Gå til innhold

kan man settes ned i karakter pga skrivefeil? (universitet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta en eksamen på engelsk. Eksamen er i psykologi, så selve språket/rettskriving er ikke fokuset. Men jeg er ikke så flink i rettskriving på engelsk, og å bruke ordbok vil ta for lang tid. Det er en 4 timers eksamen.

Vil mye skrivefeil trekke ned karakteren, typ: escpassially vs especially. Man forstår ordet, men det er skrivefeil. Kan det ødelegge om jeg har mange slike skrivefeil?

Anonymkode: 47388...681

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ødelegger det du ønsker å kommunisere, ja. Hvor mye det ødelegger vil være avhengig av antall feil og sensors preferanser. 

Anonymkode: 7e038...d1d

• Liker 6
Skrevet

Jeg håper nå inderlig det. Eksempelet du ga fikk meg til å grøsse. Sånt fortjener ikke gode karakterer :) 

Anonymkode: 1ea34...5a8

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper nå inderlig det. Eksempelet du ga fikk meg til å grøsse. Sånt fortjener ikke gode karakterer :) 

Anonymkode: 1ea34...5a8

:) :) :)  :) :) 

Skrevet

Jeg prøver å se gjennom det og fokusere på innhold, men det vil likevel absolutt trekke ned helhetsinntrykket. 
Hilsen sensor 

Anonymkode: b79b5...62d

• Liker 4
Skrevet

Akademisk skriving er en stor del av oppgaver på universitetet, uansett fag, så det vil nok trekke ned. Anbefaler deg å terpe på mye brukte ord og fagbegrep, og unngå å bruk ord hvor du er usikker på stavemåte og betydning. Lykke til 😊

Anonymkode: 847d4...891

Skrevet

Ja, det trekker ned helhetsinntrykket og kommunikasjonen av det du prøver formidle. 

Anonymkode: 744ed...84d

• Liker 1
Skrevet

I mitt studie nei, men vi hadde mest fysisk og matematikk fag. 

Anonymkode: 87d5c...112

Skrevet

Et fåtalls skrivefeil kan jeg se gjennom, men om det er mange av de så vil det bli sett på som et negativt element og viser til den såkalte dannelsen som skoleverket snakker om. Om en da vipper, vil dette trekke ned. Om det er såpass mange og ofte skrivefeil at det kan være vanskelig å få fatt på selve innholdet, så trekkes det ned uansett. Det går på formidlingsevnen.

Anonymkode: 0393b...1f5

• Liker 1
Skrevet

Ja, det trekker ned. I fjor hadde jeg eksamen i mitt fag. Hadde ingenting med norsk og rettskriving å gjøre. Men vi fikk beskjed om at hvis navn eller ord var feil skrevet, så ville det trekke ned. Gjerne en en karakter. 

Anonymkode: 86776...a3c

Skrevet

Nå har jeg selv bare vært sensor i fysikk, og har ikke greie på hvordan ting funker i psykologi, men en ting som gjelder i absolutt alle fag er det mennesklige aspektet ved å være sensor. Fremstår kandidaten som enten slurvete, eller rett og slett bare dårlig i språket, så vil dette underbevisst (eller kanskje til og med også bevisst) påvirke sensor i negativ retning. Dette blir spesielt viktig i tvilstilfeller. 

Skrevet
2 minutter siden, Fysikeren skrev:

Nå har jeg selv bare vært sensor i fysikk, og har ikke greie på hvordan ting funker i psykologi, men en ting som gjelder i absolutt alle fag er det mennesklige aspektet ved å være sensor. Fremstår kandidaten som enten slurvete, eller rett og slett bare dårlig i språket, så vil dette underbevisst (eller kanskje til og med også bevisst) påvirke sensor i negativ retning. Dette blir spesielt viktig i tvilstilfeller. 

Det er sant. Men da jeg studerte stod det enkelte ganger i sensorveiledningen at engelskferdigheter ikke skulle vektlegges. I fagene fikk studentene ofte bedre karakterer enn i de norske fagene(hvor språk ble vektlagt). Så tror sensor klarer å se forbi språklige feil om de får beskjed om det.  Hadde det vært samme krav til akademisk språk som når man skriver på norsk så tror jeg karakternivået hadde vært lavere. 

Til trådstarter. Spør kursansvarlig. Kursansvarlig må jo fortelle sensorene hva de kan og ikke kan vektlegge slik at alle blir bedømt etter samme krav. 

Anonymkode: e4799...ad6

Skrevet

Jeg håper det kommer an på skrivefeilen. Og fag og eventuelt tema. Hvis man studerer norsk og skriver en bacheloroppgave om orddelingsfeil, bør man passe ekstra godt på ikke ha noen selv.

"Synge g danse" eller "jordbærstltetøy" er en åpenbar glipp på tastaturet som nesten ikke er til unngå i lange tekster. Men ikke for mange selvsagt.

"Synge å danse" eller "jordbær syltetøy" er stygge, grammatiske skrivefeil som bare små barn bør slippe unna med. Man vet ikke om det er en ubevisste skrivefeil, eller om forfatteren tror det er riktig skrevet. Denne type feil gjør iallefall at jeg mister stor respekt for en tekst.

Anonymkode: 86b3d...e87

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Men da jeg studerte stod det enkelte ganger i sensorveiledningen at engelskferdigheter ikke skulle vektlegges. I fagene fikk studentene ofte bedre karakterer enn i de norske fagene(hvor språk ble vektlagt). Så tror sensor klarer å se forbi språklige feil om de får beskjed om det.  Hadde det vært samme krav til akademisk språk som når man skriver på norsk så tror jeg karakternivået hadde vært lavere. 

Til trådstarter. Spør kursansvarlig. Kursansvarlig må jo fortelle sensorene hva de kan og ikke kan vektlegge slik at alle blir bedømt etter samme krav. 

Anonymkode: e4799...ad6

Det er nettopp dette jeg ikke tror. 

Kjenner du til studien av blodsukkernivået til saksbehandlere som vurderer prøveløslatelse av fanger? I denne meget kjente studien fant de en korrelasjon mellom blodsukkernivået til saksbehandlerne og sjansen for prøveløslatelse. Det var større sjanse for at en fange fikk prøveløslatelse hvis søknaden hans ble behandlet enten rett etter frokost, eller rett etter lunsj [1].

Poenget er at vi mennesker altfor lett blir påvirket av ting som egentlig ikke skal ha noen betydning, selv om vi faktisk er klar over at disse tingene er ubetydelige.

Jeg anbefaler det å lese Thinking Fast and Slow av nobelprisvinner Daniel Kahneman. Etter å ha lest denne ble jeg overbevist om at underbevisstheten har fullstendig balletak på oss. I denne boken finner du også andre kjente former for "sensor bias" det kan være greit å kjenne til som student. 

[1] https://www.theguardian.com/law/2011/apr/11/judges-lenient-break

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ta en eksamen på engelsk. Eksamen er i psykologi, så selve språket/rettskriving er ikke fokuset. Men jeg er ikke så flink i rettskriving på engelsk, og å bruke ordbok vil ta for lang tid. Det er en 4 timers eksamen.

Vil mye skrivefeil trekke ned karakteren, typ: escpassially vs especially. Man forstår ordet, men det er skrivefeil. Kan det ødelegge om jeg har mange slike skrivefeil?

Om man har skrivefeil/stavefeil av så alvorlig grad som det der, så både håper og tror jeg at det vil telle negativt og trekke ned karakteren. Du trenger ikke å ha så veldig mange sånne før det faktisk går ut over lesbarheten av teksten og forstyrrer innholdet mye. 

Anonymkode: 5ecc2...730

• Liker 4
Skrevet

Jeg går språkfag og der trekkes vi, men har aldri opplevd det når jeg har tatt fag på andre institutt. Da har det til og med vært retteprogram i inspera. Sett gjerne av tid til å ordne struktur og rettskriving på eksamen.  Dårlig språk kan ødelegge helhetsinntrykket.

Anonymkode: bd1af...540

Skrevet

Siden jeg skriver så fort på mine psykologi-eksamener på univeristetet, har jeg skrevet kjempemasse feil med omstokking på bokstaver. Jeg har til og med blandet antonymer sammen! Men de bryr seg ikke, så lenge tekstene er skrevet forståelig og at poengene kommer frem.

Anonymkode: dc6ec...297

Skrevet

Mange skrivefeil i en ellers upåklagelig tekst - sensor vil kanskje tenke at det er dysleksi ute å går, men at studenten er god faglig.

Mange skrivefeil i en ganske middels tekst - det tror jeg blir straffet hardere.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil mye skrivefeil trekke ned karakteren, typ: escpassially vs especially. Man forstår ordet, men det er skrivefeil. 

Nei, jeg hadde ikke forstått hvilket ord du forsøkte å skrive. Dette er en grov skrivefeil.  

Anonymkode: 8c59d...b7b

• Liker 2
Skrevet

Er det i Norge du skal ta eksamen? Du har normalt rett til å skrive på norsk selv om faget går på engelsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...