommer, og gjøre det som passer for en selv og baby. Anonymkode: fbf3f...ed3 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #8 Skrevet 11. september 2020 Babyer er så forskjellige at planlegging er ikke vits har jeg forstått. Ta det som det kommer. Anonymkode: 5bc61...c6e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #9 Skrevet 11. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Men hva er det som gjør at mange sier det er så mye stress? Hvis jeg skjønner det riktig så går det 6-8 timer til amming, bleieskift, prating/synging osv. hver dag og resten sover baby innimellom. Hvis/når jeg trenger det, kommer jeg til å prøve å sove samtidig som baby de 20-45++ min de sover hver gang. Jeg får nemlig veldig godt resultat med rask innsovning/avslapning med en guidet meditasjon mp3 for power napping. Min alenetid består stort sett av trening, lesing og matlaging. Så jeg kan gjerne lese og lage mat mens baby sover i bæretøy f.eks. Tror jeg kommer til å føle at det er helt ok. Samme går for spising. Ellers kan jeg jogge når kroppen tåler det mens baby ligger i sportsvogn. Jeg pleier stort sett å gjøre litt husarbeid i hver pause. Ikke å ta alt i samme slengen. Så det kan jeg fortsette med tenker jeg. Hvis baby sover 15-20 min så har jeg i hvert fall gjort litt. Og kan gjøre neste oppgave i baby's neste høneblund. Ja, selvsagt så kan baby bli syk, få kolikk, sår på stumpen osv. Da kreves det selvsagt ekstra tid. Jeg skal sjekke hva jeg skal spise for å unngå at baby får så mye kolikk pga. amming. Hva tenker dere om det? Er det noe jeg overser? -ts Anonymkode: 9e7b6...541 For meg har spedbarnstiden vært rolig og koselig. Mye mindre stress enn jobb. Men våre babyer har grått lite og vært lette å trøste. Den ene var fornøyd bare hun var inntil meg, den andre var fornøyd uansett. Men det er ikke uvanlig at de gråter en del, eller er urolige og vanskelige å roe. Med magevondt, ammeproblemer eller at man bare ikke finner ut hvorfor babyen er urolig. Da blir det fort mer stress. Noen har babyer som bare som har vanskelig for å sove og som blir overtrøtte hvis de ikke sover nok, og får dermed mye stress rundt søvn. Jeg kjenner både de som sier barseltiden er noe av det mest slitsomme de har vært med på og de som har hatt det som meg, skulle ønske at den kunne vare litt lenger. Det kommer an på så mye, fødselen, eventuelle plager hos deg eller baby, temperament, støtte i omgivelsene osv. Lykke til med fødsel og barseltid ❤️ Anonymkode: 2431d...f63 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #10 Skrevet 11. september 2020 Ja, jeg planlegger ikke. Jeg vil bare lære om hva som kan tenkes å skje. Vil høre forskjellige tenkelig scenarioer og lese om mye løsninger. Synes det er greit å være noenlunde forberedt før jeg står midt oppi det. Og om ikke alle punktene er aktuelle for mitt barn, så kan jeg vite hva andre går gjennom. Jeg har snakket med ei venninne der barnet trenger mye oppmerksomhet. Hun synger, prater og ellers underholder baby mens hun lager mat og trener på matte f.eks. Hvis baby hyler/gråter mye og jeg ikke finner ut hvorfor blir det jo fort litt vanskeligere. Det punktet får jeg selvsagt evt. sjekke nærmere hvis det oppstår. Barseltiden høres egentlig veldig fin ut da. Anonymkode: 9e7b6...541
cattleya Skrevet 11. september 2020 #11 Skrevet 11. september 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er gravid og vil gjerne få et innblikk i hva tiden med en nyfødt går til. Kan dere skrive noen stikkord/dele erfaringer? Vil også høre råd for hvordan man kan spare tid på nødvendige gjøremål for å ha mer tid med baby. Jeg gjør f.eks. mye matprep og fryser også ned slik at jeg sparer tid på det punktet. Anonymkode: 9e7b6...541 Den skjønte jeg ikke helt. Du er jo gjerne med baby 24/7 i starten, du får utrolig mye tid med babyen. Små spedbarn har som regel bare behov for å være tett på. Vi har brukt mye bæretøy, da får babyen den nærheten den trenger, samtidig som vi får armene fri til å gjøre det vi vil (matprep for eksempel.) det var da de begynte i barnehage at vi følte vi hadde liten tid med barna, ikke i permisjonstiden. Endret 11. september 2020 av cattleya
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #12 Skrevet 11. september 2020 Min gråt hvis han ikke ble båret i armene dagen lang 😅 Bæretøy var uaktuelt. Han sov 20 minutter av gangen, hvor 10 av dem ble brukt til å trille i søvn. Anonymkode: c7a00...6f2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #13 Skrevet 11. september 2020 Mens min på 7 mnd har vært og er stort sett fornøyd, gråter sjeldent og liker å holde på for seg selv! Kan legge han fra meg overalt, ta med meg overalt og godtar det meste. Forskjellige babyer og babytid! Vanskelig å si før du har fått den 😅 Anonymkode: 73491...d4f
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Men hva er det som gjør at mange sier det er så mye stress? Hvis jeg skjønner det riktig så går det 6-8 timer til amming, bleieskift, prating/synging osv. hver dag og resten sover baby innimellom. Hvis/når jeg trenger det, kommer jeg til å prøve å sove samtidig som baby de 20-45++ min de sover hver gang. Jeg får nemlig veldig godt resultat med rask innsovning/avslapning med en guidet meditasjon mp3 for power napping. Min alenetid består stort sett av trening, lesing og matlaging. Så jeg kan gjerne lese og lage mat mens baby sover i bæretøy f.eks. Tror jeg kommer til å føle at det er helt ok. Samme går for spising. Ellers kan jeg jogge når kroppen tåler det mens baby ligger i sportsvogn. Jeg pleier stort sett å gjøre litt husarbeid i hver pause. Ikke å ta alt i samme slengen. Så det kan jeg fortsette med tenker jeg. Hvis baby sover 15-20 min så har jeg i hvert fall gjort litt. Og kan gjøre neste oppgave i baby's neste høneblund. Ja, selvsagt så kan baby bli syk, få kolikk, sår på stumpen osv. Da kreves det selvsagt ekstra tid. Jeg skal sjekke hva jeg skal spise for å unngå at baby får så mye kolikk pga. amming. Hva tenker dere om det? Er det noe jeg overser? -ts Anonymkode: 9e7b6...541 Du overser at du kan få en baby som kun sover i bevegelse om dagen. Jeg har hatt to av dem. Stopper vognen våkner babyen, stopper du fra å gå frem og tilbake med bæresele våkner babyen. Da er det ikke lett å verken sove, lage mat eller gjøre noe særlig husarbeid. Bleieskift og klesvask er jo også noe som tar mye tid. Nyfødte bæsjer gjerne 10 ganger om dagen, ofte utenfor bleien så klærne må av. Og så gulper de gjerne akkurat idet du har fått på rent tøy, så du må skifte body igjen. Anonymkode: dc709...43e 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 Det kan gå så glatt så glatt ❤️ Og det kan hende din baby er en sånn som bare sover oppå deg/I bevegelse/I bæresele/ikke i det hele tatt på natt osv osv. Du må passe på at baby får nok stimuli, så du må være "på" når babyen er våken. Utnytte våkentida når du har den for å bygge hjernen 🤩 Babysang, barselgruppe, babysvømming og så videre kan tilfredsstille både barnets behov for stimuli og ditt behov for sosial kontakt. Lykke til 😊🙏 Anonymkode: fd33c...229
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du overser at du kan få en baby som kun sover i bevegelse om dagen. Jeg har hatt to av dem. Stopper vognen våkner babyen, stopper du fra å gå frem og tilbake med bæresele våkner babyen. Da er det ikke lett å verken sove, lage mat eller gjøre noe særlig husarbeid. Bleieskift og klesvask er jo også noe som tar mye tid. Nyfødte bæsjer gjerne 10 ganger om dagen, ofte utenfor bleien så klærne må av. Og så gulper de gjerne akkurat idet du har fått på rent tøy, så du må skifte body igjen. Anonymkode: dc709...43e Eller du kan få en baby som kun vil sove i armene, ikke i bæresele eller vogn. Men det ser du, de er så forskjellige de små. Anonymkode: 4d009...bdf
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #17 Skrevet 14. september 2020 På 11.9.2020 den 14.04, AnonymBruker skrev: Jeg er gravid og vil gjerne få et innblikk i hva tiden med en nyfødt går til. Kan dere skrive noen stikkord/dele erfaringer? Vil også høre råd for hvordan man kan spare tid på nødvendige gjøremål for å ha mer tid med baby. Jeg gjør f.eks. mye matprep og fryser også ned slik at jeg sparer tid på det punktet. Anonymkode: 9e7b6...541 Syns man har ekstremt mye tid i spedbarnstiden jeg... iaf første gang. Litt mindre andre gang, men allikevel... Stikkortd for første permisjon: sove så lenge man vil, helt til det er behov for litt nromal døgnrytme for alles del. På et tidspunkt sov jeg 14t i døgnet og innså at jeg kanskje ikke burde sove like mye som en nyfødt 😛 Masse tid til hobbyer, baby som sov 5-6 ti strekk på dag de første ukene... velogmerke i bytte mot å ta natta kl 03, men hey. Masse lange trilleturer og mosjon, sosiale treff etc. Nei tid var det ikke mangel på når jeg ser tilbake. Nå er de 2 og 4 år, vi er begge i full jobb og livet er...heeeeeektisk 😛 Så det er som de sier: nyt den første tiden, man får den ikke igjen. Anonymkode: 3ca14...352 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå